Rutger 320i/323i 1979

Rutger
Newbee
Posts: 18
Joined: Tue Sep 29, 2015 11:33 am
My E21(s): '79 320i/323i

Re: Rutger meldt zich aan

Post by Rutger »

Goedemorgen,

@Jeroen: mijn project gaat verder dus misschien kun je mijn topic verplaatsen naar de juiste plek waar ik mijn vorderingen kan delen etc.? Of zal ik zelf een nieuw topic aanmaken?

In de afgelopen weken heb ik met verschillende personen contact gehad over mijn E21. Grootste prioriteit heeft een technische 'overhaul' aangezien ik wel graag start met een schone lei.

De E21 is op de brug geweest bij een mij bekende en goed bekendstaande lokale garage, maar die gaat niet met de auto aan het werk. Tijdens het gesprek merkte ik dat de eigenaar onvoldoende specifieke kennis had over de techniek van deze modellen en welke onderdelen nodig zijn.

We hadden nu wel de gelegenheid om de auto op de brug te bekijken en waren blij verrast met wat we daar zagen. De bodem is erg hard en heeft hier en daar wat oppervlakkige plekjes en minder mooi gerepareerde stukje (plaatjes). Maar al met al een hele nette basis en in het onderstel staken ook verschillende verse rubbers dus de E21 is niet verstoken geweest van onderhoud.

Via Loentje ben ik contact gekomen met een monteur met merkbaar heel erg veel verstand van zaken. Hij gaat in de maand april aan de slag met de E21om ervoor te zorgen dat hij technisch weer helemaal fris wordt. Denk aan nwe. radiator, waterpomp, slangen, rubbers, vloeistoffen, filters, etc. Ook wordt dan de LPG verwijderd.
De schouw maakte duidelijk dat mijn E21 niet beschikt over een E21 323i motor, maar over een 323i van een E30. Ik moet nog gaan lezen of dit nu goed of slecht nieuws voor mijn plannen met de auto. Qua originaliteit maakt het voor mij wat minder uit, omdat er tenslotte toch al sprake was van een ombouw.

Tips voor wat betreft de 'super' grote beurt zijn welkom en ik ben ook op zoek naar advies van de rijders ten aanzien van het onderstel. Ik wil graag gaan voor een vers en goed verend onderstel en zie door de bomen het bos niet meer van de schokdempers en veren. :D

Zoals gemeld, ga ik de auto gebruiken voor sportieve puzzelritten/oldtimerritten. Ik hou van stevig doorrijden, maar weet dat ik ook vaak op minder vlakke wegen ga rijden, dus heel laag en keihard is ook niet het juiste lijkt me. Wat is een mooie combi van sportief veer- weggedrag en ook nog enig veercomfort voor semi-hobbelige wegen?
Last edited by Rutger on Tue Mar 29, 2016 12:32 pm, edited 1 time in total.


E21 320i/323i 155pk 1979
Porsche 911 4S 345pk 2004
Audi A6 avant 3.0 TDI 313pk quattro s-line 2012
VW Golf GTE 210pk 2015
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Rutger meldt zich aan

Post by bmw e12 e21 »

Qua onderstel kan ik je Eibach prokit (-35mm)veren aanraden in combinatie met Bilstein B6 dempers. Gaat strak door de bocht, je hebt nog comfort over en ziet er niet overdreven laag uit.
Dez heb ik eronder staan:
http://eibach.verlagings-veren.nl/conte ... 2_E21.html
Ziet er dan zo uit:
Image
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29236
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Rutger meldt zich aan - 323i gekocht!

Post by Jeroen »

Allereerst: topic verkast naar het 6 cyl deel met een kopie op de oorspronkelijke locatie.

Goed nieuws en mooie plannen! Wat ik zou doen qua ronde groot onderhoud:

Distributie incl spanrol, waterpomp, thermostaat
Olie oliefilter
Kleppen stellen, oliesproeileiding nokkenas demonteren en reinigen, opening alle gaten controleren
Verse koelvloeistof, remvloeistof, en evt remrevisie overwegen
Controle slangen, controle brandstofsysteem achterzijde (tank, ontluchting en pomp)
Controle op vacuumlekkages gasklephuis en inlaatspruitstuk
Controle bougies, verdelerkap en rotor, snaren

Alles op orde en redelijk lopend: paar honderd km rijden en dan injectie en ontsteking afstellen
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11990
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Rutger meldt zich aan - 323i gekocht!

