Project "Derrick"; E21 320/6 BAUR 1981 restauratie

User avatar
Dakloos
Upcoming E21 fanatic
Posts: 75
Joined: Sun Oct 07, 2012 4:26 pm
My E21(s): BMW E21 320/6 BAUR Automatic 1981
Location: Brunssum, Netherlands

Project "Derrick"; E21 320/6 BAUR 1981 restauratie

Post by Dakloos »

Hallo mede-liefhebbers,

Mijn naam is Roy, 25 jaartjes jong en woonachtig in Brunssum Z-limburg.
Gisteren heb ik een E21 320/6 BAUR van 1981 gekocht om als hobby/sleutel project te gaan opknappen.

De auto is roestig rondom de wielkasten en roest op de bekende plekken van de bodem. Mijn plannen zijn dan ook om de complete auto te strippen en weer helemaal origineel te krijgen, met een andere originele andere kleur, een compleet project dus.

Auto is een 320/6 automaat, met 212.000 KM op de teller. Bij 180.000KM zou de motor gereviseerd zijn maar daar zijn geen papieren van. De motor loopt lekker soepel en de automaat schakelt ook prima. Alleen bij de koude start dien je voor het starten een keer gas te geven. Auto heeft zonder problemen van Den Haag naar Brunssum gereden, in de motor heb ik daarom wil vertrouwen.

Voor de rest zit er nog genoeg werk aan, de remmen zijn niet helemaal lekker meer en ik hoor af en toe een geluid vanuit de aandrijving, ook werkt de dashboardverlichting niet. Om al de problemen op te kunnen lossen hoop ik hier de informatie te vinden.

Hier staan wat foto's van de auto waarschijnlijk gemaakt door de vorige eigenaar:

http://www.flickr.com/photos/skitmeiste ... otostream/

Wanneer ik meer tijd heb dan zal ik wat meer foto's maken.
Hopelijk kan ik hier veel hulp en informatie vinden voor het opknappen van de BAUR.

Groet,
Roy
Last edited by Dakloos on Fri Sep 13, 2013 10:35 pm, edited 1 time in total.


Roy

BMW e21 320/6 BAUR Automatic 1981 - Project
Volvo S60 2.4 Lpi

1-5-3-6-2-4
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11757
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: E21 320/6 BAUR 1981

Post by 323baur »

Van harte welkom! Dit soort projecten zijn altijd leuk.
Kom maar met veel plaatjes.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3568
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Re: E21 320/6 BAUR 1981

Post by Arnold D »

Welkom enne foto's
Dakloos wrote:ook werkt de dashboardverlichting niet.
Ook niet als je de lichtschakalaar naar rechts draait ?
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
User avatar
Dakloos
Upcoming E21 fanatic
Posts: 75
Joined: Sun Oct 07, 2012 4:26 pm
My E21(s): BMW E21 320/6 BAUR Automatic 1981
Location: Brunssum, Netherlands

Re: E21 320/6 BAUR 1981

Post by Dakloos »

Arnold D wrote:Welkom enne foto's
Dakloos wrote:ook werkt de dashboardverlichting niet.
Ook niet als je de lichtschakalaar naar rechts draait ?
Het was een mooie hint, maar helaas geen succes.
Roy

BMW e21 320/6 BAUR Automatic 1981 - Project
Volvo S60 2.4 Lpi

1-5-3-6-2-4
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: E21 320/6 BAUR 1981

Post by Peter V. »

Welkom hier en mooie plannen. Voor wat inspiratie om te restaureren zijn er hier zat mensen. Tevens moet je maar even naar de duitse baursite gaan want daar kun je nog veel meer foto's en verhalen lezen.

Nog wat meer foto's van je auto hebben wij al wel.
http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.php?f=23&t=18084
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E21 320/6 BAUR 1981

Post by uwbuurman »

Welkom! Hopelijk heb je veel plezier van je Baur. Een volledige restauratie gaat je een (klein) vermogen kosten, maar is wel leuk om te doen. Ik vraag me alleen af of een 320/6, importwagen een volledige restauratie waard is. Goed opknappen is denk ik financieel beter verantwoord. Succes met je keuzes.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Dakloos
Upcoming E21 fanatic
Posts: 75
Joined: Sun Oct 07, 2012 4:26 pm
My E21(s): BMW E21 320/6 BAUR Automatic 1981
Location: Brunssum, Netherlands

Re: E21 320/6 BAUR 1981

Post by Dakloos »

Peter V. wrote:Welkom hier en mooie plannen. Voor wat inspiratie om te restaureren zijn er hier zat mensen. Tevens moet je maar even naar de duitse baursite gaan want daar kun je nog veel meer foto's en verhalen lezen.

Nog wat meer foto's van je auto hebben wij al wel.
http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.php?f=23&t=18084
Erg grappig om te lezen dat de auto gespot is! Auto heeft geluk, ben waarschijnlijk z'n laatste redding!
Roy

BMW e21 320/6 BAUR Automatic 1981 - Project
Volvo S60 2.4 Lpi

1-5-3-6-2-4
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 320/6 BAUR 1981

Post by Jeroen »

Ha m'n spot heeft een nieuwe eigenaar gevonden, gefeliciteerd!

