E21 318i (ITB)

Post Reply
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1917
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Ik heb het opgegeven toen het nog steeds niet los kwam. Toen de blindnagels van aluminium doorgezaagd, uitgeboord en opgevijld en nu zit er een nieuwe rubberen schijf tussen. Positie van het stuur moet ik nog iets aanpassen, ik had natuurlijk geen merktekens gezet en daarna gaan de nieuwe breekbouten erin.

Ik moet zeggen dat het zo zonder trillen en met een nieuwe schijf heel fijn aanvoelt. Veel gevoel naar de straat toe en rukwinden zijn niet zo gevaarlijk meer. Ditmaal bij 180 geen geknepen billetjes en nog alle vertrouwen om door te gaan. Alleen de motorkap ben ik bang voor, dus daar zal ik nog eens wat aandacht aan besteden voor ik een volgende poging voor topsnelheid ga doen.

De nieuwe HRC werkt dikke prima. Er zit nog een beetje lucht in het systeem maar dat gaat er met een volgend rondje ontluchten wel uit.


Weer precies op tijd voor een rondje Stockholm. Daar stap ik op de trein richting Kiruna boven de Poolcirkel. Dan liftend naar het drielandenpunt en daarna 200km wandelen naar het zuiden. Ergens in augustus ben ik weer terug in Nederland :)


User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: E21 317

Post by BertjeConti »

lekker man, geniet er maar goed van
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E21 317

Post by uwbuurman »

Gaaf!! Geniet ervan, Jan Willem!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: E21 317

Post by bmw e12 e21 »

Nice! Have fun!
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 317

Post by Jeroen »

Goed nieuws, en mooie plannen. Heel veel plezier en we hopen op wat fraaie plaatjes!
Regards/groeten, Jeroen
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1917
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

In het kader van 'er is al een paar duizend kilometer niets stuk gegaan, laat mij eens kijken hoe snel die kan'.

Ik had het stuk tussen Hamburg en Bremen bedacht, heerlijk gladde driebaansbetonbaan, maar daar was het te druk. Dus tussen Bremen en Oldenburg moest het zijn. Hop naar de 180 is geen probleem in de vierde versnelling en 6700 toeren. Daarna is het in mijn vijfde moeizaam, naar de 5500 gaat wel, maar van 5500 naar 6000 dat gaat langzaam. Maar uiteindelijk kwam het uit op 6071 toeren voordat ik in de ankers moest. Ofwel, 197 kilometers per uur volgens de GPS-logging. En dan ondertussen even opzij voor een Audi die zonder problemen voorbij raasde met een schokgolf en donderend geraas :p
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 317

Post by Jeroen »

Hahahaha maar dat is indrukwekkend, denk dat de meeste 323i's daar al moeite mee hebben tegenwoordig, inclusief de mijne waarschijnlijk. Deed 204 of 205 op de GPS, maar nu met korter diff is dat waarschijnlijk minder dan jouw 197.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: E21 317

Post by BertjeConti »

Mooi resultaat hoor, maar dat zal niet het hoorgtepunt van je reis geweest zijn, benieuwd naar je verhaal....
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E21 317

Post by uwbuurman »

197 haal ik niet, maar dat komt door de beperking van de versnellingsbak. Ben gewoon door de toeren bij 195 op de teller.

Maar het is serieus snel in jouw 317 hahaha

Net als Rob ben ik erg benieuwd naar je reisverslag.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1917
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Daar heb je gelijk in! Maar wat was dan wel het hoogtepunt, ja dat was de Kleine Jerta denk ik, of het kamp dat we daar hadden opgeslagen.

Vorig jaar was ik natuurlijk al eens boven de poolcirkel geweest, maar ik heb toen geen lange wandeling gemaakt. Er is natuurlijk wandelen en wandelen, maar ik wandel met een rugzak waar alles in zit om je zolang te redden als je vooraf bedacht hebt. Dus een tent, luchtbed, slaapzak, eten, koken, brandstof, alles. Er zijn daar wel hutten, ook op de tocht die we gewandeld hebben, maar dat geeft toch een andere beleving. Ik had het ook al wel eens gedaan voor 5 a 6 dagen, maar nog nooit voor 12. Dus dat kwam neer op een rugzak met eten en nog wat andere spullen.

Aangezien ik dat eind al eens gereden had, zat ik er niet op te wachten om van Stockholm nog eens naar Kiruna te rijden. Sappemeer-Stockholm is 1383km en dat is een flink eind. Ik heb het wel eens in 11 a 12 uur gedaan maar dan ben je aan het jagen. Pak je die 1400km naar het zuiden vanuit Sappemeer, dan zit je in Marseille. Maar op weg naar Kiruna dan ben je na die 1400km dus halverwege: Stockholm-Kiruna is nog eens een dikke 1200km. Heel, erg, ver dus. Dus dan maar met de trein! 15 uur lang.

Aangekomen in Kiruna waren we er nog niet, want deze wandeling is van A naar B in een lijntje en niet in een cirkeltje. Liften heeft ons naar Kilpisjärvi in Finland gebracht: Nog eens 290km. Deze tocht met een Syriër, twee Zweden, een kerkbusje en een Pool heeft ons langs plaatsen als Svappavaara, Vittangi, Soppero en Karesuando gebracht.

Image

Kilpis ligt een 10km van het Treriksröset af, ofwel het drielandenpunt met Finland, Noorwegen en Zweden. Dat was onze eerste etappe en daarna ging het echt de wildernis in.

