Hardeman Motorsport - motorsport parts and diff specialist

[E21] Pustagrun S50 project

[E21] Pustagrun S50 project

Postby Rst » Sat Sep 09, 2017 12:38 pm

Hallo beste forumleden,

Ik zal me eerst even voorstellen, Ik ben Riley 22 jaar en woon in Coevorden (drenthe).
Voor mijn beroep ben ik CNC Programmeur, doe dit nu 6 jaar, ik noem mezelf geen specialist maar kan er wel wat van :mrgreen:
2e geworden met de NK kampioenschappen CNC draaien, en sta voor mijn werk achter de Rolls Royce van de draaimachine.
Een NLX2000 met 20 voudige opname!

Werk nu 3 jaar bij een Instrumentmakerij( tolerantie 0.001 tot 0.1) maar heb erg zin en trek in een nieuwe uitdaging (enkel voorbereiding/calculatie/uitbesteding)

Mijn vriendin is Prive nanny/gastouder heeft een enorme passie voor kinderen en dan met name de moeilijkere gevallen.. zij kan snel schakelen, heeft de juiste opleidingen en kennis en helpt zo mensen aan een goede betrouwbare opppas :crazy

Image
Vanaf dat ik 16 ben al helemaal gek van oldtimers, en zo ook in dit beroep gerold.
Ik had een Zundapp 448 Sprinter gekregen van mijn vader die ik van mijn Kinderbijslag en zakgeld op mocht gaan knappen, Gymnasium Vwo paste mij niet zo ik moest met me klauwen werken :mrgreen:
En machtig mooi wat je allemaal man maken met een draai en freesmachine.
Door veel trial and error er een geweldige machine van gebouwd. waar veel Custom dingen voor gemaakt moesten worden, sommige dingen uitbesteed sommige niet.
Eigenlijk altijd tegendraads tegen het hele zundapp forum, want ik was het eigenwijze mannetje met de Sprinter (nep zundapp) die toch wel heel erg snel was op de forum ritjes :driving
Heerlijk om het gelul van die oude mannetjes die vroeger met hun 50cc 100+ reden en hun 3 bak hand :stupidme

Je snapt wel dat het janken was als er weer wat schade was want moest me de pleuris werken in Ponypark om dit rijdend te houden :mrgreen:
Image

-Cilinder: 50cc Parmakit zuigersturing Getuned Door RvRT
-Cilinderkop : 284 Famel cilinderkop voorzien van een Losse binnenkop (14:1) door RvRt
-Uitlaat : Opmaat berekende RvRT uitlaat, uitgevoerd door Ist (Ingmar Style tuning)
-Carburateur : 20mm mikuni vm20-151 a (gesponserd door Pauldap) 110 hoofdsproeier 35 stationair en de stand van de naald in het midden
-Onsteking : Kokusan Evo Ontstekingstijdstip 0.65mm vbdp (gecontroleerd door Zund65)
-Tandwielverhouden : 17-41
Volledig gereviseerde 5 bak (284 motorblok) 284 5 bak Gereviseerd door Dr badvibes
Krukas : Rito
Drijfstang : Honda NSR drijfstang van Top racing, voorzien van Zilverkooi big en topend lager (mallosi :mrgreen: )
Koppelingshuis : NOS koppelingshuis van
Trekspie : Speciale trekspie aangepast (schakelen zonder koppeling)
Lagers : SKF c3 lagers
Keeringen : Kaco en Teflon krukas keringen
Schakelklok : Aangepast


https://www.youtube.com/watch?v=G7YB_vybW44


Oh, en mijn broer die had een kreidler

https://www.youtube.com/watch?v=SUMpk2hpPMw

Hij was sneller, maar meestal sneuvelde er weer een zuiger, liep het bigend eruit of was er weer een ontsteking die te warm was geworden.
Maarja, als je met 17000RPM en een 4 bak op straat gaat rijden :screwy


