E21 ->M30B34
Re: Motorombouw van M30B28->M30B34
Het probleem zit hem ergens in de bougievonkjes. Ik zal me later in dit topic verder toewijden over wat ik exact getest heb en tegen welke problemen ik aangelopen ben. In ieder geval bedankt dat je bereid bent om mee te denken .
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Motorombouw van M30B28->M30B34
Nieuw doosje vonkje halen...Aldo wrote:Het probleem zit hem ergens in de bougievonkjes.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29247
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Motorombouw van M30B28->M30B34
Regards/groeten, Jeroen
- bmw328ie21
- E21 VIP
- Posts: 633
- Joined: Wed Mar 25, 2009 8:39 pm
- Location: Heemskerk
Re: Motorombouw van M30B28->M30B34
zo dat ziet er netjes uit
ik vraag alleen mijn af of jou carterpan past want die bult die er in zit moet zover naar mogelijk naar voren dat hij over je stuurhuis past
of zit de motor al in je auto?
ik vraag alleen mijn af of jou carterpan past want die bult die er in zit moet zover naar mogelijk naar voren dat hij over je stuurhuis past
of zit de motor al in je auto?
Re: Motorombouw van M30B28->M30B34
Het stuurhuis zit aan de "achterzijde" van het subrame bij een E21. Bij modellen na de E21 zit het stuurhuis voor het subframe en zou het wellicht een probleem vormen?
In principe is dit qua afmetingen hetzelfde blok als het M30B28 blok, die er reeds in zat. Dit carterpan past dus( Hij ligt inderdaad al op zijn plek).
In principe is dit qua afmetingen hetzelfde blok als het M30B28 blok, die er reeds in zat. Dit carterpan past dus( Hij ligt inderdaad al op zijn plek).
Re: Motorombouw van M30B28->M30B34
Weer even een foto update:
Pasvlakken zijn allemaal trouwens weer netjes gemaakt met behulp van een glasplaat en fijnkorrelig wetproof schuurpapier:
Dynamo is aan de beurt:
Heb er even wat moeite voor moeten doen;):
Weer netjes in de lak:
Nieuwe lagers voor in de dynamo:
De koolborstels tevens vervangen, de sporen waren nog prima:
Pasvlakken zijn allemaal trouwens weer netjes gemaakt met behulp van een glasplaat en fijnkorrelig wetproof schuurpapier:
Dynamo is aan de beurt:
Heb er even wat moeite voor moeten doen;):
Weer netjes in de lak:
Nieuwe lagers voor in de dynamo:
De koolborstels tevens vervangen, de sporen waren nog prima:
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29247
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Motorombouw van M30B28->M30B34
Mooi werk, en wederom fraai gedocumenteerd!
Regards/groeten, Jeroen
Re: Motorombouw van M30B28->M30B34
Goed nieuws! Hij loopt! Wat een opluchting
Re: Motorombouw van M30B28->M30B34
Vraagje voor de kenners, hoe gedraagt een blok zich na nieuw opgebouwd te zijn? Wat kan ik verwachten van pakkingen en dergelijken? Zal ik uiteindelijk alle boutjes na moeten lopen om even na te trekken?(Kopbouten natrekken is mij bekend). Gaan de pakkingen nog roken, t.g.v. de eerste hitte?
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29247
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Motorombouw van M30B28->M30B34
Pakkingen vallen mee, meestal gaan wel de uitlaatpakkingen wat roken en stinken. Ik doe zelf standaard wel na bijv 500-1.000km even de meest cruciale zaken natrekken. Behalve klepdeksel bijv ook even carterpan en inlaatspruitstuk, en zeker niet te vergeten wat er los is geweest aan de aandrijflijn, met name cardanas en aandrijfassen.
Regards/groeten, Jeroen
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Motorombouw van M30B28->M30B34
Kopbouten hoef je toch niet na te trekken ?
Hiervoor gebruik je toch een nieuwe set, en het zijn niet voor niets "rekbouten".
Deze worden tot een bepaald draaimoment aangedraaid waarna je nog een bepaalde hoek moet bijdraaien. Dit zorgt ervoor dat de bouten met de juiste spanning de kop op het blok drukken.
Hiervoor gebruik je toch een nieuwe set, en het zijn niet voor niets "rekbouten".
Deze worden tot een bepaald draaimoment aangedraaid waarna je nog een bepaalde hoek moet bijdraaien. Dit zorgt ervoor dat de bouten met de juiste spanning de kop op het blok drukken.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: Motorombouw van M30B28->M30B34
Klopt het is inderdaad een nieuwe set rekbouten en deze moet je nadat de motor op temperatuur is geweest natrekken, hier heb je 3 stappen voor:
1: 60 Nm, 20 minuten wachten
2: 80 Nm, motor 25 minuten warm laten draaien
3: Bouten 35 graden aandraaien
1: 60 Nm, 20 minuten wachten
2: 80 Nm, motor 25 minuten warm laten draaien
3: Bouten 35 graden aandraaien
Re: Motorombouw van M30B28->M30B34
We gaan weer verder, helaas tijdens het monteren een boutje laten vallen. Ik had mezelf nog zo voorgenomen om geen boutjes te laten vallen in het gapende gat bij de distributieketting . , dat is me dus wel gelukt. Helaas bleek het ook nog een rvs boutje te zijn, dus mijn mooie magneetpen had er ook maar weinig grip op:). Gelukkig stond de motor in de motorbok en heb ik hem 10 tal malen rondgedraaid net zolang tot het boutje netjes via het gat voor de oliedruksensor er uit kwam. Wat een opluchting .
Vrolijk verder gegaan met monteren, met het volgende resultaat:
Wel een beetje overdreven bling...
Vrolijk verder gegaan met monteren, met het volgende resultaat:
Wel een beetje overdreven bling...