BMW --320-- 1979
Re: BMW --318-- 1979
Vandaag het blokje er even uit gehaald, indien ik dit blok hergebruik wil ik de cilinders laten honen voor de nieuwe veren. (op aanrader van jeroen )
Inmiddels de zuigers er ook allemaal uit gehaald,
nu heb ik op mijn zuigers wat plekken zitten, ik heb er helaas geen foto van maar wel iets vergelijkbaars op het internet. volgens het plaatje op internet komt dit doordat er korte ritten mee is gemaakt of te rijk/ verzopen motor.
De cilinder wanden zien er overigens perfect uit
Kan ik de zuigers hergebruiken met nieuwe ringen?
Inmiddels de zuigers er ook allemaal uit gehaald,
nu heb ik op mijn zuigers wat plekken zitten, ik heb er helaas geen foto van maar wel iets vergelijkbaars op het internet. volgens het plaatje op internet komt dit doordat er korte ritten mee is gemaakt of te rijk/ verzopen motor.
De cilinder wanden zien er overigens perfect uit
Kan ik de zuigers hergebruiken met nieuwe ringen?
1979 e21 320 automatic
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29246
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: BMW --318-- 1979
Naar mijn idee zijn die sporen veroorzaakt door kantelende zuigers, miss eerst eens kijken wat dat veroorzaakt zou kunnen hebben? En de vraag is of het niet vele malen goedkoper is om een gebruikt blokje erin te mikken. Als de compressie goed is miss het onderblok dan in tact laten alleen de kop opfrissen en voor niet al te veel geeld weer rijden?
Regards/groeten, Jeroen
Re: BMW --318-- 1979
Na 3 maandjes maar weer eens tijd voor een update;
Afgelopen weekend het beestje weer in elkaar gezet en hij loopt weer als een zonnetje.
Onderstaand het verhaal
Ik had een 2.0 liter blokje (m10b20) gekocht en vervolgens uitelkaar gehaald. de kop weggebracht naar een revisie bedrijf.
Helaas kreeg ik de kop weer terug met de vermelding dat hij niet meer te redden was zonder flink laswerk.
De e21 2.0l kop met scheurtjes
De scheurtjes:
De klep terplekke van de scheurtjes:
Dus maar op zoek gegaan naar een andere cilinder kop,
Uiteindelijk een compleet blok zonder aanbouw delen gevonden
De cilinderkop van dat blok:
Helaas bleek deze kop niet netjes te zijn en vertoonde flinke corrosie rond de klepzittingen:
Gelukkig zat er wel een hele nette krukas in dit blok dus heb ik die uiteindelijk gebruikt.
Dus maar weer opzoek naar een andere kop,
Via marktplaats uiteindelijk het huidige koppie gevonden in zeer nette staat (foto's zijn gemaakt nadat ik hem heb laten reviseren)
De gereviseerde kop:
Effe inzoomen
En al die dure kopjes op een rij
Ondertussen had ik ook het onder blok vast laten vlakken en honen.
Bovenkant gevlakt:
Gehoonde cilinders:
Wat nieuwe lagers en zuigerveren:
Even het inlaat spruitstuk opgeknapt:
Verder zijn alle pakkingen in het blok vervangen
Vervolgens de zuigers gemonteerd met een zelf gemaakt tool:
Montage van de krukas: (heel veel olie gebruikt)
Natuurlijk ook even de speling op alle nieuwe krukas en drijfstanglagers gemeten:
De plastigauge:
En het meten nar montage en demontage:
Alle waardes waren netjes binnen de gestelde waardes die in mijn handboek staan: Vraagbaak BMW 3-serie van P.H. Olving, TOP BOEK!
