Uwbuurman: 323i 1978 Polaris
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Gelast pag. 3!*
Dan wil ik ook wel mee doen met de workshop.
Mijn collega gaat altijd naar Van Dijk in drachten, 9 van de 10 keer zie je der bijna niks meer van. Je moet wel een onderdeel afgeven voor de juiste kleur tankklepje o.i.d.
VAN DIJK VERF V.O.F.
Nederland DE BOLDER 6
9206 AN DRACHTEN
Mijn collega gaat altijd naar Van Dijk in drachten, 9 van de 10 keer zie je der bijna niks meer van. Je moet wel een onderdeel afgeven voor de juiste kleur tankklepje o.i.d.
VAN DIJK VERF V.O.F.
Nederland DE BOLDER 6
9206 AN DRACHTEN
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Gelast pag. 3!*
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Gelast pag. 3!*
tseard wrote:Dan wil ik ook wel mee doen met de workshop.
Mijn collega gaat altijd naar Van Dijk in drachten, 9 van de 10 keer zie je der bijna niks meer van. Je moet wel een onderdeel afgeven voor de juiste kleur tankklepje o.i.d.
VAN DIJK VERF V.O.F.
Nederland DE BOLDER 6
9206 AN DRACHTEN
Ook mijn vaste leverancier.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
- Smartie
- E21 VIP
- Posts: 1144
- Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
- My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip - Location: Assen
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Gelast pag. 3!*
Dat lijkt mij ook wel handig en leerzaam voor mijn roestige bak.je moet maar eens een workshop voor ons geven Arnold
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *blok verrot * pag 5
Dus…. De Ardennentour… Ja en dan heb je een 323i, 2.7 en dan wil je ook meerijden. Dus in de planning geschoven en gepast en gemeten en om 9.15 stonden we (maat van me was mee) in CugnonX voor de start. De BMW was er klaar voor, olie goed, koelvloeistof goed, benzinetanken vol, goed humeur en een prachtig weertje! (wel koud)
Na de start, ik startte als laatste (en zo zou het blijven…) ging het vlotjes. De mannen vooraan waanden zich Schumi in goede dagen en die daar achterrijden moeten altijd sneller om bij te blijven, maar in de eerste snelle bochten ging mijn olielampje branden. Dus heb ik maar gelost en ben ik langzamer gaan rijden. Na een tijdje trof ik de kopgroep aan die even stond bij te komen van hun snelle rit. Bleek dat de middengroep helemaal was fout gereden, dus was ik blij dat ik had gelost!
Goed, even olie gepeild, vanwege het knipperende lampje, en SCHRIK: niets aan de peilstok. Noppes, NADA, nakkes, niemandal. Droog als een hoer op vakantie. Dus mijn reserve olie (een miezerige liter) bijgevuld, maar dat hielp niet veel. Gelukkig was Ite zo aardig om een 2 liter te doneren! Mooi dik, 20w50, dus ik dacht klaar te zijn voor de rest van de rit.
Tijdens die rit bleek dat al wie achter me reed regelmatig in de mist reed. Als ik flink gebruik maakte van het vermogen dan gooide de 323i er een wolk olie uit, niet te zuinig. Ook bij stevig doortrekken en dan gas los was succes gegarandeerd. Om de 25, 30 km even stoppen en gepeild, maar de olie bleef redelijk op peil…
Uiteindelijk zijn we bij het eindpunt van de rit aangekomen in Neufchateau, waar het peil was gezakt tot ongeveer de helft. Van Arnold heb ik een litertje olie overgenomen, dus was ik weer op maximum peil om via Antwerpen naar Leeuwarden terug te gaan! Tseard en zijn kameraad wonen op 10 minuten afstand van mij en zij waren zo geweldig om met me mee te rijden, just in case. MANNEN BEDANKT!!!
Al gelijk vanaf Neufchateau op de snelweg begon de auto geweldig te stotteren en in te houden. Een beetje een helling op en Tseard verdween in de wolken olierook. En die verrekte auto maar stotteren en inhouden… En ik moest nog 450km rijden…
In Antwerpen opnieuw gepeild en weer helemaal droog. Tseard had 4 liter olie mee, die ik ook maar heb overgenomen. Ging ongeveer 2,5 à 3 liter bij. Vanaf Antwerpen de snelweg weer op en de auto had minder moeite om op snelheid te blijven maar ik had niet veel vermogen. Bij 120 was het wel zo ongeveer gedaan. Bij Meerkerk hebben we een McD gedaan en weer even gepeild. Het restant van Tseard zijn 4 liter ging erbij en hij stond weer mooi op de max.