Toen ik 18 ben een 316i Coach gekocht bij BMW cars en parts in Delft die keihard zou zijn en van een oude oma zou zijn geweest.
Hier moest ik zoveel aan lassen en geld in stoppen dat ik helaas mijn Zundapp moest verkopen, en hiervan een 325i Touring e30 heb gekocht en toen was het over met het bromfiets tijdperk :nah
Toen kwam het tijdperk van de leeslampjes richten op het asbakje, want hier kon je mooi je sjekkie's op draaien, en op naar het volgende feestje :loll
En thuis zoeken naar die parts die lastig en hard to get zijn. :cheers

Hier zat een 325i motor met Eta krukas, snelle nokkenas en andere ongein in, best leuk als je 18 bent. :mrgreen:
Verkocht met relatief standaard motor omdat ik zelf later een snellere m20 ging bougen

Image
Image


Meer autos gehad als dat ik oud ben en 95% BMW met de variatie van 70 tot 460pk :takepicture en bouwjaar 1970 tot 2014
Van voorwielaandrijver tot C02 sper :takepicture en van ragbak tot bijna concours, en de sport om in de winter met een E23 te rijden met een 100% sper.
Ik had een mooie e23 en zou hier een V8 in gaan bouwen maar een vrachtwagen heeft me geschept op de snelweg, dit was meer een Smart geworden eigenlijk :mrgreen:


Uiteiendelijk na een stuk of 20 auto's had ik eindelijk een super harde BMW e30 te pakken waar echt nooit aan gelast was.
een 89er met een enorme lijst aan optie's en een orginele 325i met sper, sportzetels, m-tech 1 stuur, spiegel met leeslampen, alpina zusatstank, sport onderstel etc.
mijn inziens aangeschaft door iemand die het toen der tijd precies begrepen had etc.
(naar mijn idee muzv m-tech 2 en m3 mooiste e30 uitvoering)
Image
Bij aanschaf
Image
Na een tijdje paar immitatie alpina´s met de nieuweste Michelins ps4 :crazy

Deze vlak nadat ik hoorde dat mijn vriendin zwanger was stond die ergens met 100+km tegen een hunebed aan geparkeerd achteruit, modder op de weg en een zware rechtervoet waren de oorzaak. :launch
Ik woonde nog bij mijn vader thuis, en we moesten toch nu wat gaan veranderen, vrouw zwanger... geen huis, een auto in elkaar geen geld drama :mrgreen:

Snel wat weergekocht en alle leuke fun stuf overgebouwt, dit was mijn vriendin haar auto waarin ze tijdens haar zwangerschap heeft gereden (je snapt wel dat onze dochter ook BMW fan is he, tikkende klepjes van een M40, het bijzondere loopje en geluid van de m20 motor... voor haar al vanaf een Embryo bekend)
Image
Image

Alles moeten verkopen tot de boekjes en alle documentatie aan toe om een huis te kopen.
Mijn verbouwing en tot nu heb ik doorstaan met een mooie 330D waar ik in 5 maand 5000+ aan ellende mee heb gehad waar ik juist gehoopt had nu nog in te rijden.
Die heb ik verkocht.
Ondetussen wat 1-series gehad, snelle Leons, Audi's etc maar alles eigenlijk, tanken onderhouden en geen intresse in behalve Chippen/tunen, goedkoop zo snel mogelijk maken :mrgreen:
Image

Buiten dat ik mijn hele hobby heb moeten verkopen veel overuren gedraaid en we een geweldig huis hebben gekocht/naar wens verbouwt/gebouwt en ik een super mooie 330D e46 met alle opties had, mjjn Dochter Eva-lynn die nu inmiddels 1 jaar is toch altijd graag mijn oude liefde... de Bmw's terug willen hebben.


Veel E30's bekeken en besloten toch voor een E21 model te gaan kijken omdat deze nog Spartaanser is als zijn broertje de E30 (spartaans=leuk!)

Je zult op dit project dan ook geen ABS of Technische snufjes zien, mensen die dit doen hebben het volgens mij niet helemaal begrepen waar het bij deze modellen om draait :screwy

Dit is de eerste E21
Een Orgineel Nederlands geleverde Pustagrun E21 316 mijn inziens meest Sexy kleur om het Rauwe van deze auto te benadrukken, het sprak me aan dat het eigenlijk een kotskleur is, precies wat ik zoek voor mijn project :mrgreen:

Hoe staan de zaken er momenteel voor?

