Hardeman Motorsport - motorsport parts and diff specialist

323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland

User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3526
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland

Post by Arnold D » Sun Jun 10, 2018 10:25 pm

Mooi dak weer. Lekker strak. :thumbsup


e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier
e46 320i touring

User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4217
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland

Post by bmw e12 e21 » Mon Jun 11, 2018 7:14 am

Ziet er goed uit!
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ WEBER 32/36 DGAV
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm

User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4249
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland

Post by gerrit323 » Mon Jun 11, 2018 9:07 am

Prachtig!!!
1988 e30 320is
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2016 Abarth Tourismo 2016
2016 Fiat scudo 2016 workhorse


https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195

User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1498
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland

Post by Nick1984 » Tue Jun 12, 2018 1:01 am

Zeer proper! Geeft echt een meerwaarde aan een Baur!
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25529
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland

Post by Jeroen » Sat Aug 04, 2018 1:54 pm

Ein-de-lijk zit m'n gereviseerde 3.64 sper onder de Baur :whistle

Het ene moment zit ik te genieten van hoe stil het diff nu eindelijk is, maar even later een trekkend stuur en sta ik toch langs de A28... met een lekke voorband :P

Maar we zijn weer wat opgeschoten! Dinsdag nog ff APK.
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 15276
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland

Post by uwbuurman » Sat Aug 04, 2018 3:10 pm

Dus hij is wel lekker stil! Mooi man!

Dinsdag apk maar ga je over 500km de diffolie nog wisselen?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA High Executive Sportline

User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4249
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland

Post by gerrit323 » Sat Aug 04, 2018 9:34 pm

Neem het van mij aan .. er had af fabriek een 3.64 onder de 323i moeten hangen .. rijd zoveel fijner
1988 e30 320is
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2016 Abarth Tourismo 2016
2016 Fiat scudo 2016 workhorse


https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195

User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4217
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland

Post by bmw e12 e21 » Sat Aug 04, 2018 10:39 pm

Mooi! Heb je je 3,45 LSD ingegeven en ze hebben er een 3,64 LSD van gemaakt?
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ WEBER 32/36 DGAV
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25529
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland

Post by Jeroen » Mon Aug 06, 2018 10:16 pm

Nee de 3.45 houd ik achter de hand. Het is alles bij elkaar een heel verhaal geworden. Vanuit Hongarije een 3.64 sper gekocht van een meneer die veel van die dingen bouwt en reviseert. Geplaatst en was niet goed, flinke ratel onder last. Teruggestuurd, afstelling aangepast en andere lagers, terug ontvangen, weer niet goed.

Toen heb ik aangegeven dat ik het gesleutel en gesleep wel een beetje zat begon te worden (elke keer diff eronder, proefrijden, en dan het oude diff maar weer terug wisselen omdat het niet goed was). Hij was het ermee eens dat dit niet goed was en dat ik een specialist ging raadplegen die dichterbij huis zat. Was oorspronkelijk van plan onze forumsponsor en diffspecialist Hardeman hiervoor in te schakelen, maar de garage waar ik in het verleden bijbeunde en nog steeds veel hulp van krijg was het zat. Hij gaf aan dat ik steeds een brug kwam claimen voor diffwissels en dattie dat wel een keer zat was. Fair enough, dus naar een diffspecialist gebracht waarmee hij in het verleden heeft samengewerkt toen hij nog NK rally reed, Brunekreef Performance.

Henk Brunekreef heeft het diff geanalyseerd en gevonden dat pignon en kroonwiel verkeerd op elkaar waren ingesleten door een verkeerde afstelling, en dat deze iig vervangen moesten worden. De rest was idd vernieuwd maar hij wilde ook ivm ijzerslijpsel alles vernieuwen. Dat doorgegeven naar Hongarije en eerlijk is eerlijk, die hebben dat heel netjes opgelost en zo goed als alle kosten vergoed, inclusief aanschaf, zodat ik na de revisie door Brunekreef niet duurder uit zou zijn dan oorspronkelijk het plan was. Supernetjes.

Vervolgens via Gerrit een 3.64 open diff gescoord dat als donor kon dienen, en dat is onderzocht en prima bevonden. Daarna waren Brunekreef en ikzelf dat diff wel een keer of wat uit het oog verloren dus ik denk dat het daar zomaar 8-9 maanden heeft gelegen voordat ik het kon ophalen, en eh dat was ergens oktober vorig jaar ofzo haha. Nu kwam ik 'm weer tegen en er nu ook maar gelijk onder gezet. Eerste 50 kilometer zijn superstil verlopen, stiller dan mijn Baur ooit is geweest, laten we hopen dat dat voorlopig even zo blijft. Maar idd Koos, zodra zich een gelegenheid voordoet ga ik na wat km's nog wel even de olie verversen!
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 15276
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland

Post by uwbuurman » Mon Aug 06, 2018 10:20 pm

Goed verhaal, lekker kort :bag. Wel fijn dat het nu goed is!! Ik raad je aan om de eerste oliewissel te doen, inclusief hwt afnemen van hwt deksel en hwt uitvegen van het huis. De gewone aftapplug laat mogelijkheid voor residu en slijpsel om achter te blijven.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA High Executive Sportline

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25529
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland

Post by Jeroen » Mon Aug 06, 2018 10:45 pm

:lol:

Dank voor de tip Koos, goed plan, ondanks dat hij 'm al kort had laten inlopen in een testopstelling en 'm daarna gespoeld heeft, als je 'm echt gaat gebruiken gaat 't toch wel inslijten lijkt me.
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1498
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland

Post by Nick1984 » Mon Aug 06, 2018 10:51 pm

Hardeman adviseert een eerste oliewissel na 1000 km, daarna zeker elke 15.000 km
Goed dat hij nu in orde is :thumbsup
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25529
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland

Post by Jeroen » Mon Aug 06, 2018 11:27 pm

Het zou lekker zijn als ik voor de Eifel wat km's kan maken en nog even olie kan verversen. Morgen de km stand van het diff op ca 200 brengen dan is 't begin er alvast.
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4217
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland

Post by bmw e12 e21 » Tue Aug 07, 2018 7:27 pm

Mooie upgrade Jeroen! mijn 323i trekt en rijd goed maar voelt idd. wat ´´overdrive´´ aan.
Maar het is me wat te kostelijk om er zo maar 1tje te laten maken.
Heb je ook de km teller van een 320/6 nu Jeroen?
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ WEBER 32/36 DGAV
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25529
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland

Post by Jeroen » Tue Aug 07, 2018 9:07 pm

Precies, met een 3.64 liggen de versnellingen iets dichter bij elkaar en is het gat dus minder groot, denk dat in heuvels of bergen het verschil nog prettiger gaat aanvoelen.

En idd 320/6 teller 808 nog wat geplaatst. Die had er ook maar 40k opstaan da's goed voor de taxatiewaarde hahaha
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

Post Reply