BMW E21 323----> E21 340 v8
-
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 96
- Joined: Mon May 12, 2014 1:27 pm
- My E21(s): BMW E21 V8 '78
- Location: Borne Holland
Re: BMW E21 323----> E21 340 v8
Thans voor de leuke reacties!
Gisteren was een spannende dag in de vooruitgang van de e21 340i!
We hebben voor het eerst het blok gepast, ik ben er altijd vanuit gegaan dat het ging passen. Maar ik heb nog nooit een vergelijkbaar project gevonden die dat in een legale straat auto heeft gedaan, en wist dus ook niet zeker of het ging passen maar het past!!
Achter het blok wat ik heb gekocht zat een dct 7 traps automaat, maar dat wou ik beslist niet. Dus eerst maar het vliegwiel en koppelingsplaten gemonteerd en de handgeschakelde 6 bak er achter gehangen, na de tijd schrok ik wel een beetje van de grote van het geheel! Haha
Toen was het tijd om hem er in te lepelen, maar ook toen moesten we de slijptol er weer bij pakken helaas.... Het plaatje waar de kachelventilator aan bevestigd word moet toch weg om V8 er in te krijgen... Daar moeten we maar iets anders voor verzinnen straks.
Maar dan past de V8 er ook echt in!
Nu kunnen we gelijk zien of we de orginele tunnelbak kunnen gebruiken, zo te zien lukt dat wel alleen zal er iets van de voorkant af moeten omdat hij daar wat breder moet worden.
En het lijkt of de schakelpook iets te ver naar achteren zit, die moeten we maar iets verkorten, en maken we er direct een shortshifter van!
Ik wist dat de motorkap niet dicht zou kunnen....
maar wist niet dat het gat zo groot moest worden...
Nu goed nadenken hoe ik de powerdome het mooist vind, ik vind de \/ vorm vanaf de nieren op de kap erg mooi. Dus wil die door laten lopen over de powerdome.
Nu kunnen we verder gaan met het dichtmaken van het schutbord en tunnelbak wat weer overloopt in de vloeren!
Genoeg te doen dus!
Gisteren was een spannende dag in de vooruitgang van de e21 340i!
We hebben voor het eerst het blok gepast, ik ben er altijd vanuit gegaan dat het ging passen. Maar ik heb nog nooit een vergelijkbaar project gevonden die dat in een legale straat auto heeft gedaan, en wist dus ook niet zeker of het ging passen maar het past!!
Achter het blok wat ik heb gekocht zat een dct 7 traps automaat, maar dat wou ik beslist niet. Dus eerst maar het vliegwiel en koppelingsplaten gemonteerd en de handgeschakelde 6 bak er achter gehangen, na de tijd schrok ik wel een beetje van de grote van het geheel! Haha
Toen was het tijd om hem er in te lepelen, maar ook toen moesten we de slijptol er weer bij pakken helaas.... Het plaatje waar de kachelventilator aan bevestigd word moet toch weg om V8 er in te krijgen... Daar moeten we maar iets anders voor verzinnen straks.
Maar dan past de V8 er ook echt in!
Nu kunnen we gelijk zien of we de orginele tunnelbak kunnen gebruiken, zo te zien lukt dat wel alleen zal er iets van de voorkant af moeten omdat hij daar wat breder moet worden.
En het lijkt of de schakelpook iets te ver naar achteren zit, die moeten we maar iets verkorten, en maken we er direct een shortshifter van!
Ik wist dat de motorkap niet dicht zou kunnen....
maar wist niet dat het gat zo groot moest worden...
Nu goed nadenken hoe ik de powerdome het mooist vind, ik vind de \/ vorm vanaf de nieren op de kap erg mooi. Dus wil die door laten lopen over de powerdome.
Nu kunnen we verder gaan met het dichtmaken van het schutbord en tunnelbak wat weer overloopt in de vloeren!
Genoeg te doen dus!
Last edited by MathyE21 on Tue May 24, 2016 5:37 pm, edited 2 times in total.
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2386
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: BMW E21 323----> E21 340 v8
Indrukwekkend in alle opzichten!
Greetz,
Walter.
Greetz,
Walter.
- Smartie
- E21 VIP
- Posts: 1144
- Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
- My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip - Location: Assen
Re: BMW E21 323----> E21 340 v8
Damn... Inderdaad, stevig potje engineering!
-
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 96
- Joined: Mon May 12, 2014 1:27 pm
- My E21(s): BMW E21 V8 '78
- Location: Borne Holland
Re: BMW E21 323----> E21 340 v8
Ff een kleine update hoe de motorkap gaat worden zodat hij dicht kan!