-Hella Sportgrille gemonteerd
-Immitatie BBS die ik ooit nog eens hoop te vervangen voor orginele
-Alle radiokabels eruit gehaald, Extra pluskabels, subwoofer kabels... ik ga luisteren naar een mooie lijn 6 :mrgreen:
-Varta Accu
-Interieur volledig opnieuw bekleed
-Afdekkingen koplampen NOS
-Rubbers achterlichten en kofferdeksel vervangen
-Sleutel besteld en laten maken zoals de E30/E23 als optie had met het gekleurde bmw logo en verlichting
-Petri Sport stuurwiel -> Met NOS naafafdekking
-Achterlichten volledig schoongemaakt, geschuurd en gepolijst en werkend gemaakt
-Trekhaak gedemonteerd
-Kleppen gesteld,pakking vervangen
-Nieuwe bougie's,Bougiekabels, rotor, verdelerkap
-Waterpomp en Thermostaat vervangen
-alle binnenverlichting gerepareerd
-Nieuwe uitlaatdelen vanaf de spruitstukken.
-Roest plekken behandeld om voorlopig mee te kunnen rijden (het is de Daily en we rijden zeker 2000km per maand)
-Het differentieel is een gillend keukwijf, maar zolang deze nog rolt ga ik hier niks aan doen... hoop de as/diff optijd klaar te hebben :mrgreen:
Volgens mij liep laatst al 1 as behoorlijk te kreunen, maar zoals ik al aangaf, ik heb toch wat fingerspitzengefhul op gedaan tot hoever we kunnen gaan voor het materiaal echt op is :goodnight

Plannen :

Optisch

-Bbs RS 4x100 breedset
-Lager op de wielen
-Orgineel Pustagrun houden (spuiten is een Pre voor later)
-Chromen bumpers (of nette set of verchromen)
-Nieuwe pezen/chroom vervangen wat niet netjes genoeg is
-Hella sportsgrille
-4 bak versnellingspook
-316 badge
-BMW verlichte sleutel (al hoort deze niet bij dit model)
-Klapramen en groen getint glas
-Verstelbare spiegel zowel links als rechts
-4 cilinder tellerbak met klok
-Normale moderne radio.
-Recaro stoelen of 1 Bride stoel/classic race stoel om fatsoenlijk te kunnen sturen
-Petri Sport stuur met Alcantara bekleding (eventueel in het pusta een middenstreep)

Technisch

-S50B30 of S50b32 (afhankelijk wat ik kan krijgen ivm chassisnummer bekend moet zijn voor RDW)
-Differentieel 3.45 40% sper 2 mounts (billet/eigenbouw/alpina)
-Wilwood Big brake kit voor + Remkrachtverdeler
-RVS remslangen
-GAZ Gold Schroefset (geen Bilstein/Eibach/Koni, dit heb ik ALTIJD al gehad onder mijn BMW'S
-Verstelbare Camber/Spoor achter + 323i Remmerij (E30 klauwen eventueel)
-Alles in Strongflex/Powerflex
-Brandstofpomp???
-Alpina chassistang Hardeman
-Veerpootbrug voor/achter (eventueel eigenbouw)
-Dikkere stabilisatorstangen
-Goede set Banden van Michelin (ben echt michelin fan)
-Custom RVS uitlaat met 1 pijp, want het is een 316.


Voor het 'project' hebben we nu dit :

-323i As aangeschaft deze word momenteel verstelbaar gemaakt (verstelling voor camber/sporing) en gepoedercoat bij GNG motorsport, steun en toeverlaat voor dit soort projecten als jullie hem niet kennen.
-Alle bijbehoren bij de as nieuw van ATE inclusief revisieset voor de remklauwen, wiellagers etc
-Elektrische buitenspiegel + draadboom rechts
-Alle ruiten Groen getint met zonnebaan, en klapramen achter deze komen uit Amerika (ik heb 2 sets, 1 gaat verkocht worden)

