BMW Parts at Partsgeek US

Niek. Update p5 '82 316

Post Reply
User avatar
Niek
Upcoming E21 fanatic
Posts: 172
Joined: Tue Aug 31, 2010 3:58 pm
Location: Zwolle, NL

Niek. Update p5 '82 316

Post by Niek »

Hallo allemaal! Niek hier.
Allereerst zal ik me even voorstellen. Mijn naam is dus Niek en ben 32 jaar.
De afgelopen tijd zat ik te denken om een e30 te kopen. Ik heb een testrit gemaakt in een e30 touring.
Op een gegeven moment ook eens wat verder gekeken en zo is mijn oog op de e21 gevallen.

Aangezien ik in Zwolle woon ben ik vorige week ook maar even naar de sharknose meeting geweest om eens wat rond te kijken. Dat was een leuke ervaring.
Vandaag heb ik voor het eerst in een e21 315 gereden. Ik heb een proefrit gemaakt en de auto beviel erg goed. Ondanks de weinige pk's een heerlijke tourauto. Nu wil ik de auto wel kopen maar vraag me af wat een geschikte prijs is. Op de diverse veilingsites zie ik prijzen tussen 1150 en 3500. Wat is realistisch volgens jullie? Ook gezien de staat van de auto.

Ook ben ik benieuwd of de forumers uit Enschede/Almelo en omstreken de auto kennen. Als het goed is heeft de vorige eigenaar deze sinds 1988 gehad.
Image
Image
Image

De lak is wat dof (vooral het dak) en een goede poetsbeurt zal wonderen doen.
Qua roest een paar punten voornamelijk bij de (b?) stijl bij de achter-zijruit en onder de voorruit. Verder kon ik geen rotte plekken vinden.
Ik wil m ook nog van onderen bekijken op de brug.
De wielkasten zijn niet rot. Achter de bank heb ik nog niet gekeken. De auto heeft rechtsachter een klein tikje gehad. Daar zit een beschadiging (onder de bumper) en in de kofferbak is de plek waar de bumpersteun zit iets gescheurd. Dat wil ik tzt ook aanpakken.
Ik wil graag eerst een tijdje rijden en dan langzaam beginnen met wat herstel werkzaamheden.

Image
Image

Image
Image

De stof is wel aardig verkleurd en zoals te zien is een scheurtje in de bestuurdersstoel.

De motor loopt goed en maakt geen rare geluiden. De bak schakelt goed en de remmen werken ook naar behoren.
De auto is droog (staat buiten)

Ik weet dat velen het niet waard vinden om veel geld in een 315 te stoppen maar ik denk dat dit voor mij een prima auto is. Het vermogen vind ik voldoende. Lekker touren en rustig genieten van de auto. Ik wil er dus ook tijd en geld aan besteden. Ik heb lassers in mijn omgeving en wil ook het grootste deel van het onderhoud zelf uitvoeren.

Wat denken jullie van wat jullie hier zien?

Groeten,
Niek
Last edited by Niek on Sat Apr 25, 2015 11:07 am, edited 5 times in total.


Groet, Niek

E21 316, 1982
E30 touring 316, 1994

User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11416
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: '83 Lapisblau 315 130.000km +voorstellen

Post by Peter V. »

Op zich ziet hij er niet zo slecht uit. plekjes zul je altijd hebben.

Een origineel schuifkanteldak is een leuke optie en hopelijk ook een vijfbak?????

Als ik de auto zo zie zou ik er tussen de 1500 en 2000 euro voor geven.
De roest bij de B-stijl en voorraam verbergen nog aardig wat werk.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

User avatar
Niek
Upcoming E21 fanatic
Posts: 172
Joined: Tue Aug 31, 2010 3:58 pm
Location: Zwolle, NL

Re: '83 Lapisblau 315 130.000km +voorstellen

Post by Niek »

Plekjes zijn er idd altijd wel.

Het dakje is idd leuk (lekt niet) ook zit er een electrische spiegel op.
Helaas geen 5 bak. Ik wou al doorschakelen naar de 5 tijdens de proefrit :) huh? ow ja geen 5e

Ik wil nog de snelweg op om te kijken hoe ie zich dan houd. Ook wil ik de onderkant nog even grondig inspecteren.
Groet, Niek

E21 316, 1982
E30 touring 316, 1994

User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11160
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: '83 Lapisblau 315 130.000km +voorstellen

Post by 323baur »

Leuk ding, zeker de moeite waard - afgaand van de huidige foto's.
Weet wel dat de roest die je nu ziet slecht 10 a 20% van de werkelijk hoeveelheid is.
Bovendien is roest in de raamsponningen een lastigere om te repararen.
Het wordt dan al snel een complete spuiter - is dat de bedoeling?

