BMW E21 315 Hennarot

Post Reply
Aldo
Upcoming E21 fanatic
Posts: 126
Joined: Mon Aug 22, 2011 6:37 pm

Re: BMW E21 315 Hennarot

Post by Aldo »

VHT vinyl dye
Image
Image


Jeroen797
Upcoming E21 fanatic
Posts: 59
Joined: Thu Jan 01, 2015 4:54 am
My E21(s): '84 BMW 315
Location: Goes, Zeeland

Re: BMW E21 315 Hennarot

Post by Jeroen797 »

Kijk, dat ziet er nog eens netjes uit en precies wat ik zoek. Geen verf voor in de wasmachine maar gewoon een spuitbus. Gelijk maar eens een busje besteld, ben benieuwt. Bedankt voor de tip Aldo!

Vandaag ook een pakketje van Ekris ontvangen met een luchtslang en BMW sleutelhanger en mijn Heynes E21 bijbel die ik op markplaats had gescoord. Morgen komt PostNL piet weer langs, maar dan met wat assteunen en ander garagespul waarmee ik onze garagebox in kan gaan richten als E21 garage en lekker aan de slag kan gaan.
"If somebody that doesn't know anything about cars just can buy the same car as me, well that's not right. I love cars, so mine should go a little bit faster."
- Matt Leblanc over het customizen van je auto.

Dash-shop.nl

Mijn '84 E21 315.
geerling
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 237
Joined: Fri Sep 07, 2012 4:16 pm
My E21(s): BMW 320/6 '81 zypressengrun
Location: Ruinerwold Drenthe

Re: BMW E21 315 Hennarot

Post by geerling »

Klussen, prutsen en proberen is zooooooo leuk!! :mrgreen:

Succes Jeroen!
Jeroen797
Upcoming E21 fanatic
Posts: 59
Joined: Thu Jan 01, 2015 4:54 am
My E21(s): '84 BMW 315
Location: Goes, Zeeland

Re: BMW E21 315 Hennarot

Post by Jeroen797 »

Zo, ook de verf is binnen maar helaas is de garagebox nog niet leeg genoeg om aan de slag te gaan. Hoop volgende week toch eindelijk wel eens te beginnen. Daarnaast heb ik nog eens een vraag. Wat zijn de (motorische) verschillen tussen de 315 en de 316?
"If somebody that doesn't know anything about cars just can buy the same car as me, well that's not right. I love cars, so mine should go a little bit faster."
- Matt Leblanc over het customizen van je auto.

Dash-shop.nl

Mijn '84 E21 315.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: BMW E21 315 Hennarot

Post by Jeroen »

Regards/groeten, Jeroen
Jeroen797
Upcoming E21 fanatic
Posts: 59
Joined: Thu Jan 01, 2015 4:54 am
My E21(s): '84 BMW 315
Location: Goes, Zeeland

Re: BMW E21 315 Hennarot

Post by Jeroen797 »

Het is weer eens tijd voor een update. Als eerst goed nieuws, mijn vader heeft zijn Peugeot 308 SW (2.0 diesel en full-option, dat dan weer wel) leasebak in moeten leveren en een E90 318D is daarvoor in de plaats gekomen. Iets minder luxe en power, maar toch een heerlijke wagen.

Image

Opa en kleinzoon:
Image

Ook hebben we eindelijk onze garagebox aangepakt en kan mijn 315 eindelijk droog staan. Klussen in de garagebox is wat lastig (past echt allemaal maar net), maar voor de garagebox is genoeg plaats om toch lekker te rommelen.

Afgelopen tijd heb ik verschillende onderdelen verzameld, maar heb ik zitten twijfelen of ik ze ook echt op mijn 315 wou gaan zetten of niet en hoe ik de auto aan wou pakken. Zelf hou ik aan de ene kant erg van originele auto's, maar aangepaste "one of a kind" wagens die naar je eigen zin gemaakt zijn vind ik ook heerlijk. Ben zelf groot fan van petrolicious.com en iedere keer als ik daar filmpjes zie van mensen en hun eigen (custom made) wagens vind ik dit toch wel erg gaaf. Ondanks dat E21's toch steeds "zeldzamer" worden, is het toch maar een 315 (het is geen 323i of 320/6). Daarom heb ik besloten om de auto aan te aan passen naar mijn eigen zin. Het plan hiervoor komt later, maar voorlopig zullen het aanpassingen zijn die gemaakt kunnen worden zodat de auto rijdend blijft (aangezien ik nog geen eigen daily heb).

