Hardeman Motorsport - motorsport parts and diff specialist

E21 ->M30B34

User avatar
pattam2009
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1066
Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
Location: Zuid Holland

Re: Motorombouw van M30B28->M30B34

Post by pattam2009 » Mon Aug 11, 2014 11:14 am

Mooi man, ziet er perfect uit. :thumbsup


Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 15417
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Motorombouw van M30B28->M30B34

Post by uwbuurman » Mon Aug 11, 2014 1:28 pm

Nice!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport

User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1513
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: Motorombouw van M30B28->M30B34

Post by Nick1984 » Mon Aug 11, 2014 10:37 pm

Zeer proper blokje!!!
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]

User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4225
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Motorombouw van M30B28->M30B34

Post by bmw e12 e21 » Tue Aug 12, 2014 10:06 pm

:thumbsup +1
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ WEBER 32/36 DGAV
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25756
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Motorombouw van M30B28->M30B34

Post by Jeroen » Tue Aug 12, 2014 10:07 pm

Nieuwer dan nieuw!
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

Aldo
Upcoming E21 fanatic
Posts: 115
Joined: Mon Aug 22, 2011 6:37 pm

Re: Motorombouw van M30B28->M30B34

Post by Aldo » Mon Aug 18, 2014 12:25 pm

Nu was het tijd om wat tijd te schenken aan mijn oude blok. Eerst een motortakel gekocht van chinese kwaliteit, prima voor de hobbyist!
Image

Groot aandachtspunt bij het plaatsen van een groot blok in een E21 is de hoek van de evenaar. Deze dient zo horizontaal mogelijk te liggen zodat je het blok maximaal kan kantelen. Dit heeft mij uiteindelijk een paar pogingen gekost, totdat het uiteindelijk wel lukte.
Image
Image
Image

Toen het blok er uit was ben ik aan de slag gegaan met het bepalen van de positie voor een te plaatsen remkrachtverdeler. Daarnaast heb ik de rembekrachtiger weer toonbaar gemaakt.
Image
Bevestigingsbeugeltje:
Image
Image
Image
Ik heb tevens een e12 hoofdremcilinder geplaatst en het nodige leidingwerk gemaakt.
Image
Image

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25756
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 M30B28 en naar M30B34

Post by Jeroen » Thu Aug 21, 2014 8:13 am

Op verzoek van Aldo is het draadje over de nieuw opgebouwde M30B34 nu toegevoegd aan het oorspronkelijke topic over de auto, en aangezien deze wellicht nog beter thuis hoort in het Modified topic de hele handel daar maar heen geschoven.

Erg fraai project dat we hopelijk snel eens live mogen zien. We hebben tenslotte niet veel meer, maar nog wel wat op de planning staan voor dit jaar: de Eifelrit en de toerrit Zuid-Holland / Zeeland!

Ik vond in het Engelse gedeelte trouwens nog wat oude topics van Reinier, miss leuk om even hiervandaan te linken:
http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.php?f=7&t=1830
http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.php?f=7&t=2650
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

Aldo
Upcoming E21 fanatic
Posts: 115
Joined: Mon Aug 22, 2011 6:37 pm

Re: E21 M30B28 en naar M30B34

Post by Aldo » Thu Aug 21, 2014 9:28 am

Bedankt Jeroen!

Als ik een realistische tijdsverwachting mag geven, dan denk ik niet meer dat ik dit jaar nog ga rijden. Simpelweg een gebrek aan tijd ofwel een te volle agenda en daarnaast nog veel zaken uit te zoeken. Bovendien een huis gekocht waar ik over 6 weken de sleutel van krijg, hier zal ook aardig wat tijd in gaan zitten. Mijn dagelijkse "sletta" heeft komende week eerst behoorlijk wat aandacht nodig... :wtf.

VW Jetta MK2, ooit een tikje gehad op deze zijde met uiteindelijk de nodige roestvorming.
Image

Nou, nu maar weer terug naar de BMW, waar de komende tijd dus wat minder aan gewerkt wordt.

