323i Odo sleuteldagboek

Post Reply
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 323i Odo sleuteldagboek

Post by Jeroen »

Lekker bezig! Eén dingetje: velen, mijzelf incluis al was dat vele jaren geleden, hebben problemen ondervonden met het gebruik van H&R veren icm Bilstein B6 aan de achterkant. B6-en zijn onvoldoende op te spannen wat leidt tot een zowat losliggende en op een hobbelweg rammelende achterveer. Met Eibach heb je dat probleem bij mijn weten totaal niet. Eibachjes zijn 179 euro bij onze vrienden van Promaxx (v/h Improve).


Regards/groeten, Jeroen
bremboap
E21 Mad
Posts: 2267
Joined: Sun Jul 03, 2011 8:43 pm
Location: Amersfoort

Re: 323i Odo sleuteldagboek

Post by bremboap »

Ahhhh top. Thx
BMW E21 323I , 1981 (Resto stadium)
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
bremboap
E21 Mad
Posts: 2267
Joined: Sun Jul 03, 2011 8:43 pm
Location: Amersfoort

Re: 323i Odo sleuteldagboek

Post by bremboap »

Of is er een betere samenstelling te verzinnen. Straatwaardig. Moet hardcore stuiterblik gaan worden. De oude koni’s met H&R waren wel ok. Niet hard maar zeker niet zacht
BMW E21 323I , 1981 (Resto stadium)
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4543
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: 323i Odo sleuteldagboek

Post by gerrit323 »

Setje b8 voor achteraan .. dan heb heb je dat geklapper niet .. als wordt het vinden daarvan een uitdaging
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan



https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
bremboap
E21 Mad
Posts: 2267
Joined: Sun Jul 03, 2011 8:43 pm
Location: Amersfoort

Re: 323i Odo sleuteldagboek

Post by bremboap »

Snel shoppen bij Koos....
BMW E21 323I , 1981 (Resto stadium)
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
bremboap
E21 Mad
Posts: 2267
Joined: Sun Jul 03, 2011 8:43 pm
Location: Amersfoort

Re: 323i Odo sleuteldagboek

Post by bremboap »

Set te koop B8 bij hardeman zijn niet goed?

http://www.motorsportparts.nl/bmw-e21/o ... -demper-b8
Of is dit andere type B8?
BMW E21 323I , 1981 (Resto stadium)
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4543
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: 323i Odo sleuteldagboek

Post by gerrit323 »

Ik had de hartge versie die 5 verstelringen had .. van de standaardversie weet ik het niet. De rammel komt vooral voor bij de b6 dempers met 2 verstelringen.. ik weet niet hoe het zit met die b8 set van bij hardemann.

Alpina b8 bestaat ook met 4 verstelringen trouwens
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan



https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 323i Odo sleuteldagboek

Post by uwbuurman »

Mijn b8 zit er al onder. Jammer joh.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 323i Odo sleuteldagboek

Post by Jeroen »

B8 is idd 4-voudig verstelbaar. Op zich is er niet zoveel verschil tussen het karakter van de H&R's en Eibach, ik denk alleen dat het staal wel duidelijk anders is, net als met de originele veren comprimeren de Eibachs iets meer waardoor je dus geen rammel hebt. Weet net hoe dat officieel heet en of het wat met een progressieve werking te maken heeft, maar onbelast zijn originele en Eibach veren doorgaans hoger dan van andere merken.

Gevoelsmatig lijken de Eibachs ook een iets progressieve werking te hebben, ofwel iets comfortabeler als het rustiger aan gaat, maar onder zwaardere belasting al rap stugger. H&R's waren naar mijn gevoel over de hele linie stugger. Kwestie van smaak natuurlijk, maar een beetje comfort met een auto waar je best wel wat km's mee wil gaan maken vond ik ook wel prettig :P

Moet het stugger? Instelbare schroefset. Terug naar origineel kan altijd weer. Wordt het daar op de weg beter van qua handling? Ik vraag het me af.
Regards/groeten, Jeroen
bremboap
E21 Mad
Posts: 2267
Joined: Sun Jul 03, 2011 8:43 pm
Location: Amersfoort

Re: 323i Odo sleuteldagboek

Post by bremboap »

Goed verhaal Jeroen. Thx. Over dit topic kunnen we eeuwig blijven discussiëren.
Met ontvangen input ga ik voor nu verder met B6 en Eibach.

Thanks allemaal.
BMW E21 323I , 1981 (Resto stadium)
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 323i Odo sleuteldagboek

Post by Jeroen »

Bevalt mij prima, al heb ik Alpina spec Eibach veertjes. Maar ik vermoed dat het verschil met gewone vooral in de voorkant zit ivm hogere motorgewicht.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 323i Odo sleuteldagboek

Post by Peter V. »

Ik heb B6 en standaard eibach eronder.

Ik denk dat de verstelbare achterstabilisator van Jeroen wel degelijk wat uitmaakt in overhellen want voor mijn gevoel is dat nog wel aanwezig.
Nu moet ik zeggen dat wij regelmatig met 4 personen in de auto zitten dus dat heeft daar zeker ook invloed op.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 323i Odo sleuteldagboek

Post by uwbuurman »

En er is verschil tussen een hartge B8, een Alpina B8 en een gewone B8. Zelfs de oude b8, de originele.die ik heb, met 12 mm stangen is anders dan de nieuwe b8 met 14mm stangen.

Het verschil zit in de hoeveelheid "klepjes" die open gaan in het drukblok, of hoe noem je dat. Verder is het helemaal gelijk. Een schokdemper werkt doordat gas wordt samengeperst en dan dempt hij doordat het weg kan naar de andere kamer. De mate waarin en de snelheid waarmee dat wegkan, bepaalt de stugheid of de mate van demping.

Dus de ene b8 of b6 is de andere niet. En dan de combi met veren maakt ook verschil, zoals Jeroen beschrijft. Ik heb nog een setje gebruikte achterveren Eibach liggen.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 323i Odo sleuteldagboek

Post by Jeroen »

Klopt allemaal!

1. Die dikkere Alpina achterstabi scheelt fors in het overhellen. Niet gek want dikker, maar ik kan me ook voorstellen dat je met een standaard stabi al winst kunt boeken, als je bijv al wat kunt doen om die debiele stapel rubbertjes te elimineren of iig te reduceren tot bijv 1 polyurethaan rubbertje boven en onder.

2. Wist ik niet maar kan me idd voorstellen dat Bilsteins door de jaren heen tegen verschillende specs zijn gebouwd. Ook dat iig de voordempers bij Alpina anders zijn, en bij Hartge voor en achter zelfs. Hoewel ik nooit een Alpina demper in handen heb gehad voor evt andere nummers of merktekens, wat bij Hartge wel het geval was.
Regards/groeten, Jeroen
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1917
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: 323i Odo sleuteldagboek

Post by Wilmo »

Wat stel je voor? Hetzelfde type gebruiken, van Strongflex, of een ander type PU-busje?

Image

Image




Dit is wel niet van een E21, maar het principe is hetzelfde, toch?
Image
Post Reply