BMW Parts at Partsgeek US

BMW E21 316 Phönix 1977 verdient toch wel een topicje

Locked
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 6771
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

BMW E21 316 Phönix 1977 verdient toch wel een topicje

Post by Wondermike »

Goed om een lang verhaal kort te maken, ik zou niets meer kopen en heb het toch gedaan. Allemaal de schuld van Jan Groen die mij een advertentie appte van een oranje E21.
Ik gaf nog aan dat ik geen interesse had maar na een blik op het fotootje en dat hij zowat in mijn achtertuin stond toch maar even gebeld met de verkoper. En dezelfde avond maar even heen gereden.

Autootje stond buiten met een dikke laag stof en allemaal uilenballen erop. 20 jaar in een schuur gestaan! Hij zag er eigenlijk niet uit met al het chromewerk zowat zwart uitgeslagen maar de Phönix cas leek erg netjes. Vluchtig langs de bekende plekken en hij viel helemaal niet tegen, onderkanten van beide spatborden zijn rot en ook bij een kriksteun wat narigheid. De zwarte binnenkant was vies en alles was een beetje wit uitgeslagen maar wel heel en compleet. De bestuurderstoel had een schapenvachtje erom en dat was geen immitatie! Kofferbak was mooi hard op een plekje aan de veertoren na. Motor liep niet maar met moeite kreeg ik hem een beetje verdraaid, die was nog los! Originele blauwe nummerplaten zaten er ook nog op.

Alle sleutels en boekjes zaten er nog bij, keurig bijgewerkt tot 112500km bij de garage waar hij gekocht is (Jan Schuit in Wognum) maar daarna tot 162000 niet meer. (In de auto van dezelfde Jan Schuit ben ik nog naar de Breeman Classic collection geweest)

Image

Image

Image

Waarschijnlijk het belangrijkste papiertje wat het leven heeft verlengd
Image

Hoe meer ik rond de auto liep hoe meer ik het gevoel had bij een soort tijdcapsule te staan. 20 jaar geleden rijdend weggezet in een schuur en niet eens de moeite genomen om de spullen eruit te halen.
Zonnebrillen, voerbakjes van de hond, een handje losse guldens erin en de wielkuipen vol met opgedroogde bagger van de laatste ritjes. En dat na 17 jaar trouwe dienst. Deze moest maar mee naar huis.
De verkoper gaf aan hem wel even te komen brengen dus daar maar gebruik van gemaakt.

Image

Fotos van de vieze toestand heb ik niet gemaakt, in mijn enthousiasme en die van mijn buurman is gelijk de hele auto afgesopt, en toen hadden we dit:

Auto is een keer overgespoten en dat glimt nog behoorlijk
Image

Even al mijn reservevelgen eronder gezet
Image

316 type 1
Image

U wilt een rechterspiegel? Dat gaat u centjes kosten!
Image

Na al die jaren nog compleet
Image

Hier was het natuurlijk om te doen ;-)
Image

En daar zit dan dit achter
Image

Een kijkje binnen, het schapenvachtje heeft een vette laag op de stoel achtergelaten. Dit gaat nog wat tijd kosten om schoon te maken.
Image

Bijrijderskant
Image

Achterbank nog erg netjes
Image

In een bijzondere stof
Image

Vloerbedekking in opmerkelijke nette staat
Image

Ook tussen de stoelen
Image

En zo'n zwarte hoedenplank heb ik in jaren niet meer gezien
Image

De hemel wordt nog een uitdaging maar ik heb een plekje geprobeerd en ook dat wordt weer knap!
Image

Inmiddels hebben we de auto weer lopend gekregen, allereerst de bougies eruit en kijken of hij rond wil. Dat ging dus goed.
Nieuwe bougies erin en starten maar. Geen vonk dus de contactpuntjes vervangen. Nu hadden we vonk. Nog even starten en met benzine uit een jerrycan liep hij. Wel op drie poten maar dat lag aan een bougie.
Na een tijdje draaien werd het de radiateur teveel en ook de kachelkraan vond het genoeg. Deze zoek ik dus nog.
Image

De radiateur is helemaal te barsten maar ik had nog wat liggen en met een overbrugging van de kachel weer gestart en afgesteld.
Loopt nog erg netjes hoor! De uitlaat is alleen rot en ook zit er een verkeerde einddemper op. Hier hoort zo'n mooie uitlaat met het bochtje naar binnen op!
Goed tot zo ver de goede punten :wink: De slechte volgen nog.....


So many cars, so little time

User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11420
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: BMW E21 316 Phönix 1977 verdient toch wel een topicje

Post by Peter V. »

Dit is een blijvertje lijkt mij. Leuk!
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 26625
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: BMW E21 316 Phönix 1977 verdient toch wel een topicje

Post by Jeroen »

Erg fraaie auto met een mooi compleet verhaal erachter, leuk man!
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11163
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: BMW E21 316 Phönix 1977 verdient toch wel een topicje

Post by 323baur »

Ik ben ernstig jaloers.
Zojuist de Pusta verkocht :) jaja.. En dus is er weer ruimte :loll :shake :popcorn
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 6771
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: BMW E21 316 Phönix 1977 verdient toch wel een topicje

Post by Wondermike »

Oke, een stukje over de minder goede zaken van de auto.

