E21 318i (ITB)

Post Reply
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1926
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Ik vermoed ook dat de ankers uitgelubberd zijn en dat daardoor de klauw kantelt. Ik bestel even een nieuw setje en dan zien we daarna wel weer.


Vandaag de nieuwe accu binnen gekregen. Volgens mij kun je met die 860A startstroom de Titanic nog starten, maar de vorige accu heeft het maar 2 jaar volgehouden en daarom nu een die ik zelfs op zijn kant kan monteren. En als de lange kabel iets meer voltageverlies heeft, dan compenseert dat nu makkelijk genoeg met een beetje meer stroom.

Ik zat met allerlei ideeën over hoe het wel niet zou moeten en kunnen en toen heb ik mijzelf even vermanend toegesproken en in plaats van moeilijk te doen, de kofferbak eens opgeruimd. Er komt een vierkante buis tussen beide veerpoten en vanaf die horizontale komen er twee verticale buizen naar beneden die de hoekijzers waar de accu in ligt op zijn plek houdt. Het reservetankje met 5l benzine kan dan mooi op de accu staan, gheghe.

Zal ik trouwens nog een zekering plaatsen, gewoon omdat het kan, of is dat overkill?

Image


Wilmo
E21 Mad
Posts: 1926
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Zo! Vandaag bij de RDW geweest en stiekum was ik nog wel een beetje zenuwachtig. Het motorblok wordt nu gecontroleerd of die niet gestolen is en daarna komt er 318i op het kenteken te staan.


- 'Maar hij loopt ja voor geen meter stationair!'
Ja naja, uhh, misschien iets met een nokkenas? :innocent

- Maar wat is dit nou? Een remdrukverdeler op de achterrem?
Ja, omdat origineel een begrenzer was, nu remt het harder

- Schijfremmen, oeh, dat ziet er heel netjes uit. Maar hee, is dat geen Volkswagen?
Ja naja, uhh, ja! Zelfstellend en met mechanische handrem!

- Volgens mij kun je de achterrem nog wel wat harder zetten, ik kreeg hem op de bank (superstroef en droog) niet slippend
Nou, ja, maar dan is jouw rollerbank niet nat.
- Owja, ja je wilt ook niet slippen als het nat is.



Puike vent de keurmeester, al had hij gehoopt op een zescilinder, na afloop begreep hij me wel, maar hij miste het geluid wel.



Volgens de RDW is het trouwens een lambda van 10 terwijl dat mijn sensor vind dat het 14.3-14.5 is. Dat is wel apart natuurlijk.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E21 317

Post by uwbuurman »

Hoe gaan ze bepalen dat dat blok niet is gestolen, dan?? Nou ha, mooi! Gefeliciteerd!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 317

Post by Jeroen »

Het is het resultaat wat telt, klaar! Verschil gemeten lambdawaardes is fors, maar kan een verschil in berekening zijn?
Regards/groeten, Jeroen
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1926
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

uwbuurman wrote: Wed Aug 07, 2019 5:36 pm Hoe gaan ze bepalen dat dat blok niet is gestolen, dan?? Nou ha, mooi! Gefeliciteerd!
Geen idee, ze gingen kijken met de importeur.


De auto is wel afgevallen trouwens, van 996 naar 981 kilo.
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1926
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Jeroen wrote: Wed Aug 07, 2019 8:14 pm Het is het resultaat wat telt, klaar! Verschil gemeten lambdawaardes is fors, maar kan een verschil in berekening zijn?
Het zou objectief moeten zijn natuurlijk. Verschil is natuurlijk dat ik na het spruitstuk meet en zij in de uitlaat maar dat mag ook niet zoveel uitmaken. En zelfs als mijn sensor foutief gekalibreerd is, iets wat ik helemaal niet uitsluit, waarom loopt mijn motor dan zo lekker?

De theorie is dat er 14.7 delen lucht op 1 deel brandstof de motor in moet. Even afgezien van de realiteit, want daar is een hele tabel voor. Raymond heeft wel eens de opmerking gemaakt dat het achter mij nogal stinkt als ik doortrek, en daar heb ik ook wel wat aan gedaan, maar structureel 3 delen lucht te weinig in blazen, hmmm. Dan ben ik wel heel veel ijsberen aan het verdrinken.
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1926
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Ik klets uit mijn nek, ik zag de λ aan voor AFR. Ik heb de CO onthouden, die stond op ongeveer 3%, ofwel 13,38AFR. In mijn tabel gok ik op 14,3-14,5AFR ofwel 0.5-0.25% CO. Dan zou ik dus een deel te weinig lucht toevoegen omdat mijn sensor verkeerd is afgesteld, dat klinkt al plausibeler. Wie zal het zeggen.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 317

Post by Jeroen »

Hahahaha dan zat je er ook een factor 10 naast want die moet (natuurlijk) op 1.00 uitkomen

320iS en de 325i racert hadden trouwens bij mijn weten een AFR van rond de 12 onder vollast. Met name bij de 320iS (geen lambdaregeling) leidt dat tot hele rare waarden stationair maar da's hoogst onbelangrijk. Onderstaand zeker geen 320iS waarden maar van de Baur. Met deze instelling ging ik de Alpen in en kwam zowat niet boven, na de eerste heuvels heel gauw een stuk rijker gezet!

Image
Regards/groeten, Jeroen
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1926
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Dit is de tabel waarnaar alles teruggeregeld wordt:

Image


12,5 in vollast.


Ik ben begonnen het rode gebied van 1400-3000 en 25-59kPa naar beneden te zetten omdat de auto daar stottert, mijn redenering is dat het te arm is. Maar met die waarneming is het weer onlogisch dat ik sowieso al veel te rijk loop.

Nou, tegen de tijd dat de ITB's erop zitten dan ga ik wel naar een tuner toe en zien we daarna wel weer.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 317

Post by Jeroen »

Ik begrijp sowieso even niet waarom je lager dan 14.7 zou gaan?
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: E21 317

Post by BertjeConti »

Omdat je met een afr van 12,5 tot 12 het maximale vermogen eruit haalt.

Te arm gaat hij inhouden (surge) te rijk stotteren/overslaan, maar dan zit je ver onder een afr van 10
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 317

Post by Jeroen »

Sorry, ik bedoelde hoger
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: E21 317

Post by BertjeConti »

Jeroen wrote: Thu Aug 08, 2019 7:50 pm Sorry, ik bedoelde hoger
Dat hoeft ook helemaal niet, maar naar het schijnt verbruik je dan minder benzine, maar de motor loopt ook heter, en dat wil je weer niet.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1926
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Het werk aan de accu gaat door:

Image
Image

Nu staat het stormvast, alleen nog een plaatje over de accu heen en dan staat die helemaal shock en klem.


Maar nu keek ik eens naar de beoogde plusdraad, ik geloof dat die uit een E36 hatch komt, en er loopt ook een dunnere draad mee, iets van 10mm2, waar is die eigenlijk voor bedoeld?
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: E21 317

Post by BertjeConti »

Toemaar, een optima red, beste keuze
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Post Reply