Hardeman Motorsport - motorsport parts and diff specialist

E21 320/6 Baur Alpinweiss 1981 (Alipina)

Post Reply
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 6760
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: E21 320/6 Baur Alpinweiss 1981 (Alipina)

Post by Wondermike » Sun Apr 28, 2019 5:39 pm

Yep 5 ecobak


So many cars, so little time

User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 6760
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: E21 320/6 Baur Alpinweiss 1981 (Alipina)

Post by Wondermike » Thu May 02, 2019 7:27 pm

Wax on, Wax off of in mijn geval bak eraf, bak er weer op. En dat 3 keer achter elkaar.

Omdat ik de 5-bak van nieuwe keerringen wil voorzien en de bestelling even duurde besloten om de reserve versnellingsbak te monteren. Deze was al een keer olie dicht gemaakt met nieuwe keerringen en ligt al heel lang klaar om ooit onder de blauwe Baur te gaan als ik de sportbak zat ben.
Mooi moment om de koppelingsplaat te wisselen, deze was nogal glazig en dat merkte je goed met achteruit rijden. Ik had nog wat verse drukgroepen liggen dus de mooiste erop gezet met een goede koppelingsplaat. Na het plaatsen van de bak en alles weer aansluiten auto starten en koppeling testen. Bij het intrappen een rare ratel alsof er een boutje los rond tolde en een trillend koppelingspedaal. Zucht, alles maar weer uitbouwen, ik zal wel wat fout hebben gedaan. Geen losse boutjes gevonden en de drukgroep opnieuw geplaatst en alles weer opgebouwd.

Auto weer gestart en heel voorzichtig de koppeling ingetrapt. Het leek goed te gaan tot op het laatste stukje van de slag. Weer een trillen pedaal en een slijpend geluid. Auto op de brug en nogmaals testen, het was toch echt de koppeling maar alleen bij het laatste stukje van intrappen. Grrrr......

Er moet iets anders zijn aan deze drukgroep dus voor de derde keer de bak eraf, er waren nu slijtsporen in de drukgroep te zien die door de koppelingsvork waren gemaakt. De drukgroepen vergeleken en opgemeten maar alle maten en zelfs de nummers waren gelijk. Ik had drie setjes liggen. Ook de platen waren even dik en de druklagers helemaal identiek.
uiteindelijk de oude set er weer op gezet en toen viel me op dat de vingers (geen idee hoe die dingen heten waar het druklager tegenaan komt van de drukgroep) bij het aandraaien op het vliegwiel minder ver naar binnen trekken dan bij de "probleem" drukgroep.

Drukgroep er weer af, probleemdrukgroep er weer op en ja hoor, die gingen bijna een cm meer naar binnen dan de oude. Heel vreemd, die was echt splinternieuw. Maar goed, andere drukgroep met nieuwe plaat gemonteerd en zojuist getest. Alles werkt weer zoals het hoort, geen ratels en geen lekkages. Op naar de APK morgen.
So many cars, so little time

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 15522
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E21 320/6 Baur Alpinweiss 1981 (Alipina)

Post by uwbuurman » Thu May 02, 2019 7:51 pm

Dat is altijd ellendig, als om onverklaarbare redenen een probleem ontstaat. Mooi dat het nu is opgelost! Op naar apk!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport

User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1542
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: E21 320/6 Baur Alpinweiss 1981 (Alipina)

Post by Nick1984 » Thu May 02, 2019 10:35 pm

Maar nu kan je het bakje tenminste wisselen met je ogen dicht ;)
Ik steek een koppeling altijd met nieuwe drukgroep en lager. Als de schijf versleten is dan heeft de drukgroep ook zijn beste tijd gehad.
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]

User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11055
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: E21 320/6 Baur Alpinweiss 1981 (Alipina)

Post by 323baur » Thu May 02, 2019 10:44 pm

Ik heb onlangs dit draadje nog eens gelezen. Daar horen complimenten bij!
Leuk verhaal en mooie herinneringen.
Leuk ook dat je het bijhoudt!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 6760
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: E21 320/6 Baur Alpinweiss 1981 (Alipina)

Post by Wondermike » Fri May 03, 2019 7:27 am

Nick1984 wrote:
Thu May 02, 2019 10:35 pm
Maar nu kan je het bakje tenminste wisselen met je ogen dicht ;)
Ik steek een koppeling altijd met nieuwe drukgroep en lager. Als de schijf versleten is dan heeft de drukgroep ook zijn beste tijd gehad.
Bak wisselen met alle aanbouwdelen is 30 minuten :thumbsup

Door wat sloopwerken in het verleden had ik twee zgan sets bewaard. Maar bij deze was echt wat mis. Het blijft een low budget Baur he :mrgreen:
So many cars, so little time

User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 6760
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: E21 320/6 Baur Alpinweiss 1981 (Alipina)

Post by Wondermike » Fri May 03, 2019 7:31 am

323baur wrote:
Thu May 02, 2019 10:44 pm
Ik heb onlangs dit draadje nog eens gelezen. Daar horen complimenten bij!
Leuk verhaal en mooie herinneringen.
Leuk ook dat je het bijhoudt!
Inmiddels bijna 8 jaar terwijl ik toen dacht om hem nog 1 of twee keer door de apk te halen voordat ze gesloopt zou worden. Als mijn Tii touring ooit klaar is komt ze nog een keer aan de beurt voor een serieuze opknapbeurt
So many cars, so little time

User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11055
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: E21 320/6 Baur Alpinweiss 1981 (Alipina)

Post by 323baur » Fri May 03, 2019 9:53 am

Ik volg!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 6760
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: E21 320/6 Baur Alpinweiss 1981 (Alipina)

Post by Wondermike » Fri May 03, 2019 8:53 pm

APK ging hem niet worden vandaag wegens tijd gebrek bij mijn garagist.

Maar het viel me bij het testrijden (je moet veeeel testrijden) dat het onderstel iets klapperde aan de voorkant. Even gestopt en aan de wielen geschud. Rechter voorwiel had speling, ik zal het lager wel te los hebben afgesteld na het vernieuwen dus terug naar huis en het lager een standje strakker. Wiel er weer op en rijden maar. Maar al snel was het klapperende geluid weer terug, stoppen schudden en ja hoor het wiel had weer speling.
Potverdrie, terug naar huis en auto weer omhoog gekrikt. schudden aan het wiel en niks te vinden. Geen speling! :shock:
Auto laten zakken, weer schudden, speling weer terug. Duhhhhhh

Eerst de fuseekogels langs, hierna het toplager bekeken maar dat leek allemaal goed, de speling was wel te produceren maar niet terug te vinden.
Dan maar grof geschut, hele voorpoot onder de auto vandaan omdat ik toch ook aan het toplager twijfelde. Nadat ik die eraf had en de spanning van de veer weg was kwam ik er al snel achter wat het probleem was. De schokdemper had iets ruimte in de voorpoot omdat de moer niet helemaal aangedraaid bleek te zijn. Als de auto op zijn wielen stond was de schokbreker een soort van onbelast en kon bewegen. Als de auto opgekrikt stond hangt hij aan de schokdemper en was er geen speling te voelen.

Grote moordenaar erop en die komt niet meer los. Alles weer opgebouwd en zowel opgekrikt als op de wielen geen speling meer. En zo ben ik weer een dagje verder zonder echt veel te doen. :bag

Wel gek dat dit geluid me nooit eerder is opgevallen en pas na het wisselen van de lagers naar voren kwam.
So many cars, so little time

User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11055
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: E21 320/6 Baur Alpinweiss 1981 (Alipina)

Post by 323baur » Fri May 03, 2019 9:07 pm

Haha, en zo leer je elke dag!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2811
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: E21 320/6 Baur Alpinweiss 1981 (Alipina)

Post by loentje » Sun May 05, 2019 12:34 am

mooi, ben benieuwd!

Blijft toch een mooie baur, maar goed dat je hem gered hebt:-)

User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4234
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: E21 320/6 Baur Alpinweiss 1981 (Alipina)

Post by bmw e12 e21 » Sun May 05, 2019 10:36 pm

Zo kan je soms klooien hé Michel. Heb ik ook wel eens aan de hand. Maar je leert er veel van bij.
Zalig klussen aan dat oud spul. :thumbsup
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ WEBER 32/36 DGAV
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm

Post Reply