Even voorstellen: blauwe BMW 318i Baur 44TBGL

Post Reply
chocolatos
Upcoming E21 fanatic
Posts: 87
Joined: Mon Jul 07, 2014 12:05 pm
My E21(s): '81 318i Baur
Location: Enschede

Even voorstellen: blauwe BMW 318i Baur 44TBGL

Post by chocolatos »

Beste forumleden,

Heel blij en trots was ik gisteravond toen ik mijn eerste E21, een blauwe 318i Baur ging bekijken en net op tijd ( 2 minuten voor sluitingstijd ) hem heb overgeschreven op mijn naam! Ik moest er wel een stukje voor rijden, anderhalf uur, maar het was de moeite waard! Een heerlijke terugrit naar huis, uiteraard met het dak open. Na 30 minuten heb ik hem toch maar weer dicht gedaan, werd wel frisjes :lol: Ben veilig thuis aangekomen!

Even de kenmerken:

- handgeschakeld, 5 bak!
- lederen bekleding in supernette staat (niet origineel geloof ik)
- 13" alpina velgjes
- zo goed als nieuw dak
- H&R verlaagd, nieuwe schokdempers achter.
- auto komt oorspronkelijk uit Duitsland, is in 2006 geïmporteerd door de vorige eigenaar, ik ben de 3e.
- map met dekra-keuring (2004) en een paar rekeningen
- de auto heeft wat roestplekjes, maar is absoluut niet rot!

Ik heb nog geen foto's geupload, deze volgen nog. hier staat de advertentie nog in cache, hij is inmiddels al verwijderd.

Heel blij ben ik er vandaag mee naar werk gegaan, thuis gekomen, weer naar de voetbaltraining gegaan! Tot dat ik bijna thuis was na de training, een drempel over wilde rijden, iets gas bij wilde geven om door te rijden maar daar haperde hij en viel hij uit!! :shock :wtf Starten lukte niet, startemotor deed het wel, maar sloeg niet aan. Stond ik daar, midden op de drempel, kon geen kant op! Toevallig waren er 2 behulpzame jongens in de buurt die hebben geprobeerd te duwen en hem dan aan de praat te krijgen, maar ook dit lukte niet. Gelukkig was het niet heel ver meer, en staat de auto nu op de parkeerplaats naast het huis. Wat een ontzettende tegenvaller is dit! Wat heb ik over het hoofd gezien toen ik de auto kocht denk ik dan?? Ook mijn kameraad, toch wel bekend met auto's had geen twijfels bij de aankoop! Nu ben ik een leek op het gebied van autotechniek. En aangezien het donker is zal ik morgenochtend maar eens kijken of er wat te zien valt onder de motorkap.
De vorige eigenaar heeft op het eind nog wel de rotor vervangen en het een en ander afgesteld waardoor hij beter liep als daarvoor ( naar eigen zeggen ).

Wie o wie heeft er tips?? Alvast bedankt!

Kishan Basaw, een ontzettend gefrustreerde liefhebber uit Enschede


loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2966
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: Even voorstellen: blauwe BMW 318i Baur 44TBGL

Post by loentje »

Hoi,

allereerst welkom hier.

Oude eigenaar zit hier ook op het forum, dus kun je eens vragen of hij er last van had.

Dan is de volgende vraag, wat doet hij wel en wat doet hij niet.



groeten loentje
chocolatos
Upcoming E21 fanatic
Posts: 87
Joined: Mon Jul 07, 2014 12:05 pm
My E21(s): '81 318i Baur
Location: Enschede

Re: Even voorstellen: blauwe BMW 318i Baur 44TBGL

Post by chocolatos »

ik heb hem net via whatsapp gesproken, maar hij had hier geen last van. Zelf denkt hij aan een eventuele zekering van de brandstofpomp?

Het ging ook heel plotseling. Er is contact, startemotor loopt, maar hij wil maar niet aanslaan. Toen de 2 kerels me hielpen met drukken, hebben we nog geprobeerd vanuit de 2e versnelling aan de praat te krijgen, hij stotterde, maar bloedde dood.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29200
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Even voorstellen: blauwe BMW 318i Baur 44TBGL

Post by Jeroen »

Beetje lullige start zo, maar oxidatie van de zekeringen is wel een bekend euvel, dus een rondje zekeringen rollen in de houders en het kan zomaar zijn dat je weer spanning hebt op wat er ook faalt. Anders maar eens even onderzoeken wat er mist, vonk of brandstof. Controle van rotor en verdelerkap kan ook nooit kwaad en is een kleine moeite.

Evengoed wel gefeliciteerd hoor! Dit oplossen en genieten maar!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18638
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Even voorstellen: blauwe BMW 318i Baur 44TBGL

Post by uwbuurman »

Welkom, het is een leuke auto! Tja en het is een oude auto, dus er gaat regelmatig wat op een andere manier dan je zou wensen. Maar alles is oplosbaar. Succes met uit vlooien van het euvel!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
chocolatos
Upcoming E21 fanatic
Posts: 87
Joined: Mon Jul 07, 2014 12:05 pm
My E21(s): '81 318i Baur
Location: Enschede

Re: Even voorstellen: blauwe BMW 318i Baur 44TBGL

Post by chocolatos »

Nou, daar komt ie: ik heb de auto vanochtend gestart, sloeg hij aan! Dus wat het is geweest... Te laag in de toeren,daarna afgeslagen en daarna met starten verzopen? Hij rijdt iig weer! Zekeringen zagen er nog goed uit. Alleen de radio valt nog uit op het moment dat ik de richtingaanwijzer gebruik of als ik rem. Lijkt erop dat er te weinig spanning op zit of zoiets?
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29200
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Even voorstellen: blauwe BMW 318i Baur 44TBGL