Ondertuseen begon het toch te jeuken en ben ik gisteren begonnen met klussen en ben ik begonnen om eerst even de dashcam eruit te halen (wordt geupgrade) evenals de radio (heeft nooit goed gezeten + audio gaat aangepast worden). Daarna waren de stoelen en de achterbank aan de beurt. De achterbank gaat zwart geverft worden en de stoelen worden vervangen door Cobra stoelen die ik een tijdje geleden van Nick1984 overgenomen heb. Kon de verleiding niet weerstaan en deze er even ingezet om proef te zitten. In en uit stappen gaat wat lastiger, maar met deze kuipstoelen wordt het onmogelijk om eruit te glijden in een wat sportiever genomen bocht. De slede is voor een E21, maar er zitten nog geen gordelsluitingen op. Stoel er maar gelijk weer uitgehaald, want het tapijt moet er ook nog uit. Ook deze wil ik in een andere kleur (nog geen idee welke kleur) en bij de vloer aan de bestuurderskant is altijd nat. Mooi moment om de vloer daarom eens na te kijken. Dit de volgende keer.

Image

Wel heb ik de tellerbak eruit gehaalt. Van Leon heb ik een bak overgenomen met toerenteller en digitale klok overgenomen. In mijn tellerbak zit een klok (die helaas kapot is) en ook het groot licht lampje is defect. Dit lampje werkt wel in de nieuwe tellerbak, maar daarin wilt de brandstofmeter weer niet werken. Beiden liggen nu binnen, zodat ik ze kan samenvoegen tot 1 perfecte tellerbak. Wie kan mij trouwens vertellen wat voor kabel dit is?

Image

Zo staat ze er nu bij:

Image

Image

To be continued.
"If somebody that doesn't know anything about cars just can buy the same car as me, well that's not right. I love cars, so mine should go a little bit faster."
- Matt Leblanc over het customizen van je auto.

Dash-shop.nl

Mijn '84 E21 315.
RubenE
E21 starter
Posts: 39
Joined: Fri Dec 18, 2015 8:59 pm
My E21(s): 81 316 manual
Location: 's-Gravenpolder

Re: BMW E21 315 Hennarot

Post by RubenE »

Kijk, nog een Zeeuw! :thumbsup
Heb me vrijdag aangemeld; woon in 's-Gravenpolder.
Ook al kennis gemaakt (online dan) met Krijn, die in Ovezande woont.
Wordt nog gezellig in de regio!
'81 BMW E21 316 manual
'77 BMW E12 518 manual
'81 BMW E12 528i manual
'82 BMW e23 745i automatic
'00 BMW E39 525i touring manual
'13 BMW F20 120dA
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2966
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: BMW E21 315 Hennarot

Post by loentje »

Goed bezig Jeroen!

groeten loentje
Jeroen797
Upcoming E21 fanatic
Posts: 59
Joined: Thu Jan 01, 2015 4:54 am
My E21(s): '84 BMW 315
Location: Goes, Zeeland

Re: BMW E21 315 Hennarot

Post by Jeroen797 »

De afgelopen weken helaas weinig kunnen doen behalve het verzamelen van onderdelen. Een leuk sportstuur van Leon overgenomen en van Jan Groen een motorkap en achterbankzitting (RubenE, nogmaals bedankt voor he vervoer hiervan!). Afgelopen weekend had ik gelukkig weer wat tijd en dat was ook nodig, want de auto staat er een beetje zielig bij. De laatste keer heb ik de tellerbak uit de wagen gehaald, evenals de stoelen (kon niet wachten om de Cobra zetels te zien in de auto).

Gisteren eerst maar eens begonnen met het opruimen van de garagebox. Alle het gereedschap lag overal en nergens en onderdelen lagen overal (kofferbak, auto zelf en garagebox). Een mooie plek gemaakt in een opbergrek voor alle losse onderdelen en schroeven gesorteerd en in zakjes gestopt. Ook heb ik de oude bestuurderstoel gesloopt. Alle bruikbare onderdelen (sledes, plastic kappen en gordelvergrendeling) eraf gehaald en de rest naar de milieu straat gebracht. De bijrijderstoel is in goede staat dus die bewaar ik voorlopig of mocht iemand hier interesse in hebben, dan staat hij ook te koop.

Eerder had ik de tellerbak perfect gemaakt. De klok is er nu uit en een toerentalmeter zit in de plaats. Ook was het lampje voor grootlicht in mijn tellerbak kapot, dus deze gelijk vervangen. Mocht iemand nog opzoek zijn naar onderdelen van een tellerbak (snelheidsmeter voor een 315/316, lampjes of de tellerbak (versie voor de klok)) nodig hebben, dan hoor ik het graag.

