Hardeman Motorsport - motorsport parts and diff specialist

320/6 1978 resedagruen

User avatar
Danny043
E21 Pro
Posts: 758
Joined: Tue May 15, 2007 4:16 pm
Location: Delft, The Netherlands

Post by Danny043 » Thu Mar 12, 2009 8:47 pm

Als je echt voorzichtig aan wilt doen, kan je hem slepen. Heb ik ook een keer gedaan toen die flink benzine lekte. Hij kon wel rijden, maar ik vertrouwde het niet. Misschien was het overdreven, maar het kan geen kwaad. Als je je blok ineens stuk rijdt, sla je jezelf hard voor je kop :(


1979 320i Antrazitgrau US spec
Image

r@n-d
E21 Pro
Posts: 601
Joined: Fri Mar 06, 2009 10:15 pm
Location: Zeeland (N.Br)

Re: 320/6 1978 resedagruen

Post by r@n-d » Thu Jun 14, 2018 4:59 pm

Beste allemaal,

Het is al weer heel lang geleden dat ik hier iets van me heb laten horen. Maar wil niet zeggen dat mijn :bmw hart niet meer klopt.
In de afgelopen jaren heeft mijn 320/6 niet heel veel kilometers gemaakt, maar heb hem gelukkig nog wel in bezit.

Door langere stilstand zijn sommige onderdelen ook verdroogd, zoals alle koelslangen.
Dus, vorige maand maar weer mijn garagekist erbij gepakt en aan het sleutelen gegaan. Inmiddels alle koelslangen en klemmen vervangen.
Toen weer lekker aan het rijden gegaan.

Waar mijn versnellingsbak al last van had toen ik hem kocht (joel in 1e en 2e versnelling) begon me nu te irriteren.
Dus er toch voor gekozen om deze 4-bak te reviseren. Sja, ik weet het... een 5 bak is meer sexy, maar origineel hoort het een 4-bak te zijn, dus wil ik zo houden.

Nu heb ik de smaak weer te pakken en ga ook mijn banden (dus niet de velgen) wisselen, remmerij nalopen en klein onderhoud uitvoeren.
Bij het uitzoeken van de banden blijkt dat mijn bandenmaat eigenlijk niet klopt (ik zou in diameter eigenlijk 2cm meer moeten hebben, dus rondom 1cm).
Ik zou dit graag aan willen passen omdat dat mooier is denk ik, maar....... nu komt het... doordat mijn auto verlaagd is aan de voorzijde, gaat dit niet passen op het moment dat de veer ingaat en stuurt tegelijk. Dan ben ik bang dat ik de wielkastrand raak.

Ik ben er al even uit qua E21 techniek, maar ik kan een mooie bilstein set met eibach veren kopen voor relatief weinig en een mooiere hoogte (minder laag aan voorzijde). Echter is deze set van een 323i, dit past niet op een 320/6 toch?
Of passen de veren en de schokdemper wel? Is het alleen de remmerij die anders is?

Dank jullie allen voor het meedenken :)
Gr. Randy

e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016

User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11225
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 320/6 1978 resedagruen

Post by Peter V. » Thu Jun 14, 2018 6:00 pm

Hoi,

Dat is inderdaad lang geleden. Om je weer een beetje op de rails te zetten.

De eibach veren kun je gewoon gebruiken. Met de schokdempers kun je achter zonder problemen deze plaatsen maar voor passen ze niet. De standaard 320/6 veerpoten zijn dunner in diameter dan die van de 323i.

Wat betreft de banden. Ik dacht dat jij toch ook op 15 inch wielen rond reed???

Ik heb onder die van mij 195/50/15 liggen rondom. Je moet alleen even kijken hoe dat jij zit met je velgbreedte in combinatie met de ET-waarde aan de voorzijde.

Voor 13 inch is het 185/70/13.

Kom je volgende week ook naar de sharknosemeeting? kan ik het je makkelijker laten zien.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25755
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 320/6 1978 resedagruen

Post by Jeroen » Thu Jun 14, 2018 8:19 pm

He's back! Goed om te horen dat jijzelf en de 320 still going strong zijn! Volgende week naar de Sharknose komen hoor!
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 15416
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 320/6 1978 resedagruen

Post by uwbuurman » Fri Jun 15, 2018 7:51 am

Gaaf man! Goed dat je weer bezig bent en ik zie je graag op de Sharknosemeeting.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport

r@n-d
E21 Pro
Posts: 601
Joined: Fri Mar 06, 2009 10:15 pm
Location: Zeeland (N.Br)

Re: 320/6 1978 resedagruen

Post by r@n-d » Fri Jun 15, 2018 9:14 am

Thnx voor de reacties.

Ik heb inderdaad 15" wielen.
Zoals het er nu naar uit zie wil ik eigenlijk gaan voor Continental 195/50/15 voor en 205/50/15 achter.
De Bilstein set welke ik voor handen heb laat ik even voor wat het is. Misschien nog ooit een upgrade in de toekomst.
Wel ga ik de Eibach veren er in zetten, zodat mijn auto voor iets hoger komt dan nu 35mm verlagen ipv 40/45mm (past ook beter met inveren en sturen tegelijk).

De Sharknosemeeting ga ik wel in de agenda zetten, maar zal afhankelijk van drukte op werk wel of niet haalbaar zijn.
Gr. Randy

e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016

User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11029
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 320/6 1978 resedagruen

Post by 323baur » Fri Jun 15, 2018 1:28 pm

Ik adviseer je met plezier de sporttracs. Zeer fijne band en echt niet duur.
Bovendien in de goede setup te krijgen.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

Post Reply