Ruuds 323i terug naar Hennared

Post Reply
User avatar
Ruud
Upcoming E21 fanatic
Posts: 173
Joined: Mon Dec 20, 2004 9:50 pm
Location: NL
Contact:

Ruuds 323i terug naar Hennared

Post by Ruud »

Het gaat gebeuren. Dit is het jaar van de 323i. Hij staat er nu nog bij als 'het zwarte lijk', zo gedoopt door de vrouw van de vorige eigenaar. Maar met een beetje geluk is ie met hemelvaart volgend jaar klaar om de Col de la Schlucht op te stampen.
Nadat ik een 316, een 318i en een 320/6 had gehad moest en zou ik nog een keer een mooie 323i hebben. Het budget was er niet in 2004 om een mooie goeie te kopen dus ging ik op zoek naar een harde echte 323i. In Didam vond ik een auto die er naar mijn smaak niet uitzag maar wel een originele 323i was met een redelijk harde koets. Motorisch was het niks maar dat vond ik niet zo'n probleem. Liever sleutelen dan plaatwerken ;)

Image
Afbeelding 006 by PeperPakhuis, on Flickr

In Den Haag aangekomen, bleek de 323i eigenlijk uit Den Haag te komen en een aantal jaren daarvoor zwart 'overgeblazen' zijn door Roy, een vriend van me die plaatwerker/spuiter is en ook een E21 heeft. Hij kende de auto dus.
De auto ging de stalling in om er pas een jaar later weer uit te komen. Allereerst ben ik met de motor aan de slag gegaan. Via Roy had ik de hand weten te leggen op een 'nieuw' oud onderblok (uit een opstelling van de LTS autotechniek waarop het K-Jetronic systeem uitgelegd werd) en kocht ik een gereviseerde kop. Alles uitgebouwd, motorruimte schoongemaakt en alles weer opgebouwd met veel nieuwe delen.

Image
typeplaatje voor by PeperPakhuis, on Flickr

Image
P7120035 by PeperPakhuis, on Flickr

Daarna ging de auto weer de stalling in om er pas vorig weekend weer uit te komen. Ik geloof dat ik tussendoor de auto nog wel 1 of 2 keer afgestofd heb maar zoals je kunt zien, was dat in de beginperiode.

Image
IMG_1402 by PeperPakhuis, on Flickr

Elk jaar gaan we met vrienden camperen met hemelvaart en elk jaar gaan we met een andere auto. Komend jaar moet dat wat mij betreft met de Hennared. Lijkt me een stuk leuker rijden dan de DS Break met ratelende motor waarmee we afgelopen jaar de Col de la Schlucht op zijn gekropen.

Het plan is om van deze 323i een echte rijdersauto te maken. Geen concoursconditie en zeker niet zo'n intensieve restauratie als ik hier op het forum wel eens voorbij zie komen. Wat heb ik de afgelopen jaren gesmuld van die prachtige retauratieverslagen.... M'n complimenten! Nee, de Hennared moet een nette, uiterlijk vrijwel originele 323i worden met vooral goeie rijeigenschappen voor lekkere ritten en misschien zelfs weleens een rondje Nordschleife tussendoor.

Het plan is ongeveer als volgt:
- goed lopend krijgen
- Alpina's opknappen en nieuwe banden erom
- remmen nakijken
- APK erop
- demonteren ivm carrosseriewerk
- interieur eruit en schoonmaken (recaro's en andere bekleding zijn netjes, afgezien van de hoedenplank & voor het stuur heb ik nog verschillende opties)
- dorpels, kriksteunen, schermen voor en wellicht spatbord(rand)en achter vernieuwen
- verdere roest aanpakken (vooralsnog lijkt het te overzien: eigenlijk alleen wat kleine plekjes onder het rubber van de kofferbak en het sleepoog aan de reservewielbak maar bij het demonteren van de ramen en tapijt zal er vast nog wel iets tevoorschijn komen)
- strakmaken/ spuiten in de originele kleur
- monteren met zoveel mogelijk nette onderdelen uit de voorraad achterin de garage
- onderstel aanpakken (Bilsteins liggen al een jaar of zeven te wachten)
- remmen aanpakken (origineel of verbeterd?)

Eventueel kan de volgorde van het carrosseriewerk en het overige technische werk ook omgekeerd maar dat zal een beetje afhangen van plaatwerker/ spuiter.
Als dit allemaal goed gebeurd is, moet het volgens mij al best een nette, lekkere rijauto zijn en dan heb ik voor daarna nog wel een paar wensen maar dat kan altijd nog.

