Hardeman Motorsport - motorsport parts and diff specialist

320i USA model

User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11227
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. » Wed May 26, 2010 11:16 pm

Ziet er weer netjes uit. Zonde van die beschadiging op het dak. Ga je dit zelf doen of laat je het dak professioneel opknappen?


Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

User avatar
Danny043
E21 Pro
Posts: 758
Joined: Tue May 15, 2007 4:16 pm
Location: Delft, The Netherlands

Post by Danny043 » Wed May 26, 2010 11:34 pm

Waarschijnlijk schuur ik het dak zelf, en laat het spuiten. Metallic lak zelf spuiten is erg moeilijk.
Ik ben bij een bedrijf in Delft geweest (het Klassiekercentrum) en die noemden een bedrag van €230 - €250 ex btw en afhankelijk van de roest. Kent iemand een goed adres met lagere prijzen?
1979 320i Antrazitgrau US spec
Image

User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2255
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Post by Thegs » Thu May 27, 2010 8:17 am

Als dat alles is voor een kwaliteits spuitbeurt direct doen! Is absoluut geen geld. Beetje goede lak kost 100 euro de kilo, dus reken maar uit.
Verder leuk ding, alleen blijf ik die Amerikaanse bumpers maar niks vinden. Succes met de verdere geplande zaken.

Gerwin
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1997 BMW E39 520iAT in Vermontgruen
1999 BMW E36 316i Compact in Avusblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz

User avatar
Danny043
E21 Pro
Posts: 758
Joined: Tue May 15, 2007 4:16 pm
Location: Delft, The Netherlands

Re: 320i USA model

Post by Danny043 » Thu Sep 23, 2010 7:49 pm

Van de zomer wat onderhoud gepleegd aan de 320i. Het onderstel heb ik zo gelaten, wel zijn er 15" BBS Mahles onder gekomen. Ook het dak is niet gespoten, want ik wil hem volledig over laten spuiten. Dit moet echter wel snel gebeuren.
Hier wat plaatjes van de vakantie in Praag:

Image

Image

Image

Image

Image

Lijkt wel een bankje die bumper:

Image

En jawel:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Gezocht: BBS naafkappen!
1979 320i Antrazitgrau US spec
Image

User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11029
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 320i USA model

Post by 323baur » Thu Sep 23, 2010 7:59 pm

Mooie foto's hoor.
Ga je nu voor het spuiten hem ont-USA-en?
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

User avatar
Danny043
E21 Pro
Posts: 758
Joined: Tue May 15, 2007 4:16 pm
Location: Delft, The Netherlands

Re: 320i USA model

Post by Danny043 » Thu Sep 23, 2010 8:12 pm

Wat is er allemaal anders aan de USA modellen:

But there were more modifications required before the E21 was allowed in the U.S. The most important things:

· Lights: sealed beam headlights, larger front indicators, side indicators, side reflectors

· The federalized big bumpers

· Dash: mph speedometer, fuel gauge not showing litres but: full, ½, reserve.

Koplampen laat ik zo, ik zie geen verschil met gewone lichten?
Grotere knipperlichten? Is me niet opgevallen.
Side indicators: als dat die rode lampen achterop zijn, dan gaan ze weg.
Side reflectors: zitten op die monsterlijke voorbumper; gaan dus weg.
Federalized big bumpers: achter blijft denk ik zitten.
Dash: blijft zo.

Euro spec: kan voor en na het spuiten.

De voorbumper is een straight swap. Maar of ik het subframe achter swap voor een Europese, dat weet ik nog niet. Het hangt gedeeltelijk van de kosten af... maar ik vind die achterbumper ook niet zo erg, en het maakt hem uniek in NL. Wat ik niet mooi vind, is de kentekenplaat boven de bumper. Maar er zit niks onder de bumper om hem te bevestigen. En hem met een hoekbeugel ofzo daar ophangen is ook niet ideaal, want dan vangt die voluit wind.

Verder is het echt leuk hoe mensen hun nek verrekken om naar die bumper te kijken :lol: Hij trekt heel wat bekijks. Maar ik wil toch liever een mooie auto dan 1 die zo lelijk is dat mensen hun nek er voor verrekken :D
1979 320i Antrazitgrau US spec
Image

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25755
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 320i USA model

Post by Jeroen » Thu Sep 23, 2010 8:32 pm

Bekend stukje tekst :wink:

Zou zomaar kunnen dat die rare koplampen al verdwenen zijn
Knipperlichten staan ca 5 mm verder naar voren, zowel glas als houder. Lastig te zien totdat je een europees glaasje erop probeert te schroeven
Side indicators zitten volgens mij juist op de voorbumper, die achterlijke reflectors op het achterscherm
De voorbumper vervangen is nog wel te doen, maar voor de achterbumper moet er aardig gelast worden dus ik kan me voorstellen dat je die zo laat