Carter pan mooi strak in de lak:
Blokje weer opbouwen:
Cilinderkop erop:
Op het subframe gemonteerd:
Auto er omheen laten zakken:
zakken maar
Verder nog geen foto's van het blok erin, maar hij loopt als een zonnetje,
Alleen nog even het co afstellen en dan nog even de lpg instaltie laten afstellen
En natuurlijk goed inrijden
Al met al een zwaar onderschatte klus, erg veel werk. en ik hoop het niet snel weer te hoeven doen.
Maar ik kan zeggen dat ik nu een 2.0 heb haha.
De omdoping:
Tot:
Verder heb ik ook nog voor in de gril een 2.0l logo
Verder doop ik niet om, ik vind de enkele koplampen mooier en de orginele 2l had tevens een logo met zwarte achterkant. die had ik er eerst op maar vond ik niet mooi dus heb maar 1 van een nieuwere type besteld
Afgelopen weekend het beestje weer in elkaar gezet en hij loopt weer als een zonnetje.
Onderstaand het verhaal
Ik had een 2.0 liter blokje (m10b20) gekocht en vervolgens uitelkaar gehaald. de kop weggebracht naar een revisie bedrijf.
Helaas kreeg ik de kop weer terug met de vermelding dat hij niet meer te redden was zonder flink laswerk.
De e21 2.0l kop met scheurtjes
De scheurtjes:
De klep terplekke van de scheurtjes:
Dus maar op zoek gegaan naar een andere cilinder kop,
Uiteindelijk een compleet blok zonder aanbouw delen gevonden
De cilinderkop van dat blok:
Helaas bleek deze kop niet netjes te zijn en vertoonde flinke corrosie rond de klepzittingen:
Gelukkig zat er wel een hele nette krukas in dit blok dus heb ik die uiteindelijk gebruikt.
Dus maar weer opzoek naar een andere kop,
Via marktplaats uiteindelijk het huidige koppie gevonden in zeer nette staat (foto's zijn gemaakt nadat ik hem heb laten reviseren)
De gereviseerde kop:
Effe inzoomen
En al die dure kopjes op een rij
Ondertussen had ik ook het onder blok vast laten vlakken en honen.
Bovenkant gevlakt:
Gehoonde cilinders:
Wat nieuwe lagers en zuigerveren:
Even het inlaat spruitstuk opgeknapt:
Verder zijn alle pakkingen in het blok vervangen
Vervolgens de zuigers gemonteerd met een zelf gemaakt tool:
Montage van de krukas: (heel veel olie gebruikt)
Natuurlijk ook even de speling op alle nieuwe krukas en drijfstanglagers gemeten:
De plastigauge:
En het meten nar montage en demontage:
Alle waardes waren netjes binnen de gestelde waardes die in mijn handboek staan: Vraagbaak BMW 3-serie van P.H. Olving, TOP BOEK!
Carter pan mooi strak in de lak:
Blokje weer opbouwen:
Cilinderkop erop:
Op het subframe gemonteerd:
Auto er omheen laten zakken:
zakken maar
Verder nog geen foto's van het blok erin, maar hij loopt als een zonnetje,
Alleen nog even het co afstellen en dan nog even de lpg instaltie laten afstellen
En natuurlijk goed inrijden
Al met al een zwaar onderschatte klus, erg veel werk. en ik hoop het niet snel weer te hoeven doen.
Maar ik kan zeggen dat ik nu een 2.0 heb haha.
De omdoping:
Tot:
Verder heb ik ook nog voor in de gril een 2.0l logo
Verder doop ik niet om, ik vind de enkele koplampen mooier en de orginele 2l had tevens een logo met zwarte achterkant. die had ik er eerst op maar vond ik niet mooi dus heb maar 1 van een nieuwere type besteld
1979 e21 320 automatic
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29246
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: BMW --318-- 1979
Zooooo dat is tenminste een verslag haha! Niet zonder slag of stoot gegaan en de scheurtjes tussen de kleppen zijn blijkbaar toch ook wel duidelijke issues bij de M10 (zoals bij div andere BMW motoren). Maar goed werk geleverd en uiteindelijk is het resultaat daar, mag je jezelf best op de borst kloppen.
