Hardeman Motorsport - motorsport parts and diff specialist

Leonidas' 323i Baur - Sold!

Post Reply
Leonidas
E21 Fanatic
Posts: 341
Joined: Sun Jun 13, 2010 10:00 am
Location: Genemuiden

Re: Leonidas' 323i Baur

Post by Leonidas » Mon Jul 04, 2011 6:28 pm

Hoi Peter,

Hier de foto's. Dit is de linkerzijde in verschillende posities. Ik hoor graag wat het kan zijn. Groeten Allard

Image

Image

Image

Op foto 3 kan ik wat indraaien? of lijkt dat zo?



User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11178
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Leonidas' 323i Baur

Post by Peter V. » Mon Jul 04, 2011 7:01 pm

Helemaal duidelijk :!: Het is wel degelijk je spoorstangkogel die er tegenaan komt. Dit betekent dat je dus toch velgen heb zitten die te breed zijn of een verkeerde ET-waarde hebben. Als je namelijk ook nog slagbalanceerlood heb zitten (op de rand van de velg) dan tikt dit er nog harder tegen.

Wat jij ziet op foto 3 en wat lijkt op een draadeind met schroefdraad en een moer moet je van afblijven. Dit is de verbinding van de spoorstang met de spoorstangkogel. Hiermee verander je het toe- en uitspoor van de auto en dat is wat men aanpast als je een auto laat uitlijnen. De uitlijning stond ook in principe goed bij de Baur want dat heb ik laten doen toen draagarmen, spoorstangkogels en stabilisatorrubbers zijn vernieuwd (wel gebaseerd op 13 inch wielen).
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

Leonidas
E21 Fanatic
Posts: 341
Joined: Sun Jun 13, 2010 10:00 am
Location: Genemuiden

Re: Leonidas' 323i Baur

Post by Leonidas » Mon Jul 04, 2011 7:09 pm

Peter V. wrote:Helemaal duidelijk :!: Het is wel degelijk je spoorstangkogel die er tegenaan komt. Dit betekent dat je dus toch velgen heb zitten die te breed zijn of een verkeerde ET-waarde hebben. Als je namelijk ook nog slagbalanceerlood heb zitten (op de rand van de velg) dan tikt dit er nog harder tegen.

Wat jij ziet op foto 3 en wat lijkt op een draadeind met schroefdraad en een moer moet je van afblijven. Dit is de verbinding van de spoorstang met de spoorstangkogel. Hiermee verander je het toe- en uitspoor van de auto en dat is wat men aanpast als je een auto laat uitlijnen. De uitlijning stond ook in principe goed bij de Baur want dat heb ik laten doen toen draagarmen, spoorstangkogels en stabilisatorrubbers zijn vernieuwd (wel gebaseerd op 13 inch wielen).
Ok Peter bedankt! Ik zal van dat draadeind afblijven! 8) Ik begrijp het niet helemaal dat de velgen te breed zijn... Ik heb 7jx15 H2 E12 velgen, met bandenmaat 195-55-r15 85v. Als ik t goed begrijp hebben de heren met de echte Alpina-velgen 6j voorop toch? Zou 7j dan toch te breed zijn? Wel vreemd dat met Charlotteke wel goed was...

Leon heb jij nog een setje velgen liggen? Origineel stalen voor 6-cilinder of wat anders moois? 2 6j Alpina's mag ook! :bag

User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11178
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Leonidas' 323i Baur

Post by Peter V. » Mon Jul 04, 2011 7:18 pm

Het is inderdaad wel typisch dat je bij Charlotte geen problemen had. Nu moet ik zeggen dat bij Paulien haar 316 er 7J x 15 inch ET 13 BBS wielen op liggen met 195/50/15 banden en die passen ook goed zonder aanlopen.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25529
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Leonidas' 323i Baur

Post by Jeroen » Mon Jul 04, 2011 7:23 pm

Ik zou idd het slaglood eens controleren op beschadigingen, redelijke kans dat dat de oorzaak is. Zo ja, dan even opnieuw balanceren en plaklood binnenin de velgrand plaatsen.
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 15276
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Leonidas' 323i Baur

Post by uwbuurman » Mon Jul 04, 2011 10:03 pm

ja, maar dan lijken ze me nog steeds te breed Allard. Een dunne spoorverbreder is makkelijker, hoewel ik daar niet zo van houd...
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA High Executive Sportline