Zoals ik al schreef is de auto gerestaureerd met gebruik van veel plamuur. Dat betekent dat de auto er een jaar of 4 terug nog supernetjes uit zag, maar daaronder roest het plaatwerk gewoon verder. Ik vraag me ook af of de auto een volledige restauratie waard is, maar ik denk wel dat de auto met beperkte middelen aardig netjes te krijgen is. Dan nog 2-3 jaartjes mee rijden, maar dan zal het roestduiveltje waarschijnlijk wel weer in alle hevigheid opduiken.
Regards/groeten, Jeroen
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2966
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: E21 320/6 BAUR 1981

Post by loentje »

welkom hier!

weet je wanneer de distributieriem is vervangen, want anders zou ik dat ook even doen.

groeten loentje
User avatar
Dakloos
Upcoming E21 fanatic
Posts: 75
Joined: Sun Oct 07, 2012 4:26 pm
My E21(s): BMW E21 320/6 BAUR Automatic 1981
Location: Brunssum, Netherlands

Re: E21 320/6 BAUR 1981

Post by Dakloos »

loentje wrote:welkom hier!

weet je wanneer de distributieriem is vervangen, want anders zou ik dat ook even doen.

groeten loentje
Nee durf ik niet te zeggen, moet ik nog nakijken. De motor is bij 180.000 gereviseerd, dan hoop ik toch dat de riem is meegenomen.
Hoeveel kilometer/ jaren gaat de riem mee op deze motor?
Roy

BMW e21 320/6 BAUR Automatic 1981 - Project
Volvo S60 2.4 Lpi

1-5-3-6-2-4
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: E21 320/6 BAUR 1981

Post by Peter V. »

Officieel zeggen ze 60000 km of 5 jaar dacht ik???????

Ik zou er geen risico mee lopen. De mijne had 18000 km gedraaid en dealer onderhouden en toch heb ik als eerste alles vervangen. Gezien de waterpomp geen overbodige luxe. (deze in principe altijd meenemen omdat je er nu makkelijk bij kan).
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 320/6 BAUR 1981

Post by Jeroen »

Af fabriek is het meer, iets van 80K of 8 jaar, maar ik zou bij een M20 aanhouden 60K of 6 jaar, whatever comes first.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
325ixbaur
E21 Fanatic
Posts: 493
Joined: Mon Aug 13, 2007 10:39 pm
My E21(s): None, only E30 Baur
Location: Maasbracht, Netherlands

Re: E21 320/6 BAUR 1981

Post by 325ixbaur »

Welkom, Brunssum kom ik doorheen als ik weg ga naar mijn Baurnhof in Kerkrade. Mocht je ooit ergens hulp bij kunnen gebruiken, moet je het maar laten weten. Hoewel ik niet zoveel ervaring heb met E21's, heb enkel een lekker krokante TC1 :).

Gr Jeroen
User avatar
Dakloos
Upcoming E21 fanatic
Posts: 75
Joined: Sun Oct 07, 2012 4:26 pm
My E21(s): BMW E21 320/6 BAUR Automatic 1981
Location: Brunssum, Netherlands

Re: E21 320/6 BAUR 1981

Post by Dakloos »

325ixbaur wrote:Welkom, Brunssum kom ik doorheen als ik weg ga naar mijn Baurnhof in Kerkrade. Mocht je ooit ergens hulp bij kunnen gebruiken, moet je het maar laten weten. Hoewel ik niet zoveel ervaring heb met E21's, heb enkel een lekker krokante TC1 :).

Gr Jeroen
Daar hou ik je aan, er is nog genoeg te doen! Dan hebben we toch beiden een TC1? Je hebt er gegoeg ervaring mee aan het aantal auto's te zien. :whistle
Momenteel ben ik opzoek naar een "repair manual" voor de E21 320/6. Daarnaast ben ik me nog aan het bedenken of ik de motor wel of niet moet gaan lichten om fatsoenlijk een "restauratie" te kunnen uitvoeren.

Kennen jullie trouwens bekende bedrijven waar je makkelijk aan onderdelen voor de e21 komt?
Ik weet bijvoorbeeld al dat er qua aandrijving en remmerij ook veel gebeuren moet.
Last edited by Dakloos on Tue Oct 09, 2012 7:56 pm, edited 1 time in total.
Roy

BMW e21 320/6 BAUR Automatic 1981 - Project
Volvo S60 2.4 Lpi

1-5-3-6-2-4
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: E21 320/6 BAUR 1981

Post by Peter V. »

Er zijn nog zat bedrijven die spullen leveren voor de E21. Ik moet wel zeggen dat de kwaliteit van veel delen zijn gedaald bij de groot leveranciers. De dealer heeft gewoon nagenoeg alles nog leverbaar.

Voor een goede restauratie moet je absoluut de motor verwijderen. Het is gewoon wat je zelf wilt. Ga je voor een opknapbeurt dan kun je het relatief klein houden. Wil je er echt voor gaan dan moet je ze gewoon helemaal strippen tot op het laatste boutje. Het is je wens, tijd en vooral budget wat dit bepaald. Het is natuurlijk wel gewoon dat je het geld wat je erin steekt nooit meer ervoor terugkrijgt.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Post Reply