We moeten natuurlijk een enorme berg aan spullen voor het project nog hebben, met name de Motor, en de spullen bij Hardeman zal ik hard voor moeten gaan sparen, te bedenken dat ik geen garage heb, en geen 30 000 euro heb liggen om in mijn auto te stoppen, ons gezin draaiende moet houden.
Hoop ik dat jullie snappen dat dit lang gaat duren, maar zeker goed uitgevoerd gaat worden.
Met name het laswerk dat er moet gebeuren/onderhoud aan de koets kun je maar 1x goed doen.... en ondanks dat hij mijn inziens erg hard is, zal er best werk aan moeten gebeuren. :thumbsup

De bedoeling is bij ons volgende huis een volledig ingerichte garage neer te zetten... de auto heb ik in ieder geval al en zolang ik ermee rijd weet ik dat hij vertroetelt word en niet vergeten
Ik vind het prachtig om te zoeken naar de delen en dagelijks mee te rijden.. Rome is niet in 1 dag gebouwd, en niets kan voor mij tegen een oude bmw op :driving


De foto's tot nu toe zullen zsm gaan volgen, al merk ik nu al photobucket, mijn album, picassa... niet mijn ding zijn. :screwy
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Ik vraag de reactie's over dat het geen 6 cilinder is, ik beter een 323i had kunnen kopen voor jullie te houden.

Goed onderbouwde reactie's en feedback is uiteraard meer als welkom, en hard nodig in dit project!


Dit bericht is snel getypt, ik sta er niet voor in als het niet helemaal in de juiste volgorde staat of er typfouten in zitten, ik zal gaande weg het nalezen en waar nodig aanpassen



Vragen ?

-M10 subframe aanpassen of een M20 subframe
-Aandrijfas gebruiken van M10 of is 320 anders/moet dit sowiesow ingekort worden, of e30 bijv.
-Motorsteunen zijn deze te koop/het waard of zelf fabriceren
-Ik heb een getinte voorrruit met zonnebaan, deze heeft wat krassen is deze nieuw te bestellen.
-Rembekrachtiger/koppelingscilinder verplaatsen of niet
-Brandstofpomp in de tank of onder de auto -> 316 tank/323i tank verschillen.
-Heb ik het late of eerste model voorraam ivm bovenstaande
-Bestaan er korte stuurhuizen (stuurbekrachtiging is alleen een NO GO, dit komt er niet op!)
Last edited by Rst on Sun Sep 10, 2017 8:14 pm, edited 11 times in total.
User avatar
Rst
E21 starter
 
Posts: 36
Joined: Sat Sep 09, 2017 12:04 pm
My E21(s): 316

Re: [E21] Pustagrun S50 project

Postby uwbuurman » Sat Sep 09, 2017 7:00 pm

Welkom! Ik ben benieuwd naar de plaatjes, maar je verhaal is leuk, tot aan de laatste alinea. Het is hier een vriendelijk en leuk forum, worden geen mensen afgemaakt en meningen zijn welkom. Met andere woorden, het is geen e30 forum. Los daarvan, als ik vind dat een schroefset niks is, zal ik dat melden.

In ieder geval wens ik je succes met je plannen, de ideeën zijn goed in ieder geval :thumbsup
It's the man next door!

1978 BMW 323i Restauratie mucho grande
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA High Executive Sportline
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
 
Posts: 14322
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
Location: Ljouwert
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Re: [E21] Pustagrun S50 project

Postby 323baur » Sat Sep 09, 2017 7:34 pm

Ha, gevonden:)
Welkom. Mooie eerste posting.
Veel sleutel plezier.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
 
Posts: 13367
Joined: Fri Jan 12, 2007 9:44 pm
Location: the Netherlands, Houten

Re: [E21] Pustagrun S50 project

Postby Rst » Sun Sep 10, 2017 12:34 pm

Bedankt voor de reactie's.

Ik heb in het kort een leuk verhaal te proberen vertellen, 323 bauer heeft mij gezegd me hier aan te melden, dat er behulpzame mensen op dit forum zitten en het echt de moeite waard is.

