Hardeman Motorsport - motorsport parts and diff specialist

316, 1980 SAPHIR BLAU.

User avatar
jarnotim
Upcoming E21 fanatic
Posts: 123
Joined: Wed Nov 14, 2012 8:09 pm
My E21(s): 323i 1978 / 316 1980 Saphir
Facebook page: http://www.facebook.com/jarno94
Location: Staphorst

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Post by jarnotim » Wed May 22, 2013 10:35 am

Ja dat is waar maar ik wou direct alle boutjes beugeltjes enz onder de kap geel laten verzinken, zodat dit netjes blijft.
Ik kijk wel of het wat wordt. Wil het in ieder geval wel proberen.
En inderdaad een raar verhaal peter, dat plaatje. Ik heb het plaatje niet weer kunnen vinden, dus kan het niet laten zien.
Ik wil nog een keer een complete verdeler demonteren en uit elkaar pluizen. Wie weet kom ik dan iets tegen waar dat plaatje gezeten heeft.


e21 323i 1978
e21 316 1980
e30 318i 1989

Groeten Jarno Timmerman

User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11227
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Post by Peter V. » Wed May 22, 2013 10:51 am

Zoveel gekke zaken heb je niet in de verdeler.

Je heb een klemring (zegelring) maar als die was losgekomen had je het echt wel gezien. Verder heb je wel een plaatje zitten welke als een soort pakking fungeert waar de elektrische aansluiting zit aan de buitenzijde.

Een afgebroken deel van de impulsgever/rotor is het ook niet want dat valt gelijk op.

Verder zit er niet veel in. Sterker nog, ik had begrepen dat je wel gewoon een vonk had.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

User avatar
jarnotim
Upcoming E21 fanatic
Posts: 123
Joined: Wed Nov 14, 2012 8:09 pm
My E21(s): 323i 1978 / 316 1980 Saphir
Facebook page: http://www.facebook.com/jarno94
Location: Staphorst

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Post by jarnotim » Wed May 22, 2013 11:16 am

Ik had inderdaad wel vonk. Maar het plaatje zat aan de impulsgever, misschien kreeg hij hierdoor dan een onregelmatige ontsteking. (is mijn denkwijze)
dit zou ook kunnen verklaren waarom hij op het laatst wel eens "een goede bui" had en dan ineens wel redelijk liep.
Ik zal eens kijken of het niet dat plaatje voor de elektische aansluiting.
e21 323i 1978
e21 316 1980
e30 318i 1989

Groeten Jarno Timmerman

User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11227
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Post by Peter V. » Wed May 22, 2013 11:57 am

Als ik me niet vergis is dat plaatje er alleen voor een isolatie tussen de aansluiting en het binnenwerk maar ik kan me voorstellen dat het eventueel een probleem kan opleveren als deze los zit.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25755
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Post by Jeroen » Wed May 22, 2013 12:10 pm

Volgens mij heb je het nu over de stofplaat, die mag bij mijn weten nul invloed hebben op de werking van de ontsteking. Ik heb genoeg auto's gezien die het prima deden zonder iig.
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

User avatar
jarnotim
Upcoming E21 fanatic
Posts: 123
Joined: Wed Nov 14, 2012 8:09 pm
My E21(s): 323i 1978 / 316 1980 Saphir
Facebook page: http://www.facebook.com/jarno94
Location: Staphorst

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Post by jarnotim » Wed May 22, 2013 12:53 pm

Zonder dat plaatje zou hij het vast wel doen jeroen, maar het plaatje zat magnetisch aan het spoeletje in het midden van de ontsteking geplakt.
Dit spoeletje geeft toch de impuls voor de ontsteking?