Post by Peter V. »

Blij dat je basis goed is.

Wat betreft je M20B23 van de E30.... Op zich geen schokkend iets hoor. Qua onderhoud en zaken zit er echt niet veel verschil in.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3009
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Rutger 320i/323i 1979

Post by BertjeConti »

Hallo Rutger, alsnog welkom hier (wel een beetje laat :oops: ).

Leuk iemand te treffen die ook ambities heeft richting klassieke rally's. Wij zijn er begin vorig jaar in gedoken en we vinden het erg leuk om te doen. We hebben inmiddels een 3 tal (oefen) rally's gereden en een aantal toertochten. Vooral de rally's georganiseerd door de DHRC zijn erg leerzaam, maar ook erg intensief.
Heel belangrijk is natuurlijk dat je auto super betrouwbaar wordt, want stil komen staan wil je natuurlijk niet. Daarnaast kan ik je een paar goede sportstoelen adviseren, want een rally of toertocht rijden is vooral veel sturen, remmen en optrekken.
Tijdens de tochten kun je inderdaad wel eens off road gaan, maar de zand/gravel wegen die uitgekozen worden zijn niet van dien aard dat je daar je mee in de problemen komt als je auto verlaagd is, verlaagde veren zijn meestal ook een stuk stugger, en dat helpt juist weer om niet tegen de grond te klappen. Wij hebben een bodemvrijheid van minder dan 12 cm en zijn nog nooit in de problemen gekomen. Er rijden immers ook 911's en van dat soort spul mee en die zijn ook best laag.
Een carterbescherming is overigens wel aan te raden, je weet immers maar nooit.
Oh ja, die voorspoiler gaat je dan wel in de problemen brengen denk ik.

Vertrouwen in je auto is iets dat moet groeien, dus flink km's maken en niet beknibbelen op onderhoud. Wil je ook een tripmaster installeren?

Ik denk dat je 2-tone kleuren schema juist goed zal bevallen in de klassieke rally scene, echt jaren 80!

finish Horneland Rally 2016 bij ons in Weert:
Image

Hier hebben wij niet aan mee gedaan, 24 uur achter elkaar is ons een beetje te gortig.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Rutger
Newbee
Posts: 18
Joined: Tue Sep 29, 2015 11:33 am
My E21(s): '79 320i/323i

Re: Rutger 320i/323i 1979

Post by Rutger »

Na enige tijd van stilte, zwengel ik hierbij mijn projectdraadje weer aan, om te laten weten dat ik nog steeds bezig ben.

In de afgelopen twee maanden stond mijn E21 ter reparatie bij iemand met wie ik in contact kwam via Leon.
Hij is uiteraard niet twee maanden non-stop aan het sleutelen geweest, maar meer op de momenten dat hij tijd en zin had.

Na het weekend ga ik mijn E21 ophalen en ben zeer benieuwd naar het eindresultaat. De auto is technisch helemaal opgefrist met nwe. slangen/riemen/filters/vloeistoffen, een nwe. dikkere radiator met schakelaar om hem handmatig te kunnen bedienen op de momenten dat ik veel van de E21 vraag, de bevestigingspunten van de stoelen zijn flink verlaagd vanwege mijn 1,97 aan lengte, kleppen gesteld, remmen fris gemaakt en goed afgesteld, etc etc. Ik heb begrepen dat hij nu heel goed rijdt en behoorlijk de vaart er in heeft naar gelang het gewicht van de rechter voet :wink: . Daarom ook de oude ingedroogde bandjes vervangen voor nwe. winterbanden, die beter geschikt zijn voor de rally dan kale zomerbandjes. Op termijn moeten dan zeker de schokdempers en veren ook aangepast worden (zie vorige post).

Als de BMW terug is, ga ik meteen fanatiek verder om binnen enkele weken deel te kunnen nemen aan de eerste rally. Op de langere termijn staan er nog heel wat klusjes meer op het programma, maar ik wil nu eerst eindelijk eens rijdend gaan genieten. :D

Ten behoeve van de toerrally's liggen de benodigdheden al klaar zoals de juiste klok en timer, tijdcorrecte Hella's, etc.