- Bumpers komen nooit meer tot leven --> te vervangen
- Rest van chromewerk is gespikkeld aangetast. --> eventueel te vervangen
- Linker (en rechter eigenlijk ook) voorspatbord moet vervangen worden en dus spuitwerk maar mag van Ans ;-)
- Paar plekjes laswerk maar zeker geen onbegonnen werk. --> Cebora 155
- Alle remleidingen zijn verroest --> te vervangen
- Remmerij is vergaan --> te vervangen
- Waterslangen zijn van 1977 --> ploffen vanzelf 1 voor 1 uit elkaar
- Handremkabels stuk --> vervangen
- Kachelkraan stuk --> hebben we niet nodig toch maar is een vroege type 1dus.....zie foto boven.
- Ik wil haar graag houden --> ruimte tekort op zoek naar een schuur

En dan heb je een auto die er heel leuk uitziet maar die geen winters buiten moet staan.
So many cars, so little time

User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2282
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Re: BMW E21 316 Phönix 1977 verdient toch wel een topicje

Post by Thegs »

Winterstalling is altijd wel te regelen toch? Ik heb een type 1 staan, wellicht kan ik nog wat betekenen omtrent de kachelkraam. Zal van de week eens kijken voor je. Leuk ding trouwens!
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1997 BMW E39 520iAT in Vermontgruen
1999 BMW E36 316i Compact in Avusblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz

User avatar
RickR
E21 Fanatic
Posts: 265
Joined: Mon May 21, 2012 4:39 pm
My E21(s): '83 315 Hennarot

Re: BMW E21 316 Phönix 1977 verdient toch wel een topicje

Post by RickR »

Ontzettend leuke auto, zeker met het verhaal erbij! Deze verdient het opgeknapt te worden en nog wat jaartjes rond te tuffen.
Ik vraag me alleen wel af waarom de auto twintig jaar geleden is weggezet?

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 16190
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BMW E21 316 Phönix 1977 verdient toch wel een topicje

Post by uwbuurman »

Ik ben eveneens ernstig jaloers en heb je al gezegd, als ze weggaat wil ik haar graag overnemen.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport

User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11163
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: BMW E21 316 Phönix 1977 verdient toch wel een topicje

Post by 323baur »

uwbuurman wrote:Ik ben eveneens ernstig jaloers en heb je al gezegd, als ze weggaat wil ik haar graag overnemen.
Plus 1500 (mijn openingsbod)
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 16190
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BMW E21 316 Phönix 1977 verdient toch wel een topicje

Post by uwbuurman »

Get back in line, bitch!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport

User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 6771
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: BMW E21 316 Phönix 1977 verdient toch wel een topicje

Post by Wondermike »

Hahaha......
So many cars, so little time

User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 6771
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: BMW E21 316 Phönix 1977 verdient toch wel een topicje

Post by Wondermike »

Zo een kleine update over het WK project :mrgreen:

De bestuurdersstoel zal onder het vet uit de schapenvacht en die heb ik op een warme dag met de hogedrukreiniger en dasty behandeld. Het meeste is eraf en hij droogde mooi zwart op.
Zwarter zelfs dan de rest van het interieur. Hierna de hemel aangepakt, deze was echt heel smerig maar ook hier was de dasty en een nagelborstel de oplossing. Heel netjes geworden en heel gebleven!
Bumpers konden zo worden losgeschroefd en zijn vervangen door een nette set.

De remmerij van de auto is aangepakt en het meeste vervangen, zelfs een aantal leidingen waren niet meer fris dus gelijk vervangen. Koppeling en hulpkoppeling lekken nog niet dus die laat ik nog even zitten maar hou ik heel goed in de gaten, vooral bij de pedalen! Benzineslang vervangen en een filter geplaatst. De motor had al gelopen op een jerrycan maar dat moest natuurlijk ook via zijn eigen tank kunnen.
Dus na heel lang starten eindelijk de leiding vol en met 4 nieuwe bougies loopt de motor als een zonnetje. Roken doet hij ook niet.
Dus rijden ermee! Op het land van een kennis waar een mooi asfalt baantje ligt tussen de windmolens ff lekker aan het rijden geweest. Eerst rustig aan maar het weggetje nodigt uit om lekker gas te geven dus later met piepende bandjes door de bochten. Wat rijdt deze leuk joh en wat voelt ze nog goed aan zonder klapperende zaken van het onderstel!

Goed de boel werd hierdoor lekker warm en dan werd een aantal slangen en slangenklemmen teveel dus overal spoten fijne straaltjes water uit. Deze moeten allemaal vervangen. Waterpomp pakken we gelijk mee.
De auto inmiddels goed kunnen beoordelen en er zijn nog een paar zaken te doen voor hij naar de APK kan.
- Waterslangen vervangen
- Waterpomp vervangen
- Uitlaat vervangen van voor tot achter.

En dan zoek ik nog de kachelkraan voor op de Behr kachel. Die zit dus binnen in de auto en niet in de motorruimte.

Ik ben heel blij met dit karretje zeg!
So many cars, so little time

User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 6771
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: BMW E21 316 Phönix 1977 verdient toch wel een topicje

Post by Wondermike »

Thegs wrote:Winterstalling is altijd wel te regelen toch? Ik heb een type 1 staan, wellicht kan ik nog wat betekenen omtrent de kachelkraam. Zal van de week eens kijken voor je. Leuk ding trouwens!
Had je al tijd gehad om te kijken Gerwin?
So many cars, so little time

User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2282
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Re: BMW E21 316 Phönix 1977 verdient toch wel een topicje

Post by Thegs »

Heb gelijk even gekeken voor je, helaas een Sofica unit met een andere klep :roll:
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1997 BMW E39 520iAT in Vermontgruen
1999 BMW E36 316i Compact in Avusblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz

User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4364
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: BMW E21 316 Phönix 1977 verdient toch wel een topicje

Post by bmw e12 e21 »

:thumbsup Mooie WK auto! Zie het topic nu pas.
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ WEBER 32/36 DGAV
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm

Locked