Image
De gele betonnen klomp is het punt, gebouwd in 1901 terwijl de andere grensherkenningspunten uit 176x stammen: Finland was toen nog deel van Zweden en werd pas later zelfstandig. Op de achtergrond Pältsan.


Een eigenschap van het wandelen is dat zo'n berg erg ver lijkt. En dan gedurende een hele dag trek je voorbij en staat zo'n punt centraal.

Image

Image
Niet elke dag dat je dit ziet bij het koken.

Image
En het zicht vanaf het kamp, eigenlijk de pas waar je over komt.

Image
Het zicht vanaf de kleine Jerta.

Image
Image
Image
Lapporten bij ondergaande zon, of naja ondergaand. Ongeveer dan. Om half 2 staat die alweer vrolijk te branden.

Image
En Torneträsk.


Helemaal rechtsonder staat dit gebouw, deel van mijn fascinatie voor dit gebied:
Image

Vanaf 16 of 1700 was al bekend dat er ijzer in de grond zat in dit gebied, maar het kan alleen in de zomer gewonnen worden en in de winter met de slee vervoerd worden. Gekkenwerk dus. De Engels hebben geprobeerd een spoorlijn aan te leggen maar zijn er failliet op gegaan. In 1903 werd het stuk Kiruna-Narvik geopend en daarmee de mogelijkheid om op grote schaal ijzer te gaan winnen. Als je naar het gebied kijkt, dan is het logisch dat hier de spoorlijn ligt alleen de ontberingen die die mannen moeten hebben doorstaan om in dit landschap een spoorlijn aan te leggen... Ongelovelijk. In Abisko, bij dit gebouw was een rangeerterrein omdat het vanaf dit punt omhoog loopt. Er werd dan een extra trein aangekoppeld om tot aan de grens mee te helpen, maar alles op kolen en dat was gekkenwerk. Toen de Zweedse Rijksdag in 1915 aankondigde dat ze wilden dat er meer ijzer gewonnen moest worden, moest daar dus iets gebeuren. Terwijl de hele wereld aan het experimenteren was met een elektrisch tramlijntje hier en een straatlamp daar, vonden ze in Zweden dat het tijd was om een hele spoorlijn te elektrificeren. Gekkenwerk! In Porjus, 60km van Gällivare en 200km van Kiruna werd een dam gebouwd voor de stroom in niemandsland. Er lag alleen een pad dat door een enkele avonturier gebruikt werd. Mannen werden per kilo betaald en droegen soms wel 120 kilo over die 60km. En toen in 1917 was het zover, met de rudimentaire kennis van toen werden er transformatorgebouwen gebouwd, zoals deze, om de spanning op de 15000V te houden. En tegenwoordig... 30 ton aslast met een totaalgewicht van 8600 ton. Locomotieven met 2800kN starttrekkracht, ofwel 10 van de bekende Nederlandse locomotieven. Echt ongelofelijk, technische porno :whistle
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E21 317

Post by uwbuurman »

Mooie verhalen, maar wat ee mooie plaatjes, schitterende omgeving. Ik denk niet dat ik ooit zoiets zal ondernemen, dus dank voor het delen van dit alles. Beleef ik er een heel klein stukje van mee.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 317

Post by Jeroen »

Ik wil ook best eens een eind Noorwegen in met de auto, maar zo ver, en zo hardcore, dat zal het bij mij niet worden. Wel heel leuk om te lezen en te zien! Als je nog meer plaatjes heb, kom maar op! Een goed verlopen en memorabele trip achter de rug?
Regards/groeten, Jeroen
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1917
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Ja alles is wel goed gegaan. Mijn voeten hebben het goed gehouden, de treinreis ging prima en de auto heeft ook geen krimp gegeven. Alle voorbereidingen kwamen wel goed uit, wat betreft eten en spulletjes die ons in leven moesten houden. Memorabel? Dat zeker. Zou ik het nog eens doen... Dat weet ik niet. 12 dagen zijn wel heel erg lang.


Wat betreft de auto... De remmen zijn alsnog niet hard, ook niet na superdelux ontluchten vandaag. Ik snap het eigenlijk niet meer, want niets is nog origineel, ja de leidingen. Ik kan het rempedaal wel dieper indrukken als ik de handrem ook aantrek dus dat klopt niet helemaal. Misschien toch voor achter maar nieuwe ankers bestellen, waarover de klauw heen en weer beweegt. Gisteren wel even schrikken dat het opwarmen van de Ferodo's zich liet merken bij een remactie van 180 naar 100. In het begin remde het een beetje totdat er ineens een anker uit ging.

Inmiddels heb ik een nieuwe accu besteld, een Optima Red en die gaat de kofferbak in. Ik had nog een lekje bij de uitlaat en dat heb ik vandaag verholpen zodat ik ook binnenkort naar de RDW kan om er een 318i van te maken.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: E21 317

Post by Peter V. »

Wat een schitterende reis weer.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 317

Post by Jeroen »

Wel apart die link met de handrem, dat wekt inderdaad de indruk dat het daar beter kan. Ik heb eerder weleens gepuzzeld met Até remmen die kantelden in hun rubber geleidebussen en daarmee ook een zachter gevoel in het pedaal gaven. De Baur heeft die remmen aan de achterkant, maar wel vers, inclusief de geleidebussen, en daarvan is het pedaal keihard. Bij mijn E30 ben ik achter om die reden juist overgestapt op messing bussen, die overigens weer andere uitdagingen geven want met een beetje vuil bewegen ze al niet lekker meer. Ik ga daar deze maand nog eens naar kijken maar anders gaat die weer op (nieuwe) rubber bussen.
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply