Hardeman Motorsport - motorsport parts and diff specialist

Bmw E21 316 1979

User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11029
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Bmw E21 316 1979

Post by 323baur » Thu Jun 07, 2018 5:38 pm

Mooie werken.
Als je draagarmen kan vervangen is klepspeling instellen een eitje voor je.
Voeler goed tussen de excenter en klepsteelhoed stoppen.
Auto in de hoogste versnelling zetten en een beetje heen en weer duwen om de betreffende nok vrij te spelen voor het stellen.
alles op 0.25 afstellen (koud).


Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 15416
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Bmw E21 316 1979

Post by uwbuurman » Thu Jun 07, 2018 6:44 pm

Mooi werk inderdaad!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport

User avatar
Realix
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 113
Joined: Sun Sep 21, 2014 12:24 pm
My E21(s): '79 316 4speed

Re: Bmw E21 316 1979

Post by Realix » Fri Jun 08, 2018 1:30 pm

323baur wrote:Mooie werken.
Als je draagarmen kan vervangen is klepspeling instellen een eitje voor je.
Voeler goed tussen de excenter en klepsteelhoed stoppen.
Auto in de hoogste versnelling zetten en een beetje heen en weer duwen om de betreffende nok vrij te spelen voor het stellen.
alles op 0.25 afstellen (koud).
Ik snap gewoon niet goed wanneer je welke klep mag stellen. Wanneer de inlaatklep maximaal openstaat mag je de inlaatklep van cilinder 4 stellen, enz... Als je dan even niet oplet of je vergeet de volgorde dan mag je opnieuw starten? Ik heb het ooit 1 keer gedaan op een oude motor op school. Snapte er toen ook weinig van. Is het niet logischer dat je de kleppen stelt (in en uit) als de cilinder in zijn arbeidsslag zit, of er net aan begint? Dan drukken de nokken toch ook niet tegen de klepstoters. Het moet een keer de eerste keer zijn maar ik wil mijn cilinderkop er liever niet mee kapot helpen.

User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11029
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Bmw E21 316 1979

Post by 323baur » Fri Jun 08, 2018 6:33 pm

Eigenlijk is het heel simpel.
Je draait de nok van de nokas zover naar beneden zodat de tuimelaar maximaal los staat.
Feitelijk staat dan de nok 180gr (dus volledig naar beneden wijzend) van de tuimelaar af.
Je kan een volgorde aanhouden, maar je kan ook dus per klep zo werken.
Als je goed kijkt, en dus ook goed bijhoudt welke je al gehad hebt, kan je vaak met heel weinig beweging meerdere kleppen in rij stellen.

Het boutje waar mee je hem vastzet hoeft niet vaster dan vast.
Let op dat je de draad van het boutje niet kapot draait.
Je zou, als je toch alles los hebt, de oliesproeileiding eens los kunnen halen en met perslucht doorblazen.
Dit laatste is bij de 4 cilinders niet zo spannend, maar bij de M30 blokken is dat echt nodig.

De klepspeling zelf:
De voelermaat moet en met een beetje moeite doorheen te trekken zijn. Een oliespoortje moet je dan zien op de voelermaat zelf.
Nadat je hem hebt verwijderd even de tuimelaar aanvoelen. Je moet dan de speling kunnen voelen.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

User avatar
Realix
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 113
Joined: Sun Sep 21, 2014 12:24 pm
My E21(s): '79 316 4speed

Re: Bmw E21 316 1979

Post by Realix » Tue Jun 26, 2018 10:13 pm

Bedankt voor de uitleg. Ik ga er mee aan de slag. Dat moet nu wel lukken als ik het zo lees.

Als onze carb specialisten nog eens door mijn topic gaan, ik zit weer met een raadsel. Sinds de revisie van men carburator gaat het met ups and downs met de afstelling. We zijn nu een klein jaar verder en het blijft behelpen. Al meermaals met een 4-gas tester een goede afstelling verkregen. Co rond de 3%. Een tikje te rijk maar niet zo erg. En plots zonder dat we iets doen, schiet de Co waarde omhoog, een veel te rijk mengsel en een motor die beroerd draait. Op dat moment mogen we de Co schroef volledig indraaien en toch blijft de motor draaien met een te rijk mengsel. Een koffie later starten we de motor terug en valt hij onmiddelijk stil, logisch want de Co schroef is volledig dicht gedraaid. We stellen opnieuw af en rijden een stukje. Prima, geen problemen. De dag nadien starten we terug. Laten de motor warmdraaien, ik hoorde al dat hij opnieuw te rijk draaide. De Co meter gaf inderdaad de bevestiging. Zonder dat we het mengsel aangepast hebben. Zo gaat dat nu al een tijdje. Soms draait hij goed en dan om 1 of andere reden wordt het mengsel plots te rijk. Opvallend als de afstelling goed is komt er vrij veel rook uit de ontluchten van het kleppendeksel. Bij het rijke mengsel niet.

Is er iemand die ons in de juiste richting kan wijzen?

User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11225
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Bmw E21 316 1979

Post by Peter V. » Wed Jun 27, 2018 10:46 pm

Wat je vaak bij de DIDTA carburateur heb als deze wat ouder wordt is lekkage langs de kleppenas. Naarmate de motor dan opwarmt verandert de speling en trek je valse lucht in (of net niet)

Even wanneer de motor draait wat remmenreiniger spuiten op de messing lagers. Als de motor dan anders gaat lopen weet je het gelijk.

Verder kan je weleens hebben als e.e.a. versleten is dat de de tweede klep niet lekker sluit of de basisafstelling van de eerste trap niet goed is.

Als de motor raar doet kun je even tegen de hefboom drukken en zo de tweede kleppenset goed sluiten. Als dat helpt en je motor draait weer beter dan zit het daar.

Ik hoor graag of bovenstaande items iets veranderen.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

User avatar
Realix
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 113
Joined: Sun Sep 21, 2014 12:24 pm
My E21(s): '79 316 4speed

Re: Bmw E21 316 1979

Post by Realix » Fri Jun 29, 2018 8:17 pm

Dag Peter, ik heb zonet even je tips toegepast. Met remmenreiniger eens rond de Assen van de gaskleppen gespoten. Geen reactie. Terwijl ik toch bezig was eens de rest van de carburator overlopen enkel rond de balg van de 2de trap had ik wat effect. Ik zal die morgen eens loshalen. Wat ook enigszins hielp was de 2de trap goed dichtdrukken. Toerental steeg wat maar hij bleef te rijk draaien. Ik haal hem morgen eens van de motor om de afstelling van de 1ste trap na te kijken. Ik probeer dan ook eens de interne luchtkanalen door te blazen. Misschien zit er toch iets van vuil in?

Post Reply