Hardeman Motorsport - motorsport parts and diff specialist

323i Odo sleuteldagboek

Post Reply
bremboap
E21 Mad
Posts: 2071
Joined: Sun Jul 03, 2011 8:43 pm
Location: Amersfoort

Re: 323i Odo sleuteldagboek

Post by bremboap » Fri Feb 02, 2018 6:42 pm

Nieuwe bussen. Standaard ok genoeg voor mij. Meeste andere bussen icm bilstein b6/b8 en korte veren maken de ritten niet plezierig. Beetje comfort mag best wel.


BMW E21 323I , 1981 (Resto stadium)
BMW E36 328i cabrio, 1998
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 15408
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 323i Odo sleuteldagboek

Post by uwbuurman » Fri Feb 02, 2018 8:10 pm

Klopt, JW. Is dat de voorzijde van een e12?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport

Wilmo
E21 Pro
Posts: 1204
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: 323i Odo sleuteldagboek

Post by Wilmo » Fri Feb 02, 2018 9:48 pm

Nee, een een of andere Nissan :oops:


Ik kon zo snel geen goed plaatje vinden en dit leek er nog het meest op.

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25748
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 323i Odo sleuteldagboek

Post by Jeroen » Fri Feb 02, 2018 11:20 pm

Dit komt er idd heel dichtbij. Wat ik niet begrijp is dat zowel de draagarm als het uiteinde van de stabi in de rubbers zitten, één van die twee is al meer dan zat, maar eigenlijk is het zelfs helemaal niet nodig. Maakt geen verschil in het comfort, wel in het overhellen. Kijk maar hoe het bij mij zit, niks rubber. Dempen van geluiden doe je via je ophanging (toplager en draagarmrubber).

Image
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

Wilmo
E21 Pro
Posts: 1204
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: 323i Odo sleuteldagboek

Post by Wilmo » Fri Feb 02, 2018 11:30 pm

En zo kun je de strakheid dus ook nog instellen. Merk je ook verschil tussen maximaal en minimaal en overstuur en onderstuur?

Wat voor stabi is dat trouwens? 'Wij' hebben er een met dat malle oog...

bremboap
E21 Mad
Posts: 2071
Joined: Sun Jul 03, 2011 8:43 pm
Location: Amersfoort

Re: 323i Odo sleuteldagboek

Post by bremboap » Mon Feb 12, 2018 8:11 am

Tijd voor een korte update.
Raamsponning achterzijde gereed. De gaten dicht gemaakt met een stukje donor. Kleine gaatjes opgelast en vlak gemaakt. Daarna met tin afgewerkt.
Tevens de hoedenplank kaal gemaakt en de opstaande rand voor de kofferbakrubber recht gemaakt.Wel apart dat de opstaande rand in tact is. De meeste zijn allang weggerot.

Image

Image

Image

Na dit verhaal verder gegaan met het terygplaatsen van de buitendorpel.
Passen en meten een keer of wat gedaan. De deur ook teruggeplaatst.
Image

Al met al niet geheel ontevreden. Deur "hangt" erin en op het oog "recht"gehangen.
Deur klemt in ieder geval niet en rondom meer dan voldoende ruimte. ook bij het openen van de deur zelf.


Enfin, tijd om gaatjes te boren.
Gekozen voor de optie om vanuit binnen te lassen. Waarom? omdat ik van mening ben dat de afwerking van lassen zo min mogelijk vanaf buiten zichtbaar moet zijn. Met name onderkant van de buitendorpel. Tsjaa, koekoek. Is dat handig. MMMMMMMM zonder brug onderkant lastig te doen. Gelukkig paste mijn ranke postuur prima onder de auto. Zelfs limbo gedaan.Ik pas er echt onderdoor. Mijn klusmaat Geert lukt dit niet.......

Image

Na nog een keer of wat passen en meten lassen maar.