Leonidas
E21 Fanatic
Posts: 341
Joined: Sun Jun 13, 2010 10:00 am
Location: Genemuiden

Re: Leonidas' 323i Baur

Post by Leonidas » Mon Jul 04, 2011 10:33 pm

uwbuurman wrote:ja, maar dan lijken ze me nog steeds te breed Allard. Een dunne spoorverbreder is makkelijker, hoewel ik daar niet zo van houd...
Ja daarom... Dan zit die kogel nog bijna tegen t wiel an.. Kan niet zo zijn dat er ergens anders wat onverhoops los zit oid?
Anders maar andere wielen... :hammer

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25529
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Leonidas' 323i Baur

Post by Jeroen » Mon Jul 04, 2011 11:23 pm

Bijna tegen het wiel is redelijk gebruikelijk hoor... zit geen beweging tussen als je ingestuurd staat dus een mm is al genoeg...
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

Leonidas
E21 Fanatic
Posts: 341
Joined: Sun Jun 13, 2010 10:00 am
Location: Genemuiden

Re: Leonidas' 323i Baur

Post by Leonidas » Tue Jul 05, 2011 4:57 am

Jeroen wrote:Bijna tegen het wiel is redelijk gebruikelijk hoor... zit geen beweging tussen als je ingestuurd staat dus een mm is al genoeg...
Ok Jeroen zal s kiijken na het werk hoe of wat. In ieder geval dank voor het meedenken allen! :thumbsup

User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11178
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Leonidas' 323i Baur

Post by Peter V. » Tue Jul 05, 2011 5:31 am

Ik zal vanmiddag wel eens een foto maken bij Paulien haar 316. Dan heb je enig idee hoe weinig/veel ruimte zij heeft.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11178
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Leonidas' 323i Baur

Post by Peter V. » Tue Jul 05, 2011 8:04 pm

Hoi Allard,

Bij dezen de foto van Paulien haar spoorstangkogel.
Image

Hopelijk kun je iets vergelijken.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

Leonidas
E21 Fanatic
Posts: 341
Joined: Sun Jun 13, 2010 10:00 am
Location: Genemuiden

Re: Leonidas' 323i Baur

Post by Leonidas » Tue Jul 05, 2011 8:23 pm

Bedankt Peter!

Ik heb de oorzaak! Het is idd het lood wat aan de binnenzijde aanlooopt! In het verleden is er ook al eens "in" de velg geplakt maar nu zit het op de velgrand met een klemmetje... Kan ik dit zomaar verwijderen? Toch vreemd dat bij Charlotte nooit te merken was... :idea: alhoewel.... heb als wel eens getikker gehad toen en zocht de oorzaak ergens anders.... misschien toch dat geweest... Het is overigens nu geen getikker, maar je voelt weerstand bij het inparkeren, en bij het sturen bij langzaam rijden...

User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11178
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Leonidas' 323i Baur

Post by Peter V. » Tue Jul 05, 2011 8:32 pm

Blij dat het opgelost is dan.

Je kunt ze niet zomaar weghalen dat slaglood want dan veroorzaak je een trilling (onbalans). Even de voorbanden opnieuw laten balanceren is het beste.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 15276
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Leonidas' 323i Baur

Post by uwbuurman » Tue Jul 05, 2011 9:59 pm

ja dat zal moeten. wielen moeten gebalanceerd zijn. Maar kijk even of je achter ook slaglood hebt. Zo niet, dan gewoon omwisselen.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA High Executive Sportline

Leonidas
E21 Fanatic
Posts: 341
Joined: Sun Jun 13, 2010 10:00 am
Location: Genemuiden

Re: Leonidas' 323i Baur

Post by Leonidas » Tue Jul 05, 2011 10:01 pm

uwbuurman wrote:ja dat zal moeten. wielen moeten gebalanceerd zijn. Maar kijk even of je achter ook slaglood hebt. Zo niet, dan gewoon omwisselen.
Heb meteen gekeken... en wat denk je... geen slaglood achter... had ik ze onder Charlotte waarschijnlijk andersom zitten... Morgen meteen verwisselen die handel!
1000-maal dank mannen! :thumbsup

Post Reply