Hardeman Motorsport - motorsport parts and diff specialist

Leonidas' 323i Baur - Sold!

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 15516
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Leonidas' 323i Baur

Post by uwbuurman » Wed Jul 06, 2011 8:33 am

simpele oplossing!! Mooi zo!


It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport

Leonidas
E21 Fanatic
Posts: 341
Joined: Sun Jun 13, 2010 10:00 am
Location: Genemuiden

Re: Leonidas' 323i Baur

Post by Leonidas » Tue Aug 23, 2011 12:30 am

Weer eens een post van mij. Vandaag de Baur APK laten keuren. 2 jaar erbij! :banana Post momenteel niet zo veel want ben druk met het in elkaar bouwen van een corso-wagen voor het bloemencorso van Vollenhove. Dit zal zaterdag as plaats gaan vinden. voor de mensen die willen weten wat dat zoal voorstelt:
www.fatal.nl dit is de groep waar ik bij bouw. Vanaf mei bouwen voor 4 rondjes binnenstad Vollenhove... Gekkenwerk? :roll:

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 15516
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Leonidas' 323i Baur

Post by uwbuurman » Tue Aug 23, 2011 2:40 am

Ja, gekkenwerk! Wel een mooi feessie!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport

User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11265
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Leonidas' 323i Baur

Post by Peter V. » Tue Aug 23, 2011 5:28 am

Geniet van het feestje Allard!
Tevens uiteraard gefeliciteerd met de nieuwe APK. Inderdaad twee jaar erbij dus de grote opknap kan beginnen :thumbsup
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 6760
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Leonidas' 323i Baur

Post by Wondermike » Tue Aug 23, 2011 7:02 am

Lekker hoor, je kan weer 2 jaar vooruit :thumbsup
Succes met de bloempjes en de beitjes..........
So many cars, so little time

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 15516
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Leonidas' 323i Baur

Post by uwbuurman » Tue Aug 23, 2011 8:59 am

bijtjes... ;-)
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport

Leonidas
E21 Fanatic
Posts: 341
Joined: Sun Jun 13, 2010 10:00 am
Location: Genemuiden

Re: Leonidas' 323i Baur

Post by Leonidas » Wed Aug 24, 2011 6:04 pm

vanmiddag bezig geweest met vervangen van de hardyschijf. Nou lekt t een beetje olie bovenop de versnellingsbak.. iemand enig idee?

User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11265
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Leonidas' 323i Baur

Post by Peter V. » Wed Aug 24, 2011 6:21 pm

Bovenop de bak lekken of komt het van boven af?

Bovenop zit eigenlijk niets wat kan lekken dus ik vermoed dat de keerring van de schakelstang doorlaat.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11055
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Leonidas' 323i Baur

Post by 323baur » Thu Aug 25, 2011 8:27 am

Peter V. wrote:Bovenop de bak lekken of komt het van boven af?

Bovenop zit eigenlijk niets wat kan lekken dus ik vermoed dat de keerring van de schakelstang doorlaat.
Zoals ze allemaal lekken...
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 6760
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Leonidas' 323i Baur

Post by Wondermike » Thu Aug 25, 2011 9:20 pm

Dat heet niet lekken maar zweten en dat is "by design" :mrgreen:

toch?
So many cars, so little time

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25916
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Leonidas' 323i Baur

Post by Jeroen » Thu Aug 25, 2011 11:37 pm

Heb 't bij mij nu 3x gerepareerd, ben benieuwd of 't nu droog is daar. Zou moeten nu alle WallothNesch onderdelen in de vuilnisbak liggen.
Anyway, het wordt er allemaal wel vettig van maar je verliest geen enorme hoeveelheden bakolie dus no worries.

Maar gefeliciteerd met die APK!
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

Leonidas
E21 Fanatic
Posts: 341
Joined: Sun Jun 13, 2010 10:00 am
Location: Genemuiden

Re: Leonidas' 323i Baur

Post by Leonidas » Sat Oct 15, 2011 9:16 pm

Hoi allen

Moet nu echt de hardy-schijf gaan vervangen, want het optrekken is ondraaglijk geworden.. zelfs in de 5 trilt ie momenteel.. :mrgreen:
Nu is mijn vraag om hier stap voor stap met eventuele pics een how-to-do te verkrijgen. Heb een collega die auto-monteur geweest is en die gaat het binnenkort doen in ruil voor een flesje whisky en een gebruikte auto-radio :wink:
Hij heeft een put ter beshikking dus ideaal lijkt mij.

:bmlogo2 groeten uit genemuiden

User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11265
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Leonidas' 323i Baur

Post by Peter V. » Sat Oct 15, 2011 11:45 pm

In je eigen baur topic is het al beschreven.

* Het makkelijkste is de middendemper van de uitlaat te demonteren.
* Cardanas losmaken aan bakzijde.
* Nieuwe hardyschijf zetten. Als het goed is staat er een merkteken op wat de voorzijde is.
* Nieuwe zelfborgende moeren zetten.
* Middendemper terugplaatsen en klaar.

Volgens de oude beschrijving moet je een klemband zetten om de hardyschijf en deze verwijderen als de bouten/moeren geplaatst zijn.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 15516
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Leonidas' 323i Baur

Post by uwbuurman » Sun Oct 16, 2011 12:05 am

geen imitatiemeuk toepassen, alleen een originele van de dealer!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25916
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Leonidas' 323i Baur

Post by Jeroen » Sun Oct 16, 2011 11:17 am

Aanvullend: om de bak en cardanas ver genoeg van elkaar te krijgen moeten de baksteun en het steunlager van de cardanas ook los.

Als je de boel zover los hebt, is dit ook de uitgelezen kans om -indien nodig- wat andere kleine reparaties te verrichten zoals:
- lekkage schakelstang op de bak
- schakelaar achteruitrijlichten vervangen
- speling op de versnellingspook oplossen
- vervangen baksteunrubber

Controleer ook gelijk de conditie van de centreerbus in de cardanas (de lange pen van de flens van de versnellingsbak schuift daarin). Oorspronkelijk paste BMW daar rubber ringen toe de nu wel een keer om zeep zijn en onbalans kunnen veroorzaken. Tegenwoordig kun je daar bij BMW een metalen bus voor bestellen en die kost nog geen tientje.

Ik verwijderde meestal de voorpijp van de uitlaat om werkruimte te krijgen, maar die kan op het spruitstuk wel leuk vast zitten. Voor de zekerheid twee pakkingen voor die zijde en twee ringen voor de flenzen naar de middendemper achter de hand houden kan dan handig zijn.

En wat Koos al zegt: pas op met imi, de hardyschijven van WN zijn berucht, dan mag je gegarandeerd de boel nog een keer los halen om de hardyschijf te vervangen en lekkages te verhelpen.

Even wat ideetjes op basis van mijn eigen motto: het liefst in één keer goed...
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

Post Reply