323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.
Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.
He bah! Nu maar hopen dat het tegen de Eifeltour er beter uitziet!
Hoe is het zo gekomen? Ongelukje?
Hoe is het zo gekomen? Ongelukje?
Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.
sterkte michel!
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.
Zo hee, al twee jaar niks te melden over de Baur. Dan maar wat verzinnen
Al heeeeel lang geleden heb ik de motor van deze Baur vervangen door een wat verser blok. Het originele blok is in de schuur beland en hierna 1 keer in de witte Baur ingebouwd. Daar bleek hij toch wel veel te roken dus weer eruit en terug in de schuur. Omdat de schuur redelijk leeg is zonder 02 project en ik me een beetje verveelde het blok weer eens uit de hoek getrokken. En gelijk maar uit elkaar getrokken
Mooi dat na al die jaren je met een uurtje schroeven een heel eind komt en alles los komt.
De zuigers waren behoorlijk hoorbaar (kantelende zuigers) en er zijn geen hoonsporen meer zichtbaar. Met 220k km op de teller niet heel gek.
Nou wil ik dus dit blok straks weer in de Baur en zonder aanpassingen, dus 323i specs.
Dat betekend een uitdaging want overmaats zuigers voor de e21 323i zijn al heel lang niet meer beschikbaar. En ik ga er zonder meten van uit dat deze zeker nodig zijn.
Dit wordt dus maatwerk zoals Odo ook heeft gedaan. Ik zag dat zijn zuigers korter zijn dan de originele en twijfel of dat niet nog meer invloed gaat hebben op het kantelende zuiger verhaal in de M20. Ook is het is een stevige prijs voor 6 zuigers en ik ben eigenlijk benieuwd of er nog andere alternatieven zijn.
Al heeeeel lang geleden heb ik de motor van deze Baur vervangen door een wat verser blok. Het originele blok is in de schuur beland en hierna 1 keer in de witte Baur ingebouwd. Daar bleek hij toch wel veel te roken dus weer eruit en terug in de schuur. Omdat de schuur redelijk leeg is zonder 02 project en ik me een beetje verveelde het blok weer eens uit de hoek getrokken. En gelijk maar uit elkaar getrokken
Mooi dat na al die jaren je met een uurtje schroeven een heel eind komt en alles los komt.
De zuigers waren behoorlijk hoorbaar (kantelende zuigers) en er zijn geen hoonsporen meer zichtbaar. Met 220k km op de teller niet heel gek.
Nou wil ik dus dit blok straks weer in de Baur en zonder aanpassingen, dus 323i specs.
Dat betekend een uitdaging want overmaats zuigers voor de e21 323i zijn al heel lang niet meer beschikbaar. En ik ga er zonder meten van uit dat deze zeker nodig zijn.
Dit wordt dus maatwerk zoals Odo ook heeft gedaan. Ik zag dat zijn zuigers korter zijn dan de originele en twijfel of dat niet nog meer invloed gaat hebben op het kantelende zuiger verhaal in de M20. Ook is het is een stevige prijs voor 6 zuigers en ik ben eigenlijk benieuwd of er nog andere alternatieven zijn.
So many cars, so little time
- Thegs
- E21 VIP
- Posts: 2397
- Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
- My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp - Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
- Contact:
Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.
En standaard zuigers? Zijn die nog wel te krijgen? Want ik las onlangs nog iets over het plaatsen van een liner. Dan haal je de speling er weer uit, al heb ik zelf geen idee of een M20 onderblok uberhaupt geschikt zou zijn voor het plaatsen van een liner.
https://motorenrevisie-deckers.be/MOTOR ... ervoering/
https://motorenrevisie-deckers.be/MOTOR ... ervoering/
Regards, Gerwin
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2008 BMW E91 320dA in Monacoblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2008 BMW E91 320dA in Monacoblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.
