E21 ->M30B34
- pattam2009
- E21 VIP
- Posts: 1066
- Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
- My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
- Location: Zuid Holland
Re: Motorombouw van M30B28->M30B34
Mooi man, ziet er perfect uit.
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
Gr, Patrick.
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Motorombouw van M30B28->M30B34
+1
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Re: Motorombouw van M30B28->M30B34
Nu was het tijd om wat tijd te schenken aan mijn oude blok. Eerst een motortakel gekocht van chinese kwaliteit, prima voor de hobbyist!
Groot aandachtspunt bij het plaatsen van een groot blok in een E21 is de hoek van de evenaar. Deze dient zo horizontaal mogelijk te liggen zodat je het blok maximaal kan kantelen. Dit heeft mij uiteindelijk een paar pogingen gekost, totdat het uiteindelijk wel lukte.
Toen het blok er uit was ben ik aan de slag gegaan met het bepalen van de positie voor een te plaatsen remkrachtverdeler. Daarnaast heb ik de rembekrachtiger weer toonbaar gemaakt.
Bevestigingsbeugeltje:
Ik heb tevens een e12 hoofdremcilinder geplaatst en het nodige leidingwerk gemaakt.
Groot aandachtspunt bij het plaatsen van een groot blok in een E21 is de hoek van de evenaar. Deze dient zo horizontaal mogelijk te liggen zodat je het blok maximaal kan kantelen. Dit heeft mij uiteindelijk een paar pogingen gekost, totdat het uiteindelijk wel lukte.
Toen het blok er uit was ben ik aan de slag gegaan met het bepalen van de positie voor een te plaatsen remkrachtverdeler. Daarnaast heb ik de rembekrachtiger weer toonbaar gemaakt.
Bevestigingsbeugeltje:
Ik heb tevens een e12 hoofdremcilinder geplaatst en het nodige leidingwerk gemaakt.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29247
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: E21 M30B28 en naar M30B34
Op verzoek van Aldo is het draadje over de nieuw opgebouwde M30B34 nu toegevoegd aan het oorspronkelijke topic over de auto, en aangezien deze wellicht nog beter thuis hoort in het Modified topic de hele handel daar maar heen geschoven.
Erg fraai project dat we hopelijk snel eens live mogen zien. We hebben tenslotte niet veel meer, maar nog wel wat op de planning staan voor dit jaar: de Eifelrit en de toerrit Zuid-Holland / Zeeland!
Ik vond in het Engelse gedeelte trouwens nog wat oude topics van Reinier, miss leuk om even hiervandaan te linken:
http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.php?f=7&t=1830
http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.php?f=7&t=2650
Erg fraai project dat we hopelijk snel eens live mogen zien. We hebben tenslotte niet veel meer, maar nog wel wat op de planning staan voor dit jaar: de Eifelrit en de toerrit Zuid-Holland / Zeeland!
Ik vond in het Engelse gedeelte trouwens nog wat oude topics van Reinier, miss leuk om even hiervandaan te linken:
http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.php?f=7&t=1830
http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.php?f=7&t=2650
Regards/groeten, Jeroen
Re: E21 M30B28 en naar M30B34
Bedankt Jeroen!
Als ik een realistische tijdsverwachting mag geven, dan denk ik niet meer dat ik dit jaar nog ga rijden. Simpelweg een gebrek aan tijd ofwel een te volle agenda en daarnaast nog veel zaken uit te zoeken. Bovendien een huis gekocht waar ik over 6 weken de sleutel van krijg, hier zal ook aardig wat tijd in gaan zitten. Mijn dagelijkse "sletta" heeft komende week eerst behoorlijk wat aandacht nodig... .
VW Jetta MK2, ooit een tikje gehad op deze zijde met uiteindelijk de nodige roestvorming.
Nou, nu maar weer terug naar de BMW, waar de komende tijd dus wat minder aan gewerkt wordt.
Spruitstuk gestraald
En verzinkt
Waterpomp even aanpassen vanwege vermoedelijke ruimte problemen:
Oplettende kijker zal nog iets vreemds zien, hierover later meer....
Als ik een realistische tijdsverwachting mag geven, dan denk ik niet meer dat ik dit jaar nog ga rijden. Simpelweg een gebrek aan tijd ofwel een te volle agenda en daarnaast nog veel zaken uit te zoeken. Bovendien een huis gekocht waar ik over 6 weken de sleutel van krijg, hier zal ook aardig wat tijd in gaan zitten. Mijn dagelijkse "sletta" heeft komende week eerst behoorlijk wat aandacht nodig... .
