Hardeman Motorsport - motorsport parts and diff specialist

323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post Reply
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11035
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by 323baur » Mon Sep 15, 2008 7:16 pm

Kenteken: NG-61-ZX
BMW; 323i
Kleur; arktis blauw
Bouwjaar: 06-1981
KM stand: sinds volledige revisie 6800
Eigenaar sinds ca 2002, op kenteken 01-2005
APK; tot 05-2009
Bijzonderheid: volledig blauw leren interieur, recaro's, alpina 15", koplampwissers, stuurbekrachtiging, grote gereedsschapset, originele brandblusser, alpina tellerklok

Image

Toekomst: Gaat nooit meer weg, in deze staat consolideren, komende winter nieuw onderstel: rubbers, veren en dempers.
Ooit ga ik nog eens een hardtop maken.


Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11035
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Post by 323baur » Sat May 23, 2009 5:45 pm

Hoogste tijd voor een update.
Het afgelopen jaar is naat de normale service als olie en kvs vervanging ook alles vervangen van het onderstel.
De baur staat nu op H&R veren (-/- 40mm) en bilstein dempers. Verder zijn alle rubbers van de stabilisatie voor en achter vervangen.
Als laatste toevoeging is er een strutbar gemonteerd (had ik veel eerder moeten doen)

Zo staat de auto er nu bij:

Image

Image

Image
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 6760
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Post by Wondermike » Sat May 23, 2009 6:50 pm

Wat boffen wij toch he met zulke mooie wagens 8)
Ziet er super uit Ite, keep up the good work!
So many cars, so little time

User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11238
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. » Sat May 23, 2009 10:53 pm

Mooi werk verricht lijkt me, dat gaat je bij de taxatie wel wat opleveren lijkt mij....

Gr Peter V
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2800
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Post by loentje » Sun May 24, 2009 8:59 am

Die baur boft toch maar met zo'n eigenaar,

heb je eigenlijk ook iets van een foto van voor de restauratie?


groeten loentje

User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11035
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Post by 323baur » Sun May 24, 2009 11:02 am

Die baur boft toch maar met zo'n eigenaar,
dank u. Ik bof met de auto.
heb je eigenlijk ook iets van een foto van voor de restauratie?
Helaas niet. Toen ik hem kocht was nog ttv het analoge fotografie tijdperk (de tijd gaat écht snel!) Ergens in 2002/2003.
Geloof me, de auto was er dramatisch aan toe. Méér speakergaten dan wielen. Er lagen ook nog 4 winterbanden in de kofferbak.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11035
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Post by 323baur » Mon Feb 22, 2010 6:00 pm

Even in een oud draadje nieuw leven brengen..

..en ik hoop ook in de auto, want ze start erg slecht.
Wat is het geval: gedurende de winterperiode heb ik er nauwelijks mee gereden.
Vanmorgen was ik én vrij en het was nog even droog.
Bovendien had ik mijn vrouw beloofd de garage op te ruimen.

De Baur startte moeizaam, maar na 2 weken stilstand is dat ok. Vervolgens moest ze even buiten blijven staan. (Veel kouder dan in de garage). Vervolgens bijna niet meer aan te krijgen!
Als ik haar start blijft ze erg moeizaam lopen, ze klimt wel in de toeren als ik gas geef. Ik dacht dat het stationair gedeelte te laag stond, maar draaien aan de schroef maakt werkelijk niks uit :? (ik heb haar wel weer terug gezet in de basis stand).
Kortom: alvorens ik allemaal tests ga doen, waar zou ik moeten beginnen?
Zelf denk ik dat de koudstart regeling en de WUR (opeens??) niet meer goed functioneren.
HEt gekke is dat ik 2 weken geleden haar eens even goed warm heb gereden en toen was er niks aan het handje.
Ik moet hier eerst maar eens over denken - denkt u mee?
Het is nu echt bagger weer, dus theoretisch lullen is nu favouriet :lol:
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11238
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. » Mon Feb 22, 2010 8:08 pm

