Hardeman Motorsport - motorsport parts and diff specialist

BMW 316 1976

Caspar
Upcoming E21 fanatic
Posts: 93
Joined: Mon Sep 17, 2018 7:14 pm
My E21(s): 1976 316

Re: BMW 316 1976

Post by Caspar » Fri Nov 23, 2018 6:42 pm

De hoofdremcilinder koop ik nieuw, geen zorgen :).
De bekrachtiger is wel tweedehands, wellicht een leuk winterproject om die zelf te reviseren :)



User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 1700
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BMW 316 1976

Post by BertjeConti » Fri Nov 23, 2018 9:01 pm

Helemaal met Peter eens, pas ook op met goedkope nieuwe, die liggen waarschijnlijk al heel lang op stock, met als gevolg verharde rubber cups. Deze zal dan al snel gaan lekken.
Misschien ben je wel beter af je bestaande hrc van verse cups te voorzien, en de buitenzijde voor het oog weer netjes te maken.

Regelmatig de remvloestof verversen is superbelangrijk voor een goed behoud van je remsysteem, maar word helaas vaak nagelaten.

Zeker als een auto voor langere tijd (jaren) weggezet wordt, dan met verse remvloeistof in het systeem om corrosie te voorkomen.
Image Megasquirted '77 E12 520-6

Caspar
Upcoming E21 fanatic
Posts: 93
Joined: Mon Sep 17, 2018 7:14 pm
My E21(s): 1976 316

Re: BMW 316 1976

Post by Caspar » Sun Dec 02, 2018 6:53 pm

Afgelopen vrijdag bij de garage geweest en we zijn weer een stapje verder.
De HRC en rembekrachtiger hoeven niet vervangen te worden, er is geen lek dus geen noodzaak tot vervanging aldus de monteur. Ik hou de boel wel met een scherp oog in de gaten.

Ook de banden zijn verwisseld. Voor zaten er 175/80R13's onder van een onbekend merk, achter uniroyal rainexperts. Nu overal verse rainexperts en dat rijdt een stuk beter. De auto ligt een stuk lekkerder op de weg en voelt minder zoekerig bij 100+. De rubbers van de ophanging vervangen staat voor nu even op een laag pitje.

De bodemstop onder het reservewiel was wel wat roestig. Ik had hier een nieuwe voor meegebracht, gespoten en wel. De monteur heeft deze niet vervangen omdat de binnenkant van de carrosserie, bij het reservewiel, nog mooi in de tectyl zit. Hij heeft wat tectyl op de onderkant over de roestige stop heen gesmeerd. Op zich ziet het er wel netjes uit, maar roest dit nu niet alsnog verder is mijn vraag. Aankomende vrijdag gaat ie naar Goslinga voor een ditrinol behandeling, lijkt een mooi moment te zijn om de stop alsnog te vervangen. Wat zouden jullie doen?

@bertjeconti; thanks voor de tip! Ik heb het even bekeken en de remvloeistof lijkt er op het oog prima bij te staan.

Wilmo
E21 Pro
Posts: 1207
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: BMW 316 1976

Post by Wilmo » Sun Dec 02, 2018 6:59 pm

Remvloeistof trekt vocht aan en in principe moet je het eens in de 1-2 jaar vervangen. Ookal ziet het er nog vers uit, als je het nog niet gedaan hebt... Hop, gewoon even doen.

En ik zou wel thuis wat dingen beginnen te doen anders is je portemonnee zometeen leeg ;)

Caspar
Upcoming E21 fanatic
Posts: 93
Joined: Mon Sep 17, 2018 7:14 pm
My E21(s): 1976 316

Re: BMW 316 1976

Post by Caspar » Sun Dec 02, 2018 7:35 pm

Hahaha, gaat wel rap die kant op ja. Dacht een zeer goed exemplaar te kopen, maar dat is alweer 2000 euro geleden..

Gelukkig heb ik een pareltje ontdekt in Hilversum; trading2dutch. Een soort sociale werkplaats met een voorliefde voor youngtimers en oldtimers. Heb er nu een prima ervaring, mijn vriendin ook, en het kost niet veel. Arbeidsloon is 30 euro per uur daar.
Portfolio is ook dik in orde, de werkplaats staat vol met leuke spul, oa een Porsche 914 (heerlijk ding!).