Dat is het bruin/gele ding om de as van de verdeler. Hier zit een spoel in.
Image

User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11227
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Post by Peter V. » Wed May 22, 2013 10:40 pm

Die spoel (impulsgever) in combinatie met de onderste rotor (met de 4 hoeken) brengt de spanning over naar de bougies. Zijn ontlading/belading krijgt hij centraal vanaf de bobine. Als dat plaatje hieraan vast zit zou het theoretisch kunnen zijn dat je vonk soms wegvalt omdat je niets overbrengt naar de bougies. In het extreme geval zou je op een gegeven moment geen vonk meer hebben omdat je de impulsgever hiermee heb overbelast.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25755
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Post by Jeroen » Wed May 22, 2013 10:42 pm

Oh en dat is idd niet de stofplaat, die ligt hier weer bovenop.
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11227
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Post by Peter V. » Wed May 22, 2013 10:50 pm

Op zijn foto heb je aan de bovenzijde een elektrische aansluiting en daarachter zit een klein isolatieplaatje (wel van metaal dacht ik) als die loskomt dan zou het in principe kunnen wat Jarno aangeeft.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

User avatar
jarnotim
Upcoming E21 fanatic
Posts: 123
Joined: Wed Nov 14, 2012 8:09 pm
My E21(s): 323i 1978 / 316 1980 Saphir
Facebook page: http://www.facebook.com/jarno94
Location: Staphorst

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Post by jarnotim » Fri Jun 07, 2013 9:23 pm

Deze gaat morgen niet mee. Ik wil hem toch helemaal goed hebben voordat ik hem laat keuren. (hij moet nog voor de apk)
Misschien is deze er later in het jaar wel een keer bij.
e21 323i 1978
e21 316 1980
e30 318i 1989

Groeten Jarno Timmerman

User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11227
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Post by Peter V. » Fri Jun 07, 2013 9:54 pm

jarnotim wrote:Deze gaat morgen niet mee. Ik wil hem toch helemaal goed hebben voordat ik hem laat keuren. (hij moet nog voor de apk)
Misschien is deze er later in het jaar wel een keer bij.
Je had toch even moeten doorwerken hoor..... :wink: Eerst goedmaken inderdaad.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

User avatar
jarnotim
Upcoming E21 fanatic
Posts: 123
Joined: Wed Nov 14, 2012 8:09 pm
My E21(s): 323i 1978 / 316 1980 Saphir
Facebook page: http://www.facebook.com/jarno94
Location: Staphorst

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Post by jarnotim » Sat Jun 08, 2013 10:30 am

Dan was het vreselijk stressen geweest, en dan ben ik bang dat ik iets vergeet ofzo ;) ik werk hem liever rustig zonder tijdsdruk af.
e21 323i 1978
e21 316 1980
e30 318i 1989

Groeten Jarno Timmerman

User avatar
jarnotim
Upcoming E21 fanatic
Posts: 123
Joined: Wed Nov 14, 2012 8:09 pm
My E21(s): 323i 1978 / 316 1980 Saphir
Facebook page: http://www.facebook.com/jarno94
Location: Staphorst

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Post by jarnotim » Sat Jun 22, 2013 10:06 pm

Vandaag heb ik het orriginele blok weer in de 316 gelegd. Deze heb ik helemaal los gehad en pakkingen vervangen. kleppen geslepen, kleprubbers vervangen, nieuwe kopbouten gemonteerd.
En uiteraard alles schoon gemaakt. Wat is dat lekker opbouwen zeg met alles mooi schoon.
Ik heb nu het blok gemonteerd. De bak die er onder zat toen ik hem van peter kocht schakelde niet zo strak als de bak die bij het 1600 noodblokje zat dus de andere bak die nog helemaal strak schakelde is er onder gebleven.
Nu is het een kwestie van olie en kvs erop en dan de carb afstellen.
Hier tussen staphorst en meppel woont iemand die heel goed met carbs is dus we gaan is kijken of die dat afstellen wil doen.
Dan kan de auto voor zijn apk en kan deze de zomer tegemoet :driving

Hier nog wat telefoon fotootjes:

Image

Image

Image
e21 323i 1978
e21 316 1980
e30 318i 1989

Groeten Jarno Timmerman

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 15417
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Post by uwbuurman » Sat Jun 22, 2013 10:41 pm

Goed bezig!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25755
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Post by Jeroen » Sun Jun 23, 2013 12:29 am

:thumbsup
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

Post Reply