E21 318i (ITB)
Re: E21 317
Tja. De vorige accu is maar 2 jaar meegegaan waarvan het laatste jaar op het nippertje. Daar was ik dus wel een beetje klaar mee. Dus nu een die ik desnoods op de kop kan monteren.
Re: E21 317
Dit weekend even kijken of ik er met alpha-n (met de gaskleppositiesensor) uit kom of met de MAP en dan maar tijdens een bepaald gedeelte van de cyclus te meten. Als dat allemaal lastig wordt, dan ga ik rondbellen en kijken of ik nog een afspraak kan maken.BertjeConti wrote: ↑Thu Sep 05, 2019 9:32 amGoeie keuze, wel vastleggen op video, vinden we leuk!Wilmo wrote: ↑Mon Sep 02, 2019 8:41 pm Ik ga toch proberen om voor de Eifel de ITB's er nog in te krijgen, maar ik denk dat ik nu wel een keer bij een tuner met een rollerbank langs wil voor de puntjes op de i. Hebben jullie nog tips in Brabant of Twente? Als het kan met een beetje ervaring met ITB's en Megasquirt toepassingen?
Waarom ineens nu? Nou hierom...
Ik heb een 318i! Alleen jammer van die hoofdletter I, haha.
Re: E21 317
Dit weekend even kijken of ik er met alpha-n (met de gaskleppositiesensor) uit kom of met de MAP en dan maar tijdens een bepaald gedeelte van de cyclus te meten. Als dat allemaal lastig wordt, dan ga ik rondbellen en kijken of ik nog een afspraak kan maken.BertjeConti wrote: ↑Thu Sep 05, 2019 9:32 amGoeie keuze, wel vastleggen op video, vinden we leuk!Wilmo wrote: ↑Mon Sep 02, 2019 8:41 pm Ik ga toch proberen om voor de Eifel de ITB's er nog in te krijgen, maar ik denk dat ik nu wel een keer bij een tuner met een rollerbank langs wil voor de puntjes op de i. Hebben jullie nog tips in Brabant of Twente? Als het kan met een beetje ervaring met ITB's en Megasquirt toepassingen?
Waarom ineens nu? Nou hierom...
Ik heb een 318i! Alleen jammer van die hoofdletter I, haha.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11992
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: E21 317
Wel mooi om te zien.... Klasse Euro 0
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Re: E21 317
Haha, ja, dat had ik nog niet gezien!
Maar vandaag bezig geweest met de individuele gasklephuizen. Eerst moesten de injectoren worden gekalibreerd, of eerder het systeem kalibreren op de nieuwe injectoren. De injectoren zitten op 299-306ml/min van elkaar dus best gelijkaardig. De tijd die het kost om de injector te openen is wel iets hoger dan de Bosch van de L-jet: 1.17 in plaats van 0.86ms. De brandstofdruk is nu 3.2bar waar de L-jet op 2.5 zou moeten werken.
Daarna was het tijd om op te bouwen en eens te kijken of het start. De eerste poging startte het meteen alleen ik hoorde een geplof, dat bleek het vacuum van de rembekrachtiger te zijn die ik was vergeten aan te sluiten. Na wat kleine afstellingen loopt het prima op 1100 toeren, rustiger dan met de L-jet geloof ik. Er is een 0.55bar vacuum wat ook goed is. Morgen eens kijken hoe het rijdt, als het allemaal iets officiëler vast zit.
https://www.dropbox.com/s/siiqmu98rxul6 ... 2.mov?dl=0
Maar vandaag bezig geweest met de individuele gasklephuizen. Eerst moesten de injectoren worden gekalibreerd, of eerder het systeem kalibreren op de nieuwe injectoren. De injectoren zitten op 299-306ml/min van elkaar dus best gelijkaardig. De tijd die het kost om de injector te openen is wel iets hoger dan de Bosch van de L-jet: 1.17 in plaats van 0.86ms. De brandstofdruk is nu 3.2bar waar de L-jet op 2.5 zou moeten werken.
