E21 318i (ITB)

Post Reply
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11992
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: E21 317

Post by Peter V. »

Inderdaad het brandstofverhaal bekijken zoals je aangeeft. Wat betreft het vertraagd beginnen van de startmotor. Dit heb ik bij mijn Baur ook gehad en leek op een probleem met het contactslot. Deze voelde ook niet "stevig" aan als je de sleutel omdraait.


Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1927
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Ik ben terug geraakt. Zo min mogelijk snelweg gepakt, maargoed, over de A29 naar Rotterdam kan dat niet overal. Hij is me een keer uitgevallen, met enkel een folietje met een gat over de tankdop gespannen. Er zat ook brandstof in het filter en de tank kan geen onderdruk hebben gehad. Dat was het dus niet.

Onderweg op een moment de achterbank er maar uit gehaald nadat hij moeilijker ging lopen, en het filter eruit gevist. Dat lijkt de oorzaak te zijn. In het, soort van, kuipje waar het filter in staat ligt vuil, wanneer dit allemaal tegen het gaas van het filter wordt aangezogen wordt het debiet wel ernstig beperkt. Dat moet ik er dus uit zien te vissen.


En ook de rekening gehoord van de garage. Daar was niets schappelijks of in proporties aan, ik moet nog wel een keer of 28 slikken denk ik.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11992
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: E21 317

Post by Peter V. »

Dat garages nogal een aparte manier van rekening opstellen hebben heb ik wel vaker gehoord.

Jij gaat er nu vanuit dat er veel vuil in de tank zit wat dit probleem geeft. Ik denk dat je tank wel heel erg veel rotzooi moet hebben wil er niet voldoende brandstof komen om in ieder geval stationair te blijven draaien en dat gebeurt niet eens.

Nu lees ik dat je via de A29 naar huis bent gereden (Rotterdam) dus je komt dan ergens uit Brabant gereden. Wellicht als je er niet uitkomt kan ik weleens mee kijken want zover zitten we niet uit elkaar denk ik.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1927
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Ok, ik snap de twijfels. Maar als hij niet meer trekt en de motor valt uit, valt de zuigkracht weg en dwarrelt het weer naar beneden. Dus het zou kunnen...

Maargoed, ik vis het er sowieso uit. Het was niet magnetisch, dus ik moet maar even een pompje-achtig-iets regelen.


Carb zou het ook nog kunnen zijn, maar dan vind ik het raar dat hij het weer zou gaan doen met wat friemelen aan de gasklep, nadat hij uitgevallen is. Ik denk niet dat het de pomp is, omdat het hele systeem bij de laatste keer wel onder druk stond, ook stond er benzine in het filter onder de kap. Daarnaast zou het vreemd zijn dat hij het meteen erna wel weer zou doen. Ook voelen de spie en de pomp niet aan alsof ze ineens zouden kunnen wijzigen.
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1927
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

BTW, een keertje met een bak specifieke kennis kijken lijkt me goed en leuk, ik heb nog wel wat vragen. Maar ik wil eerst met een wat geruster hart de weg op, de zekerheid is wel goed weg.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11992
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: E21 317

Post by Peter V. »

Heb je ook al naar het zeefje gekeken bij de carburateur zelf?

Je kan desnoods kijken als ze uitvalt om even bovenlangs in de carburateur wat brandstof te gieten (wel voorzichtig uiteraard) en zien of ze dan gelijk weer start. Dan weet je in ieder geval dat het een brandstof toevoer probleem is.

Als ze gestart is en je zou niet gaan rijden maar alleen stationair laten draaien dan blijft ze gewoon lopen?
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1927
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Het zeefje bij de carburateur zelf, daar moet je even iets duidelijker zijn. Bedoel je het filter dat voor de brandstofpomp zit? Of zit er in de carburateur ook nog een? Die ben ik, dacht ik, niet tegengekomen toen ik die uit elkaar had liggen.

Ik weet niet of het zou gebeuren als ik haar alleen maar stationair zou laten lopen. Per slot van rekening gebeurde het vanochtend pas na 40km, of 4 liter benzine. Vanmiddag gebeurde het na een 20km, maar in de 60km daarna, maar met wel drie stops, is het niet weer gebeurd.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11992
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: E21 317

Post by Peter V. »

Ik was in de veronderstelling dat er bij de brandstofaansluiting op de carburateur ook een fijne zeef aanwezig was.
Bij onze 2B4 en 4A1 carburateur was en is dit wel.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1927
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Hmm, een zeefje heb ik niet kunnen vinden. Ik heb nogmaals de tank open gehad, maar het overgrote deel van de prut in de tank is verdwenen.

Dus nu het filter onder de kap maar vervangen.

De aanvoerslang naar de pomp lag trouwens tegen een koelslang aan... Kan op deze manier vapour lock in beeld komen?
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29265
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 317

Post by Jeroen »

Neuh niet echt, kan wel ontstaan in de brandstofpomp maar da's heel eenvoudig te herkennen, werkt 'ie altijd prima maar na een warme start kapt 'ie er na een paar honderd meter mee.
Regards/groeten, Jeroen
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1927
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Nja. Beetje naar zo, nu weet ik nog niet wat er aan de hand is.

Maar gewoon een elektrische pomp met beperkte opvoerdruk uitproberen?
315jurre
E21 Fanatic
Posts: 222
Joined: Tue Dec 07, 2010 9:59 pm
My E21(s): '83 315 Bronzit (sold)
Location: Zeist NL

Re: E21 317

Post by 315jurre »

Inmiddels al gezond aan de praat gekregen?

GR
www.123CarCleaning.nl

1983 BMW E21 315 Bronzitbeige-metallic (SOLD), 1990 BMW E30 316i Edition Diamantschwartz-metallic (SOLD), 1990 BMW E30 316i Edition Diamantschwartz-metallic (SOLD), 1995 BMW E34 525tds Executive II Sorrentblau-metallic (SOLD)
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1927
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Tja, zeg het maar. Ik ben er deze week mee naar Delft heen en weer geweest zonder problemen. Maarja, de vrees zit er wel een beetje in. Er zijn rond Rotterdam iets teveel plekken zonder vluchtstrook.

Volgende week maar eens een wat langer stuk proberen :)
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1927
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Het is definitief. Hij krijgt geen brandstof. Vandaag heb ik een doorzichtige brandstofslang tussen de pomp en de carburateur gehangen en er kwam niets doorheen. Pas nadat ik de vlotter los had gehaald, wat had geplonsd en weer vastgemaakt kreeg hij weer peut en sloeg weer aan.

Geen brandstof:

- Pomp stuk
- Kan niets aanzuigen
- Filter tank
- Inline filter

De hele leiding is leeg, incluis het inline filter. Kan de pomp ook iets van lucht aanzuigen, of onder druk zetten?
Hoe kan ik de pomp als dader uitsluiten?
Het inline filter is nieuw.

Schiet maar mensen, ik weet het even niet meer...
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29265
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 317

Post by Jeroen »

Misschien even van iemand een elektrieke pomp lenen om daarmee te testen? Misschien heeft Peter nog wat liggen, die zit nog aardig in de buurt voor jou geloof ik.

Na je eerdere werkzaamheden aan het filter van de aanzuig en het gewone filter en met een behoorlijk schone tank nu zou je dat nu toch moeten kunnen uitsluiten zou je zeggen. Geen slechte of geknikte brandstofslangen of -leidingen?
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply