Restaureren met electrodes is dat te doen?
-
- E21 starter
- Posts: 30
- Joined: Fri May 10, 2013 9:13 pm
- My E21(s): E21 320 automatic 1977 Airco
- Location: Ravenstein (Brabant)
Restaureren met electrodes is dat te doen?
Vraag; Is het goed te doen om met een hobby electrode lasapparaat restauratie werkzaamheden te verrichten?
Heeft iemand ervaring hiermee? Of moet ik iets anders hebben? Ik ben een startende lasser.
Heeft iemand ervaring hiermee? Of moet ik iets anders hebben? Ik ben een startende lasser.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18662
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Restaureren met electrodes is dat te doen?
Ik denk dat je de boel dan opbrandt. Voor plaatwerk moet je met gas lassen, co2.
Re: Restaureren met electrodes is dat te doen?
sowieso halfautomaat pakken.
Plaatwerk is te dun voor met bagetten te lassen, dan ga je het alleen maar erger maken.
Plaatwerk is te dun voor met bagetten te lassen, dan ga je het alleen maar erger maken.
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18662
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Restaureren met electrodes is dat te doen?
elf heb ik een Cebora 155, dat is een prima apparaat voor de beginner. Ben zelf ook zo'n beetje een jaar geleden begonnen met lassen.
-
- E21 starter
- Posts: 30
- Joined: Fri May 10, 2013 9:13 pm
- My E21(s): E21 320 automatic 1977 Airco
- Location: Ravenstein (Brabant)
Re: Restaureren met electrodes is dat te doen?
Is dat dan het mig lassen wat jullie bedoelen?
Re: Restaureren met electrodes is dat te doen?
Voor autoplaatwerk wordt co2 oftewel Mig lassen toegepast.Met elektroden kan je wel een draagarm of balk lassen,maar dorpels en plaatwerk zou ik met Mig doen.Met Mig heb je ook eerder een gaatje dicht dan bijvoorbeeld met Tig,dat is dan weer de variant waarbij je in de ene hand een toorts(booglas)hebt en in de andere hand evt. toevoerdraad kan gebruiken.
Je moet natuurlijk altijd zorgen dat je laswerk schoon,vet en vuilvrij is,maar mocht er nog enig vuil aanwezig zijn(bijv in een balk of koker)brand je die sneller dicht/weg met Mig.
Ik heb zelf alleen ervaring met profesionele lasapparatuur,dus kan niet oordelen over een hobby apparaat.Echter lees en hoor ik wel eens,dat de meeste beginners(wat bugdettair natuurlijk goed te begrijpen is!)spijt hebben van hun gamma/praxis lasapparaat aankoop.
Maar zoals ik al zei,ik heb daar zelf geen ervaring mee!
Succes!
Je moet natuurlijk altijd zorgen dat je laswerk schoon,vet en vuilvrij is,maar mocht er nog enig vuil aanwezig zijn(bijv in een balk of koker)brand je die sneller dicht/weg met Mig.
Ik heb zelf alleen ervaring met profesionele lasapparatuur,dus kan niet oordelen over een hobby apparaat.Echter lees en hoor ik wel eens,dat de meeste beginners(wat bugdettair natuurlijk goed te begrijpen is!)spijt hebben van hun gamma/praxis lasapparaat aankoop.
Maar zoals ik al zei,ik heb daar zelf geen ervaring mee!
Succes!
Re: Restaureren met electrodes is dat te doen?
Voor autoplaatwerk wordt co2 oftewel Mig lassen toegepast.Met elektroden kan je wel een draagarm of balk lassen,maar dorpels en plaatwerk zou ik met Mig doen.Met Mig heb je ook eerder een gaatje dicht dan bijvoorbeeld met Tig,dat is dan weer de variant waarbij je in de ene hand een toorts(booglas)hebt en in de andere hand evt. toevoerdraad kan gebruiken.
Je moet natuurlijk altijd zorgen dat je laswerk schoon,vet en vuilvrij is,maar mocht er nog enig vuil aanwezig zijn(bijv in een balk of koker)brand je die sneller dicht/weg met Mig.
Ik heb zelf alleen ervaring met profesionele lasapparatuur,dus kan niet oordelen over een hobby apparaat.Echter lees en hoor ik wel eens,dat de meeste beginners(wat bugdettair natuurlijk goed te begrijpen is!)spijt hebben van hun gamma/praxis lasapparaat aankoop.
Maar zoals ik al zei,ik heb daar zelf geen ervaring mee!
Succes!
Je moet natuurlijk altijd zorgen dat je laswerk schoon,vet en vuilvrij is,maar mocht er nog enig vuil aanwezig zijn(bijv in een balk of koker)brand je die sneller dicht/weg met Mig.