User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4224
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: BMW 316 1976

Post by bmw e12 e21 » Sun Dec 02, 2018 7:52 pm

Wat Wilmo zegt klopt helemaal.
Al wacht ik net iets langer met vervangen.
Ik heb een remvloeistof vochtmeter gekocht enkele jaren geleden.
https://www.ebay.co.uk/itm/Car-Brake-Fl ... :rk:1:pf:0
Kost geen fluit en werkt goed.
Ik wist nog wanneer ik de remolie van men oldies vervangen had en effectief deze wat het langst geleden(4j) was(e12) gaf 2% vocht aan.
De andere 1 en groen.
Ik vervang vervolgens als de vochtindicatie op 2% staat.
De remvloeistof van mijn e91 was duidelijk door de dealer steeds afgevinkt maar niet vervangen. Deze zag er visueel mooi uit, maar gaf het laatste rode lampje aan van de meter. Dus wss nooit vervangen in 8j...

In verband met de stop, Ik haal de bodemstoppen bij aankoop van mijn autos er allemaal uit. Doe de vliegroest weg en lak deze plaatsten met zinkspray. Vervolgens monteer ik ze weer met lasnadenkit.
En inderdaad, dan heb je onder wat kleurverschil.
Maar ik verkies geen roest boven roest.
Last edited by bmw e12 e21 on Sun Dec 02, 2018 9:29 pm, edited 1 time in total.
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ WEBER 32/36 DGAV
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm

Caspar
Upcoming E21 fanatic
Posts: 93
Joined: Mon Sep 17, 2018 7:14 pm
My E21(s): 1976 316

Re: BMW 316 1976

Post by Caspar » Sun Dec 02, 2018 8:59 pm

Wat een goede tip! Ik heb er meteen twee besteld :), een voor mijzelf, een voor een vriend.

En je hebt gelijk Remy, vrijdag gaan de stoppen er onderuit en vervang ik ze door vers staal. Er zit een verse laag rust-o-leum op, onder het mom van voorkomen is beter dan genezen wel een slim plan.

Caspar
Upcoming E21 fanatic
Posts: 93
Joined: Mon Sep 17, 2018 7:14 pm
My E21(s): 1976 316

Re: BMW 316 1976

Post by Caspar » Sat Dec 08, 2018 12:33 am

Image

Vandaag de reis naar Leeuwarden gemaakt voor een verse laag dinitrol. Op de afsluitdijk het bovenstaande plaatje geschoten. Die Weber is wel erg lekker onderweg, en ook de nieuwe bandjes doen het goed. Nog steeds niet helemaal blij met de wegligging dus daar zal in het voorjaar nog wat aandacht aan besteed worden. Misschien dat een van jullie na een stukje rijden hier wat slims over kunnen zeggen?

Goslinga heeft een hele goed indruk achtergelaten. Aardige mannen daar, leuke auto's in de hal en veel vertrouwen in een nette behandeling. Samen met de chef even onder de auto doorgelopen en wat afspraken gemaakt wat betreft het al dan niet meenemen van bijvoorbeeld de veren en schokbrekers. Komende vrijdag mag Ysbeer weer mee naar huis, ik ben heel benieuwd naar het resultaat.
Overigens bleek een van de mannen aldaar een mooie hobby te hebben, imkeren, iets waar ik zelf ook wel interesse in heb. Leuke bijkomstigheid :)

@ Ite, bedankt voor de goede tip wat Goslinga betreft!

