Hardeman Motorsport - motorsport parts and diff specialist

Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 15640
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!

Post by uwbuurman »

Tnx, Rob, en ook voor je forensische kennis :thumbsup


It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport

User avatar
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 812
Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip
Location: Assen

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!

Post by Smartie »

Fiat zuigers... mysterie.
Wat een ‘piep’, wel fijn om er achter te komen wat nu de boosdoener is.

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 26072
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!

Post by Jeroen »

Tsssss. Hollanders, voor de overtreffende trap in prutswerk.
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11295
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!

Post by Peter V. »

Blijft een apart bedrijf. IK denk zelfs dat de Fiat zuigers wellicht schaarser zijn dan de BMW. Weer wat wijzer geworden.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4305
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!

Post by gerrit323 »

Niet te geloven dat zo een prutswerk nog kan .. zo een bedrijf zou toch allang over de kop moeten gaan ..

Gelukkig allemaal geschiedenis en een goed lopend blok nu
1988 e30 320is
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2016 Fiat scudo workhorse
2019 Abarth esseesse



https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 15640
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!

Post by uwbuurman »

De 323i heeft zich kranig geweerd in de Eifel. Heerlijk gereden, en weer gemerkt dat die motor een beest is. Het verbruik is in die lijn dan ook wel stevig, maar who cares. Uiteraard zijn er wel wat puntjes die aandacht behoeven en naar mate ik wat meer kilometers maak met de auto, leer ik de auto beter kennen.

Motorolie:
De gemonteerde oliekoeler heeft de eerste dagen gebracht dat de olie nooit warmer is geworden dan 100 graden c. Zaterdagmiddag en zondag op de snelweg was het makkelijker om de auto op 110 graden te krijgen, maar dat kwam vooral door langer boven de 5000rpm te rijden. Even wat minder toeren en de temperatuur daalde gelijk. De oliedruk bijft nu goed. 1.1 bar bij stationair met 110 graden olie. een paar toeren meer is gelijk meer druk, tussen 2 en 4.8 bar. Dus de wissel naar Mobil1 10w60 is een goede gebleken.

laadstroom:
Op het terrein in Oberkail zag ik dat de laadstroom bij stationair toerental te laag is, die daalt naar 11,5volt. Toen we later daar de multimeter er opzetten, was het alweer 12,5 op het metertje, waar Gerwin 12,8 op de multimeter meette. Ik heb het daarna in de gaten gehouden en het blijkt dat naar mate de motor warmer wordt, de laadstroom daalt. van 13,8 volt bij koude motor tot 11,4 volt bij hete motor. Waar kan dat aan liggen? Accu? De dynamo is volledig gereviseerd met nieuwe koolborstels en diodeplaat...

Onderstel:
Ik merk dat ik achter te laag lig. Kratje vloeistoffen en gereedschap was al genoeg om regelmatig in de vering te klappen. De Bilsteins gaan een ringetje omhoog, kijken of dat dat helpt en zo niet, dan gaan de Eibachs er weer vanaf en moet er wat sterkers onder. De Eibachs zijn nieuw. Aan de voorzijde wil ik ook omhoog, denk dat ik daar wat ga klooien met andere veerschotels. tot slot moet de veerpootbrug terug. Niet die ellendige Wiechers, die net niet past maar een andere. Projectje voor de winter.

Motor:
Wat een heerlijk beest is dat toch. Twee kleine dingen: hij wil niet blijven lopen bij stationair na starten. Moet echt wat gas bij geven en na een 10tal seconden is het goed. Op de snelweg heb ik een paar keer onder vollast van 140 naar 190 km/h dat hij wat inhoudt. Soort stottertje, hikjes, minimaal, maar het is er wel. Weet even niet waar ik dit moet zoeken.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport

User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 1793
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!

Post by BertjeConti »

Ik zou de regelaar (meestal combi module met koolborstels) verdenken op een te lage laadspanning, elke regelaar is toch weer anders.

Hikjes (surge) onder vollast is bijna altijd te wijten aan een te arm mengsel. Dat zal bij k-jet lastig aan te passen zijn.
Moet je eens Remy (B) zijn tailpipe sniffer lenen, of op de rollenbank met dat "beest".
Image Megasquirted '77 E12 520-6

User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11295
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!

Post by Peter V. »

Uiteraard hebben we allemaal wat puntjes om op te lossen. Het verhaal van het onderstel herken ik meteen. Mijn Bilstein met eibach heeft dat ook. Ik sta inderdaad ook op de laagste stand.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 26072
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!

Post by Jeroen »

Erg leuk om het afgelopen weekend even zelf de DH even mogen ervaren! Zeker als je net uit een standaard 323i komt is het koppel indrukwekkend, heerlijk hoe de auto van onderuit al begint te sleuren en dat ook lekker blijft doen tot hoog in de toeren, en hoe dat gepaard gaat met een veel indrukwekkendere en rauwere sound, erg leuk!

