Hardeman Motorsport - motorsport parts and diff specialist

v8 e21 Drift project (v.a. eind pag.3)

Post Reply
User avatar
Adje
Upcoming E21 fanatic
Posts: 136
Joined: Sun Aug 10, 2008 9:44 pm
Location: Sint Anthonis, Netherlands

Re: v8 e21 Drift project (v.a. eind pag.3)

Post by Adje » Tue Jul 22, 2014 12:31 am

bedankt voor de reacties!
hierbij het viegwiel verhaal:
ik heb het achterste gedeelte van het dubbelmassa vliegwiel er af gehaald. dan hou je dit over:
Image
ik heb een bus laten draaien bij de draaier, de gaten over genomen van het oude vliegwiel en de bus er in geperst.
Image
toen het automatenvliegwiel
hier het hart uit laten frezen zodat het precies over de bus heen valt, en de afstand klopt met origineel.
Image
dat dus vast gelast, en later het overtollige materiaal weg laten frezen.
Image
nu ga ik de bus nog vast lassen voor de zekerheid,
en dan kan het gebalanceerd worden. ik ga ook een sinterplaat laten maken. en het kantelpunt van de drukgroep laten verzetten door een gespecialiseerd bedrijf.

daarna kan eindelijk de bak weer tegen de motor, en de motor weer in de auto (met de x5 carterpan) en dan kan ik beginnen aan het subframe te fabriceren. :shake



User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 15416
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: v8 e21 Drift project (v.a. eind pag.3)

Post by uwbuurman » Tue Jul 22, 2014 12:57 am

Mooi werk man!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25755
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: v8 e21 Drift project (v.a. eind pag.3)

Post by Jeroen » Tue Jul 22, 2014 8:18 am

Leuk zelf aan het ontwikkelen. Operatie vliegwiel, was dat nodig om de juiste bak te kunnen plaatsen ofzo?
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

User avatar
Adje
Upcoming E21 fanatic
Posts: 136
Joined: Sun Aug 10, 2008 9:44 pm
Location: Sint Anthonis, Netherlands

Re: v8 e21 Drift project (v.a. eind pag.3)

Post by Adje » Wed Jul 23, 2014 12:25 am

dit was niet nodig. ik ga de bak gebruiken die bij de motor hoort.
maar voor het driften is een star vliegwiel beter, en het originele vliegwiel is veel te zwaar. een 740i/540i is bedoeld om relaxed te cruisen en bij driften wil je juist dat het snel optoert.

ik had beter een kant en klaar aluminium "race" vliegwiel+koppelings set kunnen kopen. Dat was achteraf gezien niet veel duurder geweest dan dit, en nog lichter.
al het werk wat ik heb laten doen is me duurder uitgevallen dan gedacht.

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25755
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: v8 e21 Drift project (v.a. eind pag.3)

Post by Jeroen » Wed Jul 23, 2014 12:50 am

Tsja zo leer je af en toe weer wat bij!
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

MathyE21
Upcoming E21 fanatic
Posts: 72
Joined: Mon May 12, 2014 1:27 pm
My E21(s): BMW E21 V8 '78
Location: Borne Holland

Re: v8 e21 Drift project (v.a. eind pag.3)

Post by MathyE21 » Mon Aug 11, 2014 5:27 pm

Maar wel gaaf dat je alles zelf doet! Leuk project!

User avatar
Adje
Upcoming E21 fanatic
Posts: 136
Joined: Sun Aug 10, 2008 9:44 pm
Location: Sint Anthonis, Netherlands

Re: v8 e21 Drift project (v.a. eind pag.3)

Post by Adje » Sun Nov 23, 2014 9:55 pm

afgelopen tijd druk geweest met verhuizen naar een andere hobbyschuur. helaas heeft het project onder andere daardoor stil gelegen.
maar ben weer van plan de komende avonden weer lekker aan de gang te gaan met de e21 v8 drift auto!

foto van de nieuwe locatie. (dit is het stukje dat ik gehuurd heb, de rest is van een paar andere drifters) de auto staat hier nog op zijn transport wielen op de kantelbok helemaal achter in de hoek. maar staat nu ondertussen al wat lager en verder naar voren.
Image

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25755
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: v8 e21 Drift project (v.a. eind pag.3)

Post by Jeroen » Sun Nov 23, 2014 10:22 pm

Mooi, lekker de ruimte!
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 15416
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: v8 e21 Drift project (v.a. eind pag.3)

Post by uwbuurman » Mon Nov 24, 2014 8:39 am

Das een lekkere stek inderdaad!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport

User avatar
Adje
Upcoming E21 fanatic
Posts: 136
Joined: Sun Aug 10, 2008 9:44 pm
Location: Sint Anthonis, Netherlands

Re: v8 e21 Drift project (v.a. eind pag.3)

Post by Adje » Sat Jan 10, 2015 12:28 am

ik had een X5 carter gekocht omdat ik dacht dat ik dan veel meer ruimte zou hebben voor de vooras, die gemonteerd, motor er in gehangen. Maar toen ik de motor weer ongeveer op de plek had hangen bleek al snel dat dit carter veel te laag kwam. Ik heb nog een stuk uit de parafan geslepen, maar nog steeds niet genoeg ruimte.
Image
Image
nog gekeken of ik misschien de x5 pan aan kon passen, maar dan zou ik ook de oliepomp drastisch aan moeten passen, en dat leek me verre van makkelijk.
toen de 740i carterpan weer terug gehangen.
Image
de kogel van de (e36) draagarm hangt hier ongeveer op de goede plek.
maar helaas lang niet genoeg ruimte voor het stuurhuis.
dus de 740i carterpan maar drastisch gemodificeerd...
het is een carter uit 2 delen: aluminium, met de onderste pan van dubbel laags plaatstaal.
op deze foto is het alu gedeelte weer gelast en goed te zien hoeveel korter het is geworden:
Image
daarna ook de stalen pan verlast:
Image
nu was er wat meer plek gekomen, en ben ik begonnen met het subframe. ik heb de bussen waar de draagarm kogels in zitten uit een e36 subframe geslepen, toen heel veel gemeten, en ze op de goede plek gehecht.
Image
Image
daarna het stuurhuis op de goede plek gehangen
Image
en er een bochtje omheen gemaakt,
en het stuurhuis op exact de goede plek gehangen
Image
en brackets voor het stuurhuis gemaakt.
Image
en daarna alles verstevigd
Image
Image

Ik ben er trots op :)
lichter dan een e36 subframe en ik denk een stuk sterker.
er zitten ook heel wat hobby uurtjes in.

User avatar
barry2830
Upcoming E21 fanatic
Posts: 114
Joined: Tue Jul 23, 2013 6:58 pm
My E21(s): 79 nl 323i
Location: nederland

Re: v8 e21 Drift project (v.a. eind pag.3)

Post by barry2830 » Sat Jan 10, 2015 1:29 am

Daar kan je zeker trots op zijn ziet er goed uit. :thumbsup
Wie achter de kudde aanloopt, loopt altijd door de stront!

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25755
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: v8 e21 Drift project (v.a. eind pag.3)

Post by Jeroen » Sat Jan 10, 2015 1:26 pm

Gaaf! Als je handig bent met metaal en lasapparaten kan er zoveel meer (zoals een vriend van mij ook altijd zegt: "wat niet past wordt gelast"). Gave oplossingen hoor! En ik zie toch wel een potentieel adres voor een partijtje E21 veerpootbruggen hehe :oops:
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 15416
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: v8 e21 Drift project (v.a. eind pag.3)

Post by uwbuurman » Sat Jan 10, 2015 1:38 pm

Zo, das het betere constructiewerk!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport

User avatar
Adje
Upcoming E21 fanatic
Posts: 136
Joined: Sun Aug 10, 2008 9:44 pm
Location: Sint Anthonis, Netherlands

Re: v8 e21 Drift project (v.a. eind pag.3)

Post by Adje » Fri Apr 03, 2015 1:09 am

ik zie dat ik alweer een tijdje niks meer heb ge update hier...
ondertussen heb ik het subframe alweer verlast omdat ik er achter kwam dat de binnenste draagarm kogels niet op de goede plek stonden. de draagarmen stonden niet recht onder de auto.
Image
de achterkant van de draagarmen komt in uniballs. een busje gemaakt, en dat in de chassisbalk gehecht:
Image
draagarmen verlengd, en fuses verlast.
Image
Image
de bout is ervoor om te voorkomen dat de band aan loopt tegen de draagarm bij "full lock"
Image

daarna begonnen aan de motorsteunen:
Image
Image
Image
Image
Image
Bussen gedraaid, en strongflex draagarmbussen er in.
Image
Image
Image
Image
Image
Image

zo. de motor hangt :banana
nu de baksteun nog.
motor steunen, draagarmen en nog veel andere onderdelen laat ik straks in 1x poedercoaten.

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 15416
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: v8 e21 Drift project (v.a. eind pag.3)

Post by uwbuurman » Fri Apr 03, 2015 7:54 am

Ha, mooie positie, dat blok!!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport

Post Reply