Ik had al een tijdje RVS motorkapvergrendelingen liggen die ik van Leon overgenomen had. Deze heb ik maar even geplaatst, omdat de oude compleet weggerot waren. Gelukkig waren alleen de vergrendelingen rot en was het metaal eronder hard. Binnenkort gaan ze er weer even af om een kleurtje te krijgen, maar dit gebeurt later wanneer ook de gril en nog wat andere plastic stukken van de auto zijn.

Image

Image

Toen was het tijd voor wat grondigere klussen. Zo heb ik eerst de cobra stoelen en de achterbank uit de auto gehaald. De achterbank gaat binnenkort geverfd worden, zodat deze beter bij de Cobra stoelen past. De schroeven waarmee de rugleuning vastzaten, waren compleet vastgeroest, dus moesten eruit geboord worden, maar verder zag alles achter de bank er zeer strak uit. Ook de rest van de bekleding gaat eruit, omdat ik de vloer van de auto eens goed wil inspecteren. Wanneer ik in de regen heb gereden met de auto, is het tapijt aan de bestuurderskant altijd erg nat. Een tijdje terug met een zaklamp onder de auto gekeken en zag er rot uit. Helaas kwam ik tijdens het loshalen van het interieur nog een minder leuke verassing tegen. Een van de handremkabels blijkt gebroken te zijn, dus deze zal ook vervangen moeten gaan worden (een klus waarop ik niet had gerekend :wtf ).

Image

Ook het dashboard moet eraan geloven. Om overal wat beter bij te kunnen en omdat het dashboard toch hersteld (en geflockt) gaat worden, ben ik ook begonnen met het verwijderen hiervan. Eerst heb ik de dashcam uit de auto gehaald. Hierover later nog eens een keer meer, want deze zal geupgrade en beter weggewerkt gaan worden later. Dit geldt ook voor de radio. De speakers (alleen twee voorin) heb ik uit de auto gehaald en weggegooid. De conussen waren gescheurd en het geluid was bagger. Zelf ben ik een groot audioliefhebber, dus dit aspect zal ook goed aangepakt worden (reed nu met mijn koptelefoon op als ik langere ritten moest maken). Een van de vorige eigenaren heeft al eens met audio lopen klooien, want er ging een dikke stroomkabel van de accu naar de kofferbak en ook een paar audiokabels. Ik ga zelf beginnen met een schone lij op het gebied van audio, dus heb de boel uit de auto haalt (hoef geen boombox in de kofferbak).

Hierna heb ik de middelconsole, alle plastic kappen aan de onderzijde aan zowel de bestuurders- als passagierszijde verwijderd, de ventilatieroosters en de dashboardkast losgehaald en heb ik de bouten die het dashboard losgemaakt. Echter, wat ik ook probeer, ik krijg het dashboard niet los. Ik heb overal gekeken (blijkbaar niet goed genoeg), maar hij wilt maar niet loskomen. Wie kan mij vertellen wat er allemaal losgemaakt moet worden (of waar er nog schroeven verborgen zijn) zodat ik het dashboard uit de auto kan halen.

Wie kan mij verder helpen?

Image
"If somebody that doesn't know anything about cars just can buy the same car as me, well that's not right. I love cars, so mine should go a little bit faster."
- Matt Leblanc over het customizen van je auto.

Dash-shop.nl

Mijn '84 E21 315.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BMW E21 315 Hennarot

Post by uwbuurman »

In de hoekjes bij het raam, daar zitten schroeven
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2966
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: BMW E21 315 Hennarot

Post by loentje »

ook lekker bezig Jeroen


groeten loentje
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: BMW E21 315 Hennarot

Post by Jeroen »

Slagen gemaakt hoor naamgenoot! Trek je die hele vloermat er nog even uit voor een inspectie?
Regards/groeten, Jeroen
Jeroen797
Upcoming E21 fanatic
Posts: 59
Joined: Thu Jan 01, 2015 4:54 am
My E21(s): '84 BMW 315
Location: Goes, Zeeland

Re: BMW E21 315 Hennarot

Post by Jeroen797 »

Helaas wat druk geweest met werk, zodat ik weinig aan de auto heb kunnen doen. Gelukkig heb ik tussendoor af en toe wel wat kunnen doen.