Voor de liefhebbers van plaatjes :) :

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

O ja: met al het leuke (toekomstige) werk aan deze oude BMW, was mijn zin in mijn andere restauratieproject NL 911 targa 1970 een beetje over. Deze heb ik daarom vorige maand verkocht voor een handgeschakelde 911 4S cabriolet om deze zomer lekker dakloos te kunnen gaan genieten. :bag

Ik zal snel weer nwe. berichten plaatsen van mijn klusactiviteiten. Een goed weekend gewenst allemaal!
E21 320i/323i 155pk 1979
Porsche 911 4S 345pk 2004
Audi A6 avant 3.0 TDI 313pk quattro s-line 2012
VW Golf GTE 210pk 2015
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18654
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Rutger 320i/323i 1979

Post by uwbuurman »

Leuke stappen!! De 911, is dat een 993?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3009
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Rutger 320i/323i 1979

Post by BertjeConti »

Mooi, idd eerst maar eens lekker toeren en kijken hoe ze het doet.
Beetje vertrouwen krijgen en zo.

Heb je al plannen voor je snelheidsopnemer voor de brantz?

Welke rally heb je in gedachte over een paar weken?

Ik ga dit lekker volgen, ben benieuwd.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Rutger 320i/323i 1979

Post by bmw e12 e21 »

Mooi man!
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Rutger
Newbee
Posts: 18
Joined: Tue Sep 29, 2015 11:33 am
My E21(s): '79 320i/323i

Re: Rutger 320i/323i 1979

Post by Rutger »

Kan iemand mij vertellen of de raam mechanismes van een type 2 ook op/in een type 1 passen en werken in combinatie met het originele (groene) glas van mijn type 1?

Mijn E21 is nu voorzien van elektrische ramen, ik vermoed achteraf ingebouwd, en die gaan maar langzaam/slecht omhoog. Omdat ik voorzie dat de raampjes nogal eens open en dicht moeten, wil dus graag (weer) handmatig bediende versies monteren, want die werken altijd 8) .

Bvd. voor jullie reactie.

@uw buurman: 911 4S is een 996.
E21 320i/323i 155pk 1979
Porsche 911 4S 345pk 2004
Audi A6 avant 3.0 TDI 313pk quattro s-line 2012
VW Golf GTE 210pk 2015
Rutger
Newbee
Posts: 18
Joined: Tue Sep 29, 2015 11:33 am
My E21(s): '79 320i/323i

Re: Rutger 320i/323i 1979

Post by Rutger »

BertjeConti wrote:Mooi, idd eerst maar eens lekker toeren en kijken hoe ze het doet.
Beetje vertrouwen krijgen en zo.

Heb je al plannen voor je snelheidsopnemer voor de brantz?

Welke rally heb je in gedachte over een paar weken?

Ik ga dit lekker volgen, ben benieuwd.
Ik denk er aan om de snelheidsopnemer bij de remschijf van het voorwiel te maken. Dan voorkom ik afwijkingen door enige wielspin wanneer ik de opnemer op bijvoorbeeld de cardanas plaats :lol: Sommige hebben meerdere opnemers mocht er 1 uitvallen, maar ik begin eerst maar eens met 1. Ik ben handig, maar niet super autotechnisch dus moet ook nog even het internet afspeuren naar informatie over dit onderwerp. Zo ook voor wat betreft de positie van de meters. Hebben al even wat geprobeerd, maar twijfelen nog een beetje. Voor de vertilatieroosters op het 'plateau' of toch op de rand van het dashboard boven het handschoenenvak. Die laatste is makkelijk omdat het bereikbaar is, maar misschien ook weer wat krapper als je ook met de kaartleesspullen op schoot zit.

Het streven is om de zomeravondrit van het DHRC te rijden op 28 juli. Kort ritje van een paar uur, maar dat is misschien wel goed als proef of te zien of alles werkt en heel blijft. En als dat goed is verlopen, is de volgende rit op 13 augustus. Ook weer via het DHRC (Klip III). En in de weken voor die ritten ben ik waarschijnlijk al wel in het buitengebied van Schijndel te vinden om wat ervaring op te doen met de auto op buitenaf weggetjes en onverhard.