Puntje van mijn kant: ik heb al met genoeg sportbakken gereden maar merkte zelf met 1>2 of 3>2 schakelen dat je wel heel makkelijk in z'n 4 zit ipv in z'n 2. Normaal gesproken schiet de pook netjes naar het midden en heb je dus altijd 2 of 3 te pakken. Bij jouw bak lijkt het erop dat 'ie z'n middenstand niet helemaal lekker opzoekt of daar iets vaag is. Nul ernstig en na een paar km heb je dat prima te pakken, maar dat viel ff op.

Vwb jouw laadstroom zou ik idd ook even -opnieuw- koolborstels en spanningsregelaar vervangen, doorgaans hoef je de dynamo daar niet eens voor uit te bouwen. Tijdens het meten was 'ie inderdaad weer goed en heb je iig kunnen vaststellen dat jouw meter naar alle waarschijnlijkheid niet of nauwelijks afwijkt dus daar kun je op vertrouwen.

Onderstel: wat gaat er mis aan de achterkant, waar klapt 'ie op? Heb je bumpstops gemonteerd? Heb achter nog nooit problemen gehad, ook niet met zware belading. Vóór: Eibach verlaagt het minste bij mijn weten, als je nog hoger wilt kun je wel de overstap maken naar de voorveren van de Alpina B6, daarmee kom je hoger te staan omdat deze berekend zijn op het hogere gewicht van de M30. Heb ik al sinds ik de Baur heb en bevalt super. Ik dacht dat WN die vorig jaar nog aanbood maar ik zie ze nu niet meer, alleen de standaard Eibachs.
Veerpootbrug: eens, gewoon ff wat types passen. Mooist is een ééndelig gelast exemplaar, dat geeft gewoon meer stijfheid dan de standaard driedelige met dus twee scharnierpunten. Misschien kunnen we JW zover krijgen om een veerpootbrug te gaan ontwikkelen? :o

Koude stationairloop: dat moet in mijn ogen dan zitten in een van je warmdraaisystemen, dus met name de WUR of de extraluchtschuif.
Hikjes: vacuumverstelling ontsteking? Kan ook meespelen met koude start.
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1566
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!

Post by Nick1984 »

Wat de laadspanning betreft, heb je deze op de accu gemeten? Dan zou ik eerst de massakabel en de B+ eens vervangen, veel voorkomend!
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]

User avatar
duuzend
Upcoming E21 fanatic
Posts: 150
Joined: Thu Aug 15, 2013 11:43 pm
My E21(s): '81 BE 318i

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!

Post by duuzend »

Diep respect voor deze restauratie koos!! En voor je doorzettingsvermogen.. Wat een doorzetter

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 15640
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!

Post by uwbuurman »

Dank je! Blij mee!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport

User avatar
Peter_P
Upcoming E21 fanatic
Posts: 150
Joined: Tue Apr 15, 2014 10:57 pm

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!

Post by Peter_P »

Had je een onaanvaardbaar verschil in gemeten spanning met de multimeter en het ingebouwde metertje ?
Want dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Mogelijke oorzaken kunnen zijn:
- het ingebouwde metertje meet de spanning op het punt dat het aangesloten is en niet rechtstreeks op de accu. Daar kan een klein verschil op zitten door spanningsval over bedrading. Als dit verschil te groot is kan een slechte bedrading zoals Nick aanhaalt, een reden zijn.
- het metertje dient opnieuw gekalibreerd te worden met de ingebouwde trimmer.

User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4241
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!

Post by bmw e12 e21 »

Jeroen wrote:
Mon Sep 23, 2019 2:14 pm

Onderstel: ,,,, Vóór: Eibach verlaagt het minste bij mijn weten, als je nog hoger wilt kun je wel de overstap maken naar de voorveren van de Alpina B6, daarmee kom je hoger te staan omdat deze berekend zijn op het hogere gewicht van de M30. Heb ik al sinds ik de Baur heb en bevalt super. Ik dacht dat WN die vorig jaar nog aanbood maar ik zie ze nu niet meer, alleen de standaard Eibachs.
Ze zijn er nog. Ze zijnniet goedkoop,maar zijnhet dubbel en dik waard!
Koos, dit is HET.
Wegligging stuk beter als de EIBACH prokit, Comfort stuk beter dan de EIBACH prokit EN 2cm verlaagd.
https://www.wallothnesch.com/alpina/bmw ... 73-04.html
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ WEBER 32/36 DGAV
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 15640
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!

Post by uwbuurman »

Past niet, hobbygeld gaat eerst in een te dure wintersport haha.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport

Post Reply