Post by Jeroen »

Dus je zekeringen...
Regards/groeten, Jeroen
chocolatos
Upcoming E21 fanatic
Posts: 87
Joined: Mon Jul 07, 2014 12:05 pm
My E21(s): '81 318i Baur
Location: Enschede

Re: Even voorstellen: blauwe BMW 318i Baur 44TBGL

Post by chocolatos »

Onderweg naar de garage om op de brug te zetten. 10 minuten onderweg en ineens kan ik gas geven wat ik wil maar er gebeurd niks en binnen 3 seconden valt hij uit.. toevallig een bushalte in de buurt en al rollend daar de auto geparkeerd..zekeringen zijn allemaal heel. Heb ook de zekering van de brandstofpomp verwisseld met een andere, maar dit helpt niks. Monteur is onderweg..
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18638
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Even voorstellen: blauwe BMW 318i Baur 44TBGL

Post by uwbuurman »

Wat balen zeg! Klinkt bijna als een massa probleem..
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
chocolatos
Upcoming E21 fanatic
Posts: 87
Joined: Mon Jul 07, 2014 12:05 pm
My E21(s): '81 318i Baur
Location: Enschede

Re: Even voorstellen: blauwe BMW 318i Baur 44TBGL

Post by chocolatos »

Waarschijnlijk is toch het relais van de brandstofpomp niet helemaal goed; na deze verwijderd en weer teruggeplaatst te hebben startte hij weer normaal.
Kijken of het voldoende is om de contactpunten goed schoon te maken en anders een nieuw relais bestellen.
(nu ik het topic van de vorige eigenaar nog eens goed heb doorgelezen blijkt dat hij hier ook al problemen mee had.. :roll: Probleem was dus niet opgelost. )
Ook de radio werkt weer goed! :thumbsup
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29200
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Even voorstellen: blauwe BMW 318i Baur 44TBGL

Post by Jeroen »

Rondje op zoek naar corrosie om zeker te zijn, naast zekeringen idd alle relais, aansluitingen op de accupolen en niet onbelangrijk de massa van de accu naar het chassis (op de chassisbalk zo ongeveer onder de accubak). Wil je het helemaal goed doen dan controleer je ook nog even de aansluitingen op de dynamo, maar wel met de accu geheel afgekoppeld! Vooralsnog zou het zomaar kunnen zijn dat je nu geholpen bent, top!

Ik verkas dit draadje nog even naar de Baur/Cabrio afdeling, en volledigheidshalve is hier een link naar het draadje van de vorige eigenaar.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Even voorstellen: blauwe BMW 318i Baur 44TBGL

Post by Wondermike »

Hier nog even wat meer info van deze Baur

E21 72994 7138305 318i 14 Sonnenland dunkelblau 150 stratos-metallic 121 Stoff pacific 55,3 grün Hammer & Co., Mönchengladbach
So many cars, so little time
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2966
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: Even voorstellen: blauwe BMW 318i Baur 44TBGL

Post by loentje »

oei, origineel dus al een leuk baurtje


groeten loentje
chocolatos
Upcoming E21 fanatic
Posts: 87
Joined: Mon Jul 07, 2014 12:05 pm
My E21(s): '81 318i Baur
Location: Enschede

Re: Even voorstellen: blauwe BMW 318i Baur 44TBGL

Post by chocolatos »

Heb ondertussen het relais van de brandstofpomp vervangen en tot nu toe (fingers crossed...) is hij nog niet stilgevallen! Heb er toch alweer een kilometer of 100 mee gereden, dus dat gaat goed!! Ondertussen de auto gauw op de brug gehad, niet in staat geweest om even gauw wat foto's te maken.

To-do-list:
- Wiellager rechtsvoor vervangen
- Dorpels vervangen
- Kofferbakrubber vervangen en rand weer mooi maken. (iemand enig idee waar ik die rubbers kan bestellen, had ergens op het forum gelezen dat de rubbers van W&N geen geweldige kwaliteit hadden..?)

Van daaruit rustig kijken welke plekjes op de carrosserie aangepakt moeten worden!
Voor nu... lekker rondrijden :wink:
chocolatos
Upcoming E21 fanatic
Posts: 87
Joined: Mon Jul 07, 2014 12:05 pm
My E21(s): '81 318i Baur
Location: Enschede

Re: Even voorstellen: blauwe BMW 318i Baur 44TBGL

Post by chocolatos »

Zo, gisteren het wiellager vervangen en de afgelopen dagen begon de v-snaar ook te gieren, dus deze maar gelijk vervangen. Hij is nu een stuk stiller geworden zonder dat gezoem! Maar de koude start is niet altijd even goed; soms slaat hij direct aan en draait hij mooi, andere keren moet ik gas bij geven om hem te laten lopen en dan gaat hij wel weer goed. Iemand enig idee?
Verder laat de dagteller me soms in de steek, met name op hele warme dagen is me opgevallen. Als ik dan tijdens het rijden het pinnetje heel iets indruk loopt hij wel weer. Als de auto koud is dan doet hij t wel normaal. Dus wellicht een keer een andere teller en daarbij wil ik ipv de klok(die het ook niet doet sinds het begin) een toerenteller plaatsen. Mocht iemand wat onderdelen hebben dan hoor ik het wel.
Post Reply