Gisteren al even gereden na het ophalen van de auto en flink wakkergeschud dat het onderstel wel aan verbetering toe is. De auto rijdt behoorlijk vlot en ik vond de besturing dan wat vaag en zoekerig worden. Geeft geen veilig gevoel.
E21 320i/323i 155pk 1979
Porsche 911 4S 345pk 2004
Audi A6 avant 3.0 TDI 313pk quattro s-line 2012
VW Golf GTE 210pk 2015
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18654
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Rutger 320i/323i 1979

Post by uwbuurman »

996, ook erg leuk, ze beginnen eindelijk in waarde te stijgen. Het stiefkind dat bijna een echte 911 mag heten... Sterk ondergewaardeerd, en toch een hele leuke auto!

ten aanzien van ramen: type 1 ramen, dus met de spiegels op de deur, zoals jij hebt, zijn net even groter. Het driehoekje is kleiner dan de bevestiging op de deur van de keunststof spiegels bij type 2. De enige optie is dan ook type 2 spiegels monteren, maar dat wil je niet, zeker niet omdat jij de electrische spiegels er op hebt en dan gaatjes over houdt in je deuren. Kortom, no go. Maar bij een van de heren slopers liggen vast wel wat raammechanismes. Wellicht heb ik zelf nog een setje type 1 extra liggen, moet ik nakijken.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Rutger
Newbee
Posts: 18
Joined: Tue Sep 29, 2015 11:33 am
My E21(s): '79 320i/323i

Re: Rutger 320i/323i 1979

Post by Rutger »

uwbuurman wrote:996, ook erg leuk, ze beginnen eindelijk in waarde te stijgen. Het stiefkind dat bijna een echte 911 mag heten... Sterk ondergewaardeerd, en toch een hele leuke auto!

ten aanzien van ramen: type 1 ramen, dus met de spiegels op de deur, zoals jij hebt, zijn net even groter. Het driehoekje is kleiner dan de bevestiging op de deur van de keunststof spiegels bij type 2. De enige optie is dan ook type 2 spiegels monteren, maar dat wil je niet, zeker niet omdat jij de electrische spiegels er op hebt en dan gaatjes over houdt in je deuren. Kortom, no go. Maar bij een van de heren slopers liggen vast wel wat raammechanismes. Wellicht heb ik zelf nog een setje type 1 extra liggen, moet ik nakijken.
Bedankt voor de info. Als je wat hebt, dan hoor het graag. Ik meld me sowieso ook nog even bij Loentje, die hier in de buurt zit. Hij zou de auto al enkele maanden geleden zien om te kijken wat ik nog nodig had, maar dat duurde duurde dus allemaal even wat langer met de techniek.

Beetje off topic/forum: Ik ben altijd een groot liefhebber geweest van de 996. Heb ook oudere 911's en een 356A gehad, maar die halen het voor mij niet bij een 996. Over de 996 bestaan veel vooroordelen vaak bij mensen die hun eigen 'oudere' luchtgekoelde 911 nogal romantiseren (vroeger was alles beter). Voor mij zijn alle Porsche's en in het bijzonder de 911's mooie en fijne sportwagens en is het verder een kwestie van smaak en rijstijl voor welk type je dan kiest. De 996 is heel sportief/lichtvoetig en toch net wat luxer dan de vorige types. Deze specifieke 996 wilde ik al heel lang en is voor mij een genot om mee te rijden: op verzoek van de eerste eigenaar is deze door Porsche Weissach (sport-afdeling) onderhuids opgebouwd met sport (circuit-)motor, -uitlaat, -versnellingsbak en -onderstel. Dus een dakloze circuitauto voor snelle toerritten met een fantastisch (hard) geluid. :bag

Excuses voor degenen die het (terecht) vervuiling van het forum vinden. Ik zal me verder beperken tot de BMW E21 :D
E21 320i/323i 155pk 1979
Porsche 911 4S 345pk 2004
Audi A6 avant 3.0 TDI 313pk quattro s-line 2012
VW Golf GTE 210pk 2015
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3009
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Rutger 320i/323i 1979

Post by BertjeConti »

Snelheidsopnemer op voorwiel is niet de meest voor de hand liggende plaats.
Moeilijk te plaatsen daar hoor.
Ik zou 'm op de bak of het diff plaatsen. Die wielspin valt wel mee, zo nauwkeurig kun je niet meten vanaf de kaart.

Ik heb de tripmaster zo ver mogelijk naar de voorruit op het dashboard geplaatst, zodat ik als navigator er geen last van heb en goed direct zicht op de getallen. inmiddels zit er wel een kap boven om inschijnen van daglicht te voorkomen.

Misschien gaan we klip III ook rijden.

Image

onze snelheidsopnemer op het diff, hij telt de bouten op de flens, zit er al 12 jaar!

Image
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2966
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: Rutger 320i/323i 1979

Post by loentje »

Hoi, ben benieuwd naar de werkzaamheden, heb je hem al opgehaald bij Maarten?

Raammechanisme heb ik uiteraard nog wel liggen:-)


groeten loentje
Post Reply