Hardeman Motorsport - motorsport parts and diff specialist

Baur 323i A003304 (Alpinweiss)

User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1541
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: Baur 323i A003304 (Alpinweiss)

Post by Nick1984 » Fri Dec 29, 2017 5:57 pm

Laat de foto's maar komen :p


[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 15516
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Baur 323i A003304 (Alpinweiss)

Post by uwbuurman » Wed Jan 24, 2018 8:51 pm

Geert!!!
Foto's en een verslag!!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport

User avatar
02-er
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 404
Joined: Thu Aug 05, 2010 12:19 pm
Location: Belgium

Re: Baur 323i A003304 (Alpinweiss)

Post by 02-er » Thu Jan 25, 2018 12:52 am

Ja , sorry mannen. Ik ben jullie meer uitleg verschuldigd.
Waar zal ik beginnen?

Bij één van mijn laatste posts waren we de motor aan het inbouwen.
Met deze motor is het volledig verkeerd gelopen. Motor was volledig gereviseerd.
Maar ik had het inlaatspruitstuk laten glasparelen. Er moet nog een restant van glasparels aanwezig geweest zijn en bij het opstarten van de motor is dit in de motor gezogen. Resultaat. Zuigers naar de kl****, en cilinderwanden in het blok waren beschadigd. Het waren al overmaat zuigers. Dus moest ik naar 2e overmaat gaan.
En deze zuigers kosten geld. Echt veel geld. Dus motor kapot en op zoek naar een andere.
Image
Image

Ik weet het en ik heb het van verschillende mensen gehoord, Je laat toch geen inlaatspruitstuk glasparelen !!! Dat moet je toch weten. NEE daar heb ik niet bij stil gestaan. Ba-len en veel geld tot niets.
Maar goed het kwaad was geschied en ik heb tegen mezelf 14 dagen niet gesproken.
Mijn BMI is er toen op vooruit gegaan.

De benzineverdeler werd ook volledig gereviseerd omdat deze toch wel wat benzine lekte.
Image
Image

Testen op de verdeler
Image
Image
Image
Image
Image

Ziet er als nieuw uit en is het ook.
Image
Image

Ook de WUR is onder handen genomen en voorzien van nieuwe dichtingen en membraam.
Image

Weerstand was nog goed.
Image

Cardanas werd ook aangepakt.
Nieuwe lagers en voorzien van likseltje verf
Image
Image
Image
Image

Verder was de auto klaar. En naar mijn gevoel netjes. Hierbij een aantal beelden.
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Wat met de motor dan?
Zoals eerder vermeld zijn overmaats zuiger duur.
Ik zat aan een budget van 1200 euro voor 6 stuks. En dan komen er nog kosten bij voor het blok, zuigerveren enz…. Met deze opzet had ik nog steeds een standaard blok.
Ik heb er voor gekozen om een 2.7 samen te stellen.
Via via heb ik een E30 320i blok gekocht. Hiervan heb ik de drijfstangen 130mm en de cilinderkop 731 gebruikt.
Mijn origineel blok heb ik laten uitboren en vlakke zuigers voorzien van een E30 325i.
Met een welverdiende dank aan Koos.
Verder ben ik op zoek gegaan naar en krukas van een ETA . Tip gekregen van Jan Groen.
Deze heb ik laten kalibreren tot 10000 toeren.
Image
Image
Image

K-jet blijft behouden.

Met de onderdelen die ik u heb heb ik een motor op reserve.
Onderblok van de E30 320i in goede staat met standaard zuigers.
Mijn standaard krukas en drijfstangen zijn OK
De cilinderkop 200 werd volledig gereviseerd bij mijn ander blok.

Ondertussen is deze motor ingebouwd.
Maar niet alles liep van een leien dakje.
We kregen de auto maar niet aan de praat. Steeds verzuipen. Met forumleden in contact geweest en alle tips gevolgd maar zonder resultaat.
Op zoek gegaan via BMW naar gepensioneerde techniekers met kennis van K-jet.
Geen resultaat.
Toch iemand gevonden die vooral met VW golf is bezig geweest en toch kennis heeft van K-jet.
Wat bleek dat de luchtverdeler volledig maar dan ook volledig was ontregelt.

Dit hebben we getest door een injector uit het inlaatspruitstuk te halen en te starten.
De benzine kwam er uit met en harde straal. We hebben de regelschroef wel met + 20 toeren uitgedraaid en dan nevelde de benzine uit de injector. Uiteraard met gevolg dat motor starte. Intussen was er door het eindeloze proberen te veel benzine bij de olie gekomen dat we niet verder hebben geprobeerd.
Nieuwe filter en olie erop.

Maar we waren en nog niet. De garagist melde mij dat er 2 cilinders waren die niet goed meewerkten bij stationair draaien. En in mijn hoofd begon het verhaal opnieuw.
Het zal toch niet waar zijn dat … terwijl dat dat niet meer kon.
Blok was opnieuw gevlakt en de kop 731 had een volledige revisie.
Wat bleek dat er een verkeerde rotor op de stroomverdeler zat. 1k ipv 5K.
Eens de nieuwe rotor erop zat was het een hemels breed verschil.
Klinkt wel minder ruw dan de standaard 323i.

Het lukt mij niet om een link te plaatsen van filmpjes via “Mijn Album”
Anders hadden jullie even kunnen meegenieten.

