BMW --320-- 1979

User avatar
Tjurd
Upcoming E21 fanatic
Posts: 138
Joined: Sun Aug 29, 2010 12:46 pm

Re: BMW --318-- 1979

Post by Tjurd »

Vandaag het blokje er even uit gehaald, indien ik dit blok hergebruik wil ik de cilinders laten honen voor de nieuwe veren. (op aanrader van jeroen ;))
Image


Inmiddels de zuigers er ook allemaal uit gehaald,
nu heb ik op mijn zuigers wat plekken zitten, ik heb er helaas geen foto van maar wel iets vergelijkbaars op het internet. volgens het plaatje op internet komt dit doordat er korte ritten mee is gemaakt of te rijk/ verzopen motor.
Image

De cilinder wanden zien er overigens perfect uit

Kan ik de zuigers hergebruiken met nieuwe ringen?


1979 e21 320 automatic
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29246
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: BMW --318-- 1979

Post by Jeroen »

Naar mijn idee zijn die sporen veroorzaakt door kantelende zuigers, miss eerst eens kijken wat dat veroorzaakt zou kunnen hebben? En de vraag is of het niet vele malen goedkoper is om een gebruikt blokje erin te mikken. Als de compressie goed is miss het onderblok dan in tact laten alleen de kop opfrissen en voor niet al te veel geeld weer rijden?
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Tjurd
Upcoming E21 fanatic
Posts: 138
Joined: Sun Aug 29, 2010 12:46 pm

Re: BMW --318-- 1979

Post by Tjurd »

Na 3 maandjes maar weer eens tijd voor een update;

Afgelopen weekend het beestje weer in elkaar gezet en hij loopt weer als een zonnetje.

Onderstaand het verhaal :)

Ik had een 2.0 liter blokje (m10b20) gekocht en vervolgens uitelkaar gehaald. de kop weggebracht naar een revisie bedrijf.
Helaas kreeg ik de kop weer terug met de vermelding dat hij niet meer te redden was zonder flink laswerk.
Image
De e21 2.0l kop met scheurtjes

De scheurtjes:
Image
De klep terplekke van de scheurtjes:
Image


Dus maar op zoek gegaan naar een andere cilinder kop,

Uiteindelijk een compleet blok zonder aanbouw delen gevonden
De cilinderkop van dat blok:
Image
Helaas bleek deze kop niet netjes te zijn en vertoonde flinke corrosie rond de klepzittingen:
Image


Gelukkig zat er wel een hele nette krukas in dit blok dus heb ik die uiteindelijk gebruikt.
Dus maar weer opzoek naar een andere kop,
Via marktplaats uiteindelijk het huidige koppie gevonden in zeer nette staat (foto's zijn gemaakt nadat ik hem heb laten reviseren)
De gereviseerde kop:
Image
Effe inzoomen :banana
Image
En al die dure kopjes op een rij :P
Image

Ondertussen had ik ook het onder blok vast laten vlakken en honen.

Bovenkant gevlakt:
Image
Gehoonde cilinders:
Image

Wat nieuwe lagers en zuigerveren:
Image

Even het inlaat spruitstuk opgeknapt:
Image

Verder zijn alle pakkingen in het blok vervangen

Vervolgens de zuigers gemonteerd met een zelf gemaakt tool:
Image
Montage van de krukas: (heel veel olie gebruikt)
Image

Natuurlijk ook even de speling op alle nieuwe krukas en drijfstanglagers gemeten:
Image
De plastigauge:
Image
En het meten nar montage en demontage:
Image

Alle waardes waren netjes binnen de gestelde waardes die in mijn handboek staan: Vraagbaak BMW 3-serie van P.H. Olving, TOP BOEK!

Carter pan mooi strak in de lak:
Image
Blokje weer opbouwen:
Image
Cilinderkop erop:
Image
Op het subframe gemonteerd:
Image
Auto er omheen laten zakken:
Image
zakken maar :)
Image

Verder nog geen foto's van het blok erin, maar hij loopt als een zonnetje,
Alleen nog even het co afstellen en dan nog even de lpg instaltie laten afstellen

En natuurlijk goed inrijden :)

Al met al een zwaar onderschatte klus, erg veel werk. en ik hoop het niet snel weer te hoeven doen.

Maar ik kan zeggen dat ik nu een 2.0 heb haha.