In mijn zoektocht naar de oorzaak van het zeiknatte tapijt heb ik deze uit de auto gehaalt. De vorige keer had ik al een hoop losgehaalt, maar door tijdgebrek ben ik toen gestopt. Nadat het tapijt er eindelijk uit was, net als de isolatiemat eronder (klopt dat?), die bij de bestuurderskant doordrenkt was, viel het mij heel erg mee. Iemand heeft ook al een nieuw stuk metaal in de bestuurderbak gezet en alles zag er nog goed uit. Daarna eens goed rondgeken en heb ik de oorzaak gevonden. Aan de deurzijde zit een gat van zo'n 4 cm groot. Binnenkort zal ik de deur eruit halen en samen met een buurman hier een plaatje in lassen. Dan is dit probleem hopelijk opgelost. De vloer ziet er verder nog zeer goed uit, maar binnenkort kan ik dit van onder goed controlleren als de auto de lucht in gaat om de 323i stabilisatorstangen te plaatsen en de uitlaat goed vast te zetten (die rammelt nu). Maar so far so good!

Image

Ook het dashboard is (na wat tips) uit de auto. Deze heb ik helemaal gestript en de scheurtjes heb ik hersteld met Sugru. Een tijdje geleden een zooitje van dit spul besteld en nu eindelijk eens kunnen gebruiken. Dit moet nu nog even drogen en vervolgens moet ik het netjes egaal schuren en zwart spuiten. Komend weekend duik ik de garagebox weer in en ga ik alle onderdelen verzamelen die ik wil laten flocken (dashboard en middelconsole). Hopelijk kan ik deze volgende week bij de Flocker langsbrengen zodat ik binnenkort weer eens kan beginnen met het terugplaatsen van het interieur. Ook heb ik alvast een 12V dimbare LED strip besteld via ebay die ik wil gaan gebruiken als tellerbakverlichting. Wanneer het dash terug is en de stip binnen is, hierover weer meer. Helaas vond ik wel een kleine (maar niet onverwachte verrassing), maar ook bij mijn auto begint de raamlijst aan de onderzijde bij de bestuurder te roesten. Dit zal ik nog even behandelen met rustbuster maar verder doe ik er even niets aan.

Image

Image

Image

Een ander projectje wat stond te wachten was de achterbank. De zitting moet ik nog ophalen bij Ruben (nogmaals bedankt voor het ophalen hiervan bij Jan), maar de rugleuning heb ik al zwart gespoten. Na een paar lagen textielverf in een spuitbus is deze nu netjes zwart en pas hij stukken beter bij de Cobra zetels. Dit ging een stuk gemakkelijker als verwacht en ziet er netjes uit. Nu nog even mijn achterbank bij Ruben ophalen, zodat die ook zwart gemaakt kan worden.

Voor:
Image

Na:
Image

Todo's voor de volgende keer:
- Dashboard & middenconsole laten flocken
- Gordelsluiting op de cobra stoelen bevestigen
- Lassen (als de buurman tijd heeft)
- Nieuw hardremkabel plaatsen (nieuwe is onderweg)

Ook is het altijd leuk om een oom te hebben die BMW dealer is geweest. Mooi boek gekregen met alle BMW's van de Dixi tot en met de E87 1 series. 460 pagina's met BMW's, dus de E21 (323i) ontbreekt natuurlijk niet:

Image

Image

Image

En voor de E12 fans:

Image
"If somebody that doesn't know anything about cars just can buy the same car as me, well that's not right. I love cars, so mine should go a little bit faster."
- Matt Leblanc over het customizen van je auto.

Dash-shop.nl

Mijn '84 E21 315.
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2966
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: BMW E21 315 Hennarot

Post by loentje »

Zo Jeroen, jij bent actief en goed bezig.

wil je van het voorjaar weer rijden?


groeten loentje
Jeroen797
Upcoming E21 fanatic
Posts: 59
Joined: Thu Jan 01, 2015 4:54 am
My E21(s): '84 BMW 315
Location: Goes, Zeeland

Re: BMW E21 315 Hennarot

Post by Jeroen797 »

Dat is inderdaad het plan Leon! Interieur wil ik er in februari weer inzetten zodat ik in maart lekker de weg op kan. Ook technisch moet hij weer oké zijn, want de APK staat in maart/april op het programma.
"If somebody that doesn't know anything about cars just can buy the same car as me, well that's not right. I love cars, so mine should go a little bit faster."
- Matt Leblanc over het customizen van je auto.

Dash-shop.nl

Mijn '84 E21 315.
Post Reply