Wist niet dat die dingen een langer diff hadden, even 81-er US folder erbij gepakt en de handbakken hadden gewoon een 3.91, automaat heeft de langere 3.64. Maar ik denk dat de aanpassingen ivm emissie wel een flinke invloed hebben, EGR en een evt dichtgeslibde kat, misschien dat ook eens omzetten naar Europese spec?
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25755
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 320i USA model

Post by Jeroen » Thu Sep 23, 2010 8:39 pm

Gelukkig liggen hier nog een paar folders, bovenstaande 3.91 is voor de versie met M10B18 en dus identiek aan de europese vierpitters. De modellen van 77 en 78 met M10B20 hadden, identiek aan hier, een overbrenging van 3.64. Maar misschien heeft jouw auto door de jaren heen eens een ander diff gekregen en heeft 'ie nu ook een 3.64 (en dus een langer diff).
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

User avatar
Danny043
E21 Pro
Posts: 758
Joined: Tue May 15, 2007 4:16 pm
Location: Delft, The Netherlands

Re: 320i USA model

Post by Danny043 » Thu Sep 23, 2010 11:13 pm

Bedankt voor de info. Ik was niet helemaal volledig; ik bedoelde dat het diff langer is dan die van de 318i. 3.91 voor de 318i en 3.64 voor de 320i.

edit: ik zie waar het misgaat. Jij denkt dat deze een M10B18 heeft, de M10B20's zijn nog tot 08-79 gemaakt :wink: Deze is van 07-79. 3.64 diff dus.

De emission control klopt al niet meer. Er ontbreken gewoon onderdelen :evil: Bv, onderdeel 1 op onderstaand plaatje (exhaust gas filter) hoort op het uitlaat spruitstuk bevestigd te zitten, maar alleen de bevestigingsbeugels zitten er nog. Ik verwacht ook dat de cat er niet meer onder zit. Wanneer ik hem ombouw naar euro spec, heb ik al die zooi toch niet nodig. Maar hij loopt momenteel dus niet zoals het hoort.

Image
Emission control - BMW parts catalog

Ik weet niet zeker waar die rode lichten aan de zijkant achter voor zijn. Er zitten gloeilampjes in. Ik heb volgens mij wel eens foto's gezien van Amerikaanse forumleden, waarbij deze lampen continue brandden, wanneer de dimlichten aan staan. Bij mij doen ze helemaal niks, en ik heb geen moeite gedaan om uit te zoeken waarom. In de voorbumper zitten volgens mij reflectoren. Het is ook volledig overbodig om daar lampen te plaatsen, omdat de knipperlichten duidelijk zichtbaar zijn vanaf de zijkant.
1979 320i Antrazitgrau US spec
Image

User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 6759
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: 320i USA model

Post by Wondermike » Fri Sep 24, 2010 7:12 am

De voorbumper is een straight swap.
Wil jij dan nu als een speer je doppenset pakken en die taartschep de noordzee in sodemieteren :!:
Je hebt gelijk wat achterbumper betreft, die is minder opvallend aanwezig dan voor en idd die nummerplaat zit daar niet fraai.

Voor de rest een mooie auto hoor en met de plannen die je hebt komt het zeker goed met de E21.
So many cars, so little time

loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2799
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: 320i USA model

Post by loentje » Fri Sep 24, 2010 9:51 am

Velgen staan hem erg goed moet ik zeggen!!

Achterbumper had ik toen al zitten kijken, toen ik hem nog had, maar die swap is idd niet te doen volgens mij. Voorbumper mag niet zoveel voorstellen. :D

Afijn ben benieuwd naar de toekomst,

groeten loentje

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 15417
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 320i USA model

Post by uwbuurman » Fri Sep 24, 2010 11:52 am

is de cas aan de achterzijde dan zo verschillend, onder de bumper? Of missen de beugels gewoon?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport

User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 6759
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: 320i USA model

Post by Wondermike » Sun Oct 03, 2010 7:51 am

is de cas aan de achterzijde dan zo verschillend, onder de bumper? Of missen de beugels gewoon?
Aan de achterzijde zitten volgens mij een soort stootdempers ingebouwd.
Daar blijven grote gaten achter na verwijderen. Maar alles is te fixen.
So many cars, so little time

User avatar
ac/dennis
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1434
Joined: Sat Mar 26, 2005 2:03 pm
Location: Holland, Deventer
Contact:

Re: 320i USA model

Post by ac/dennis » Sun Oct 03, 2010 11:27 am

Ik zou m zo laten, je bent de enigste in NL met zo'n E21 afaik. En zoals je in je vakantiefoto's laat zien, zijn diedikke bumperts retehandig om aan te picknicken :)

User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11029
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 320i USA model

Post by 323baur » Sun Oct 03, 2010 11:31 am

Ik zou, zeker als je toch gaat spuiten, die euros er aan toevoegen om haar te ont-usa-en.
Je mag dan misschien de enige zijn in NL - das niet voor niks denk ik.
De achter kant is met een sloper - donor - zo om te bouwen.
Als je dan klaar bent heb je een geweldig leuk autootje.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

Post Reply