Page 3 of 4

Re: 320/6A 1982 Opalgrün, Remy

Posted: Wed Aug 27, 2014 10:37 pm
by Remy
Slangen aangesloten, maar merkte niet echt een groot verschil. Na het warmrijden liep ze prima! Ben echt blij met deze upgrade.
Zaterdag even alles nalopen met een vriend die automonteur is, een beurtje geven en gelijk het originele luchtfilter plaatsen.

Image

Image

Re: 320/6A 1982 Opalgrün, Remy

Posted: Wed Aug 27, 2014 11:49 pm
by Jeroen
Klaar voor een reisje langs de Rijn eh Moezel! :thumbsup

Re: 320/6A 1982 Opalgrün, Remy

Posted: Tue Sep 02, 2014 10:55 pm
by Remy
Ja, klaar voor.....

Afgelopen zaterdag de olie ververst, oliefilter, bougies en kleppendekselpakking vervangen.
Ook geprobeerd om de ideale afstelling voor de Weber te vinden maar dat lukt naar ons gevoel niet.
De Weber is weer anders aangesloten, zwarte slang op spruitstuk, witte slang niet aangesloten en de luchtinlaat op de Weber afgedopt.
Met de juiste CO waardes en afstelling van de ontsteking met de lamp kregen we niet het gewenste resultaat.
Uiteindelijk is er op gevoel afgesteld, ze liep mooi en reageerde goed, maar de metingen waren niet goed.
Te hoge CO bij hogere toeren en de ontsteking stond te vroeg. Ik kreeg het advies om naar een testbank te gaan als ik het helemaal goed wilde hebben.
Vandaag naar Speedcenter in Geldermalsen geweest die hadden gelukkig snel tijd en kon het goed combineren met mijn werk in Tiel.
Weber was goed aangesloten, de ontsteking stond bijna goed die is iets bijgesteld. Een set sproeiers in de Weber die voor de luchttoevoeging zorgen zijn vervangen en Weber is afgesteld. De conclusie was dat we op de goede weg waren en dat het motortje in goede conditie verkeerd. Nu is het af.... :launch

Image

Image

Image

Image

Re: 320/6A 1982 Opalgrün, Remy

Posted: Tue Sep 02, 2014 11:19 pm
by Jeroen
In AutoWeek zouden ze zeggen -87% !!

Maar okee, misschien was de oorspronkelijke 901 kW iets overdreven :lol:

Maar nu serieus: eenvoudigweg super score!

Re: 320/6A 1982 Opalgrün, Remy

Posted: Wed Sep 03, 2014 7:58 am
by Peter V.
Begrijp ik nu goed dat jij 154 PK heb met een 320/6?

Re: 320/6A 1982 Opalgrün, Remy

Posted: Wed Sep 03, 2014 8:05 am
by Jeroen
Al schuif je wat met de omrekenfactor dan nog zit je hoog dus ik ga ervan uit dat de cilinderinhoud op enig moment gewijzigd is, in 2,5 liter maar wellicht zelfs 2,7 liter. Da's alleen maar leuk, maar de hamvraag is: wist Remy dat? Heeft Remy een projectje gedaan waarvan 'ie ons niets verteld heeft? :wink:

Re: 320/6A 1982 Opalgrün, Remy

Posted: Wed Sep 03, 2014 10:19 am
by Peter V.
Inderdaad, ik kan me niet voorstellen dat een 320/6 met weber dit vermogen heeft en dan nog in combinatie met zijn automaatbak.

Re: 320/6A 1982 Opalgrün, Remy

Posted: Wed Sep 03, 2014 2:45 pm
by Remy
Naar mij weten heb ik geen andere cilinderinhoud, de 154PK is ook niet correct.
Deze piek komt door het schakelmoment van de automaatbak.
Het onderstaand schema geeft het juiste beeld aan 138 PK.
Overigens betrof het de Remluchtsproeiers die vervangen zijn.

Image

Re: 320/6A 1982 Opalgrün, Remy

Posted: Wed Sep 03, 2014 4:05 pm
by Peter V.
Dan nog mag je zeker tevreden zijn. Origineel 122 PK, een automaatbak en een weber en dan op 138 PK uitkomen lijkt mij meer dan leuk.

Re: 320/6A 1982 Opalgrün, Remy

Posted: Wed Sep 03, 2014 6:51 pm
by Jeroen
Maar ook dat bereik je niet met een standaard M20B20 en een Weber

Re: 320/6A 1982 Opalgrün, Remy

Posted: Wed Sep 03, 2014 7:05 pm
by Remy
Laten we het dit weekend maar eens gaan analyseren dan.
Ik heb werkelijk geen idee waar het anders vandaan moet komen dan van de Weber en de juiste afstellingen.
16pk meer met de Weber is toch niet geheel onwaarschijnlijk?..

Re: 320/6A 1982 Opalgrün, Remy

Posted: Wed Sep 03, 2014 7:33 pm
by Jeroen
Dan ga je ervan uit dat het blok geen pk kwijt is en dat die Weber wonderen doet, +16 pk met 3 Webers alla, maar niet met één. Ging tunen maar zo makkelijk.

Maar ze hebben nu ineens gerekend met 35% verlies in de aandrijflijn wat leuk is voor een 4WD, maar niet voor een achterwielaandrijvert. Als je nou die 138pk neemt, deelt door 1.35 (dus even terug naar de basis) en dan een factor toepassen van 20% die mij veel realistischer lijkt, dan heb je 122,67pk. Voor een M20B20 op leeftijd en in deze setup is dat ook geheel realistisch.

Re: 320/6A 1982 Opalgrün, Remy

Posted: Wed Sep 03, 2014 9:56 pm
by Remy
Dat klinkt inderdaad logischer, we hebben in ieder geval het maximale eruit gehaald.
Hij gaf ook aan dat door de automaatbak sommige waardes een vertekend beeld geven.

Re: 320/6A 1982 Opalgrün, Remy

Posted: Wed Mar 04, 2015 9:59 pm
by Remy
:M20 M20B20 > Als ik na de weber de motor nog wat verder wil kietelen, wat is dan de volgende stap? Nokkenas....graag advies.

Re: 320/6A 1982 Opalgrün, Remy

Posted: Thu Mar 05, 2015 5:02 am
by Peter V.
Ik denk inderdaad aan een nokkenas en eventueel spaghetti spruitstuk. Maar dit zal niet gek veel doen, jij zal meer bereiken met ombouw naar een schakelbak t.o.v. automaat.