Probeer wel het verhaal met een korrel(lees zak) zout te nemen, het is niet de bedoeling een heel levensverhaal hier te vertellen natuurlijk :loll

ik hoop jullie met dit topic toch mijn passie voor Bmw's ook een beetje over te dragen/te laten voelen :mrgreen:

Als het over Bmw's ging stond ik daar zo :mrgreen: :screwy



Voor mij is deze foto, dit uitzicht iets wat mij altijd aan heeft gesproken.
Een sportstuur, de sleutel die ik altijd al graag wou hebben spullen waar ik lang naar heb lopen zoeken en eindelijk in bezit heb!
En ja het stuur moet bekleed worden, maar dat kan over 5 jaar ook... of dat stuur dan nog te krijgen is is een 2e haha.



Image
En het kenmerkende jaren 70/80 neusje... wat is dat toch mooi e_ugeek
Image

ik ga proberen goede duidelijke afbeeldingen te maken van het project, zoals ik ooit met mijn Zundapp heb gedaan hier is een enorm project topic over op het Zundappforum wat ik met veel plezier teruglees en ook zeker een genot is geweest voor de mensen daar om te volgen (voor anderen wat irritatie :ugotmail )

Momenteel lopen we effe vast door wat andere verplichtingen, maar we wachten dus momenteel op de 323 as die klaargemaakt word door GNG motorsport (Zelf geen ruimte en gereedschap voor) en de klapramen die onderweg zijn uit Amerika.
Ik wil als dat binnen is in ieder geval de ruiten in de auto gaan zetten en de rest aanschaffen voor het onderstel, en de buitenspiegel gaan monteren om weer verder zicht te krijgen op de staat van de deuren.
En de roestplek onder mijn achterraam al lijkt me dit oppervlakkig.

Verder heb ik momenteel problemen met de temperatuur van de m10.. de waterpomp heeft inwendige lekkage waardoor er zich een luchtbel vormt voor de thermostaat, ik rijd dagelijks met de auto waardoor dit vervelend word.
Ook de Carburateur is vervelend aan het worden met het koude weer dus hier ga ik voorlopig mee bezig.

De Auto word dagelijks mee gereden, en zal ook mee gereden blijven worden tot ik echt kan gaan bouwen, wellicht de winter stilzetten afhankelijk van de werksituatie.

De Motorkap en voorschermen zijn matig, hier zoek ik betere exemplaren voor in kleur, liever geen imitatie plaatwerk. dan restaureer ik liever de orginele (PS hoe is de pasvorm van de immitatie delen?)

Lekke uitlaat gefixt
Image
Last edited by Rst on Tue Sep 19, 2017 7:19 pm, edited 1 time in total.
User avatar
Rst
E21 starter
 
Posts: 36
Joined: Sat Sep 09, 2017 12:04 pm
My E21(s): 316

Re: [E21] Pustagrun S50 project

Postby krijn98 » Sun Sep 10, 2017 10:39 pm

Welkom Riley, leuk en duidelijk verhaal. Wellicht kan een moderator dit verplaatsen naar het Nederlands talig gedeelte.

Mvg, Krijn
krijn98
E21 Fanatic
 
Posts: 243
Joined: Sat Jan 10, 2015 5:13 pm
Location: Ovezande, Zeeland
My E21(s): '78 bmw 316

Re: [E21] Pustagrun S50 project

Postby Jeroen » Mon Sep 11, 2017 8:59 am

Welkom hier! Maak je geen zorgen, zoveel mensen zoveel smaken, zolang iedereen maar zijn of haar mening kwijt kan.

Leuke plannen iig, hou ons op de hoogte van je vorderingen hoor!
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!
User avatar
Jeroen
Site Admin
 
Posts: 30635
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
Location: The Netherlands
My E21(s): '81 323i Baur

Re: [E21] Pustagrun S50 project

Postby Nick1984 » Mon Sep 11, 2017 10:18 pm

Mooie voorstelling!
Maar 22 jaar en al 20 auto's gehad? :shock:

Dat zijn er gemiddeld 5 per jaar als je in NL ook op je 18 je rijbewijs kunt halen :)

Ik ga dit zeker blijven volgen, leuke plannen!
Image
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
 
Posts: 1667
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: [E21] Pustagrun S50 project

