Wat heb jij vandaag gedaan?
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11766
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Amen!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Welcome to the future JW
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Ik heb van de zomer in mijn 325i eens gesport met een blonde juffrouw in een RS1 of weet ik veel, zo'n A1 met 4 uitlaten. Maar bij 210km/h was ik door alle ponies en snelheid heen en trok dat blondje bij me vandaan als een beest.
Toch een andere a1....
Toch een andere a1....
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Een gebakje van 1000kg wil natuurlijk best vooruit. Vooral als je er een 2 liter turbo met 280pk en vierwielaandrijving inbouwt.
Vergeleken met een 1.0 met een sportpakketje...
Wel dapper geprobeerd trouwens
Vergeleken met een 1.0 met een sportpakketje...
Wel dapper geprobeerd trouwens
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Dapper Koos! Maar helaas, ze liet je haar poepje zien...
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
De A1 is weer mee naar Duitsland, nog steeds niet vooruit te branden, maar wel even de remmen getest. Prima!
Vanochtend stond er op de GPS als waarschuwing dat er op weg naar Fulda er zich 'voorwerpen op de weg' bevonden. Ik keek eens rond me heen en zag aardig wat voorwerpen rondrijden, maar dat werd kennelijk niet bedoeld. Bij het einde van de waarschuwing stond er wel een VAG-hok tegen de vangrail aan met een remschijf die als wiel gebruikt was. Een heel stuk na deze waarschuwing kwam ik links in de middenberm ook het missende wiel tegen. Het zal je maar gebeuren. Eerst heel veel herrie, dan een gekke wegligging, maar gewoon doorgaan, je rijdt immers VAG en je bent al wat gerammel gewend. En dan ineens een bonk, een hoop vonken en een wiel dat je voorbij rijdt.
Vanochtend stond er op de GPS als waarschuwing dat er op weg naar Fulda er zich 'voorwerpen op de weg' bevonden. Ik keek eens rond me heen en zag aardig wat voorwerpen rondrijden, maar dat werd kennelijk niet bedoeld. Bij het einde van de waarschuwing stond er wel een VAG-hok tegen de vangrail aan met een remschijf die als wiel gebruikt was. Een heel stuk na deze waarschuwing kwam ik links in de middenberm ook het missende wiel tegen. Het zal je maar gebeuren. Eerst heel veel herrie, dan een gekke wegligging, maar gewoon doorgaan, je rijdt immers VAG en je bent al wat gerammel gewend. En dan ineens een bonk, een hoop vonken en een wiel dat je voorbij rijdt.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29247
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Dan weet je weer waarom je VAG rijdt. Dit jaar trouwens ook erg veel caravans langs de weg zien staan met een wiel minder. Nederlandse caravans uiteraard.
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
hahaha, dat heb ik gehad afgelopen zomer. Met de cabrio 325iA volgas ergens tussen München en de Eifel, ineens file en in de middelste baan van de 3 stond een lupo op 3 wielen en een remschijf. 3 gasten in de berm en inderdaad, 250 meter verder een wiel langs de vangrail.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Vandaag, oudejaarsdag is typisch zo'n "ik doe niks" dag. Meestal wel gewoon naar het werk, maar dit jaar heeft "de Baas" bedacht dat het wel leuk zou zijn als iedereen eens een lang weekend vrij zou hebben, maar dan wel op je eigen kosten
Een verplichte snipperdag dus. Geen plannen voor deze dag, Petra moet de middag en avond wel werken, erg gezellig dus.
Vanmorgen eerst maar een samen naar de Super voor de brood nodige (nouwja broodnodig?) levensmiddelen, buiten stonden ze in een kraampje oliebollen te verkopen, och ja natuurlijk.....oudejaarsdag moet je natuurlijk oliebollen eten, en ondanks dat de meesten nog bommetje vol gevreten zitten van de kerstdagen worden er oliebollen verkocht alsof de 3e wereldoorlog elk moment kan uitbreken
Maar ehhh over OLIEbollen gesproken?? hoe lang was het ook alweer geleden dat de Pastellblauer verse olie had gekregen?
Eens ff in de onderhoudshistorie terug kijken, dat was toch gelijk met de carter bescherming? twee jaar terug of zo?
Oops, 5 januari 2016, schrikken, dan zit deze er nu al 3 jaar in
Gelukkig kondigt zich zo toch nog een klus aan op deze verplichte vrije dag. Snel naar de plaatselijke automaterialen handel voor 5 liter vloeibaar goud (of is het toch maar vloeibaar messing) en een filtertje. Ik verzorg de pastellblauer al vele jaren met MPM semisynthetic 10W40.
Na de inkopen nog een flinke ronde gereden om de oude olie voor de laatste maal goed op temperatuur te brengen, 80 graden moet toch zat zijn om het zwarte spul er soepeltjes uit te laten lopen.
Olie verversen is normaliter een fluitje van een cent, maar nu niet meer, omdat de carter bescherming er eerst onderuit moet. Dat was dan ook de reden dat de jaarlijkse wissel zolang uitgesteld was.
Maargoed, de bescherming ging er vlotjes onderuit, filter ging ook gewoon met het handje los, nieuw filtertje erop, tijdens het uitdruppen even naar binnen voor koffie en een oliebol, en dan de stop weer in de carterpan.
Daarna kon de beschermplaat weer terug, maar dat heeft toch wel wat meer tijd gekost, het kreng is blijkbaar toch wel een beetje vervormd en wilde niet echt terug op zijn plek.
De oude M20B20 zweet op verschillende plekken, maar toch nog niet zo erg dat er ergens druppels aan hangen of afvallen, dat is ook te zien aan de binnenzijde van de beschermplaat, helemaal droog, behalve links voor waar de stuurbekrachtigingspomp wat hydroliek vloeistof verliest:
Dat die bescherming er niet voor niets onder zit is nu wel duidelijk te zien:
Daarna nog 5 liter versie olie in het blok en deze mini beurt is weer gedaan, wel handig dat er altijd precies 5 liter nodig is, kan ik de lege flacon daarna mooi gebruiken om de afgelopen olie in te gieten.
Maar goed, genoeg gezeverd op deze oudejaarsdag en maak ik nog even van de gelegenheid gebruik iedereen een heel fijne jaarwisseling toe te wensen en voor al een gezond 2019 met vele heerlijke veilige BMW kilometers...
Een verplichte snipperdag dus. Geen plannen voor deze dag, Petra moet de middag en avond wel werken, erg gezellig dus.
Vanmorgen eerst maar een samen naar de Super voor de brood nodige (nouwja broodnodig?) levensmiddelen, buiten stonden ze in een kraampje oliebollen te verkopen, och ja natuurlijk.....oudejaarsdag moet je natuurlijk oliebollen eten, en ondanks dat de meesten nog bommetje vol gevreten zitten van de kerstdagen worden er oliebollen verkocht alsof de 3e wereldoorlog elk moment kan uitbreken
Maar ehhh over OLIEbollen gesproken?? hoe lang was het ook alweer geleden dat de Pastellblauer verse olie had gekregen?
Eens ff in de onderhoudshistorie terug kijken, dat was toch gelijk met de carter bescherming? twee jaar terug of zo?
Oops, 5 januari 2016, schrikken, dan zit deze er nu al 3 jaar in
Gelukkig kondigt zich zo toch nog een klus aan op deze verplichte vrije dag. Snel naar de plaatselijke automaterialen handel voor 5 liter vloeibaar goud (of is het toch maar vloeibaar messing) en een filtertje. Ik verzorg de pastellblauer al vele jaren met MPM semisynthetic 10W40.
Na de inkopen nog een flinke ronde gereden om de oude olie voor de laatste maal goed op temperatuur te brengen, 80 graden moet toch zat zijn om het zwarte spul er soepeltjes uit te laten lopen.
Olie verversen is normaliter een fluitje van een cent, maar nu niet meer, omdat de carter bescherming er eerst onderuit moet. Dat was dan ook de reden dat de jaarlijkse wissel zolang uitgesteld was.
Maargoed, de bescherming ging er vlotjes onderuit, filter ging ook gewoon met het handje los, nieuw filtertje erop, tijdens het uitdruppen even naar binnen voor koffie en een oliebol, en dan de stop weer in de carterpan.
Daarna kon de beschermplaat weer terug, maar dat heeft toch wel wat meer tijd gekost, het kreng is blijkbaar toch wel een beetje vervormd en wilde niet echt terug op zijn plek.
De oude M20B20 zweet op verschillende plekken, maar toch nog niet zo erg dat er ergens druppels aan hangen of afvallen, dat is ook te zien aan de binnenzijde van de beschermplaat, helemaal droog, behalve links voor waar de stuurbekrachtigingspomp wat hydroliek vloeistof verliest:
Dat die bescherming er niet voor niets onder zit is nu wel duidelijk te zien:
Daarna nog 5 liter versie olie in het blok en deze mini beurt is weer gedaan, wel handig dat er altijd precies 5 liter nodig is, kan ik de lege flacon daarna mooi gebruiken om de afgelopen olie in te gieten.
Maar goed, genoeg gezeverd op deze oudejaarsdag en maak ik nog even van de gelegenheid gebruik iedereen een heel fijne jaarwisseling toe te wensen en voor al een gezond 2019 met vele heerlijke veilige BMW kilometers...
Last edited by BertjeConti on Wed Nov 23, 2022 10:14 pm, edited 1 time in total.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Mooi, Rob!! Verse olie is altijd fijn!! En jij ook veel mooie kilometers gewenst! Perfect zijn werk gedaan tot nu toe, die carterbeschermer!!
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Nice Rob! De beste wensen!
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29247
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Gisteren een dagje op pad geweest met m'n maatje Steve, beetje auto's ipv brommers wezen kiek'n en even kennis gemaakt met het team van Bergwerff in Gorinchem, leuke club en een indrukwekkende collectie oud, nieuw en youngtimer spul!
De hele dag op pad geweest met Steve's E39 528i op de nieuwe Koni Special Active dempers, indrukwekkend wat die doen. Kleine en korte dingen worden uitgefilterd, strepen op de snelweg of zelfs een wildrooster voel je niks van, maar ze worden supersnel en progressief stugger. Gevolg: nauwelijks overhangen in bochten, een heel rustig en neutraal karakter, drempels kun je met hoogst illegale snelheden nemen, en geen enkel moment heb je het gevoel dat je de auto aan het mishandelen bent, of dat je geen communicatie of controle hebt. Diep onder de indruk, denk het beste wat ik ooit gevoeld heb. Jammer dat de kans nihil is dat ze er ooit voor de E21 gaan komen...
De hele dag op pad geweest met Steve's E39 528i op de nieuwe Koni Special Active dempers, indrukwekkend wat die doen. Kleine en korte dingen worden uitgefilterd, strepen op de snelweg of zelfs een wildrooster voel je niks van, maar ze worden supersnel en progressief stugger. Gevolg: nauwelijks overhangen in bochten, een heel rustig en neutraal karakter, drempels kun je met hoogst illegale snelheden nemen, en geen enkel moment heb je het gevoel dat je de auto aan het mishandelen bent, of dat je geen communicatie of controle hebt. Diep onder de indruk, denk het beste wat ik ooit gevoeld heb. Jammer dat de kans nihil is dat ze er ooit voor de E21 gaan komen...
Regards/groeten, Jeroen
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4543
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Moderne demping is idd niet meer vergelijkbaar met dempers van 10 jaar terug .. wat zeg ik .. zelfs 2 jaar terug was de technologie niet wat ze nu is.
1 demper die alles geeft comfort en sportiviteit .. perfect toch .. of ze idd op de markt gaan komen voor classic ?? Mss voor de meest gewilde types wel
1 demper die alles geeft comfort en sportiviteit .. perfect toch .. of ze idd op de markt gaan komen voor classic ?? Mss voor de meest gewilde types wel
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Ik ben eens ergens geweest en daar werd via een sensor het af te leggen pad gescand. De sensor wijst naar beneden vanaf de bumper of iets dergelijks en 'ziet' drempels, gaten en dergelijke aankomen waarna de actieve demping wordt aangestuurd.
Die sensor is niet het probleem, het herkennen en programmeren ook nog niet eens. Maar die actieve demper...
Die sensor is niet het probleem, het herkennen en programmeren ook nog niet eens. Maar die actieve demper...
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29247
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Vroegah was dat inderdaad zo. Op basis van gasdruk, elektronisch, middels het ahw polariseren met metaaldeeltjes, dat in combi met allerhande systemen zoals bewegings- en hoogtevoelers en sensoren, waarschijnlijk tot aan halve radarzooi aan toe. De Special Actives van Koni zijn een doorontwikkeling van de FSD dempers en werken zonder externe sensoren of aansturing. 'Kijken' naar de frequentie en zuigersnelheid en op basis daarvan wordt een inschatting gemaakt. Weinig beweging en 't blijft allemaal soft, naar mate deze waarden toenemen wordt de demper supersnel stugger, en dat leidt tot een supersnelle aanpassing. Technische werking? Ik heb iets gelezen over verschillende oliekanalen die elkaar compenseren.
Uitwendig zien ze er dus uit als gewone dempers en er zijn geen aanbouwdelen, dus normale montage. En de prijzen? Voor de meeste auto's nog geen 600 euro voor een set rondom, en da's echt superscherp. Verkrijgbaar vanaf E39/E46 en ik vond dat 't echt wonderen deed op de geteste E39.
Uitwendig zien ze er dus uit als gewone dempers en er zijn geen aanbouwdelen, dus normale montage. En de prijzen? Voor de meeste auto's nog geen 600 euro voor een set rondom, en da's echt superscherp. Verkrijgbaar vanaf E39/E46 en ik vond dat 't echt wonderen deed op de geteste E39.
Regards/groeten, Jeroen