Hardeman Motorsport - motorsport parts and diff specialist

Poetsen, lakverzegeling, glascoating, etc.

Als je E21 topic niet ergens anders past. Link: Hoe plaats ik foto's en filmpjes?
Post Reply
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25999
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Poetsen, lakverzegeling, glascoating, etc.

Post by Jeroen » Wed Feb 20, 2019 9:39 am

Aangezien hier wel wat experts op het gebied van poetsen zijn, maar eens even brainstormen als dat mag. Wat ik tot nu toe aan auto's doe, en dus ook met de Baur, is eens een laagje Turtle Wax aanbrengen, voorafgaand hooguit nog eens een vies plekje weghalen met Commandant, es een kloddertje tiplak, en dat is het wel. Dat kan best een keertje wat beter lijkt me!

Dus mijn idee zou dan zijn fatsoenlijk poetsen, evt lakbeschadigingen plaatselijk herstellen, en dan de boel verzegelen met bijv zo'n glascoating. Is dat wat? Zijn er interessante partijen die dat kunnen voor een schappelijke prijs? En wat moet er dan evt gedemonteerd worden om 't netjes te houden, in elk geval logo's en type-aanduiding denk ik, nog meer?

Ben benieuwd naar de tips en ervaringen!


Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 15577
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Poetsen, lakverzegeling, glascoating, etc.

Post by uwbuurman » Wed Feb 20, 2019 10:06 am

Glascoating is naar mijn idee te duur, tenminste, ik ga geen 1k+ betalen, voor een auto die een relatief rustig leven heeft. Maar een rondje polijsten en goed sealen mag wel een keer. Voor mijn cabrio sowieso, maar ook de nieuwe lak van de 323i is nu wel een heel gewilllig slachtoffer.

Ik heb het plan de auto's binnenkort naar een voor mij bekende en zeer goede detailer te brengen. Kan die zich uitleven.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport

User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2264
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Re: Poetsen, lakverzegeling, glascoating, etc.

Post by Thegs » Wed Feb 20, 2019 11:22 am

Kijk dat is een draadje naar mijn straatje. Ik mag me graag uitleven op een auto, zeker de lastige projecten heb ik altijd leuk gevonden. Even kort de stappen op de rij die ik normaal gesproken doorloop.

1. Inspectie
Ik loop de hele auto na met een speciale inspectielamp om zo een goed beeld te krijgen van de staat van de lak. Alle defecten die op te lossen zijn plakken we tape bij of strepen we aan op een papiertje. Verder doe ik op een aantal plekken op de auto een lakdikte meting om te zien wat de mogelijkheden (en eventuele eerdere reparatie’s zijn).

2. Cleanen
Voordat we kunnen afwerken ga ik de hele auto kleien. Hiermee haal je het vuil echt uit de poriën van de lak en zorg je voor een mooie basis voor de rest van de werkzaamheden. Afhankelijk van de gevonden problemen doe ik een test met pad/polijstmiddel combinaties om zo heb beste resultaat te bereiken. Het meeste werk doe ik met een dual action machine om het risico op meer schade te beperken. Helaas is soms een roterende machine nodig om grotere problemen of harde lak aan te pakken.

3. Voeden en sealen
Als de correctie is uitgevoerd ziet de auto er strak uit en kom het afwerken aan bod. Vaak breng ik een voeding aan op de lak die zorgt voor een extra boost in het uiteindelijke resultaat. De voeding vult eventuele poriën op om een zo glad mogelijk resultaat te krijgen. Als laatste zet ik een waslaag op de auto, vaak een vaste was. De afwerklaag is er in diverse soorten en maten (vloeibaar, vast, coating) met zijn eigen voor en nadelen. Ik vind zelf een vaste was lekker werken en het resultaat erg mooi.

4. Stand tijd
De tijd die een waslaag bescherming biedt. Bij een goede voorbereiding geeft een waslaag (vloeibaar of vast) ongeveer een stand tijd van 6 – 8 maanden. In de tussentijd is het goed mogelijk om een boost te geven met bijvoorbeeld een spay was (na het auto wassen). Hiermee wordt de stand tijd positief beïnvloed. Een coating kan een stand tijd hebben van meer dan een jaar, maar het aanbrengen daarvan is dan ook niet zo simpel en voor een hobbyist eigenlijk niet te doen (i.v.m. uitharding bij UV lampen, uithardingsduur, methode van aanbrengen en persoonlijke bescherming). Het laten doen bij een specialist brengt dus automatisch een kostenplaatje met zich mee.