Vanaf Meerkerk liep de auto geweldig, hij snorde erover, maar 140, 150 en dan was de pret echt over, tikken/ratelen en wolken olie. Dus we zijn mooi naar het noorden gekacheld met verder een heel fijn lopende 6 in lijn. Bij Emmeloord nog getankt en bijgevuld (halve liter) en op naar huis en zo de garage in. Vanmorgen gepeild en mooi op3 kwart.
probleemstelling: Hij zuipt olie, ca 1:100. Tikkend geluid in de motor bij belasting (niet eens vollast) Grote olie wolken. Soms stotteren en inhouden, V-max gedaald tot 150 km/h
Good to know: koelvloeistof keurig op peil, helderheid prima, geen olieinmenging, blok heeft na revisie 20k km gereden in 9 jaar
Probleemanalyse: auto presteert slecht, verbruikt veel olie bij belasting geen kapotte koppakking, bij belasting ratel in het blok alsof er kapotte klepstoters zijn of de kleppen volledig niet goed zijn gesteld..
Voorlopige conclusie op basis van uiterlijke problemen en constateringen: Er is meer aan de hand dan alleen klepseals. (Achterhoofdgedachte: blok volledig overleden…
Ik wil graag een compressie- en lektest gaan doen en dan kijken hoeveel van het blok open moet in de winter…
Vast gegeven: mijn seizoen is teneinde…
En zo kwam na een prachtige dag en een machtige rit mijn olieboot aan in de haven.
Iemand een suggestie voor een goed motorenrevisiebedrijf met kennis van BMW in de regio noord/midden?
Na de start, ik startte als laatste (en zo zou het blijven…) ging het vlotjes. De mannen vooraan waanden zich Schumi in goede dagen en die daar achterrijden moeten altijd sneller om bij te blijven, maar in de eerste snelle bochten ging mijn olielampje branden. Dus heb ik maar gelost en ben ik langzamer gaan rijden. Na een tijdje trof ik de kopgroep aan die even stond bij te komen van hun snelle rit. Bleek dat de middengroep helemaal was fout gereden, dus was ik blij dat ik had gelost!
Goed, even olie gepeild, vanwege het knipperende lampje, en SCHRIK: niets aan de peilstok. Noppes, NADA, nakkes, niemandal. Droog als een hoer op vakantie. Dus mijn reserve olie (een miezerige liter) bijgevuld, maar dat hielp niet veel. Gelukkig was Ite zo aardig om een 2 liter te doneren! Mooi dik, 20w50, dus ik dacht klaar te zijn voor de rest van de rit.
Tijdens die rit bleek dat al wie achter me reed regelmatig in de mist reed. Als ik flink gebruik maakte van het vermogen dan gooide de 323i er een wolk olie uit, niet te zuinig. Ook bij stevig doortrekken en dan gas los was succes gegarandeerd. Om de 25, 30 km even stoppen en gepeild, maar de olie bleef redelijk op peil…
Uiteindelijk zijn we bij het eindpunt van de rit aangekomen in Neufchateau, waar het peil was gezakt tot ongeveer de helft. Van Arnold heb ik een litertje olie overgenomen, dus was ik weer op maximum peil om via Antwerpen naar Leeuwarden terug te gaan! Tseard en zijn kameraad wonen op 10 minuten afstand van mij en zij waren zo geweldig om met me mee te rijden, just in case. MANNEN BEDANKT!!!
Al gelijk vanaf Neufchateau op de snelweg begon de auto geweldig te stotteren en in te houden. Een beetje een helling op en Tseard verdween in de wolken olierook. En die verrekte auto maar stotteren en inhouden… En ik moest nog 450km rijden…
In Antwerpen opnieuw gepeild en weer helemaal droog. Tseard had 4 liter olie mee, die ik ook maar heb overgenomen. Ging ongeveer 2,5 à 3 liter bij. Vanaf Antwerpen de snelweg weer op en de auto had minder moeite om op snelheid te blijven maar ik had niet veel vermogen. Bij 120 was het wel zo ongeveer gedaan. Bij Meerkerk hebben we een McD gedaan en weer even gepeild. Het restant van Tseard zijn 4 liter ging erbij en hij stond weer mooi op de max.
Vanaf Meerkerk liep de auto geweldig, hij snorde erover, maar 140, 150 en dan was de pret echt over, tikken/ratelen en wolken olie. Dus we zijn mooi naar het noorden gekacheld met verder een heel fijn lopende 6 in lijn. Bij Emmeloord nog getankt en bijgevuld (halve liter) en op naar huis en zo de garage in. Vanmorgen gepeild en mooi op3 kwart.
probleemstelling: Hij zuipt olie, ca 1:100. Tikkend geluid in de motor bij belasting (niet eens vollast) Grote olie wolken. Soms stotteren en inhouden, V-max gedaald tot 150 km/h
Good to know: koelvloeistof keurig op peil, helderheid prima, geen olieinmenging, blok heeft na revisie 20k km gereden in 9 jaar
Probleemanalyse: auto presteert slecht, verbruikt veel olie bij belasting geen kapotte koppakking, bij belasting ratel in het blok alsof er kapotte klepstoters zijn of de kleppen volledig niet goed zijn gesteld..
Voorlopige conclusie op basis van uiterlijke problemen en constateringen: Er is meer aan de hand dan alleen klepseals. (Achterhoofdgedachte: blok volledig overleden…
Ik wil graag een compressie- en lektest gaan doen en dan kijken hoeveel van het blok open moet in de winter…
Vast gegeven: mijn seizoen is teneinde…
En zo kwam na een prachtige dag en een machtige rit mijn olieboot aan in de haven.
Iemand een suggestie voor een goed motorenrevisiebedrijf met kennis van BMW in de regio noord/midden?
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Blok verrot!* pag 5
Shoot... dat is niet te best
Welk type 2.7 heb je erin zitten? Dus welk onderblok ?
27 6 KA
27 6 KB
Anders heb ik nu nog of anders weet ik nog wel een compleet eta blok (27 6 KA voor het geval je onderblok volledig overleden is)
Ik zit in het noorden en kan misschien wat voor je betekenen...
Greetz Ed
Welk type 2.7 heb je erin zitten? Dus welk onderblok ?
27 6 KA
27 6 KB
Anders heb ik nu nog of anders weet ik nog wel een compleet eta blok (27 6 KA voor het geval je onderblok volledig overleden is)
Ik zit in het noorden en kan misschien wat voor je betekenen...
Greetz Ed
[url=http://www.sharknosemeeting.com/][img]http://www.sharknosemeeting.com/banner2.jpg[/img][/url]
E30/316/86
[url=http://www.spritmonitor.de/en/detail/270640.html][img]http://images.spritmonitor.de/270640_5.png[/img][/url]
E30/316/86
[url=http://www.spritmonitor.de/en/detail/270640.html][img]http://images.spritmonitor.de/270640_5.png[/img][/url]
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29247
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Blok verrot!* pag 5
Auwwwww dat klinkt niet best! De Ardennenrit verliep op zich goed, je pluimde wel gezellig maar dat viel me eigenlijk nog wel mee gezien het vermoedelijke olieverbruik, en koppel zat er nog wel in! Maar dit klikt idd als 'iets' wat bij het opbouwen van de motor niet goed is gegaan/gedaan. Dan willen we -als je dat met ons wilt delen- ook wel weten wie die blokkenboer dan is geweest.
Anyway, buiten Ed zijn er genoeg mensen in 't noorden die je kunnen helpen dus je hebt een mooi winterproject. Wel een winterproject waar niemand op had gehoopt, en dan zo kort na de aanschaf
Sterkte iig!
Anyway, buiten Ed zijn er genoeg mensen in 't noorden die je kunnen helpen dus je hebt een mooi winterproject. Wel een winterproject waar niemand op had gehoopt, en dan zo kort na de aanschaf
Sterkte iig!
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Blok verrot!* pag 5
Mijn 2.7 schijnt een opgeboorde 2.3i te zijn met een e30 kop volgens de voor-vorige eigenaar die het blok heeft laten plaatsen in 2001. Ik heb een nota van fl 4.000,--, dus € 1.800,-- voor een "ruilblok" 2.7i. meer gegevens heb ik niet. Voordat ik namen ga noemen en daarmee bepaalde suggesties kan wekken, wil ik eerst een goede diagnose van mijn patient. Een winterproject waar ik niet op zat te wachten nee...
@ Ed, ik heb nog niet veel verstand van de motoren, wellicht dat je eens, als ik de rommel open heb getrokken, met me mee wilt kijken. Ik wil eerst op korter termijn eens een compressietestje laten doem, hoewel ik redelijk zeker ben dat dat geen biet meer uitmaakt, omdat er inwendig iets niet lekker is.
@ Jeroen, zo kort na aanschaf is erg balen en ik heb daarvoor ook al de nodige krachttermen gebezigd. Van de andere kant, ik leer mijn auto heel snel heel goed kennen!
@ Ed, ik heb nog niet veel verstand van de motoren, wellicht dat je eens, als ik de rommel open heb getrokken, met me mee wilt kijken. Ik wil eerst op korter termijn eens een compressietestje laten doem, hoewel ik redelijk zeker ben dat dat geen biet meer uitmaakt, omdat er inwendig iets niet lekker is.
@ Jeroen, zo kort na aanschaf is erg balen en ik heb daarvoor ook al de nodige krachttermen gebezigd. Van de andere kant, ik leer mijn auto heel snel heel goed kennen!
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4543
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Blok verrot!* pag 5
Dit vind ik nu echt jammer om lezen Koos toch een kleine domper op zo'n fantastisch weekend ... iig hier zit veel kennis bij mekaar en we helpen mekaar ook graag verder dus ivm wederopbouw van het blok kan je hier wel goede adressen vinden ... neem je tijd voor deze wederopbouw ... en doe het meteen goed .. niet zoals de vorige
Gerrit
Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Blok verrot!* pag 5
Geen probleem Koos.
Laat me maar weten wanneer je de boel wilt gaan loshalen en dan zien we wat er mis is...
Vanaf dan is 't een kwestie van onderdelen vergaren en aan de slag ermee.
Laat me maar weten wanneer je de boel wilt gaan loshalen en dan zien we wat er mis is...
Vanaf dan is 't een kwestie van onderdelen vergaren en aan de slag ermee.
[url=http://www.sharknosemeeting.com/][img]http://www.sharknosemeeting.com/banner2.jpg[/img][/url]
E30/316/86
[url=http://www.spritmonitor.de/en/detail/270640.html][img]http://images.spritmonitor.de/270640_5.png[/img][/url]
E30/316/86
[url=http://www.spritmonitor.de/en/detail/270640.html][img]http://images.spritmonitor.de/270640_5.png[/img][/url]
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11766
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Blok verrot!* pag 5
Jammer Koos, maar met de vele kennis en kunde hier gaat dat goed komen hoor!
Ik ga me zelf deze winter heel erg verdiepen in een eta opbouw.
Wellicht doe je mee...
Ik ga me zelf deze winter heel erg verdiepen in een eta opbouw.
Wellicht doe je mee...
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Blok verrot!* pag 5
Ha 2 eta ombouws voor de prijs van 1? hahaha Ik zal eerst eens proberen te achterhalen wat ik nu eigenlijk precies voor blok heb en wat de huidige toestand (schade) is en dan verder kijken... Tegen beter weten en gezond verstand in hoop ik met een paar simpele ingrepen mijn motor weer fit te hebben. Maar stiekum weet ik al dat het gewoon een dure grap gaat worden, als ie al weer klaar kan.
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Blok verrot!* pag 5
Jammer dat je tour niet zo'n succes is geweest. Lees ik het goed en heeft de auto 20 Km in 9 jaar gelopen ?
Mark heeft je daar een aantal tips over gegeven, denk er eens over na. Ik zat een beetje met hetzelfde probleem en na nu 7000 Km in de Alpina gereden te hebben, is het olie verbruik met 75% afgenomen.
Als ik iets kan doen, bellen.
Mark heeft je daar een aantal tips over gegeven, denk er eens over na. Ik zat een beetje met hetzelfde probleem en na nu 7000 Km in de Alpina gereden te hebben, is het olie verbruik met 75% afgenomen.
Als ik iets kan doen, bellen.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Blok verrot!* pag 5
Dat is flink balen joh, denk je een leuke trip te hebben en dan dit Hopelijk komt het helemaal goed en valt het mee.
Succes ermee!
Succes ermee!
Groet, Niek
E21 316, 1982
E30 touring 316, 1994
E21 316, 1982
E30 touring 316, 1994
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Blok verrot!* pag 5
Nee, niet goed gelezen, 20k km, oftewel 20.000 kmArnold D wrote:Lees ik het goed en heeft de auto 20 Km in 9 jaar gelopen ?
Ja, maar mijn auto stottert echt en je wilt niet weten wat er uitkwam toen ik eerder vandaag startte. en jouw Alpina vrat geen liter per 100 kilometer toch? Nee, dit is geen gevalletje van ouwe aankoeklaag wegbranden en opnieuw inlopen. Helaas.Arnold D wrote:Mark heeft je daar een aantal tips over gegeven, denk er eens over na. Ik zat een beetje met hetzelfde probleem en na nu 7000 Km in de Alpina gereden te hebben, is het olie verbruik met 75% afgenomen.