318i Baur 1982 NL Jan Groen (Opalgrün)
-
- E21 VIP
- Posts: 973
- Joined: Tue Nov 29, 2011 8:54 pm
- Location: Steenwijkerwold, the Netherlands
Re: 318i Baur 1982 NL Jan Groen (Opalgrün)
En daar gaan we weer, op naar de volgende. Nu ik alle foto’s zo snel achter elkaar plaats lijkt het misschien alsof alles in een sneltrein is gebeurd, helaas is dit niet zo. Alles wat ik vandaag geplaatst heb is het werk van 3 weken vakantie, bijna elke dag aan de Baur werken.
Soms zakte me de moed wel even in de schoenen en vroeg ik mezelf af waar ben ik aan begonnen. Ik wil 1 man in het bijzonder even noemen. Koos, mede door jou enorme doorzettingsvermogen met je 323i project en de peptalk die ik af en toe even nodig had, ben ik nog niet gestopt met mijn project.
Het volgende wat aangepakt moest worden aan de Baur waren de rotte plekjes die in de binnenwielbakken zaten.
Ik ben begonnen met de linkerkant, eerst een stuk uit de achterbank geslepen om er goed bij te kunnen:
Vervolgens het slechte stuk eruit geslepen:
Daarna de roest uitgestraald en alles in de Brunox gezet:
Kartonnen mal gemaakt:
Nieuw stukje blik met de goede vorm uit een donorwielbak gehaald±
Stukje donor gestraald:
Even passen:
Ondertussen heb ik ertussenin de roestbeschermde primer aangebracht, helaas heb ik hier geen foto van.
En lassen maar:
Afgewerkt en in de primer:
Ook de buitenkant heb ik netjes gemaak:
Soms zakte me de moed wel even in de schoenen en vroeg ik mezelf af waar ben ik aan begonnen. Ik wil 1 man in het bijzonder even noemen. Koos, mede door jou enorme doorzettingsvermogen met je 323i project en de peptalk die ik af en toe even nodig had, ben ik nog niet gestopt met mijn project.
Het volgende wat aangepakt moest worden aan de Baur waren de rotte plekjes die in de binnenwielbakken zaten.
Ik ben begonnen met de linkerkant, eerst een stuk uit de achterbank geslepen om er goed bij te kunnen:
Vervolgens het slechte stuk eruit geslepen:
Daarna de roest uitgestraald en alles in de Brunox gezet:
Kartonnen mal gemaakt:
Nieuw stukje blik met de goede vorm uit een donorwielbak gehaald±
Stukje donor gestraald:
Even passen:
Ondertussen heb ik ertussenin de roestbeschermde primer aangebracht, helaas heb ik hier geen foto van.
En lassen maar:
Afgewerkt en in de primer:
Ook de buitenkant heb ik netjes gemaak:
Groeten Jan Groen
- BMW e21 320/6 Alpinweiß
- BMW e21 318i Alpinweiß
- BMW e21 318i Baur Opalgrün
- BMW e21 323i Phönix (under construction)
- BMW e30 325i Cirrusblau
- BMW e21 320/6 Alpinweiß
- BMW e21 318i Alpinweiß
- BMW e21 318i Baur Opalgrün
- BMW e21 323i Phönix (under construction)
- BMW e30 325i Cirrusblau
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18676
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: 318i Baur 1982 NL Jan Groen (Opalgrün)
He Jan, dank voor je woorden, maar jij hebt dit allemaal zelf gedaan!! Iedereen die met een dergelijk project bezig is, kent de dips, waar je doorheen moet. Deze baur wordt erg strak!!
Mooi rustig doorgaan. Het leuke van zo'n project is dat het allemaal goed wordt. Immers, alle onderdelen heb je in je handen voor ze weer gemonteerd worden. Bij een rollende auto blijf je klooien. Dan is dit stuk, dan is dat aan de beurt. Maar met een cas die zo kaal is, komt het helemaal goed.
De Cas, Jan, heb je al bijna klaar. Dan stralen en epoxy. Dat lijkt al zo anders, alles in 1 kleur. Dus rustig daargaan.
Mooi rustig doorgaan. Het leuke van zo'n project is dat het allemaal goed wordt. Immers, alle onderdelen heb je in je handen voor ze weer gemonteerd worden. Bij een rollende auto blijf je klooien. Dan is dit stuk, dan is dat aan de beurt. Maar met een cas die zo kaal is, komt het helemaal goed.
De Cas, Jan, heb je al bijna klaar. Dan stralen en epoxy. Dat lijkt al zo anders, alles in 1 kleur. Dus rustig daargaan.
