323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29247
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland
Lijkt zelfs waterdicht, het moet niet gekker worden haha
Regards/groeten, Jeroen
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29247
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland
Maar even een rondje updates doen, is alweer lang geleden! Na een ronde groot onderhoud als voorbereiding op de Alpentour van 2015 is er weinig meer gesleuteld, het was gewoon goed en we zijn ook zonder problemen de Alpen etc doorgekomen. Denk wel dat ik nog een keer een 72 graden thermostaat plaats, die ligt al klaar de auto wordt toch alleen maar met mooi cq warm weer bereden. Het wordt tijd voor een verse APK voor de komende 2 jaar, maar eens kijken of dat komende week kan.
Upgrades? Ik had twee verschillende achterlichtglazen, deze zijn nu vervangen door twee nieuwe. En ik heb een hele leuke optie op de kop getikt, een elektrieke antennee voor op de originele lokatie bij de voorruit. Ik wist dat die er ooit was maar had deze al een eeuwigheid niet voorbij zien komen. Nu NOS gekocht maar het kan zomaar een winterprojectje worden. Samen met het pookslot erg grappige en schaarse opties.
Nog één groot project dat al sinds de aanschaf op de planning staat en dat is het vervangen van de Baur kap. Ik ben eigenlijk voornemens dat door Clemens Klein in Pohlheim te laten doen, zijn hebben veel ervaring met (E21) Baurs en ook vervangende rubbers voor niet meer leverbare exemplaren klaar liggen (worden bij mijn weten echter niet los verkocht). Ik heb al contact gehad maar het lukte nog even niet om de agenda's op elkaar afgestemd te krijgen. Wie weet stellen we deze actie zomaar weer een jaar uit haha...
Het 3.64 sper heeft een versleten set van pignon en kroonwiel weten we nu, daarvoor gaan we nu een vervangende set zoeken. Het originele 3.45 sper heeft wat last van een verminderde sperwerking maar verder kan die het vast nog wel even uithouden.
Upgrades? Ik had twee verschillende achterlichtglazen, deze zijn nu vervangen door twee nieuwe. En ik heb een hele leuke optie op de kop getikt, een elektrieke antennee voor op de originele lokatie bij de voorruit. Ik wist dat die er ooit was maar had deze al een eeuwigheid niet voorbij zien komen. Nu NOS gekocht maar het kan zomaar een winterprojectje worden. Samen met het pookslot erg grappige en schaarse opties.
Nog één groot project dat al sinds de aanschaf op de planning staat en dat is het vervangen van de Baur kap. Ik ben eigenlijk voornemens dat door Clemens Klein in Pohlheim te laten doen, zijn hebben veel ervaring met (E21) Baurs en ook vervangende rubbers voor niet meer leverbare exemplaren klaar liggen (worden bij mijn weten echter niet los verkocht). Ik heb al contact gehad maar het lukte nog even niet om de agenda's op elkaar afgestemd te krijgen. Wie weet stellen we deze actie zomaar weer een jaar uit haha...
Het 3.64 sper heeft een versleten set van pignon en kroonwiel weten we nu, daarvoor gaan we nu een vervangende set zoeken. Het originele 3.45 sper heeft wat last van een verminderde sperwerking maar verder kan die het vast nog wel even uithouden.
Regards/groeten, Jeroen
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland
Mooie updates Jeroen!
Die elektrische antenne had ik een 5-tal jaar geleden ook nieuw gekocht(40€) voor de e12. Die was van Poddich dacht ik.
Die elektrische antenne had ik een 5-tal jaar geleden ook nieuw gekocht(40€) voor de e12. Die was van Poddich dacht ik.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29247
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland
Neuh, helaas niet. Nou ben ik zelf ook een vertragende factor, het duurde weer maanden voordat ik 'm er onderuit had en heb toen een tijd gedacht over wat te doen. Omdat onze Hongaarse vrienden de oorzaak niet konden vinden heb ik een Nederlandse specialist gevraagd 'm te onderzoeken en die vond dat de tandwielen van pignon en kroonwiel op elkaar ingesleten waren. Beyond repair en dus wordt er een nieuw setje gezocht, zowel in Hongarije en Nederland. Zal binnenkort Paul Dyson bij BMW ook hiervoor benaderen, de 3.64 eindoverbrenging in de uitvoering voor een sper is een vrij schaarse versie, dat wisten we al en daarom hebben we ook dat diff in eerste instantie gekocht. Het contact met Hongarije verloopt goed en men is zeker bereidwillig, ook als het gaat om het kostenplaatje, maar ergens schiet hun expertise toch tekort hoewel iedereen beaamt dat de revisie en afstelling goed is gedaan door ze. De 'beginnende' slijtage vergt ook een geoefend oog om te zien. Maar goed, onderaan de streep hebben we al wel betaald maar nog geen bruikbaar diff.uwbuurman wrote:Dus dat "helemaal nieuw gebouwde sper" is nog steeds niet klaar??
Wat ik nog even wil uitzoeken: bij mijn weten is het kroonwiel van een open diff anders dan van een sper, maar een specialist ben ik geenszins. Anders zou het eenvoudiger zijn en tikken we gewoon een fatsoenlijk 320/6 diff op de kop.
Regards/groeten, Jeroen
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4543
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland
Ik heb een open 3.64 diff liggen .. heb daarmee gereden tot aan de sportbak .. niks mis mee.
Geef maar een brul als het an dienst kan zijn
Geef maar een brul als het an dienst kan zijn
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29247
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland
Yep dan ga ik dat zeker nog eens navragen, thanks!
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland
Als ik de heren van Hardeman mag geloven past dat. Maar dat is een aanname. Je kunt onze sponsor een belletje doen...
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29247
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland
Affirmative! Ofwel, ik heb wel interesse in je diff Gerrit! What'sapp je wel ff.
Regards/groeten, Jeroen
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4543
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29247
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland
Heel veel updates zijn er niet, sterker nog ik heb eigenlijk geen moment tijd voor de E21 dus die staat braaf onder z'n hoes in de garage.
Wel info over operatie diff. Pignon en kroonwiel van het 3.64 diff van Gerrit zijn goed bevonden, de rest was van mijn eigen diff prima, lagers, sperklok, etc. Op dit moment wordt alles ingebouwd en minutieus afgesteld, voor de zekerheid laat ik toch de keerringen nogmaals vervangen. Maar dat betekent dat ik in het voorjaar de 3.64 ga plaatsen, en ws maar gelijk de 3.45 in de revisie doe, kan maar klaar liggen voordat je 'm over 5 jaar wilt gebruiken en de plaatjes zijn er niet meer ofzo.
Wel info over operatie diff. Pignon en kroonwiel van het 3.64 diff van Gerrit zijn goed bevonden, de rest was van mijn eigen diff prima, lagers, sperklok, etc. Op dit moment wordt alles ingebouwd en minutieus afgesteld, voor de zekerheid laat ik toch de keerringen nogmaals vervangen. Maar dat betekent dat ik in het voorjaar de 3.64 ga plaatsen, en ws maar gelijk de 3.45 in de revisie doe, kan maar klaar liggen voordat je 'm over 5 jaar wilt gebruiken en de plaatjes zijn er niet meer ofzo.
Regards/groeten, Jeroen