5. No go
Een aantal dingen is voor mij een no go. Commandant is bijvoorbeeld een middel wat er bij mij niet in komt. Lijkt soms bijzonder effectief, maar zit ram vol siliconen wat je later veel problemen kan geven. Daarbij zijn er zoveel goede alternatieven. Polijsten, poetsen, was aanbrengen zonder bescherming van trims, kunststof of logo’s. Alle middelen hebben de neiging om een witte waas achter te laten die erg lastig weg te krijgen is. Als laatste houd ik niet zo van bling bling op trims en banden. Je kunt geweldige spullen krijgen om alles te laten glimmen, maar dat zit over het algemeen ram vol siliconen en is gewoon rommel. Daarbij geeft het een bepaald Sjonnie gehalte wat ik op een mooie klassieker of sportwagen liever niet zie.

Natuurlijk hebben we het nu alleen gehad over de lak aanpakken, niet over wassen, drogen, interieur en bijvoorbeeld velgen. Maar dat kunnen we in een later stadium nog wel eens doen als daar behoefte aan is.
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1997 BMW E39 520iAT in Vermontgruen
1999 BMW E36 316i Compact in Avusblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25999
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Poetsen, lakverzegeling, glascoating, etc.

Post by Jeroen » Wed Feb 20, 2019 11:30 am

Kiek, daar hebben we wat! Ik had je ook gelijk kunnen bellen Gerwin, maar een open discussie hier is toch ook wel erg leuk. Maar goed, ik heb je eerder in actie gezien met de rode cabrio en dat heeft ook tot een super resultaat geleid, en met die zwarte 320iS bijvoorbeeld ook trouwens! Dus ik zou je graag nog eens inhuren als dat kan Gerwin, en het gaat me idd vooral om de lak. Ik heb wel een rijtje (grijs, dat dan weer wel) blik dat wel wat aandacht verdient, om te beginnen met de Baur en de Compact van de First Lady haha! Spreek graag wat met je af voor het voorjaar!
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11283
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Poetsen, lakverzegeling, glascoating, etc.

Post by Peter V. » Thu Feb 21, 2019 8:38 am

Kunnen we hier niet een kleine clinic van maken? Ik zie graag eens hoe dat zoiets gaat. Mini poetsmeeting of zo.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2264
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Re: Poetsen, lakverzegeling, glascoating, etc.

Post by Thegs » Thu Feb 21, 2019 9:24 am

Geen probleem, heb ik al eens eerder gedaan. Ik zal eens kijken of we wat op poten kunnen zetten.
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1997 BMW E39 520iAT in Vermontgruen
1999 BMW E36 316i Compact in Avusblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25999
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Poetsen, lakverzegeling, glascoating, etc.

Post by Jeroen » Thu Feb 21, 2019 9:30 am

Leuk!
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1555
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: Poetsen, lakverzegeling, glascoating, etc.

Post by Nick1984 » Fri Feb 22, 2019 7:42 pm

Ik dacht dat El Lucio (Bram) hier ook in was gespecialiseerd...

Zelf heb ik 2 jaar terug de E28 eens onderhanden genomen met alle producten van Meguiar's.
Bij het kleien was ik toch verschoten wat er nog van de lak afkomt.
Bij het polijsten zeker een excentrisch toetel gebruiken, veel minder kans op hologrammen achteraf.
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]

User avatar
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 812
Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip
Location: Assen

Re: Poetsen, lakverzegeling, glascoating, etc.

Post by Smartie » Sat Feb 23, 2019 8:13 pm

De reseda moet gebeuren dus erg interessant.

User avatar
Guido
Upcoming E21 fanatic
Posts: 168
Joined: Thu Jan 05, 2006 9:25 pm
Location: Netherlands

Re: Poetsen, lakverzegeling, glascoating, etc.

Post by Guido » Mon Feb 25, 2019 12:05 pm

Een soort clinic / info-meeting lijkt mij ook wel wat.
Ik was / poets mijn wagentje al jaren op de zelfde wijze.
Maar technieken veranderen.

Zo heb ik laatst een fles Mequiars Ultimate Wash & Wax geprobeerd.
ik was erg onder de indruk vergeleken met mijn reguliere shampoo.

Ik volg deze topic!
323i 1982 Polaris / Atlantic Blue interior

El Lucio
E21 Fanatic
Posts: 240
Joined: Sat Jan 05, 2013 6:50 pm
My E21(s): e21 Baur 318i 1982
Location: Turnhout, Antwerpen, België

Re: Poetsen, lakverzegeling, glascoating, etc.

Post by El Lucio » Tue Feb 26, 2019 8:00 pm

Nick1984 wrote:
Fri Feb 22, 2019 7:42 pm
Ik dacht dat El Lucio (Bram) hier ook in was gespecialiseerd
Ik poets voor en na inderdaad auto’s. ‘Gespecialiseerd’ als term is wat teveel eer🙂
Coatings doe ik bijvoorbeeld nog niet omdat ik me daarover nog niet voldoende heb geïnformeerd.

Dus ik sta ook open om bij te leren :mrgreen:
Groeten, Bram

e21 Baur 318i 1982

Post Reply