Postby Rst » Sat Sep 16, 2017 1:19 pm

Iedereen maakt fouten, alleen mijn vrouwtje is een blijfertje :mrgreen:


Vandaag is de Valeo waterpomp voor de m10 binnengekomen, helaas is er een verkeerde pakking meegeleverd, deze heb ik bij BMW besteld en mag ik declareren bij Mister-auto.
Erg netjes opgelost!
Ik rijd nu al 2 weken met een defecte waterpomp die druppelt/lucht in mijn systeem drukt, ik hoop van niet maar het is zeker een aanslag voor mijn koppaking. :shock:
Image
Verder vandaag de Remklauwen/bouten van de achteras ingepakt, een kennis van mij gaat deze stralen, de zuigers laat ik zitten, deze waren gangbaar bij demontage maar zijn vast gaan zitten door wat vocht.
Ik hoop ze eruit te krijgen na het stralen, ik verwacht niet teveel problemen, eventueel ga ik op mijn werk 2 nieuwe exemplaren van maken van RVS316 of draai ik ze schoon en laat ik ze voorzien van een coating. en hoon ik de remklauwen 0.02-0.03mm op.
Mochten de e21 remklauwen nou echt niet gangbaar te krijgen zijn ga ik e30 remklauwen monteren/vermaken.
Het was een emmer vol met roest.
Foto van de as bij aankoop (gelukkig met keiharde ankerplaten)
Image
In een emmer met kruipolie
Image
De reden dat ik de e21 klauwen wil ga gebruiken is omdat ik een upgrade niet nodig vind de remmerij koel gaan houden gaat belangrijker worden (ook achter)
Tevens heb ik alles compleet om deze te reviseren, ik ben best wel van upgraden, maar ik vind een 323i as met orginele klauwen mooier, als een 323i as met e30 klauwen :mrgreen:

De remschijven achter zal ik eerdaags ook het hart van spuiten, ik vind roest altijd zo onverzorgd staan op je schijven.
De Remklauwen ga ik SCHILDEREN met hammerite, ervaringen uit het verleden zijn hier erg goed mee :mrgreen: worden gewoon zwart aangezien Wilwood klauwen ook zwart zijn.
Image
User avatar
Rst
E21 starter
 
Posts: 36
Joined: Sat Sep 09, 2017 12:04 pm
My E21(s): 316

Re: [E21] Pustagrun S50 project

Postby Rst » Sun Sep 17, 2017 12:50 pm

Vandaag op zondag een klein detail ontvangen met 1st class mail, de orginele Hella stickers voor op de aftermarket Hella Grille. :mrgreen:


Image
User avatar
Rst
E21 starter
 
Posts: 36
Joined: Sat Sep 09, 2017 12:04 pm
My E21(s): 316

Re: [E21] Pustagrun S50 project

Postby bmw e12 e21 » Mon Sep 18, 2017 8:06 pm

Mooie werken hier! Heb je een 323i achteras van een type 1 of 2?
er is nl. verschil in de diameters van de zuigers in de klauwen.
En ik dacht dat de type 2 ook een remkrachtbegrenzer had en de type 1 niet.
grt Remy

BMW e21 315 1983 75pk+ 110Nm+ WEBER 32/36 DGAV
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
 
Posts: 3684
Joined: Sat Nov 30, 2013 10:29 am
Location: Belgium - Limburg
My E21(s): '82 EURO 323i Edition S manual

Re: [E21] Pustagrun S50 project

Postby uwbuurman » Mon Sep 18, 2017 8:34 pm

Bijna juist, vanaf 1978, september is de achteras aangepast, dus onder de type 1 al. Vanaf 1979, bij de type 2, is een remdrukverdeler toegepast. Doet niks meer dan de remdruk naar achter niet te agressief te laten zijn.
It's the man next door!

1978 BMW 323i Restauratie mucho grande
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA High Executive Sportline
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
 
Posts: 14322
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
Location: Ljouwert
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Re: [E21] Pustagrun S50 project

Postby Rst » Tue Sep 19, 2017 7:19 pm

bmw e12 e21 wrote:Mooie werken hier! Heb je een 323i achteras van een type 1 of 2?
er is nl. verschil in de diameters van de zuigers in de klauwen.
En ik dacht dat de type 2 ook een remkrachtbegrenzer had en de type 1 niet.