Heb je nog wat aan distributiezijde gedaan, bijv ketting, tandwielen, kettingspanner, geleiders?
Heb je nog wat aan distributiezijde gedaan, bijv ketting, tandwielen, kettingspanner, geleiders?
Regards/groeten, Jeroen
Re: BMW --318-- 1979
, was indd een enorme klus, en dan nog niet eens benoemd hoeveel onderdelen ik heb gereinigd, gesmeerd etc etc.Jeroen wrote:Zooooo dat is tenminste een verslag haha! Niet zonder slag of stoot gegaan en de scheurtjes tussen de kleppen zijn blijkbaar toch ook wel duidelijke issues bij de M10 (zoals bij div andere BMW motoren). Maar goed werk geleverd en uiteindelijk is het resultaat daar, mag je jezelf best op de borst kloppen.
Heb je nog wat aan distributiezijde gedaan, bijv ketting, tandwielen, kettingspanner, geleiders?
Distributie zijde heb ik goed geïnspecteerd, de tandwielen zag er nog goed uit en de ketting had nog maar 120000 erop zitten wat zeer acceptabel is voor een ketting.
ketting spanner heb ik opgemeten evenals de veer en vergeleken met de fabriek opgave en deze voldeden tevens nog aan de eisen. Spanner moet je overigens pompend met de geleider vullen met olie , voor de mensen die er ook mee bezig zijn.
Geleider heb ik de beste uitgezocht en gebruikt, tevens ook netjes.
Het was echter ook een kwestie van kosten, ik wou eerst deze onderdelen ook vervangen echter liep alles al zo hoog in de papieren dat ik besloten heb het niet te doen gezien de staat ervan.
Verder nog wel even de gas kabel vervangen voor een nieuw exemplaar.
1979 e21 320 automatic
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11765
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: BMW --318-- 1979
Diep respect! Klinkt als een fikse kater met veel doorzettingsbenodigdheid..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Re: BMW --318-- 1979
Tevens vind ik het ook nog wel even het vermelden waard dat de verkoper van het blok (Leon) zeer netjes heeft gehandeld en heel actief was in het zoeken naar een passende oplossing.
Ik heb veel gekocht/ verkocht, Leon is helaas 1 van de weinigen die bereid is te zoeken naar een nette oplossing!
Ik heb veel gekocht/ verkocht, Leon is helaas 1 van de weinigen die bereid is te zoeken naar een nette oplossing!
1979 e21 320 automatic
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29246
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: BMW --318-- 1979
En dat mag idd ook wel gezegd worden. Ik ben zelf een meester in het niet ophalen van dingen en zeker bij hem, geen onwil maar gewoon omdat ik niet in de buurt kom. Gelukkig heeft 'ie ook nog eens engelengeduld...
Genoeg veren voor nu
Genoeg veren voor nu
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11992
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: BMW --318-- 1979
Netjes hoor. Mooi dat alles nu is opgelost.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Re: BMW --320-- 1979
Nog een kleine update:
Ik heb te vaak gehad dat ik reed en grootlicht voerde terwijl ik het niet door had.
Vast bij meerdere onder ons e21 liefhebbers bekend.
Het "verkoolde" oftewel niet meer doorzichtige grootlicht lampje.
Gelukkig kun je bij Walloth en Nesh een nieuw schermpje bestellen, zodoende:
en we weten weer wanneer we tegen liggers verblinden
Ik heb te vaak gehad dat ik reed en grootlicht voerde terwijl ik het niet door had.
Vast bij meerdere onder ons e21 liefhebbers bekend.
Het "verkoolde" oftewel niet meer doorzichtige grootlicht lampje.
Gelukkig kun je bij Walloth en Nesh een nieuw schermpje bestellen, zodoende:
en we weten weer wanneer we tegen liggers verblinden
1979 e21 320 automatic