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 15416
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BMW 316 1976

Post by uwbuurman » Sat Dec 08, 2018 10:40 am

Ha, dat is de baas, Romke. Die is imker en doet dat heel gedegen. Mooi! De mijne is daar ook geweest! En ik woon er natuurlijk vlakbij....
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 15416
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BMW 316 1976

Post by uwbuurman » Sat Dec 08, 2018 10:42 am

En over die wegligging, heb je nu al een type 1 oplossing voor die type 1 draagarmen? Of zit nog alles half type 1 en half type 2 in elkaar?
Het is natuurlijk een 42 jaar oude auto, geen nieuwe ford focus, qua wegligging..
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport

Caspar
Upcoming E21 fanatic
Posts: 93
Joined: Mon Sep 17, 2018 7:14 pm
My E21(s): 1976 316

Re: BMW 316 1976

Post by Caspar » Sat Dec 08, 2018 12:17 pm

Aardige man is het. Bracht mij zelfs nog even naar het station zodat ik niet door het gure weer hoefde te lopen, erg attent.

Ik weet niet of er verder nog type 2 onderdelen onder zitten. De draagarmen zijn wel type 1 en het verschil is duidelijk merkbaar. Rijdt al een stuk beter dan voorheen, en trilt niet meer bij het afremmen.
Verwacht ook geen moderne auto hoor, maar in mijn herinnering waren de 315 en 318 die ik ooit reed wat strakker.
Nu zitten er achter gele bilsteins, maar voor grijze merk onbekend schokbrekers. Misschien maar eens beginnen met die vervangen voor B6’en..

Volgende week vrijdag haal ik de auto weer op, ben begin van de middag dus in Ljouwert, toevallig tijd voor een bakkie ergens?

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 15416
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BMW 316 1976

Post by uwbuurman » Sat Dec 08, 2018 4:24 pm

Moeten we even kijken, ik ben wellicht op Schiphol, voor mijn werk, als dat niet doorgaat, dan is er een mogelijkheid. Zaterdag meer mogelijkheden, kun je ook even naar mijn loods komen, de 323i even bekijken, en het e12 project.

Zie PM.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport

User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4224
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: BMW 316 1976

Post by bmw e12 e21 » Sat Dec 08, 2018 8:56 pm

Mss een type 2 subframe kopen om alles van type 2 te kunnen monteren?
Bilstein B6 is een oplossing, maar best icm eibach veren.
Zelf zou ik ook alle oph. rubbers vervangen. Dan weet je wat je hebt. :innocent
Heb je een stabi achter?
Dat maakte bij mijn 315 een wereld van verschil. Heb er een 323i stabi onder gezet.
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ WEBER 32/36 DGAV
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm

Caspar
Upcoming E21 fanatic
Posts: 93
Joined: Mon Sep 17, 2018 7:14 pm
My E21(s): 1976 316

Re: BMW 316 1976

Post by Caspar » Sun Dec 09, 2018 10:38 am

De hele boel vervangen, daar had ik nog niet aan gedacht. Op zich een interessante oplossing wel maar vind het ook wel erg ingrijpend.

Loop al wel een tijdje rond met het idee om alle rubbers maar te vervangen voor strongflex. Denk dat dat de volgende stap wordt Dan kunnen er gelijk Bilsteins onder aan de voorzijde en zou alles goed moeten zijn.

Ik twijfel nog een beetje over de eibachs. Ik vind de stance van de auto nu prachtig en denk dat ie met eibachs (35mm voor) iets hoger komt te staan.
Deze schijnt op eibachs te staan:

Image

Ik lig op het oog iets lager..

Image

Het verschil is misschien klein maar significant
Last edited by Caspar on Sun Dec 09, 2018 12:53 pm, edited 1 time in total.

User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4224
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: BMW 316 1976

Post by bmw e12 e21 » Sun Dec 09, 2018 10:57 am

Mijn 315 staat ook op eibach prokit veren, is -2cm, 6cil is -4cm.
Daarbij geven ze een veel betere wegligging dan de originele slappe.
Persoonlijk vind ik het het mooist als de daklijn van de auto mooi evenwijdig met de grond is. Dat is hier het geval. Maar smaken verschillen hé.
Wat ligt er nu bij die van jou onder qua veren?
Bij 4cil is het comfort heel aardig. 6cil stuk minder. Vandaar dat ik bij 323i nu eibach ALPINA b6 veren vooraan heb onder gezet.
Image
Image
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ WEBER 32/36 DGAV
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm

Post Reply