-
- E21 VIP
- Posts: 973
- Joined: Tue Nov 29, 2011 8:54 pm
- Location: Steenwijkerwold, the Netherlands
Re: 318i Baur 1982 NL Jan Groen (Opalgrün)
Koos, dank voor de lovende woorden! Je hebt ook zeer zeker gelijk, aan het eind weet je precies wat er met je auto gebeurd is en in welke staat hij is. Ik denk dat dat een groot stuk rust geeft. Inderdaad, nog een klein stukje en het laswerk is klaar, dan begint het ´mooie werk´!
Hierbij ook de volgende update, er lijkt geen einde aan te komen
Vervolgens was de rechterkant aan de beurt, deze heb ik op dezelfde manier aangepakt als de andere kant, echter was deze kant ietsje slechter:
Stuk uit de achterbank:
En het slechte stuk eruit:
Roest uitgestraald en in de Brunox:
Kartonnen mal gemaakt (jaja, lekkere vruchten stol ):
En het nieuwe gestraalde stuk blik uit de donorwielbak met de goede vorm:
En in de primer:
En lassen:
Vervolgens gaten geboord om de beide platen weer goed aan elkaar vast te lassen. Om te zorgen dat de beide delen strak tegen elkaar aan zouden komen 3 gaatjes gebeurd en samengetrokken met popnagels:
Vastgelast en beide kanten afwerken, de popnagels heb ik uitgeboord nadat ik de platen aan elkaar heb gelast. Daarna ook de gaatjes van de popnagels dichtgelast:
En het eindresultaat, deze foto verhuld eveneens de volgende klus, deze komt in de volgende post aan bod:
Hierbij ook de volgende update, er lijkt geen einde aan te komen
Vervolgens was de rechterkant aan de beurt, deze heb ik op dezelfde manier aangepakt als de andere kant, echter was deze kant ietsje slechter:
Stuk uit de achterbank:
En het slechte stuk eruit:
Roest uitgestraald en in de Brunox:
Kartonnen mal gemaakt (jaja, lekkere vruchten stol ):
En het nieuwe gestraalde stuk blik uit de donorwielbak met de goede vorm:
En in de primer:
En lassen:
Vervolgens gaten geboord om de beide platen weer goed aan elkaar vast te lassen. Om te zorgen dat de beide delen strak tegen elkaar aan zouden komen 3 gaatjes gebeurd en samengetrokken met popnagels:
Vastgelast en beide kanten afwerken, de popnagels heb ik uitgeboord nadat ik de platen aan elkaar heb gelast. Daarna ook de gaatjes van de popnagels dichtgelast:
En het eindresultaat, deze foto verhuld eveneens de volgende klus, deze komt in de volgende post aan bod:
Groeten Jan Groen
- BMW e21 320/6 Alpinweiß
- BMW e21 318i Alpinweiß
- BMW e21 318i Baur Opalgrün
- BMW e21 323i Phönix (under construction)
- BMW e30 325i Cirrusblau
- BMW e21 320/6 Alpinweiß
- BMW e21 318i Alpinweiß
- BMW e21 318i Baur Opalgrün
- BMW e21 323i Phönix (under construction)
- BMW e30 325i Cirrusblau
-
- E21 VIP
- Posts: 973
- Joined: Tue Nov 29, 2011 8:54 pm
- Location: Steenwijkerwold, the Netherlands
Re: 318i Baur 1982 NL Jan Groen (Opalgrün)
Het volgende klusje was een plekje in het zitgedeelte van de achterbank. Aan de onderzijde zit hier een plaat onder gelast, dubbele plaat dus, en dat betekend ellende….
Vakje uitgeslepen:
Nieuw plaatje gemaakt voor de binnekant en roest uitgestraald:
Ingelast en afgewerkt:
Vervolgens ook voor de onderkant een nieuw plaatje:
Ingelast en afgewerkt:
In de sponning van de deur hadden ze 2 gaatjes geboord om te tectyleren, deze heb ik ook dichtgelast omdat ik er straks vanaf de binnenkant prima bij kan nu de auto leeg is:
En tot slot nog even een foto ter illustratie hoe blij ik ben met de kantelbok, heerlijk werken zo!
Dit was het voor nu, vanaf morgen moet ik weer aan het werk, en zal alles in een iets lager tempo worden voortgezet. Later meer!
