Hardeman Motorsport - motorsport parts and diff specialist

323i 1978 Martin

Post Reply
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2800
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: 323i 1978 Martin

Post by loentje » Mon Jul 22, 2019 11:53 am

pff wat een ellende allemaal, ik wil hem wel terugkopen voor de aanschafprijs :mrgreen:

Blijft wel zo'n mooie auto! Goed dat hij nu weer netjes rijdt.



User avatar
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 807
Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip
Location: Assen

Re: 323i 1978 Martin

Post by Smartie » Tue Jul 30, 2019 7:45 pm

:mrgreen: ben er nog niet zat van

:launch
Alles weer nagelopen, aandrijving en diff zit goed en stuurhuis blinkt goed. Vervolgens de distributieriem gewisseld. De daadwerkelijke riem wissel doe ik niet zelf. Al het voor werk wel en daar kwam ik wat gehannes met een aircoradiator tegen...
De elektrische fan zit voor deze airco radiator, mooi stukje vakwerk met veel koperbochtjes, en dat past allemaal maar net.
Verder geen problemen tegengekomen, wel de ontsteking gecontroleerd ondanks alle merktekens. Stond mooi.
Weer schone KVS erop en net maar 1/2 liter erbij.

Schokbrekers achter zitten net niet vast met de veren, irritant rammeltje.
Klein plaatje onder bij de versnellingsbak starterkrans was op een hoekje afgebroken en veroorzaakte een rammel.
Gewisseld voor een ander plaatje.
Pompje van de ruitenwisservloeistof ging spontaan lekken. Leuk die oude auto’s maar pompje uitelkaar. Schoonmaken rubber was netjes, beetje vaseline langs de rand en houdt tot zo ver nog vol. Wel leuk dat die ging lekken op het moment dat we de KVS aan het vullen waren. Gelukkig was de KVS allemaal dicht.

Rechtsachter lijkt een wiellager aan de beurt te zijn.
Zsm ff nalopen.
En op weg naar huis... Alleen nog standje drie van de aanjager. Weer werk, vaker gebruiken hoor ik wel eens nou dat gaat wel op.

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 15455
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 323i 1978 Martin

Post by uwbuurman » Tue Jul 30, 2019 7:59 pm

Ja, vaker aan zitten met je vingers, anders lopen ze droog en gaan ze piepen. Net je vrouw.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport

User avatar
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 807
Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip
Location: Assen

Re: 323i 1978 Martin

Post by Smartie » Tue Jul 30, 2019 10:09 pm

Ja idd.
Net een rondje gedaan. Fan doet het weer op alle drie de standen. Piept wel harder dan mijn vrouw...

Knipperlicht rechtsvoor uitgevallen.

Blijf lkkr bezig zo, leuke hobby.

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25834
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 323i 1978 Martin

Post by Jeroen » Tue Jul 30, 2019 11:25 pm

Pfffff ja zo ist altijd wat!
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

User avatar
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 807
Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip
Location: Assen

Re: 323i 1978 Martin

Post by Smartie » Thu Aug 29, 2019 10:19 pm

Auto nagelopen voor een mooi tochtje zaterdag.
Kleppen stellen alles netjes.

Image
Op de nokkenas lijkt een merkteken te zitten.
Zie de verkleuring, iemand een idee wat dit is?

Geen lekkages of andere gekkigheden. (-:

Bandenspanning, normaal 2,5, heb nu een poosje op 2,2 gereden. Iemand nog een suggestie, heb achter iets teveel het gevoel dat de auto gevoelig is voor spoorvorming. Wielstand kan ik niks aan wijzigen, rubbers zijn oud en week worden deze winter vervangen.
Ben benieuwd

User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 6760
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: 323i 1978 Martin

Post by Wondermike » Fri Aug 30, 2019 8:08 am

2.5 is teveel joh, ik heb ze op 2 bar staan
So many cars, so little time

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25834
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 323i 1978 Martin

Post by Jeroen » Fri Aug 30, 2019 9:06 am

Goedddd, mooi dat het allemaal goed gaat, en ziet er lekker fris uit.

Ik rij doorgaans wel op een iets hogere bandenspanning, maakt dat de auto net even wat minder over de wang rolt, op de E21 denk ik iets van 2,3 voor en 2,5-2,6 achter, maar dat is wel heel erg afhankelijk van welke band je gebruikt. De meeste banden zijn tegenwoordig ook ecotroep met zachte wangen, en dus een wat zoekeriger karakter. Vaak zie je dat ook al terug in de load index van de band.

Recent laten uitlijnen? En hoe was de sporing achter? Als die compleet verkeerd staat (scheef, of uitspoor) dan wordt de auto vanzelf gevoelig. Met de toplagers en de montage daarvan kun je ook nog wat kanten op, en dus ook dingen de mist in laten gaan. De oorspronkelijke toplagers waren bij mijn weten concentrisch, wat BMW tegenwoordig levert is excentrisch. Dat geeft je dus meer montageposities, en dan heb je in de carrosserie ook nog eens 2 montageposities. Daarmee kun je dus aardige onderlingen verschillen creëren!

Ik heb de Baur net verse toplagers gegeven en ze zo negatief mogelijk gezet, eens even experimenteren wat dat doet qua looks en handling.
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4285
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: 323i 1978 Martin

Post by gerrit323 » Fri Aug 30, 2019 10:47 am

M3 op 2.5 bar koud .. e30 op 2.0 koud

Zal idd een beetje band afhankelijk zijn en ook persoonlijk gevoel
1988 e30 320is
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2016 Abarth Tourismo
2016 Fiat scudo workhorse


https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195

User avatar
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 807
Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip
Location: Assen

Re: 323i 1978 Martin

Post by Smartie » Fri Aug 30, 2019 7:26 pm

Bandenspanning duidelijk. Ga ik 2.2 voor en achter iets harder 2.5 uitproberen.

Na wissel van schokdemper en veren laten uitlijnen.
Achter netjes binnen de waarden. Voor klein beetje bijstellen.

Jeroen, je verhaal snap ik niet. Zal er eens in duiken en kijken wat er evt anders kan/moet.

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25834
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 323i 1978 Martin

Post by Jeroen » Sat Aug 31, 2019 12:00 am

Concentrisch versus excentrisch bedoel je? Tegenwoordig zit in het toplager het gat waar je het draadeind van de schokdemper doorheen steekt uit het midden, ofwel je kunt de veerweg door het toplager vóór montage te verdraaien iets meer naar binnen of iets meer naar buiten zetten, en dan heeft de E21 carrosserie 2 montagemogelijkheden voor het toplager, dus in totaal kun je het toplager in 6 verschillende posities plaatsen. Heb je dat L/R verschillend dan leidt dat vast tot een gevoeliger weggedrag.
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

User avatar
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 807
Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip
Location: Assen

Re: 323i 1978 Martin

Post by Smartie » Tue Oct 01, 2019 10:38 pm

Bedankt, Jeroen. In Nijkerk met Michel gesproken en die heeft het uitgelegd.

Auto staat in de winterstalling en de achterbrug gaat er onderweg voor nieuwe rubbers. Kan ik direct de schokbrekers / veren / schotels checken en evt corrigeren.

Post Reply