Alle aanmoediging is welkom ;)
Last edited by Ruud on Wed Mar 14, 2012 11:31 am, edited 1 time in total.


User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Ruuds 323i Hennared to be

Post by Jeroen »

Jaaaa hij is uit z'n slaapplek! *start de wave*

We gaan nog wel een keertje bomen over opties om 't een lekker rij-ijzer te maken, gaat helemaal goed komen.

En nu aan de slag! :D
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Ruuds 323i Hennared to be

Post by uwbuurman »

Goed zo!!!! Dat gaat helemal goedkomen volgens mij, fijn dat je nog zo'n project "ergens in de schuur" hebt staan :thumbs

ik kijk ook uit naar jou verdere verhaal met alle foto's die je uiteraard hier gaat plaatsen!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Ruud
Upcoming E21 fanatic
Posts: 173
Joined: Mon Dec 20, 2004 9:50 pm
Location: NL
Contact:

Re: Ruuds 323i Hennared to be

Post by Ruud »

Dank dank!

Afgelopen weekend de boel weer aan de praat gekregen. Starten is errug moeilijk en als hij dan loopt, is dat nog niet erg lekker. Ik had al een nieuwe extraluchtschuif liggen en die heb ik gemonteerd maar dat hielp niet. Ik ga het nu dus maar gestructureerd aanpakken, ervan uitgaande dat klepspeling en timing kloppen: eerst alles voor wat betreft de ontsteking controleren en/ of vervangen en vervolgens koudestartinjector en WUR schoonmaken en controleren.

Ik heb de zijskirts gedemonteerd en direct ook verkocht. Er is iemand helemaal blij mee maar eigenlijk schaam ik me dat ik ze toch weer de wereld in geholpen heb........zo lelijk op een E21 naar mijn idee. Gelukkig gaan ze goed gebruikt worden: om slecht gelaste dorpels bij een Baur te maskeren ........en of zo'n Baur er nou echt minder mooi van kan worden ;)

Hier en daar wat puntjes geïnventariseerd en ook maar eens bekeken wat ik allemaal nog in de rekken had liggen. Da's nog best wat maar ook niet allemaal in de staat waarin ik het het liefst zou zien.

De Alpina wielen lagen er ook al een jaar of zeven en zijn toch echt ook niet meer mooi genoeg om te gebruiken. Die worden dus van 3 nieuwe lagen poedercoating voorzien. Ik moet dan alleen nog even het centrum zwart gaan maken. Maar hoort dat mat, zijdeglans of glanzend te zijn? Ik kom er met de zoekfunctie niet uit terwijl ik bijna zeker weet dat ik er ooit iets over gelezen heb hier.
User avatar
Ruud
Upcoming E21 fanatic
Posts: 173
Joined: Mon Dec 20, 2004 9:50 pm
Location: NL
Contact:

Re: Ruuds 323i Hennared to be

Post by Ruud »

Vandaag weer een stapje gemaakt: bougies, kabels, verdelerkap, rotor en bobine vernieuwd maar eigenlijk geen verschil. Koudestartinjector getest en die doet z'n werk prima. WUR gedemonteerd, doorgemeten, prachtig schoon van binnen en weer gemonteerd. Ik heb wel de benzineaansluitingen van de WUR omgedraaid. Dat had ik blijkbaar 6 jaar geleden verkeerd om gedaan. Starten ging nog niet in een keer maar vervolgens liep de auto wel veel beter.
Komende week de velgen afmaken en monteren met nieuwe bandjes. Dan wordt het ook weer tijd voor een fotootje en ga ik de auto wegbrengen om een en ander eens te laten checken (ontstekingstijdstip, CO, benzinedruk). Wie heeft er een goeie tip in Den Haag? Beek Autoracing? Die schijnen wel ervaring te hebben met K-jetronic.......
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Ruuds 323i Hennared to be

Post by Jeroen »

Beek is een goed adres, miss es navragen of ze daar idd (nog) wat mee kunnen?!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Ruud
Upcoming E21 fanatic
Posts: 173
Joined: Mon Dec 20, 2004 9:50 pm
Location: NL
Contact:

Re: Ruuds 323i Hennared to be

Post by Ruud »

De velgen zijn weer thuis! In 1 van de 4 zat een duidelijke deuk aan de binnenrand en na controle bleken er nog 2 niet helemaal recht. Was dus iets meer werk dan we gedacht hadden maar ze zijn wel erg mooi geworden. Met wat tips van pattam2009 ben ik nu op zoek naar de juiste ventielen (komen waarschijnlijk dinsdag binnen, verschillende bandenboeren en automaterialenzaken gehad maar dat viel nog niet mee) en ga ik komend weekend met een smal rolletje afplaktape en een spuitbus hoogglans zwart aan het werk.