Vakje uitgeslepen:
Nieuw plaatje gemaakt voor de binnekant en roest uitgestraald:
Ingelast en afgewerkt:
Vervolgens ook voor de onderkant een nieuw plaatje:
Ingelast en afgewerkt:
In de sponning van de deur hadden ze 2 gaatjes geboord om te tectyleren, deze heb ik ook dichtgelast omdat ik er straks vanaf de binnenkant prima bij kan nu de auto leeg is:
En tot slot nog even een foto ter illustratie hoe blij ik ben met de kantelbok, heerlijk werken zo!
Dit was het voor nu, vanaf morgen moet ik weer aan het werk, en zal alles in een iets lager tempo worden voortgezet. Later meer!
Groeten Jan Groen
- BMW e21 320/6 Alpinweiß
- BMW e21 318i Alpinweiß
- BMW e21 318i Baur Opalgrün
- BMW e21 323i Phönix (under construction)
- BMW e30 325i Cirrusblau
- BMW e21 320/6 Alpinweiß
- BMW e21 318i Alpinweiß
- BMW e21 318i Baur Opalgrün
- BMW e21 323i Phönix (under construction)
- BMW e30 325i Cirrusblau
Re: 318i Baur 1982 NL Jan Groen (Opalgrün)
Mooi gedaan, Jan.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12000
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: 318i Baur 1982 NL Jan Groen (Opalgrün)
Mooi dat je inderdaad doorzet. Je pakt het goed aan en daar heb je later veel profijt van.
Laat je niet opjagen.
Laat je niet opjagen.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
-
- E21 VIP
- Posts: 237
- Joined: Fri Sep 07, 2012 4:16 pm
- My E21(s): BMW 320/6 '81 zypressengrun
- Location: Ruinerwold Drenthe
Re: 318i Baur 1982 NL Jan Groen (Opalgrün)
Strak werk Jan, Je hebt ook mooie ruimtes ervoor!!
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11770
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: 318i Baur 1982 NL Jan Groen (Opalgrün)
Jij weet wat je aan het doen bent! Alle lof hoor?
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Smartie
- E21 VIP
- Posts: 1144
- Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
- My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip - Location: Assen
Re: 318i Baur 1982 NL Jan Groen (Opalgrün)
Petje af, Jan!
-
- E21 VIP
- Posts: 973
- Joined: Tue Nov 29, 2011 8:54 pm
- Location: Steenwijkerwold, the Netherlands
Re: 318i Baur 1982 NL Jan Groen (Opalgrün)
Heren, bedankt voor alle complimenten!
Bij deze ook weer een kleine update, ondertussen de keienvanger en spatborden ontdaan van alle prut en troep die er in en op zat. Het linker voorscherm was aan de onderkant erg slecht en had op de plek waar de sierstrip zit een lelijk roestgat. Opzich is deze nog wel te redden, maar ik had een tijdje geleden een sloper gekocht waar een origineel spatbord op zat, deze is heel mooi en komt dus nu op de Baur. Hier de foto’s van de delen:
Wel wat roest hier en daar, maar dat ga ik later uitstralen voordat ze in de epoxy komen.
Bij deze ook weer een kleine update, ondertussen de keienvanger en spatborden ontdaan van alle prut en troep die er in en op zat. Het linker voorscherm was aan de onderkant erg slecht en had op de plek waar de sierstrip zit een lelijk roestgat. Opzich is deze nog wel te redden, maar ik had een tijdje geleden een sloper gekocht waar een origineel spatbord op zat, deze is heel mooi en komt dus nu op de Baur. Hier de foto’s van de delen:
Wel wat roest hier en daar, maar dat ga ik later uitstralen voordat ze in de epoxy komen.
Groeten Jan Groen
- BMW e21 320/6 Alpinweiß
- BMW e21 318i Alpinweiß
- BMW e21 318i Baur Opalgrün
- BMW e21 323i Phönix (under construction)
- BMW e30 325i Cirrusblau
- BMW e21 320/6 Alpinweiß
- BMW e21 318i Alpinweiß
- BMW e21 318i Baur Opalgrün
- BMW e21 323i Phönix (under construction)
- BMW e30 325i Cirrusblau
-
- E21 VIP
- Posts: 973
- Joined: Tue Nov 29, 2011 8:54 pm
- Location: Steenwijkerwold, the Netherlands
Re: 318i Baur 1982 NL Jan Groen (Opalgrün)
Afgelopen zaterdag na de nieuwjaarsmeeting heb ik nog even met Koos aan de Baur gewerkt. Het achterpaneel en zijscherm zaten onder het achterlicht niet helemaal vlak ten opzichte van elkaar. Omdat het nu nog kan en de auto nog niet in de verf zit hebben we besloten dit weer los te slijpen en alsnog vlak te zetten.