Had Arnold ook geen startproblemen met die van hem? Wellicht iets vergelijkbaars?
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25827
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Post by Jeroen » Mon Feb 22, 2010 8:23 pm

Nadat je 'm buiten hebt gezet zou 'ie natuurlijk best verzopen kunnen zijn. Maar de eerdere koude start (geen idee hoe de mijne het nu doet na een maand of wat stilstand)... was er laatst niet een gevalletje vastzittende plunjer van de drukregelaar? En hoe kwam de auto tot leven: 200 rpm op 6 cilinders of kwam je een paar cilinders tekort?
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11035
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Post by 323baur » Mon Feb 22, 2010 8:35 pm

idd iets van 200 rpm..
Ik zit me echt suf te piekeren wat er in zo'n korte tijd kan veranderen kwa instelling.
Ik kan toch echt stellen dat ik mijn auto heel redelijk bij hou :?
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11035
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Post by 323baur » Mon Feb 22, 2010 8:37 pm

Aanvullend:
Mijn koudstartventiel is denk ik wel aan vervanging toe.
Voor mij was het nooit zo'n issue omdat ze toch altijd (warm) binnen staat.
Ik zal binnen kort de hele basis afstelling eens goed onderhanden nemen.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3526
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Post by Arnold D » Mon Feb 22, 2010 9:22 pm

Als de koudestart inrichting het niet zou doen, dan moet je langer doorstarten en de gas bewerken, maar dat is een paar seconden. Zodra hij loopt, loopt ie ook mooi rond.
Een koude startsproeier geeft in goed werkende staat ook maar 10 sec. exstra inspuiting.
Bij mij liep hij ook beroerd, maar daar was teveel benzine de oorzaak. De sensor op het thermostaathuis is defect en bleef bij de koude start veel te lang benzine geven. Dus heb ik de stekker van de koud startsproeier losgehaald en moet nu langer doorstarten, maar loopt mooi rond, wel met iets meer toeren.

Probeer eens zonder koudestartsproeier te starten.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier
e46 320i touring

User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11035
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Post by 323baur » Mon Feb 22, 2010 9:24 pm

Thanks for the call en de bijdrage.
Ik ga dit morgen gelijk proberen!
Zo zie je maar: dit forum heeft naast alle onzin ook wel degelijk een functie!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11035
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Post by 323baur » Tue Feb 23, 2010 5:50 pm

Ok; 1e poging.
Gewoon starten zonder iets te veranderen. Start redelijk prompt.
Blijft net niet/ wel lopen ca 500rpm. Ze stond de hele nacht in de garage dus redelijk warm. Ik denk dat als ze buiten had gestaan het niet eenvoudig was geweest om haar te starten.
Tijdens het met het gaspedaal aan de loop houden valt de enorme stank van benzine op.

Dan de tip van Arnold:
Koudloopinrichting uitgeschakeld. Eigenlijk niet te starten. plofjes in de uitlaat. Te arm mengsel dus (?!) 300 a 400 rpm. Niet zonder gaspedaal aan de loop te houden.
Klopt ook wel denk ik, want zonder deze inrichting is het koud starten een hard gelach.

Mijn extra luchtschuif is nog maar 3 jaar oud, dus dat is niet de eerste verdachte. Volgens mij staat ze veel te rijk (gezien de lucht). Wat ik mij afvraag hoe dat zomaar kan, ik heb geen veranderingen gedaan.

Ik heb nog een oude, jaren geleden gemonteerde WUR liggen. Die ga ik zo eerst eens wisselen.
Andere tips?
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3526
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Post by Arnold D » Tue Feb 23, 2010 6:12 pm

Ik heb toen de WUR bij mij ook vervangen, dat veranderde niets aan het starten, hij loopt nu wel mooier bij een konstante snelheid.

Ik zou toch ook eens naar de CO kijken bij de garage. Die van mij was ook zomaar verlopen. De CO was plotseling gestegen naar 7.5 :shock:

Zou dat misschien door de nieuwe reinigende benzine komen.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier
e46 320i touring

Post Reply