Hardeman Motorsport - motorsport parts and diff specialist

E21 318i (ITB)

Post Reply
Wilmo
E21 Pro
Posts: 1250
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Tja. De vorige accu is maar 2 jaar meegegaan waarvan het laatste jaar op het nippertje. Daar was ik dus wel een beetje klaar mee. Dus nu een die ik desnoods op de kop kan monteren.



Wilmo
E21 Pro
Posts: 1250
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

BertjeConti wrote:
Thu Sep 05, 2019 9:32 am
Wilmo wrote:
Mon Sep 02, 2019 8:41 pm
Ik ga toch proberen om voor de Eifel de ITB's er nog in te krijgen, maar ik denk dat ik nu wel een keer bij een tuner met een rollerbank langs wil voor de puntjes op de i. Hebben jullie nog tips in Brabant of Twente? Als het kan met een beetje ervaring met ITB's en Megasquirt toepassingen?
Goeie keuze, wel vastleggen op video, vinden we leuk!
Dit weekend even kijken of ik er met alpha-n (met de gaskleppositiesensor) uit kom of met de MAP en dan maar tijdens een bepaald gedeelte van de cyclus te meten. Als dat allemaal lastig wordt, dan ga ik rondbellen en kijken of ik nog een afspraak kan maken.


Waarom ineens nu? Nou hierom...

Image

Ik heb een 318i! Alleen jammer van die hoofdletter I, haha.

Wilmo
E21 Pro
Posts: 1250
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

BertjeConti wrote:
Thu Sep 05, 2019 9:32 am
Wilmo wrote:
Mon Sep 02, 2019 8:41 pm
Ik ga toch proberen om voor de Eifel de ITB's er nog in te krijgen, maar ik denk dat ik nu wel een keer bij een tuner met een rollerbank langs wil voor de puntjes op de i. Hebben jullie nog tips in Brabant of Twente? Als het kan met een beetje ervaring met ITB's en Megasquirt toepassingen?
Goeie keuze, wel vastleggen op video, vinden we leuk!
Dit weekend even kijken of ik er met alpha-n (met de gaskleppositiesensor) uit kom of met de MAP en dan maar tijdens een bepaald gedeelte van de cyclus te meten. Als dat allemaal lastig wordt, dan ga ik rondbellen en kijken of ik nog een afspraak kan maken.


Waarom ineens nu? Nou hierom...

Image

Ik heb een 318i! Alleen jammer van die hoofdletter I, haha.

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 15640
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E21 317

Post by uwbuurman »

Nice!!! Gefeliciteerd!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 26072
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 317

Post by Jeroen »

Kijk, 316 cq 317 af, nu 318i, leuk! :thumbsup
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11296
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: E21 317

Post by Peter V. »

Wel mooi om te zien.... Klasse Euro 0
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

Wilmo
E21 Pro
Posts: 1250
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Haha, ja, dat had ik nog niet gezien!


Maar vandaag bezig geweest met de individuele gasklephuizen. Eerst moesten de injectoren worden gekalibreerd, of eerder het systeem kalibreren op de nieuwe injectoren. De injectoren zitten op 299-306ml/min van elkaar dus best gelijkaardig. De tijd die het kost om de injector te openen is wel iets hoger dan de Bosch van de L-jet: 1.17 in plaats van 0.86ms. De brandstofdruk is nu 3.2bar waar de L-jet op 2.5 zou moeten werken.

Daarna was het tijd om op te bouwen en eens te kijken of het start. De eerste poging startte het meteen alleen ik hoorde een geplof, dat bleek het vacuum van de rembekrachtiger te zijn die ik was vergeten aan te sluiten. Na wat kleine afstellingen loopt het prima op 1100 toeren, rustiger dan met de L-jet geloof ik. Er is een 0.55bar vacuum wat ook goed is. Morgen eens kijken hoe het rijdt, als het allemaal iets officiëler vast zit.

https://www.dropbox.com/s/siiqmu98rxul6 ... 2.mov?dl=0

User avatar
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 812
Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip
Location: Assen

Re: E21 317

Post by Smartie »

Mooi! Klinkt goed en ziet er super uit. High tech upgrade!

User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 1795
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: E21 317

Post by BertjeConti »

Spannend...ben jij straks "in the lead" in de Eifel.

Hoe heb je het verschil tussen de individuele injectoren gemeten?
Image Megasquirted '77 E12 520-6

User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11296
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: E21 317

Post by Peter V. »

Dat klinkt wel heel erg lekker inderdaad.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 6763
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: E21 317

Post by Wondermike »

Gaaf! Wel boel slangenklemmen :mrgreen:
So many cars, so little time

Wilmo
E21 Pro
Posts: 1250
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 318i (TB)

Post by Wilmo »

Ik heb alle injectoren gemeten, de eerste meting viel wel erg uit de toom, maar dan kan door opgesloten lucht zijn, daarna repeteerde het best goed tussen de injectoren: Inj1: 299, Inj2: 306, Inj3: 299 en Inj4: 301ml/min.

Ik had nog een foutje gemaakt met de dead time, ik had de spanningscompensatie fout gedaan. Nieuwe dead time is 1.165ms.




Wel een boel slangenklemmen inderdaad! Brandstofrail moet ooit nog komen, maar hier vertrouwde ik voor nu maar even meer op. Chique is anders :D

Maar vandaag was het tijd voor de eerste ritjes. Ik heb altijd op het vacuümsignaal gereden maar dat gaat nu niet meer. Ook puur op de gaspedaalsensor werkt niet. Dus dan maar een mengeling van beide en dat gaat best ok. De tabellen zijn nog niet ingeregeld maar daar ben ik mee bezig, het klinkt wel lekker: https://www.dropbox.com/s/s1fzft4bwg6tk ... b.wav?dl=0

Het moet nog wel gedempt worden, zo is het nauwelijks beschaafd te noemen... Haha.


Het ziet er nu zo uit:
Image

De kabels zijn nog niet ingepakt omdat ik misschien nog de injectie paargewijs aan wil sturen.

User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 1795
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: E21 317

Post by BertjeConti »

En je moet nog een oil catch can maken op je carter ventilatie. Maar eh lekker bezig dus.
Image Megasquirted '77 E12 520-6

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 15640
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E21 317

Post by uwbuurman »

BertjeConti wrote:
Sun Sep 08, 2019 5:06 pm
Spannend...ben jij straks "in the lead" in de Eifel.
Haha, dat zit er in.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport

User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11084
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: E21 317

Post by 323baur »

uwbuurman wrote:
Sun Sep 08, 2019 9:26 pm
BertjeConti wrote:
Sun Sep 08, 2019 5:06 pm
Spannend...ben jij straks "in the lead" in de Eifel.
Haha, dat zit er in.
Doe dan wel even zon mack uitlaat pijp :mrgreen:
2 meter recht omhoog wil do The job.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

Post Reply