Ik heb zelf alleen ervaring met profesionele lasapparatuur,dus kan niet oordelen over een hobby apparaat.Echter lees en hoor ik wel eens,dat de meeste beginners(wat bugdettair natuurlijk goed te begrijpen is!)spijt hebben van hun gamma/praxis lasapparaat aankoop.
Maar zoals ik al zei,ik heb daar zelf geen ervaring mee!
Succes!
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18662
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Restaureren met electrodes is dat te doen?
Spijt van een eerste lasapparaat kan ik niet over meepraten, maar ik weet wel dat ik heel heel blij ben om gelijk voor een goede gegaan te zijn! Dus ik kan het wel onderschrijven dat lassen met een goed apparaat gewoon erg fijn is!
Re: Restaureren met electrodes is dat te doen?
Ga even reclame maken voor de familie. Zit er voor de aankoop ook wel korting bij het noemen van mijn naam....
http://www.werkplaatsservice.nl/
Mijn neef (Theo Malestein) heeft enorm veel verstand van lasapparaten en kan een goede aanraden, voor elk budget. Hij verkoopt nieuw en gebruikt. Gebruikte zijn nagekeken en daar waar nodig zijn de onderdelen vervangen.
Daarbij heeft hij een ruim assortiment en levert aan diverse dealers oa, Wensink. Dan zijn geen makkelijke klanten.
Genoeg reclame. Gewoon even bellen of emaillen.
Werkplaats Service Nederland
Kosmonaut 23 C / D
3824 MK Amersfoort
Tel. 033-4569908
Fax. 033-4552926
Email: info@werkplaatsservice.nl (voor al u vragen en informatie)
Mocht je hulp nodig hoor ik dat graag.
Succes.
Odo
http://www.werkplaatsservice.nl/
Mijn neef (Theo Malestein) heeft enorm veel verstand van lasapparaten en kan een goede aanraden, voor elk budget. Hij verkoopt nieuw en gebruikt. Gebruikte zijn nagekeken en daar waar nodig zijn de onderdelen vervangen.
Daarbij heeft hij een ruim assortiment en levert aan diverse dealers oa, Wensink. Dan zijn geen makkelijke klanten.
Genoeg reclame. Gewoon even bellen of emaillen.
Werkplaats Service Nederland
Kosmonaut 23 C / D
3824 MK Amersfoort
Tel. 033-4569908
Fax. 033-4552926
Email: info@werkplaatsservice.nl (voor al u vragen en informatie)
Mocht je hulp nodig hoor ik dat graag.
Succes.
Odo
BMW E21 323I , 1981 (Resto stadium)
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
Re: Restaureren met electrodes is dat te doen?
Hee,das leuk te lezen,Theo was vertegenwoordiger van lasapparatuur bij mijn vorige werkgever!Toen werkte hij nog bij een ander bedrijf,altijd leuk contact gehad met Theo!
Re: Restaureren met electrodes is dat te doen?
zo zie je maar Jeroen het wereld is klein.
BMW E21 323I , 1981 (Resto stadium)
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
Re: Restaureren met electrodes is dat te doen?
Nou,dat bewijst het maar weer....en dan ook nog op plekken waar je het niet verwacht!?Is Theo al afgestapt van z'n Renault? Dat was toendertijd z'n auto....hij werkte toen nog bij Metallit.
-
- E21 starter
- Posts: 30
- Joined: Fri May 10, 2013 9:13 pm
- My E21(s): E21 320 automatic 1977 Airco
- Location: Ravenstein (Brabant)
Re: Restaureren met electrodes is dat te doen?
Bedankt voor de reacties.
Is nog een leuke post geworden zo
Zelf ben ik nu aan het zoeken naar zo,n cursus restaureren bij mij in de buurt.
Sommige dingen zijn toch iets te lastig om zo maar even te proberen.
Is nog een leuke post geworden zo
Zelf ben ik nu aan het zoeken naar zo,n cursus restaureren bij mij in de buurt.
Sommige dingen zijn toch iets te lastig om zo maar even te proberen.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18662
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Restaureren met electrodes is dat te doen?
gewoon doen, is mijn advies, maar rustbuster.nl heeft een leuke en redelijk geprijsde cursus. Veenendaal is prima te rijden vanaf Broabant of niet dan?
Re: Restaureren met electrodes is dat te doen?
Ja Mercedes Vito tegenwoordig. Moet er hard voor werkenjeroen76 wrote:Nou,dat bewijst het maar weer....en dan ook nog op plekken waar je het niet verwacht!?Is Theo al afgestapt van z'n Renault? Dat was toendertijd z'n auto....hij werkte toen nog bij Metallit.
BMW E21 323I , 1981 (Resto stadium)
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003