Prijs idee: max 1500-1750,=
Ze redelijk kaal en het minst geliefd.
Dat weet zo'n verkopert ook. Dus als je 13-400 biedt heb je hem wel aan je broek denk ik.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

User avatar
Niek
Upcoming E21 fanatic
Posts: 172
Joined: Tue Aug 31, 2010 3:58 pm
Location: Zwolle, NL

Re: '83 Lapisblau 315 130.000km +voorstellen

Post by Niek »

Dank voor de reacties.
In eerste instantie moet het gewoon weer dicht. Tja kleurverschil zal er zijn maar was nog niet van plan om m geheel te laten spuiten.
Wat is verstandig in deze? Aangezien de vochtige periodes aangebroken zijn. Het liefs zou ik het op een later tijdstip repareren en eerst te genieten van het rijden. Wellicht in het voorjaar de plekken onder handen nemen.
Afhankelijk van wat er nog te voorschijn komt op hoeveel uur moet ik rekenen voor dergelijke reparaties? Dus roest verwijderen, lassen en strakmaken en spuiten terplekke.

Is die stijl trouwens een apk punt? Ik kan me voorstellen dat als ie daar doorroest de stevigheid verminderd.

Is er een manier om dit tijdelijk te beschermen om zo de herfst en winter door te komen? Ik bedoel dan zonder grote ingrepen.
Groet, Niek

E21 316, 1982
E30 touring 316, 1994

User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11160
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: '83 Lapisblau 315 130.000km +voorstellen

Post by 323baur »

Mijn visie: of je doet het in 1x goed, of je doet er niks aan.
Bakken met plamuur is uiteindelijk een heilloze weg en zonde van tijd geld en materiaal.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

User avatar
Niek
Upcoming E21 fanatic
Posts: 172
Joined: Tue Aug 31, 2010 3:58 pm
Location: Zwolle, NL

Re: '83 Lapisblau 315 130.000km +voorstellen

Post by Niek »

Die visie deel ik maar dat zal dus nog even moeten wachten tot na de winter.
Groet, Niek

E21 316, 1982
E30 touring 316, 1994

User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11416
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: '83 Lapisblau 315 130.000km +voorstellen

Post by Peter V. »

dat het even moet wachten kan natuurlijk maar bescherm het dan wel enigszins tegen de pekel van de winter.

De B-stijl is op zich geen APK punt maar ik kan me voorstellen dat als daar een flink gat in komt dat een APK-keurmeester iets anders naar de rest van de auto gaat kijken ( het zou niet mogen verschillen maar reken er maar op.)
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

User avatar
Niek
Upcoming E21 fanatic
Posts: 172
Joined: Tue Aug 31, 2010 3:58 pm
Location: Zwolle, NL

Re: '83 Lapisblau 315 130.000km +voorstellen

Post by Niek »

Dat bedoelde ik ook, hoe kan ik dat tijdelijk beschermen tegen pekel en vocht. Is er een goedje te koop dat dit doet? (Ik ben newbie op dit vlak maar wil het graag leren allemaal)

Er komt een nieuwe apk op bij de koop. Bij de volgende apk wil ik het weer netjes hebben.
De vorige keer is ie goed door de keuring gekomen inclusief steekproef. Niet dat dat nu wat zegt maar toch.
Groet, Niek

E21 316, 1982
E30 touring 316, 1994

User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 6771
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: '83 Lapisblau 315 130.000km +voorstellen

Post by Wondermike »

Alvast Welkom want je gaat deze gewoon kopen :wink:

Waar je voor moet zorgen is dat de auto droog blijft van binnen.
De roestplekken die je nu zit hebben er 27 jaar over gedaan om zo te groeien, die blijven deze winter nog wel zitten hoor.
Als je hem binnen kan stallen scheelt dat al heel veel. Als je aan deze roestplekken gaat werken heb je gaten.
Kijk goed in de afvoergaten van het schuifdak (aan de voorkant) deze kunnen slecht zijn.

Raamrubbers afkitten want ga er maar van uit dat er gaten zitten onder het voorraam rubber.
Goed kijken naar lekkage in de kofferbak (langs de achterlichten of kofferbakrubber)
Ik had pas zo'n zelfde kleur 315 die leek erg hard, tot ik de voorruit er uit haalde en daaronder zat gewoon niks meer.
Dat was van buiten niet te zien. Ik heb zelfs het idee dat 315's af fabriek minder behandeld zijn tegen roest maar dat kan een waanidee zijn.
Dus wat Ite zegt, 10-20% van de roest zie je en de andere 80% niet.

Maar ik vind haar lief hoor.
Prijs? Wat Peter zegt.

Maar hij staat vast ergens voor te koop toch :wink:
Foto van onder de motorkap is ook leuk.
So many cars, so little time

User avatar
Niek
Upcoming E21 fanatic
Posts: 172
Joined: Tue Aug 31, 2010 3:58 pm
Location: Zwolle, NL

Re: '83 Lapisblau 315 130.000km +voorstellen

Post by Niek »

Dank,
Ik heb ook wel zo'n idee dat ze er komt. Afhankelijk dan van de verkoper want die zal flink moeten zakken in vraagprijs.
Ik ben er al heen gegaan met het idee dat het wel wat minder qua prijs kon maar dat zal nog wat meer moeten worden dan.
De vraagprijs is 2750,- Zeker voor een 315 flink maar ik heb hogere vraagprijzen gezien. Ze staat ook bij een autobedrijf dus die willen er best aan verdienen natuurlijk.

Ik heb de bodem nog niet goed gezien, afhankelijk van wat daar te vinden is maar eens kijken waar we uit komen.
Ik ben heel blij met jullie want zo kan ik ook realistischer de onderhandeling in gaan.

Die foto was ik nog vergeten:
Image
Groet, Niek

E21 316, 1982
E30 touring 316, 1994

User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11160
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: '83 Lapisblau 315 130.000km +voorstellen

Post by 323baur »

Das in mijn opinie VEEL te duur. Mij lijkt deze - minst courante versie - met deze carrosserie aandachtspunten echt max 1500-1750 waard, en dan moet je echt graag willen.

Wij - als leden van het leukste forum - hebben ook nog een andere service:
Geef je budget en wensen maar aan, wij komen wel met voorstellen..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

User avatar
Niek
Upcoming E21 fanatic
Posts: 172
Joined: Tue Aug 31, 2010 3:58 pm
Location: Zwolle, NL

Re: '83 Lapisblau 315 130.000km +voorstellen

Post by Niek »

Tja dan moet ik eerst nog maar eens bellen en het over de prijs hebben voordat ik uberhaupt die kant nog eens op ga. Ik zat te denken rond de 2000 euro. Ik vraag me af of hij m weg wil doen voor 1750. Op zich heb ik geen inruil wat weer gunstig voor hem is maar hij moet dan wel 1000 euro zakken.

Wensen: 315,316 in een zo goed mogelijke staat uiteraard. 318 zou eventueel ook leuk zijn maar de andere twee zijn net weer een klein beetje zuiniger en qua vermogen vind ik 75 of 90 pk wel genoeg denk ik.
Het liefst een 5 bak (wie wil dat nu niet) en een droog zonnedak.
Op zich hoeft een exemplaar niet helemaal origineel te zijn. Licht verlaagd mag wel maar niet te laag.
Qua kleur heb ik wel voorkeuren maar dat is toch afhankelijk van wat er aangeboden wordt.

Wat ik zo leuk vind aan deze auto is de grille met de 2 kleinere koplampen. Verder de kleur ook.
Groet, Niek

E21 316, 1982
E30 touring 316, 1994

User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11160
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: '83 Lapisblau 315 130.000km +voorstellen

Post by 323baur »

Waarom koop je dan die Belg niet? 5 bak en veel leuker. 318i!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

User avatar
Niek
Upcoming E21 fanatic
Posts: 172
Joined: Tue Aug 31, 2010 3:58 pm
Location: Zwolle, NL

Re: '83 Lapisblau 315 130.000km +voorstellen

Post by Niek »

uh waar kan ik die zien?
Groet, Niek

E21 316, 1982
E30 touring 316, 1994

Post Reply