Daarna was het tijd om op te bouwen en eens te kijken of het start. De eerste poging startte het meteen alleen ik hoorde een geplof, dat bleek het vacuum van de rembekrachtiger te zijn die ik was vergeten aan te sluiten. Na wat kleine afstellingen loopt het prima op 1100 toeren, rustiger dan met de L-jet geloof ik. Er is een 0.55bar vacuum wat ook goed is. Morgen eens kijken hoe het rijdt, als het allemaal iets officiëler vast zit.
https://www.dropbox.com/s/siiqmu98rxul6 ... 2.mov?dl=0
- Smartie
- E21 VIP
- Posts: 1144
- Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
- My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip - Location: Assen
Re: E21 317
Mooi! Klinkt goed en ziet er super uit. High tech upgrade!
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 317
Spannend...ben jij straks "in the lead" in de Eifel.
Hoe heb je het verschil tussen de individuele injectoren gemeten?
Hoe heb je het verschil tussen de individuele injectoren gemeten?
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11992
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: E21 317
Dat klinkt wel heel erg lekker inderdaad.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: E21 317
Gaaf! Wel boel slangenklemmenhttps://www.dropbox.com/s/siiqmu98rxul6 ... 2.mov?dl=0
So many cars, so little time
Re: E21 318i (TB)
Ik heb alle injectoren gemeten, de eerste meting viel wel erg uit de toom, maar dan kan door opgesloten lucht zijn, daarna repeteerde het best goed tussen de injectoren: Inj1: 299, Inj2: 306, Inj3: 299 en Inj4: 301ml/min.
Ik had nog een foutje gemaakt met de dead time, ik had de spanningscompensatie fout gedaan. Nieuwe dead time is 1.165ms.
Wel een boel slangenklemmen inderdaad! Brandstofrail moet ooit nog komen, maar hier vertrouwde ik voor nu maar even meer op. Chique is anders
Maar vandaag was het tijd voor de eerste ritjes. Ik heb altijd op het vacuümsignaal gereden maar dat gaat nu niet meer. Ook puur op de gaspedaalsensor werkt niet. Dus dan maar een mengeling van beide en dat gaat best ok. De tabellen zijn nog niet ingeregeld maar daar ben ik mee bezig, het klinkt wel lekker: https://www.dropbox.com/s/s1fzft4bwg6tk ... b.wav?dl=0
Het moet nog wel gedempt worden, zo is het nauwelijks beschaafd te noemen... Haha.
Het ziet er nu zo uit:
De kabels zijn nog niet ingepakt omdat ik misschien nog de injectie paargewijs aan wil sturen.
Ik had nog een foutje gemaakt met de dead time, ik had de spanningscompensatie fout gedaan. Nieuwe dead time is 1.165ms.
Wel een boel slangenklemmen inderdaad! Brandstofrail moet ooit nog komen, maar hier vertrouwde ik voor nu maar even meer op. Chique is anders
Maar vandaag was het tijd voor de eerste ritjes. Ik heb altijd op het vacuümsignaal gereden maar dat gaat nu niet meer. Ook puur op de gaspedaalsensor werkt niet. Dus dan maar een mengeling van beide en dat gaat best ok. De tabellen zijn nog niet ingeregeld maar daar ben ik mee bezig, het klinkt wel lekker: https://www.dropbox.com/s/s1fzft4bwg6tk ... b.wav?dl=0
Het moet nog wel gedempt worden, zo is het nauwelijks beschaafd te noemen... Haha.
Het ziet er nu zo uit:
De kabels zijn nog niet ingepakt omdat ik misschien nog de injectie paargewijs aan wil sturen.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 317
En je moet nog een oil catch can maken op je carter ventilatie. Maar eh lekker bezig dus.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18662
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: E21 317
Haha, dat zit er in.
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11765
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: E21 317
Doe dan wel even zon mack uitlaat pijp
2 meter recht omhoog wil do The job.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.