BMW E21 323----> E21 340 v8
-
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 96
- Joined: Mon May 12, 2014 1:27 pm
- My E21(s): BMW E21 V8 '78
- Location: Borne Holland
Re: BMW E21 323----> E21 340 v8
Daarna ben ik opzoek gegaan naar een cardan as van de versnellingsbak naar het diff, ook deze vond ik erg aan de prijs. Maar 1 op maat laten maken is duurder, dan een orginele kopen en die in laten korten!
Het lijkt wel dat wanneer als ik iets zoek het in eens duurder is dan ervoor!
Maar heb er 1 kunnen vinden, maar doordat de wielbasis van mijn e21 16,5 cm korter is dan die van e92 m3 zal ook deze ingekort moeten worden en opnieuw gebalanceerd worden. Na vele telefoontjes uit eindelijk terecht gekomen bij Terberg techniek in Hoogeveen. Die hebben er voor gekozen het hele achterste stuk te vervangen voor een nieuwe pijp van 3mm staal voor de stevigheid ipv de ouwe buis die van dik naar dun liep (voor de stevigheid). Daarna het cardan weer netjes zwart gespoten en gebalanceerd. Duurde iets langer dan verwacht, maar ik was blij dat het geregeld was!
Deze onderdelen kon ik dus afgelopen maandag gaan passen en monteren, zodat we beter een beeld krijgen van hoe de vloer er moet komen uit te zien. Ook kunnen we dan rekening houden met waar de ophanging van het middelste gedeelte van de cardan as komt en de versnellingsbak steunen. Ook zien we dan hoe de uitlaat gaat lopen want die zit echt in de vloer verwerkt ivm de lage rijhoogte van een m3.
Het past allemaal gelukkig goed en al dat nieuwe spul ziet er leuk uit, integenstelling met hoe de e21 er nog bij staat!
Kortom, weer een stapje dichterbij om een goed beeld te krijgen van hoe de bodem er moet komen uit te zien!
Maar de vloer gaat ook nog omhoog bij/na de beenruimte van de achter passagiers, om zo plaats te creëren voor de benzine tank. En nu ik toch met het orginele kabelboom ga werken, ben ik dus opzoek gegaan naar de orginele tank, pomp, computer, en vlotter ( niveau meter). Zodat het straks allemaal plug en play word, als het tussen die dikke kokerbalken past!
Word vervolgd!
Het lijkt wel dat wanneer als ik iets zoek het in eens duurder is dan ervoor!
Maar heb er 1 kunnen vinden, maar doordat de wielbasis van mijn e21 16,5 cm korter is dan die van e92 m3 zal ook deze ingekort moeten worden en opnieuw gebalanceerd worden. Na vele telefoontjes uit eindelijk terecht gekomen bij Terberg techniek in Hoogeveen. Die hebben er voor gekozen het hele achterste stuk te vervangen voor een nieuwe pijp van 3mm staal voor de stevigheid ipv de ouwe buis die van dik naar dun liep (voor de stevigheid). Daarna het cardan weer netjes zwart gespoten en gebalanceerd. Duurde iets langer dan verwacht, maar ik was blij dat het geregeld was!
Deze onderdelen kon ik dus afgelopen maandag gaan passen en monteren, zodat we beter een beeld krijgen van hoe de vloer er moet komen uit te zien. Ook kunnen we dan rekening houden met waar de ophanging van het middelste gedeelte van de cardan as komt en de versnellingsbak steunen. Ook zien we dan hoe de uitlaat gaat lopen want die zit echt in de vloer verwerkt ivm de lage rijhoogte van een m3.
Het past allemaal gelukkig goed en al dat nieuwe spul ziet er leuk uit, integenstelling met hoe de e21 er nog bij staat!
Kortom, weer een stapje dichterbij om een goed beeld te krijgen van hoe de bodem er moet komen uit te zien!
Maar de vloer gaat ook nog omhoog bij/na de beenruimte van de achter passagiers, om zo plaats te creëren voor de benzine tank. En nu ik toch met het orginele kabelboom ga werken, ben ik dus opzoek gegaan naar de orginele tank, pomp, computer, en vlotter ( niveau meter). Zodat het straks allemaal plug en play word, als het tussen die dikke kokerbalken past!
Word vervolgd!
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: BMW E21 323----> E21 340 v8
Haha, je had straks beter een m3 kunnen kopen en er een e21 omheen kunnen bouwen. Respect voor je noeste arbeid!