Image

Image

De foto`s van onderzijde volgen wel een keer.
Image

Bij de verschillende sessies passen en meten moet vaststellen dat de kriksteun ondersteuning in de dorpel Ab Farbik de vorm heeft doen veranderen. Door de puntlassen is het voorste gedeelte in elkaar "gezak". De boel loshalen was voor mij geen optie. Met gepaste duwkracht de boel op zijn plaatst gezet.

Image

Na een rondje slijpen en schuren de deur en het spatbord teruggehangen.
Pas allemaal nog steeds mooi en loopt nergens tegenaan.

Image

Image


Ik ben er blij mee.

Image


Image

Image
BMW E21 323I , 1981 (Resto stadium)
BMW E36 328i cabrio, 1998
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003

loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2798
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: 323i Odo sleuteldagboek

Post by loentje » Mon Feb 12, 2018 9:15 am

super net werk!

Ben ook wel eens benieuwd naar de tijdsintensiviteit. Bijvoorbeeld zo'n hoedenplankje hoe lang ben je daar nu mee bezig?


groeten leon

bremboap
E21 Mad
Posts: 2071
Joined: Sun Jul 03, 2011 8:43 pm
Location: Amersfoort

Re: 323i Odo sleuteldagboek

Post by bremboap » Mon Feb 12, 2018 10:45 am

Ha Leon,

Hoedenplank. Kleine 2 uur met alleen kaalmaken. Beetje primer erop is het werk niet. CAS klaar dan alles laten nastralen. Primer nu enkel ter bescherming
BMW E21 323I , 1981 (Resto stadium)
BMW E36 328i cabrio, 1998
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003

bremboap
E21 Mad
Posts: 2071
Joined: Sun Jul 03, 2011 8:43 pm
Location: Amersfoort

Re: 323i Odo sleuteldagboek

Post by bremboap » Mon Feb 12, 2018 1:21 pm

Vastlassen van de dorpel zelf dagje werk. Voor elke puntlas de boel enorm goed klemmen. Elk voorgeboord gat bewerk ik voor het lassen met een afgestompte schroevendraaier en hamer. De boel vastklemmen en dan op het gat een paar klappen geven zodat er maximaal contact is tussen de 2 plaatwerkdelen. Dorpel zijn aardig wat gaatjes. Vandaar de lange duur voor het vastlassen.

Alles proplassen netjes maken is ook een halve dag werk.

Ach, het is een hobby.
BMW E21 323I , 1981 (Resto stadium)
BMW E36 328i cabrio, 1998
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003

User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 1700
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: 323i Odo sleuteldagboek

Post by BertjeConti » Mon Feb 12, 2018 5:56 pm

Erug netjes weer hoor!
Image Megasquirted '77 E12 520-6

User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11222
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 323i Odo sleuteldagboek

Post by Peter V. » Mon Feb 12, 2018 7:44 pm

Ziet er weer heel erg goed uit. :thumbsup
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

raymondw
E21 Pro
Posts: 1054
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: 323i Odo sleuteldagboek

Post by raymondw » Mon Feb 12, 2018 7:51 pm

Strak werk Odo :driving

bremboap
E21 Mad
Posts: 2071
Joined: Sun Jul 03, 2011 8:43 pm
Location: Amersfoort

Re: 323i Odo sleuteldagboek

Post by bremboap » Tue Feb 13, 2018 3:33 pm

Thanks allemaal voor de leuke en vooral positieve reacties.
Erg goed voor de motivatie om door te gaan.

Volgas :launch
BMW E21 323I , 1981 (Resto stadium)
BMW E36 328i cabrio, 1998
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 15408
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 323i Odo sleuteldagboek

Post by uwbuurman » Tue Feb 13, 2018 6:39 pm

dat is echt zo Odo, inderdaad. heb ik ook ervaren. Als het taai gaat, dan helpen de positieve reacties je verder! Dus doorgaan, ouwe! Ik kom binnenkort weer even kijken!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport

User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11027
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 323i Odo sleuteldagboek

Post by 323baur » Tue Feb 13, 2018 6:50 pm

Dikke respect jonguh!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

Post Reply