BMW Parts at Partsgeek US

Bmw E21 316 1979

User avatar
Realix
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 116
Joined: Sun Sep 21, 2014 12:24 pm
My E21(s): '79 316 4speed

Re: Bmw E21 316 1979

Post by Realix »

Image

Image

Image

Image

Image



User avatar
Realix
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 116
Joined: Sun Sep 21, 2014 12:24 pm
My E21(s): '79 316 4speed

Re: Bmw E21 316 1979

Post by Realix »

Zo, even wat extra foto's toegevoegd.

De vorige eigenaar heeft een aftermarket toerentellertje gemonteerd bovenop het dashboard. Handig bij het afstellen van de carburator maar wel niet zo mooi. Ik denk dat ik op zoek ga naar een originele tellerbak met toerenteller. Iemand die weet of ik deze gewoon kan inschroeven? Hoe zit het met de Km-stand?

User avatar
02-er
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 404
Joined: Thu Aug 05, 2010 12:19 pm
Location: Belgium

Re: Bmw E21 316 1979

Post by 02-er »

Ik denk dat het volstaat met enkel het klokpaneel te vervangen door een toerenteller.
Maar hoe dat dan zit met de aansluiting(en) weet ik niet.
Daarop zal je ongetwijfeld nog een antwoord krijgen.

Verder leuke auto.
Al veel aan georganiseerde ritten deelgenomen?
E10 2002. Riviera '68
E21 323i. Baur Alpine White '80

User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11180
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Bmw E21 316 1979

Post by 323baur »

Ik heb nog een nieuwe type 1 4 cilinder tt liggen.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 26712
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Bmw E21 316 1979

Post by Jeroen »

Leuke plaatjes! Wat heb je nodig: ander tellerhuis voor uitvoering met toerenteller (geen gaatje in het glas voor verstelling klok), en een 4-cyl toerenteller. De rest kun je van je huidige set overzetten. Voor het aansluiten deze even doornemen: viewtopic.php?f=26&t=11878
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

User avatar
Realix
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 116
Joined: Sun Sep 21, 2014 12:24 pm
My E21(s): '79 316 4speed

Re: Bmw E21 316 1979

Post by Realix »

mooi, dat ziet er vrij doenbaar uit.

@323baur: verkoop je die?

User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11180
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Bmw E21 316 1979

Post by 323baur »

Yup, pb me maar voor de details.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

User avatar
Realix
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 116
Joined: Sun Sep 21, 2014 12:24 pm
My E21(s): '79 316 4speed

Re: Bmw E21 316 1979

Post by Realix »

Zo de nieuwe schijven en blokjes zijn ook aangekomen. Morgen even het pakketje afhalen en dan kunnen we aan de slag. Post hier wel het resultaat :)

User avatar
Realix
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 116
Joined: Sun Sep 21, 2014 12:24 pm
My E21(s): '79 316 4speed

Re: Bmw E21 316 1979

Post by Realix »

Zo, vandaag had ik een dagje verlof en dus eindelijk nog eens wat tijd voor de bmw. Hij stond toch al weer 3 weken stil. Zonde, maar zolang ik nog een appartement huur kan ik de wagen enkel parkeren in een huurgarage 5 km van waar ik woon. Dat heeft als nadeel dat je hem al eens makkelijker aan de kant laat staan.

Het is trouwens mijn 1 ste jaar dat ik eigenaar van deze e21 ben en amper 850km gereden. :oops:

Enkele weken geleden enkele pakkingen vervangen van de carburator en toen draaide het motortje echt perfect. Vandaag stap ik in en... nee hoor niets.... Na wat aandringen start hij uiteindelijk maar de motor draait amper 500 toeren. Ik ben dus opnieuw mijn verhoogd toerental kwijt. :roll: Toen ik hem geparkeerd heb was alles nog ok nu enkele weken later terug problemen... Enige verschil dat ik kan bedenken is de temperatuur. Het is nu wel 5 graden koeler maar de echte oorzaak weet ik niet. Tips zijn welkom.

Goed, de remmen vooraan waren aan de beurt. De blokjes op zich waren nog goed, de schijven waren bijna op. Gewoon gans de boel vervangen want alles was nog al krokant geworden door de loop der jaren. Trouwens, het enige wat ik niet heb gedaan is de zuigers onder een hoek van 20 graden afgeregeld (ATE klauwen). Kan dit kwaad? Waarom moeten de zuigers op dergelijke hoek geplaatst worden?

Image

Image

Image

Image

En dan nog dit ontdekt. Ducktape rond een benzineleiding. Dat is nooit goed. Het lekt wel geen druppel maar echt veilig,is het ook niet.

Image

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 16307
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Bmw E21 316 1979

Post by uwbuurman »

Oeps, dat kun je maar beter vervangen ...

Mooi werk met de remmerij.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport

User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1634
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: Bmw E21 316 1979

Post by Nick1984 »

Ik vermoed dat die ducktape vooral was tegen het doorschuren... Is afhalen en inspecteren ;)
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]

User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11437
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Bmw E21 316 1979

Post by Peter V. »

Het onder een hoek plaatsen van de aanloopdelen van de zuiger tegen het remblok is voor de kracht gelijkmatig te verdelen op het remblok met inachtneming van de draairichting van de schijf.....heb ik me altijd laten vertellen.

Theoretisch zou je nu een scheef afgesleten remblok kunnen krijgen maar met de afstanden dat wij rijden per jaar.......
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

User avatar
Realix
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 116
Joined: Sun Sep 21, 2014 12:24 pm
My E21(s): '79 316 4speed

Re: Bmw E21 316 1979

Post by Realix »

Vraagje:

Door wat roest in de brandstoftank moet ik zo om de 200-250km een nieuw brandstof filtertje steken. Op zich niet zo'n drama als je nog geen 1000km per jaar rijdt. De brandstoftanks neem ik later wel eens deftig onder handen. Tijd en ruimte heb ik voorlopig niet.

Ik koop gewoon standaard filtertjes maar nu vroeg ik mij af. Mijn filtertjes hebben 2 diameters. Een dikkere gedeelte in het begin en een smaller op het uiteinde. De brandstofleiding zit vast op het dikkere gedeelte. Kan de kleinere diameter zorgen voor problemen op vlak van de hoeveelheid geleverde benzine naar de benzinepomp en bijgevolg ook de carburator? Of vangt de carburator dit op door zijn reservoir?

foto:

Image

User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11437
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Bmw E21 316 1979

Post by Peter V. »

Moet normaal geen probleem opleveren maar de dunnen delen eraf halen mag ook gewoon.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1634
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: Bmw E21 316 1979

Post by Nick1984 »

Ook altijd goed naar het pijltje kijken dat er op staat, dan zie je beter de vervuiling zitten dan wanneer je het filtertje omdraait.
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]

Post Reply