De standaard zuigers lijken nog leverbaar. Het plaatsen van bussen is in huize Wondermike ook langs gekomen bij de motor revisie van zoonlief zijn RB26 blok. Dit kost ongeveer 200 euro per cilinder en dan wordt het geheel nog een stukje duurder.
So many cars, so little time
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.
Kwam dit nog tegen maar ik weet dus niet of dit gaat passen
https://www.ebay.co.uk/itm/392880888142
Edit: Deze gaan wel passen maar hebben een compressie van 11,0 en het origineel 9,5.
Dan zou de bovenkant van de zuigers vlak gemaakt moeten worden om de compressie te verlagen.
Zie hier de set van Wossner:
https://www.j2lmecaconcept.com/pistons- ... -atmo.html
https://www.ebay.co.uk/itm/392880888142
Edit: Deze gaan wel passen maar hebben een compressie van 11,0 en het origineel 9,5.
Dan zou de bovenkant van de zuigers vlak gemaakt moeten worden om de compressie te verlagen.
Zie hier de set van Wossner:
https://www.j2lmecaconcept.com/pistons- ... -atmo.html
So many cars, so little time
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.
De betere motorrevisieboer kan vaak ook wel zuigers op maat laten maken.
Maar wel gaaf dat het blokkie zo prima uitelkaar wil.
Maar wel gaaf dat het blokkie zo prima uitelkaar wil.
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.
De betere revisieboeren worden zeldzaam
So many cars, so little time
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.
Of op zoek naar een blok dat nog bruikbaar is met standaard zuigers, mag ook een 2L zijn natuurlijk.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.
Een ander blokje is niet matching numbers, al zijn daar ook oplossingen voor natuurlijk. Maar dat is niet de weg die ik wil gaan.
So many cars, so little time
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.
Je kan originele zuigers laten namaken voor ongeveer 250 per zuiger. Is idd kostelijk.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.
Ik ben met de Nederlandse vertegenwoordiger van Wossner zuigers in contact geweest. Ze hebben twee opties:
1. Ze maken 6 nieuwe zuigers in overmaat 80,50 voor de 9,5:1 compressie zoals er nu in zitten
2. Ik kan de set gebruiken die ze leveren met de 11:1 compressieverhouding
Optie 1 kost 1395 ex btw custom klusje
Optie 2 kost 1225 ex btw standaard product
Wat is het effect van een hogere compressieverhouding, heeft het nut of kan het kwaad? Lijkt mij een dingetje voor gemodificeerde auto's en niet voor een standaard blok of zie ik dat niet goed zo?
Op zich hebben we nu een indicatie, nu eens op zoek naar alternatieven.
1. Ze maken 6 nieuwe zuigers in overmaat 80,50 voor de 9,5:1 compressie zoals er nu in zitten
2. Ik kan de set gebruiken die ze leveren met de 11:1 compressieverhouding
Optie 1 kost 1395 ex btw custom klusje
Optie 2 kost 1225 ex btw standaard product
Wat is het effect van een hogere compressieverhouding, heeft het nut of kan het kwaad? Lijkt mij een dingetje voor gemodificeerde auto's en niet voor een standaard blok of zie ik dat niet goed zo?
Op zich hebben we nu een indicatie, nu eens op zoek naar alternatieven.
So many cars, so little time
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.
Hogere compressie geeft sneller pingelen, ik denk dat je met 11:1 geen euro 95 kan tanken. Zou mij minder goed passen, ik tank alleen 100+ en een enkele keer ultimate 98, maar stel dat je een keer klem zit in het buitenland, zou ik wel 95 ron willen kunnen tanken.
Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.
Het heeft zeker nut, meer lucht, meer brandstof is meer boem. Het geeft wel een risico op pingelen als je je ontsteking niet helemaal onder controle hebt.
Je zou als oplossing ook een agressievere nokkenas kunnen plaatsen, dan gaat je effectieve compressieverhouding weer naar beneden.
Je zou als oplossing ook een agressievere nokkenas kunnen plaatsen, dan gaat je effectieve compressieverhouding weer naar beneden.