De omdoping:
Image
Tot:
Image

Verder heb ik ook nog voor in de gril een 2.0l logo

Verder doop ik niet om, ik vind de enkele koplampen mooier en de orginele 2l had tevens een logo met zwarte achterkant. die had ik er eerst op maar vond ik niet mooi dus heb maar 1 van een nieuwere type besteld :screwy :D
1979 e21 320 automatic
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29246
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: BMW --318-- 1979

Post by Jeroen »

Zooooo dat is tenminste een verslag haha! Niet zonder slag of stoot gegaan en de scheurtjes tussen de kleppen zijn blijkbaar toch ook wel duidelijke issues bij de M10 (zoals bij div andere BMW motoren). Maar goed werk geleverd en uiteindelijk is het resultaat daar, mag je jezelf best op de borst kloppen.

Heb je nog wat aan distributiezijde gedaan, bijv ketting, tandwielen, kettingspanner, geleiders?
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Tjurd
Upcoming E21 fanatic
Posts: 138
Joined: Sun Aug 29, 2010 12:46 pm

Re: BMW --318-- 1979

Post by Tjurd »

Jeroen wrote:Zooooo dat is tenminste een verslag haha! Niet zonder slag of stoot gegaan en de scheurtjes tussen de kleppen zijn blijkbaar toch ook wel duidelijke issues bij de M10 (zoals bij div andere BMW motoren). Maar goed werk geleverd en uiteindelijk is het resultaat daar, mag je jezelf best op de borst kloppen.

Heb je nog wat aan distributiezijde gedaan, bijv ketting, tandwielen, kettingspanner, geleiders?
:thnx , was indd een enorme klus, en dan nog niet eens benoemd hoeveel onderdelen ik heb gereinigd, gesmeerd etc etc.

Distributie zijde heb ik goed geïnspecteerd, de tandwielen zag er nog goed uit en de ketting had nog maar 120000 erop zitten wat zeer acceptabel is voor een ketting.
ketting spanner heb ik opgemeten evenals de veer en vergeleken met de fabriek opgave en deze voldeden tevens nog aan de eisen. Spanner moet je overigens pompend met de geleider vullen met olie ;), voor de mensen die er ook mee bezig zijn.
Geleider heb ik de beste uitgezocht en gebruikt, tevens ook netjes.

Het was echter ook een kwestie van kosten, ik wou eerst deze onderdelen ook vervangen echter liep alles al zo hoog in de papieren dat ik besloten heb het niet te doen gezien de staat ervan.
Verder nog wel even de gas kabel vervangen voor een nieuw exemplaar.
1979 e21 320 automatic
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11765
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: BMW --318-- 1979

Post by 323baur »

Diep respect! Klinkt als een fikse kater met veel doorzettingsbenodigdheid..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Tjurd
Upcoming E21 fanatic
Posts: 138
Joined: Sun Aug 29, 2010 12:46 pm

Re: BMW --318-- 1979

Post by Tjurd »

Tevens vind ik het ook nog wel even het vermelden waard dat de verkoper van het blok (Leon) zeer netjes heeft gehandeld en heel actief was in het zoeken naar een passende oplossing.

Ik heb veel gekocht/ verkocht, Leon is helaas 1 van de weinigen die bereid is te zoeken naar een nette oplossing! :thumbsup
1979 e21 320 automatic
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29246
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: BMW --318-- 1979

Post by Jeroen »

En dat mag idd ook wel gezegd worden. Ik ben zelf een meester in het niet ophalen van dingen en zeker bij hem, geen onwil maar gewoon omdat ik niet in de buurt kom. Gelukkig heeft 'ie ook nog eens engelengeduld...

Genoeg veren voor nu :lol:
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11992
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: BMW --318-- 1979

Post by Peter V. »

Netjes hoor. Mooi dat alles nu is opgelost.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Tjurd
Upcoming E21 fanatic
Posts: 138
Joined: Sun Aug 29, 2010 12:46 pm

Re: BMW --320-- 1979

Post by Tjurd »

Nog een kleine update:

Ik heb te vaak gehad dat ik reed en grootlicht voerde terwijl ik het niet door had.
Vast bij meerdere onder ons e21 liefhebbers bekend.
Het "verkoolde" oftewel niet meer doorzichtige grootlicht lampje.

Gelukkig kun je bij Walloth en Nesh een nieuw schermpje bestellen, zodoende:
Image

en we weten weer wanneer we tegen liggers verblinden :D
1979 e21 320 automatic
Post Reply