We hebben eerst de las aan de achterzijde voorzichtig losgeslepen en vervolgens de 2 delen netjes uitgelijnd en de achterkant weer vast gelast.
Aan de bovenkant hoort een klein lasje te zitten, dus ook deze netjes uitgelijnd en weer vast gelast.
Ook de las die achter de achterbumper zit was niet helemaal 100% dus deze ook weggeslepen en opnieuw gelast.
Daarna de boel netjes afgewerkt en in de primer:
Vanavond heb ik nog een paar uurtjes besteed om wat dingetjes netjes te maken aan de Baur.
In de kofferbakrand zat nog een klein gaatje die ik dichtgelast en netjes gemaakt heb. De andere 2 gaatjes die er zitten horen daar, omdat daar het draagsysteem van de dakplaat vast zit.
In de wielkastrand zaten nog een paar puntlassen die niet helemaal vast zaten, deze heb ik vastgelast en netjes gemaakt:
Voordat de auto naar Gert-Jan is gegaan had ik samen met mijn vader de 2 beugels die onder de auto zitten al verwijderd. Aan de ene kant hangt hier de uitlaat aan en aan de andere zijde de brandstofpomp. Ook heb ik toen 2 nieuwe stukjes in de bodem van de kofferbak gelast omdat hier flink roest zat.
De beugels heb ik gestraald en aan de kant waar ze tegen de auto zitten in de primer gezet. Eerst was de beugel voor brandstofpomp aan de beurt om terug geplaatst te worden. Vastgezet d.m.v. de bout waar de gordel ook mee vastzit aan de binnenkant.
Daarna vanaf de binnenkant door de voorgeboorde gaten de steun weer vast gelast aan de carrosserie.
De avond was alweer om, dus morgen verder met afwerken en met de volgende beugel .
We hebben eerst de las aan de achterzijde voorzichtig losgeslepen en vervolgens de 2 delen netjes uitgelijnd en de achterkant weer vast gelast.
Aan de bovenkant hoort een klein lasje te zitten, dus ook deze netjes uitgelijnd en weer vast gelast.
Ook de las die achter de achterbumper zit was niet helemaal 100% dus deze ook weggeslepen en opnieuw gelast.
Daarna de boel netjes afgewerkt en in de primer:
Vanavond heb ik nog een paar uurtjes besteed om wat dingetjes netjes te maken aan de Baur.
In de kofferbakrand zat nog een klein gaatje die ik dichtgelast en netjes gemaakt heb. De andere 2 gaatjes die er zitten horen daar, omdat daar het draagsysteem van de dakplaat vast zit.
In de wielkastrand zaten nog een paar puntlassen die niet helemaal vast zaten, deze heb ik vastgelast en netjes gemaakt:
Voordat de auto naar Gert-Jan is gegaan had ik samen met mijn vader de 2 beugels die onder de auto zitten al verwijderd. Aan de ene kant hangt hier de uitlaat aan en aan de andere zijde de brandstofpomp. Ook heb ik toen 2 nieuwe stukjes in de bodem van de kofferbak gelast omdat hier flink roest zat.
De beugels heb ik gestraald en aan de kant waar ze tegen de auto zitten in de primer gezet. Eerst was de beugel voor brandstofpomp aan de beurt om terug geplaatst te worden. Vastgezet d.m.v. de bout waar de gordel ook mee vastzit aan de binnenkant.
Daarna vanaf de binnenkant door de voorgeboorde gaten de steun weer vast gelast aan de carrosserie.
De avond was alweer om, dus morgen verder met afwerken en met de volgende beugel .
Groeten Jan Groen
- BMW e21 320/6 Alpinweiß
- BMW e21 318i Alpinweiß
- BMW e21 318i Baur Opalgrün
- BMW e21 323i Phönix (under construction)
- BMW e30 325i Cirrusblau
- BMW e21 320/6 Alpinweiß
- BMW e21 318i Alpinweiß
- BMW e21 318i Baur Opalgrün
- BMW e21 323i Phönix (under construction)
- BMW e30 325i Cirrusblau
- 02-er
- E21 VIP
- Posts: 459
- Joined: Thu Aug 05, 2010 12:19 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
- Location: Belgium
Re: 318i Baur 1982 NL Jan Groen (Opalgrün)
Knappe vorderingen Jan !!!
Ik heb de indruk dat hier op het forum een aantal E21-jes ter zelfde tijd gaan klaar zijn om te showen
Gr.
Geert
Ik heb de indruk dat hier op het forum een aantal E21-jes ter zelfde tijd gaan klaar zijn om te showen
Gr.
Geert
E21 323i. Baur Alpine White '80