Ik weet niet of er verschil is, ik heb een as gekocht die al 20 jaar buiten lag, het leek me een onmisbaar ingrediënt, ik had de as zelfs eerder als de auto. :mrgreen:

De as word aangepast zodat de auto ook achter uitgelijnd kan worden dit verzorgt GNG motorsport vanwege gebrek aan ruimte/juiste middelen.
Dit is een voorbeeld maar dan van een E30 as.
Of hij 'lock plates' of Excenters gaat gebruiken zoals onderstaand weet ik niet, heb met allebei goede ervaringen in het verleden.
Image

De remzuigers heb ik nog niet opgemeten vwb de diameter ik ga er wel van uit dat ik de juiste revisie set heb, ik laat ze eerst stralen en ga ze er dan uit proberen te krijgen.
Jammer genoeg kun je de klauwen voor wat ik gezocht heb niet meer nieuw bestellen.

Vandaag eindelijk de M10 waterpomp gewisseld, 85% van het werk vanaf de grille (middengrille) gedaan, De auto blijft weer op temperatuur en maakt geen bijgeluid meer :mrgreen:
Het pakkingvlak heb ik netjes schoongemaakt en gevuld met kneedbaar staal aangezien deze was ingevreten, die kan weer 35 jaar.
Image
Normaal blaas ik alles altijd af/maak ik alles brandschoon, ik had hier geen tijd voor en heb enkel het nodige gedaan.

Het volgende dat in orde moet is de Carburateur, ik zal Slager in staphorst vragen of die eventueel nog een pierburg heeft liggen voor de onderdelen.

Verder is mijn tank gaan lekken bij volledig afvullen, dat komt wel als ik de as ga wisselen, kan ik nu mooi een net/roestvrij exemplaar zoeken, deze ook stralen/poedercoaten :driving
Alleen even goed afdichhten ivm met straalgrit, dit vinden je injectoren of je carburateur maar niks natuurlijk :mrgreen:
User avatar
Rst
E21 starter
 
Posts: 36
Joined: Sat Sep 09, 2017 12:04 pm
My E21(s): 316

Re: [E21] Pustagrun S50 project

Postby bmw e12 e21 » Wed Sep 20, 2017 8:51 pm

Mooie werkjes Riley!

Wat je ook kan doen is een WEBER 32/36 monteren. Die zijn gemakkelijk af te stellen en heb je nieuw voor een 300euro.
Moet je wel een adapter frezen voor hem op het spruitstuk passend te maken. Maar dat is piece of cake voor jou denk ik.

Ivm de brandstoftank, Als hij lekt bij vullen zijn het meestal de ontluchtingsleidingen die door de ouderdom niet meer dicht zijn.
Dus eerst de tanks demonteren, inspecteren en nieuwe brandstofliedingen plaatsen.
grt Remy

BMW e21 315 1983 75pk+ 110Nm+ WEBER 32/36 DGAV
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
 
Posts: 3684
Joined: Sat Nov 30, 2013 10:29 am
Location: Belgium - Limburg
My E21(s): '82 EURO 323i Edition S manual

Re: [E21] Pustagrun S50 project

Postby Rst » Sat Sep 23, 2017 9:52 pm

Vandaag een eby pakketje ontvangen, 2 nieuwe kentekenlampjes van hell, netjes met hella in de glaasjes (made in romania?)
Image
Verder nog 1 oudere foto van wat onderhoud
Image
Image
User avatar
Rst
E21 starter
 
Posts: 36
Joined: Sat Sep 09, 2017 12:04 pm
My E21(s): 316

Re: [E21] Pustagrun S50 project

Postby uwbuurman » Sun Sep 24, 2017 12:37 am

Nice!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i Restauratie mucho grande
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA High Executive Sportline
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
 
Posts: 14322
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
Location: Ljouwert
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Next

Return to 'Modified' (Alpina, Hartge, etc)

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 6 guests

cron