Verder heb ik een originele autoradio op de kop kunnen tikken.
Was niet volledig werkend maar is intussen gerepareerd.
Image
Image

Zelf houdertje gemaakt .
Image
Image
Image

Afgemonteerd.
Image

Reservewiel. Velg gekocht, gestraald en gelakt. Voorzien van nieuwe band.
Image
Image

Typeplaatje was niet aanwezig. Net exemplaar gevonden en geplaatst.
Image

Bumpers zijn langs de binnenkant licht gestraald en roestwerende verf aangebracht.
Nieuwe clips en bouten. Zijn niet in topstaat maar kunnen nog een aantal jaar mee.
Image
Image
Image
Image

Ennnnnnnnnnn.
Vandaag naar de technische controle geweest.
Wordt ingeschreven als oldtimer. Dus heeft niet de uitgebreide keuring gekregen.
Maar de noodzakelijke testen zijn gedaan. Remmen, ophanging, lichten, en algemene staat van het voertuig.
Met glans geslaagd. Binnenkort op de Belgische wegen.

Intussen een 100tal zalige km gereden.
Er zijn nog wat puntjes om te verbeteren.
Maar kijk uit naar het komende seizoen.

Voila, dit is het in een notedop.
Ik hoop nu zo veel mogelijk te kunnen genieten . Hier kijk ik al een aantal jaar naar uit.
En moet zeggen dat het zonder de steun en advies van de fantastische mensen hier op het forum NIET zou gelukt zijn.
Thanks Guys !!!!!!
E10 2002. Riviera '68
E21 323i. Baur Alpine White '80

User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11265
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Baur 323i A003304 (Alpinweiss)

Post by Peter V. » Thu Jan 25, 2018 4:36 am

Zo, dus er staat gewoon een rijdende E21 baur. Mooi werk en wat een verhaal weer.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25916
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Baur 323i A003304 (Alpinweiss)

Post by Jeroen » Thu Jan 25, 2018 6:05 am

Tadaaaa! Dat moet een heerlijk gevoel zijn zeg! Hoop dat we 'm gauw in levenden lijve mogen bewonderen!
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4292
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: Baur 323i A003304 (Alpinweiss)

Post by gerrit323 » Thu Jan 25, 2018 7:37 am

Ik ben ECHT blij voor U Geert. Je hebt wel wat tegenslagen gehad dus geniet nu aub voluit van deze prachtige wagen!!

Gerrit
1988 e30 320is
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2016 Abarth Tourismo
2016 Fiat scudo workhorse


https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195

User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11055
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Baur 323i A003304 (Alpinweiss)

Post by 323baur » Thu Jan 25, 2018 7:41 pm

Echt super! Aanhouder wint altijd.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1541
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: Baur 323i A003304 (Alpinweiss)

Post by Nick1984 » Thu Jan 25, 2018 7:43 pm

Moet een fantastisch gevoel geweest zijn als je terug kwam van de keuring ;) !
Mooi verslagje geschreven, wel kl*te van de glasparel, maar nu heb je toch weel wat pk's bij :)
Geniet ervan!
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]

User avatar
02-er
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 404
Joined: Thu Aug 05, 2010 12:19 pm
Location: Belgium

Re: Baur 323i A003304 (Alpinweiss)

Post by 02-er » Thu Jan 25, 2018 10:51 pm

Was inderdaad een hele belevenis om deze auto op te bouwen.
Met vallen en opstaan.
Maar winnaars zijn verliezers die nooit opgeven.

Gevonden om filmpjes te plaatsen.
Dit was na het vervangen van de rotor op de verdeler.
https://youtu.be/wRfe8m9fi-A
Klinkt al veel beter.

Thuiskomst na eerste rit huiswaarts.
Mijn dochter was iets te gretig met het gaspedaal. Schrok er zelf van.
https://youtu.be/18Moyr09ris
E10 2002. Riviera '68
E21 323i. Baur Alpine White '80

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 15516
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Baur 323i A003304 (Alpinweiss)

Post by uwbuurman » Thu Jan 25, 2018 10:53 pm

Heel gaaf, Geert!
Die zuigers komen van een heuse ETA 2.7 122pk. Niet van een 325i, maar van een 525e.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport

User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4234
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Baur 323i A003304 (Alpinweiss)

Post by bmw e12 e21 » Thu Jan 25, 2018 11:01 pm

Zaaaaalig Geert!
En dik verdient!
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ WEBER 32/36 DGAV
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm

El Lucio
E21 Fanatic
Posts: 237
Joined: Sat Jan 05, 2013 6:50 pm
My E21(s): e21 Baur 318i 1982
Location: Turnhout, Antwerpen, België

Re: Baur 323i A003304 (Alpinweiss)

Post by El Lucio » Fri Jan 26, 2018 4:48 pm

Erg knappe restauratie Geert. En nu veel en veilige km’s maken.
Groeten, Bram

e21 Baur 318i 1982

geerling
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 233
Joined: Fri Sep 07, 2012 4:16 pm
My E21(s): BMW 320/6 '81 zypressengrun
Location: Ruinerwold Drenthe

Re: Baur 323i A003304 (Alpinweiss)

Post by geerling » Sun Jan 28, 2018 11:24 pm

mooi werk Geert, ziet er goed uit! :thumbsup

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 15516
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Baur 323i A003304 (Alpinweiss)

Post by uwbuurman » Mon Jan 29, 2018 7:47 am

Vandaag de kentekenplaten in de bus!!! Eindelijk legaal de baan op!!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport

User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11265
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Baur 323i A003304 (Alpinweiss)

Post by Peter V. » Mon Jan 29, 2018 10:20 am

Mooi hoor. Eindelijk loon naar werken.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

Post Reply