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29247
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: BMW E21 323----> E21 340 v8
Fraai hoor! Maareh, achterpassagiers? Da's toch alleen maar ballast?
Regards/groeten, Jeroen
-
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 96
- Joined: Mon May 12, 2014 1:27 pm
- My E21(s): BMW E21 V8 '78
- Location: Borne Holland
Re: BMW E21 323----> E21 340 v8
Voor wat extra gewicht op de achteras!
-
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 96
- Joined: Mon May 12, 2014 1:27 pm
- My E21(s): BMW E21 V8 '78
- Location: Borne Holland
Re: BMW E21 323----> E21 340 v8
Ja achteraf had ik misschien beter een complete m3 kunnen kopen, maar die zijn nog zoooo duur. En wist ook niet toen ik hier mee begon, dat ik zoveel orginele onderdelen zou gebruiken. En schade m3's worden eigenlijk altijd wel weer opgelapt, of ze zijn zo totaal-los dat ik er ook niet meer wat heb.
Maar goed, na een complete tank te hebben gevonden gelijk naar de schuur gereden.... En zoals altijd..... past hij niet tussen de nieuwe kokerbalken.
En hij moet nog een heel stuk zakken, maar dat kan niet omdat hij op de kokerbalken rust.
Maar hij moet er in, anders word alles nog lastiger in het latere stadium.
Dus aftekenen wat in de weg zit.
Zoals je ziet komt ook onze constructie van het subframe van de achteras aan de kokerbalken te vervallen....
Daar moeten we ook maar iets anders op verzinnen.
Dan de slijptol/plasma snijder er maar in.
En hij past!
Daarna hebben we een nieuwe constructie bedacht om het subframe weer aan de kokerbalken te maken, vind het zelfs nog mooier dan hoe het eerst was. En qua sterkte maakt het niks uit, er zitten overal nog tussenschotjes in en hij is weer helemaal dicht!
Nu nog de ophanging van de tank bedenken, de uitlaat nog inkorten en dan kunnen we de vloer creeën!
Maar goed, na een complete tank te hebben gevonden gelijk naar de schuur gereden.... En zoals altijd..... past hij niet tussen de nieuwe kokerbalken.
En hij moet nog een heel stuk zakken, maar dat kan niet omdat hij op de kokerbalken rust.
Maar hij moet er in, anders word alles nog lastiger in het latere stadium.
Dus aftekenen wat in de weg zit.
Zoals je ziet komt ook onze constructie van het subframe van de achteras aan de kokerbalken te vervallen....
Daar moeten we ook maar iets anders op verzinnen.
Dan de slijptol/plasma snijder er maar in.
En hij past!
Daarna hebben we een nieuwe constructie bedacht om het subframe weer aan de kokerbalken te maken, vind het zelfs nog mooier dan hoe het eerst was. En qua sterkte maakt het niks uit, er zitten overal nog tussenschotjes in en hij is weer helemaal dicht!
Nu nog de ophanging van de tank bedenken, de uitlaat nog inkorten en dan kunnen we de vloer creeën!
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2386
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: BMW E21 323----> E21 340 v8
Knap hoor, hoe je steeds niet opgeeft en op zoek blijft gaan naar oplossingen om het uiteindelijk toch voor elkaar te krijgen. Ik zou het never in a million years kunnen, maar lees je topic met belangstelling.
Greetz,
Walter.
Greetz,
Walter.
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11765
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: BMW E21 323----> E21 340 v8
Plus 1 walter.. oh nee, plus ontelbaar duizend. Was ik maar niet zo knap.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
-
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 96
- Joined: Mon May 12, 2014 1:27 pm
- My E21(s): BMW E21 V8 '78
- Location: Borne Holland
Re: BMW E21 323----> E21 340 v8
Thanks voor de leuke reacties! Dat geeft me ook elke weer extra drive om door te gaan!
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: BMW E21 323----> E21 340 v8
Dat is leuk te lezen. Ik herken dat. De reacties op dit forum hebben me door de dieptepunten van mijn restauratie heen geholpen. Mooi dat dat bij jou ook zo is.
Ik kan niet wachten tot je auto klaar is!
Ik kan niet wachten tot je auto klaar is!
Re: BMW E21 323----> E21 340 v8
man man, dat gaat een bruut machien worden
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
-
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 96
- Joined: Mon May 12, 2014 1:27 pm
- My E21(s): BMW E21 V8 '78
- Location: Borne Holland
Re: BMW E21 323----> E21 340 v8
Hè Jeroen!
Toevallig kon afgelopen maandag pas weer gaan, door dat ik in december altijd hele drukke maanden heb qua mijn werk.