Spruitstuk gestraald
Image

Image

En verzinkt
Image
Image

Waterpomp even aanpassen vanwege vermoedelijke ruimte problemen:
Image
Image

Oplettende kijker zal nog iets vreemds zien, hierover later meer....

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 15417
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E21 M30B28 en naar M30B34

Post by uwbuurman » Thu Aug 21, 2014 10:52 am

viscoschroefdraad op de wasserpümpe?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport

Aldo
Upcoming E21 fanatic
Posts: 115
Joined: Mon Aug 22, 2011 6:37 pm

Re: E21 M30B28 en naar M30B34

Post by Aldo » Thu Aug 21, 2014 11:07 am

Dat heb ik inderdaad verwijderd, maar dat vertelde ik al in de omschrijving :wink: .

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25756
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 M30B28 en naar M30B34

Post by Jeroen » Thu Aug 21, 2014 11:27 am

Poelie voor de aandrijving van de stuurbekrachtigingspomp is verhuisd van de trillingsdemper naar de dynamo?
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

Aldo
Upcoming E21 fanatic
Posts: 115
Joined: Mon Aug 22, 2011 6:37 pm

Re: E21 M30B28 en naar M30B34

Post by Aldo » Thu Aug 21, 2014 11:41 am

:thumbsup
Klopt! Daarnaast zie je een e46 stuurpomp met "custom" poelie.

Aldo
Upcoming E21 fanatic
Posts: 115
Joined: Mon Aug 22, 2011 6:37 pm

Re: E21 M30B28 en naar M30B34

Post by Aldo » Mon Aug 25, 2014 7:57 am

Nieuwe schakelkoppeling, helaas een verkeerde uitvoering, dus een busje voor laten draaien.
Image
Klaar om te takelen!
Image
Ploep
Image
En toen begon het feest....na alles aangesloten te hebben even wat startpogingen gedaan. Jammer genoeg wilde de motor niet aanslaan. Hij had geen vonk.
Dat was wel heel erg logisch, want ik had de sensoren op de bak niet aangesloten. En daarnaast het verkeerde vliegwiel gemonteerd van mijn 2.8 liter. Niet wetende dat ik dus gebruik moest maken van mooie nokjes op mijn vliegwiel. Al doende leert men. Motor er dus weer uit en het andere vliegwiel maar monteren.
Daarnaast was de bevestiging voor de sensoren niet geheel standaard meer, want de bevestiging was verwijderd met behulp van een haakse slijper :bag .
Image
Dan de sensoren er eerst maar indrukken en kijken of hij wat wil starten...
Image
Dit bleek een bijzonder goed idee te zijn :bag
Image
Eerst maar weer nieuwe sensoren zoeken en een oplossing verzinnen.

Intussen weer een stukje verder met het stuurhuis. Banjo bouten ingekort, middelste aansluiting verdiept en ingekort en daarnaast leidingen op maat gemaakt.
Image

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 15417
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E21 M30B28 en naar M30B34

Post by uwbuurman » Mon Aug 25, 2014 1:35 pm

Zo, lekker bezig weer. Die aansluiting voor de sensoren, das wel balen! Kun je die ook uitboren en er bussen in zetten?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport

Aldo
Upcoming E21 fanatic
Posts: 115
Joined: Mon Aug 22, 2011 6:37 pm

Re: E21 M30B28 en naar M30B34

Post by Aldo » Mon Aug 25, 2014 4:59 pm

Ik had het even wat anders neer moeten typen, we kijken nog steeds in de verleden tijd. Inmiddels loopt de motor wel en is dit probleem al opgelost. Mijn topic begint inmiddels redelijk gelijk te lopen met de realiteit. De frequentie van updaten zal daardoor behoorlijk naar beneden gaan.

De oplossing:
Image
Image

Deze foto is ook van rond dezelfde tijd en is wellicht wel even leuk om te posten. Een ander project waarvoor ik het frame getekend heb en het frame m.b.v. lasersnijden uitgesneden is voor een goede pasvorm:
Image

Post Reply