Hardeman Motorsport - motorsport parts and diff specialist

E21 HJ-27-BF Baur mijn nwe auto

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 15255
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E21 HJ-27-BF Baur mijn nwe auto

Post by uwbuurman » Fri Apr 27, 2012 8:56 am

Sander, een 323i achteras heeft remschijven maar ook een dikke stabilisatorstang, waardoor je oets rechetrop blijft in snelle bochten. Dat heeft dus altijd de voorkeur. Daarnaast kun je met zoveel 6 cillinder vermogen beter remschijven hebben dan trommels, als je eens van hoge snelheid moet afremmen, dan gaat dat wel, maar na een rondje sportief blazen, dan kun je wel problemen krijgen.


It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA High Executive Sportline

User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 6743
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: E21 HJ-27-BF Baur mijn nwe auto

Post by Wondermike » Fri Apr 27, 2012 9:27 am

Ik heb nog een set 323i draagarmen met naven, zonder remmerij/klauwen/schijven en volgens mij ook nog wel een 17mm stabi.
So many cars, so little time

amarzanger

Re: E21 HJ-27-BF Baur mijn nwe auto

Post by amarzanger » Fri Apr 27, 2012 8:22 pm

Hoi Wondermike

Zou je pbtje naar me willen zenden wat je vraagprijs is voor die draagarm.

Mvg Sander Amar

amarzanger

Re: E21 HJ-27-BF Baur mijn nwe auto

Post by amarzanger » Fri Apr 27, 2012 8:24 pm

uwbuurman wrote:Sander, een 323i achteras heeft remschijven maar ook een dikke stabilisatorstang, waardoor je oets rechetrop blijft in snelle bochten. Dat heeft dus altijd de voorkeur. Daarnaast kun je met zoveel 6 cillinder vermogen beter remschijven hebben dan trommels, als je eens van hoge snelheid moet afremmen, dan gaat dat wel, maar na een rondje sportief blazen, dan kun je wel problemen krijgen.

Bedankt uwbuurman ik heb echt waardering van uw ervaring met de e21,zo leer ik ieder dag een stukje erbij.
Had nog een vraagje,moet ik die achteras kompleet vervangen of alleen,benodigde onderdelen kan ik monteren op de 316 achteras?
Is de as van de 323 en 316 toch verschillend?

User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11178
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: E21 HJ-27-BF Baur mijn nwe auto

Post by Peter V. » Fri Apr 27, 2012 8:30 pm

De dwarsdrager zou je kunnen laten zitten want deze is universeel voor alle E21.

Voor de 323i ombouw moet je dus de complete achterdraagarmen hebben en een stabilisatorstang met beugels want een 316 heeft deze niet.

Een vraagje erbij is eigenlijk; heb jij nog een differentieel eronder van de 316 of is deze al aangepast?
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

e21bart
Upcoming E21 fanatic
Posts: 173
Joined: Sun Jul 03, 2011 6:19 pm
Location: Winkel, Noord Holland

Re: E21 HJ-27-BF Baur mijn nwe auto

Post by e21bart » Fri Apr 27, 2012 10:17 pm

Hey, het gaat goed met de ombouw zo te horen! Ik ( en ik denk wij allemaal ) zijn zeer benieuwd wat je allemaal aan heb moeten passen en hoe dat in zijn werk ging. Zou je ons het een en ander kunnen vertellen!?
1983 e21 315 - Safaribeige - M50B25 rebuild ( in progress... )
1994 e36 316 coupe - BMW Schwarz II

amarzanger

Re: E21 HJ-27-BF Baur mijn nwe auto

Post by amarzanger » Sat Apr 28, 2012 2:00 am

Peter V. wrote:De dwarsdrager zou je kunnen laten zitten want deze is universeel voor alle E21.

Voor de 323i ombouw moet je dus de complete achterdraagarmen hebben en een stabilisatorstang met beugels want een 316 heeft deze niet.

Een vraagje erbij is eigenlijk; heb jij nog een differentieel eronder van de 316 of is deze al aangepast?

Ik heb een orginal diff ,ik heb een m20 motor met een m20 automaatbak van de e30 325i

amarzanger

Re: E21 HJ-27-BF Baur mijn nwe auto

Post by amarzanger » Sat Apr 28, 2012 2:01 am

bedoel ermee orgineel 316 diff

amarzanger

Re: E21 HJ-27-BF Baur mijn nwe auto

Post by amarzanger » Sat Apr 28, 2012 2:03 am

e21bart wrote:Hey, het gaat goed met de ombouw zo te horen! Ik ( en ik denk wij allemaal ) zijn zeer benieuwd wat je allemaal aan heb moeten passen en hoe dat in zijn werk ging. Zou je ons het een en ander kunnen vertellen!?
welke project van aanpassing wil je weten Bart? Motor of dashboard.
ogenblik ben ik druk bezig met aanpak van onderstel. :thumbsup

User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11178
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: E21 HJ-27-BF Baur mijn nwe auto

Post by Peter V. » Sat Apr 28, 2012 8:34 am

amarzanger wrote:bedoel ermee orgineel 316 diff
Dan blijf je nog een vrij hoog toerental behouden. je zou kunnen overwegen om een 320/6 of een 323i diff te monteren. Je accelleratie wordt iets minder maar je toerental bij 100 km/h bijvoorbeeld zou zomaar een 500 rpm kunnen zakken.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 15255
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E21 HJ-27-BF Baur mijn nwe auto

Post by uwbuurman » Sat Apr 28, 2012 11:30 am

en je verbruik dus ook.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA High Executive Sportline

amarzanger

Re: E21 HJ-27-BF Baur mijn nwe auto

Post by amarzanger » Sun Apr 29, 2012 1:51 am

oke weet je iemand die toevallig zo n diff van 323 heeft liggen? zou hm graag willen kopen?

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 15255
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E21 HJ-27-BF Baur mijn nwe auto

Post by uwbuurman » Sun Apr 29, 2012 9:24 am

Met de 2.7 en alles zou ik zelf een 3.45 sper willen hebben. Die dingen zijn echter moeilijk te vinden of erg duur. Een open diff moet ook een 3.45 zijn en is aanmerkelijk goedkoper.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA High Executive Sportline

amarzanger

Re: E21 HJ-27-BF Baur mijn nwe auto

Post by amarzanger » Sun Apr 29, 2012 9:47 pm

Peter V. wrote:De dwarsdrager zou je kunnen laten zitten want deze is universeel voor alle E21.

Voor de 323i ombouw moet je dus de complete achterdraagarmen hebben en een stabilisatorstang met beugels want een 316 heeft deze niet.

Een vraagje erbij is eigenlijk; heb jij nog een differentieel eronder van de 316 of is deze al aangepast?

Hoi Petert.v heb vandaag Diff en Compleet uitlaat van 323i gekocht .

User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11178
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: E21 HJ-27-BF Baur mijn nwe auto

Post by Peter V. » Mon Apr 30, 2012 1:40 pm

Kijk, zo kom je rustig aan al de spullen. Ik denk dat velen toch wel benieuwd zijn naar je project.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

Post Reply