VW Jetta MK2, ooit een tikje gehad op deze zijde met uiteindelijk de nodige roestvorming.
Nou, nu maar weer terug naar de BMW, waar de komende tijd dus wat minder aan gewerkt wordt.
Spruitstuk gestraald
En verzinkt
Waterpomp even aanpassen vanwege vermoedelijke ruimte problemen:
Oplettende kijker zal nog iets vreemds zien, hierover later meer....
Re: E21 M30B28 en naar M30B34
Dat heb ik inderdaad verwijderd, maar dat vertelde ik al in de omschrijving .
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29247
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: E21 M30B28 en naar M30B34
Poelie voor de aandrijving van de stuurbekrachtigingspomp is verhuisd van de trillingsdemper naar de dynamo?
Regards/groeten, Jeroen
Re: E21 M30B28 en naar M30B34
Klopt! Daarnaast zie je een e46 stuurpomp met "custom" poelie.
Re: E21 M30B28 en naar M30B34
Nieuwe schakelkoppeling, helaas een verkeerde uitvoering, dus een busje voor laten draaien.
Klaar om te takelen!
Ploep
En toen begon het feest....na alles aangesloten te hebben even wat startpogingen gedaan. Jammer genoeg wilde de motor niet aanslaan. Hij had geen vonk.
Dat was wel heel erg logisch, want ik had de sensoren op de bak niet aangesloten. En daarnaast het verkeerde vliegwiel gemonteerd van mijn 2.8 liter. Niet wetende dat ik dus gebruik moest maken van mooie nokjes op mijn vliegwiel. Al doende leert men. Motor er dus weer uit en het andere vliegwiel maar monteren.
Daarnaast was de bevestiging voor de sensoren niet geheel standaard meer, want de bevestiging was verwijderd met behulp van een haakse slijper .
Dan de sensoren er eerst maar indrukken en kijken of hij wat wil starten...
Dit bleek een bijzonder goed idee te zijn
Eerst maar weer nieuwe sensoren zoeken en een oplossing verzinnen.
Intussen weer een stukje verder met het stuurhuis. Banjo bouten ingekort, middelste aansluiting verdiept en ingekort en daarnaast leidingen op maat gemaakt.
Klaar om te takelen!
Ploep
En toen begon het feest....na alles aangesloten te hebben even wat startpogingen gedaan. Jammer genoeg wilde de motor niet aanslaan. Hij had geen vonk.
Dat was wel heel erg logisch, want ik had de sensoren op de bak niet aangesloten. En daarnaast het verkeerde vliegwiel gemonteerd van mijn 2.8 liter. Niet wetende dat ik dus gebruik moest maken van mooie nokjes op mijn vliegwiel. Al doende leert men. Motor er dus weer uit en het andere vliegwiel maar monteren.
Daarnaast was de bevestiging voor de sensoren niet geheel standaard meer, want de bevestiging was verwijderd met behulp van een haakse slijper .
Dan de sensoren er eerst maar indrukken en kijken of hij wat wil starten...
Dit bleek een bijzonder goed idee te zijn
Eerst maar weer nieuwe sensoren zoeken en een oplossing verzinnen.
Intussen weer een stukje verder met het stuurhuis. Banjo bouten ingekort, middelste aansluiting verdiept en ingekort en daarnaast leidingen op maat gemaakt.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: E21 M30B28 en naar M30B34
Zo, lekker bezig weer. Die aansluiting voor de sensoren, das wel balen! Kun je die ook uitboren en er bussen in zetten?
Re: E21 M30B28 en naar M30B34
Ik had het even wat anders neer moeten typen, we kijken nog steeds in de verleden tijd. Inmiddels loopt de motor wel en is dit probleem al opgelost. Mijn topic begint inmiddels redelijk gelijk te lopen met de realiteit. De frequentie van updaten zal daardoor behoorlijk naar beneden gaan.
De oplossing:
Deze foto is ook van rond dezelfde tijd en is wellicht wel even leuk om te posten. Een ander project waarvoor ik het frame getekend heb en het frame m.b.v. lasersnijden uitgesneden is voor een goede pasvorm:
De oplossing:
Deze foto is ook van rond dezelfde tijd en is wellicht wel even leuk om te posten. Een ander project waarvoor ik het frame getekend heb en het frame m.b.v. lasersnijden uitgesneden is voor een goede pasvorm: