315 M42 Kompressor
- lennardkvw
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 61
- Joined: Tue Sep 27, 2011 5:48 pm
Re: 315 M42
Zo. Ik ben afgelopen weekend en een paar verloren uurtjes bezig geweest! Het gaat de goede kant op, de rest van de week afmaken!
Eerst een pulley samengesteld, het 'loopvlak' komt van een bestaande pulley met de juiste afmeting, het hart heb ik vervangen voor een stukje draaiwerk. Voor nop een pracht pulley. En rood staat voor Powerrrrr
Vervolgens de dynamo een stuk laten zakken en de kompressor uitgelijnd
een beugel gefabriceerd
en het hele ding op z'n plaats gehangen.
Nu de lucht toe- en afvoer opbouwen en een riemspanner regelen....misschien het weekend de eerste meters? Zal wel niet maar een beetje optimisme mag wel toch
Eerst een pulley samengesteld, het 'loopvlak' komt van een bestaande pulley met de juiste afmeting, het hart heb ik vervangen voor een stukje draaiwerk. Voor nop een pracht pulley. En rood staat voor Powerrrrr
Vervolgens de dynamo een stuk laten zakken en de kompressor uitgelijnd
een beugel gefabriceerd
en het hele ding op z'n plaats gehangen.
Nu de lucht toe- en afvoer opbouwen en een riemspanner regelen....misschien het weekend de eerste meters? Zal wel niet maar een beetje optimisme mag wel toch
Re: 315 M42
ziet er netjes uit!!
groeten loentje
groeten loentje
Re: 315 M42
Goed bezig man!
Ik zeg altijd maar zo,"niet mouwen,maar (gewoon lekker) bouwen"!!
Krijgt de nieuwe steun ook nog een kleurtje?
Ik zeg altijd maar zo,"niet mouwen,maar (gewoon lekker) bouwen"!!
Krijgt de nieuwe steun ook nog een kleurtje?
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29266
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 315 M42
Ziet er weer leuk en netjes uit hoor, ben benieuwd naar het vervolg. Ik zou alleen nog even wat doen aan de positie van het gasklephuis op de onderste foto
Regards/groeten, Jeroen
- lennardkvw
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 61
- Joined: Tue Sep 27, 2011 5:48 pm
Re: 315 M42
Haha, uiteraard krijgt alles een mooi kleurtje, en die gasklep zal ook ergens anders moeten komen! Die komt trouwens van een donor motor voor de Bastos BMW (zie nationaal oldtimer festival draadje). Wie wat bewaard.....
Vandaag een airbox en spruitstuk aansluiting gemaakt. Zal morgen even wat foto's maken
Vandaag een airbox en spruitstuk aansluiting gemaakt. Zal morgen even wat foto's maken
- lennardkvw
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 61
- Joined: Tue Sep 27, 2011 5:48 pm
Re: 315 M42 Kompressor
Topic titel aangepast
- lennardkvw
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 61
- Joined: Tue Sep 27, 2011 5:48 pm
Re: 315 M42 Kompressor
Lekker geknutselt met met staal
aansluiting naar inlaat spruitstuk:
Airbox in aanbouw:
inlaat kelkjes vormgegeven met een flinke dosis 'timmerwerk'
verder afgewerkt
De plaat met kelkjes in de airbox gelast
En alles in de auto! (silicone slangen worden nog ingekort)
Vanavond de riemspanner monteren en opmeten hoe lang de riem moet zijn. Morgen de juiste lengte riem kopen, de lucht toevoer van gasklep naar kompressor, en van kompressor naar airbox maken, afwerken en dan zondag testdraaien... het lijkt er wel op
aansluiting naar inlaat spruitstuk:
Airbox in aanbouw:
inlaat kelkjes vormgegeven met een flinke dosis 'timmerwerk'
verder afgewerkt
De plaat met kelkjes in de airbox gelast
En alles in de auto! (silicone slangen worden nog ingekort)
Vanavond de riemspanner monteren en opmeten hoe lang de riem moet zijn. Morgen de juiste lengte riem kopen, de lucht toevoer van gasklep naar kompressor, en van kompressor naar airbox maken, afwerken en dan zondag testdraaien... het lijkt er wel op
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18672
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: 315 M42 Kompressor
Verdraaide mooi werk!! jij bent erg handig met metaal zie ik wel. Mooi hoor, diepe buiging!
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11992
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: 315 M42 Kompressor
Goed bezig hoor. Dar zal best wel lukken zondag. Wel even een filmpje maken en plaatsen he?
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11766
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: 315 M42 Kompressor
Diep respect!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29266
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 315 M42 Kompressor
Fraai werk! Ben je nog aan het rekenen geweest aan de lengte van de inlaatkelken samen met de slangen?
Regards/groeten, Jeroen
-
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 173
- Joined: Sun Jul 03, 2011 6:19 pm
- Location: Winkel, Noord Holland
Re: 315 M42 Kompressor
Zeer netjes! Ben benieuwd naar het filmpje
1983 e21 315 - Safaribeige - M50B25 rebuild ( in progress... )
1994 e36 316 coupe - BMW Schwarz II
1994 e36 316 coupe - BMW Schwarz II
- lennardkvw
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 61
- Joined: Tue Sep 27, 2011 5:48 pm
Re: 315 M42 Kompressor
Bedankt, het lijkt zo langzaamer hand wel een smederij hier!
Vandaag niet veel kunnen doen. Bij drie winkels in totaal 5 riemen gekocht, de multiriem past nu maar ik heb nog niet de juiste V-snaar. Wel de riemspanner kunnen uitlijnen en de radiator 5cm omhooggeplaatst om meer ruimte te creeren voor de pulley's. Morgen testen gaat helaas niet door, balen.
Ik heb er geen berekening op losgelaten, het effect van al die formules is toch een stuk minder waard dan bij een atmosferische motor. En ik heb niet de ruimte om een langere inlaat kwijt te kunnen.
Vandaag niet veel kunnen doen. Bij drie winkels in totaal 5 riemen gekocht, de multiriem past nu maar ik heb nog niet de juiste V-snaar. Wel de riemspanner kunnen uitlijnen en de radiator 5cm omhooggeplaatst om meer ruimte te creeren voor de pulley's. Morgen testen gaat helaas niet door, balen.
Ik heb er geen berekening op losgelaten, het effect van al die formules is toch een stuk minder waard dan bij een atmosferische motor. En ik heb niet de ruimte om een langere inlaat kwijt te kunnen.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18672
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: 315 M42 Kompressor
jammer, nog even zoeken dus. Nou ja, je gaat zo snel dat het niet erg is dat je even moet zoeken. Straks past het allemaal en ben je de man!