Maar intussen heb ik speciale massieve metalen blokjes laten maken die in de kokerbalken gelast worden waar normaal de orginele m3 assen ook gemonteerd worden. Alleen dan aan de aluminium carrosserie van de e92 m3, wij hebben alle verstevigings balken ook precies langs die plekken laten lopen zadat hij daar aan opgehangen kan worden doormiddel van deze blokjes met gaten en m12 schroefdraad met fijne draad zodat de hij met de orginele bouten die ik via bmw dealer (allemaal nieuw en orgineel) besteld heb, opgehangen kan worden.
Omdat de assen nu nog vast op het verrijdbare frame staat, moeten ze een keer aan de nieuwe constructie van ons in de carrosserie gemaakt worden. Daarom deze blokjes. Op de (precies) opgemeten plekken van de m3, waar onze balk dus loopt, slijp ik een vierkantje zo groot als dat blokje is. Met een gat in in het midden en met schroefdraad. Dan laat ik de blokjes er inzakken na dat ik een gat van 12 mm in het midden van de onderkant van de balk heb geboord. Die blokjes heb ik precies de hoogte van de balken laten maken, maar - 1 x de wanddikte van de balk. Dus bv. balk is 80 x 50 en 3mm dik dan is het blokje 44 x 44 (2 x wanddikte van de zijkant) en 87mm hoog. Dan hoef je hem als hij er helemaal ingezakt zit alleen boven op een vierkant te lassen, en de zijkanten en onderkant lassen we helemaal door. Sterker en stijver kan haast niet!
De blokjes had ik al lang geleden besteld dus eerst maar eens kijken waar alles komt en kijken of het klopt.
Toen alles gemerkt en nummers gegeven, en omdat sommige bouten fijn draad hadden en sommige niet, heb ik gewoon elke blokje de aan de kopse kant een ander draad gegeven zodat ik ze altijd om kan draaien.
Daarna gekeken of het klopt en alle nummers op de juiste plek gemarkeerd.
Ik hoop dat je snapt en ander vraag maar raak. En als ze er in zitten laat ik weer foto's zien en snap je het gelijk!
Hopelijk kan ik snel weer posten! Gr.
Toevallig kon afgelopen maandag pas weer gaan, door dat ik in december altijd hele drukke maanden heb qua mijn werk.
Maar intussen heb ik speciale massieve metalen blokjes laten maken die in de kokerbalken gelast worden waar normaal de orginele m3 assen ook gemonteerd worden. Alleen dan aan de aluminium carrosserie van de e92 m3, wij hebben alle verstevigings balken ook precies langs die plekken laten lopen zadat hij daar aan opgehangen kan worden doormiddel van deze blokjes met gaten en m12 schroefdraad met fijne draad zodat de hij met de orginele bouten die ik via bmw dealer (allemaal nieuw en orgineel) besteld heb, opgehangen kan worden.
Omdat de assen nu nog vast op het verrijdbare frame staat, moeten ze een keer aan de nieuwe constructie van ons in de carrosserie gemaakt worden. Daarom deze blokjes. Op de (precies) opgemeten plekken van de m3, waar onze balk dus loopt, slijp ik een vierkantje zo groot als dat blokje is. Met een gat in in het midden en met schroefdraad. Dan laat ik de blokjes er inzakken na dat ik een gat van 12 mm in het midden van de onderkant van de balk heb geboord. Die blokjes heb ik precies de hoogte van de balken laten maken, maar - 1 x de wanddikte van de balk. Dus bv. balk is 80 x 50 en 3mm dik dan is het blokje 44 x 44 (2 x wanddikte van de zijkant) en 87mm hoog. Dan hoef je hem als hij er helemaal ingezakt zit alleen boven op een vierkant te lassen, en de zijkanten en onderkant lassen we helemaal door. Sterker en stijver kan haast niet!
De blokjes had ik al lang geleden besteld dus eerst maar eens kijken waar alles komt en kijken of het klopt.
Toen alles gemerkt en nummers gegeven, en omdat sommige bouten fijn draad hadden en sommige niet, heb ik gewoon elke blokje de aan de kopse kant een ander draad gegeven zodat ik ze altijd om kan draaien.
Daarna gekeken of het klopt en alle nummers op de juiste plek gemarkeerd.
Ik hoop dat je snapt en ander vraag maar raak. En als ze er in zitten laat ik weer foto's zien en snap je het gelijk!
Hopelijk kan ik snel weer posten! Gr.