Image
IMG_1470 by PeperPakhuis, on Flickr
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2966
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: Ruuds 323i Hennared to be

Post by loentje »

Ziet er goed uit, waar heb je die velgen laten doen?

groeten loentje
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Ruuds 323i Hennared to be

Post by Peter V. »

loentje wrote:Ziet er goed uit, waar heb je die velgen laten doen?

groeten loentje

Ben ik ook wel benieuwd naar?
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Ruud
Upcoming E21 fanatic
Posts: 173
Joined: Mon Dec 20, 2004 9:50 pm
Location: NL
Contact:

Re: Ruuds 323i Hennared to be

Post by Ruud »

Velgen zijn gedaan door Wheeltrim in Nijkerk. Vlotte service, mooi resultaat en goed afgewerkt: naaf is netjes afgedraaid en het naafgat is teruggebracht naar de juiste afmeting. Ik heb ook nog een andere set velgen laten doen waarop aluminium naafkapjes zitten en om de ruimte te maken voor 2 x 3 lagen coating zijn daar de gaten wat uitgedraaid zodat de kapjes weer probleemloos passen. Vakwerk! Ik wilde eigenlijk spuiten in plaats van poedercoaten omdat het resultaat daarvan meestal mooier is maar Wheeltrim adviseerde in mijn geval toch poedercoaten omdat stralen noodakelijk was. Nadat ik enkele voorbeelden van ze gezien had was ik overtuigd.
Wel prijzig maar na wat snuffelen op internet, vond ik toch wel wat wisselende verhalen over andere velgenherstellers. Andere optie die wellicht goedkoper was is Piet Dam maar die ging net op vakantie toen ik aan de slag wilde.....
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Ruuds 323i Hennared to be

Post by uwbuurman »

ziet er mooi uit!! Ik heb ze laten doen bij velgen als nieuw, uit Heerde, maar daar ben ik minder kapot van. Ze blijven prutsen, had vlekken erin en bij een maat van me ging de boel bladderen.. Dit lijkt me beter!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
pattam2009
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1066
Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
Location: Zuid Holland

Re: Ruuds 323i Hennared to be

Post by pattam2009 »

Goede keuze om ze te laten coaten, ik heb ze zelf geschuurd en gespoten.
wat een werk is dat, doe ik noooooooit meer.
ik kan je zeggen om dat perfect te krijgen kan je na aardig wat uurtjes schuren geen alpina spaak meer zien.

ziet er trouwens strak uit :thumbsup
ik las dat je het midden met hoogglans zwart gaat spuiten.
ik heb het in zijde glans zwart gespoten en afgelakt met een blanke lak
dit geeft uiteindelijk ook een hoogglans afwerking.

succes.
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
User avatar
Ruud
Upcoming E21 fanatic
Posts: 173
Joined: Mon Dec 20, 2004 9:50 pm
Location: NL
Contact:

Re: Ruuds 323i Hennared to be

Post by Ruud »

De velgen liggen inmiddels helemaal klaar voor de bandjes. Met een beetje geluk kunnen ze er in de loop van de week op. Ik heb ook nog even de remmen gecontroleerd en achter blijken de blokjes echt op te zijn. Daar moeten voor de APK dus nog wel even nieuwe in. Voor ziet het er allemaal nog wel netjes uit. Ik denk dat ik op den duur voor ga upgraden maar achter laat ik denk ik verder voor wat het is. Zijn originele blokjes de beste optie of zijn er nog andere mogelijkheden?
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Ruuds 323i Hennared to be

Post by Jeroen »

Neuh eigenlijk nauwelijks mogelijkheden voor de achterkant, origineel gaat prima. Wieltjes zijn mooi geworden btw, moet mijn 6J's ook maar es naar Wheeltrim brengen denk ik!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1144
Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip
Location: Assen

Re: Ruuds 323i Hennared to be

Post by Smartie »

+1
Ziet er echt super uit. Mooier dan stralen, beetje rubber erom en aan de muur in huis, zo mooi!
Moeten mijn wieltjes ook maar heen.
Van beide auto's denk ik...
Post Reply