Het begon met een vlakke plaat!
Ik wou niet zoals de e92 m3 dat de bult geleidelijk omhoog liep, maar net als die rand van de e21 vanaf de nieren naar de vooruit op de motorkap!
Ook gelijk maar alles roest vrij gemaakt. ( kom je anders nooit bij)!
Volledige nieuwe neus er op (handgemaakt) en hij begint net een cm hoger dan orgineel. Dat zie je bijna niet, maar scheelt toch weer een cm!
Het laatste stuk moet nog netjes rond worden gemaakt maar een dag bij de BMW is zo voorbij!
En de binnenkant nog netjes afgewerkt!
Het begon met een vlakke plaat!
Ik wou niet zoals de e92 m3 dat de bult geleidelijk omhoog liep, maar net als die rand van de e21 vanaf de nieren naar de vooruit op de motorkap!
Ook gelijk maar alles roest vrij gemaakt. ( kom je anders nooit bij)!
Volledige nieuwe neus er op (handgemaakt) en hij begint net een cm hoger dan orgineel. Dat zie je bijna niet, maar scheelt toch weer een cm!
Het laatste stuk moet nog netjes rond worden gemaakt maar een dag bij de BMW is zo voorbij!
En de binnenkant nog netjes afgewerkt!
-
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 96
- Joined: Mon May 12, 2014 1:27 pm
- My E21(s): BMW E21 V8 '78
- Location: Borne Holland
Re: BMW E21 323----> E21 340 v8
Ja dat viel me niet tegen! Heb ook iets dikker plaatwerk gebruikt. En de voorste balk is nog heel, en die bolling geeft ook een beetje stevigheid.
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: BMW E21 323----> E21 340 v8
Knap gedaan man!
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
-
- E21 VIP
- Posts: 972
- Joined: Tue Nov 29, 2011 8:54 pm
- Location: Steenwijkerwold, the Netherlands
Re: BMW E21 323----> E21 340 v8
Dat ziet er goed uit!
Groeten Jan Groen
- BMW e21 320/6 Alpinweiß
- BMW e21 318i Alpinweiß
- BMW e21 318i Baur Opalgrün
- BMW e21 323i Phönix (under construction)
- BMW e30 325i Cirrusblau
- BMW e21 320/6 Alpinweiß
- BMW e21 318i Alpinweiß
- BMW e21 318i Baur Opalgrün
- BMW e21 323i Phönix (under construction)
- BMW e30 325i Cirrusblau
Re: BMW E21 323----> E21 340 v8
poeh, erg gaaf om te zien, dat wordt een dikke machine
groeten loentje
groeten loentje
-
- Newbee
- Posts: 8
- Joined: Tue Aug 02, 2016 5:17 pm
- My E21(s): '77 316 manual
- Location: Rotterdam / Friesland
Re: BMW E21 323----> E21 340 v8
Damn ik ben niet snel jaloers maar dit is straks wel echt een Killer-E21.
Kan me ook nog wel herinneren dat ik die E21 op marktplaats voorbij kwam, mooi dat hij in goede handen is nu.
Succes verder met het project
Kan me ook nog wel herinneren dat ik die E21 op marktplaats voorbij kwam, mooi dat hij in goede handen is nu.
Succes verder met het project
-
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 96
- Joined: Mon May 12, 2014 1:27 pm
- My E21(s): BMW E21 V8 '78
- Location: Borne Holland
Re: BMW E21 323----> E21 340 v8
Beste lezers, bedankt voor de leuke reacties!
Na lang niks te hebben kunnen doen, kon ik vandaag weer wat doen. We willen het schutboard maken, maar dat loopt in 1 keer door naar de bodem en de tunnelbak. Dus moest eerst worden gekeken of er plek was voor de grote rembekrachtiger van de m3. Het past eigenlijk niet, maar door een kleine bolling in de linker wielkast te maken lukt het net. De wielen komen door de brede spoorbreedte van m3 een stuk verder naar buiten en daar door kan het gelukkig!
Doordat ik toch heb gekozen, om de motor op de orginele computer van een m3 te laten draaien was ik genoodzaakt om ook een orginele kabelboom te zien bemachtigen. Dat komt er sinds dit jaar een bedrijf is die de software op de orginele ecu op nieuw kan schrijven. Maar de kabelbomen zijn bijna niet te vinden, omdat bijna alle m3 wel gerapareed worden omdat ze nog te duur zijn. Worden ze wel gesloopt zit er vaak bijna niks bruikbaars meer aan (uitgebrand), of alles word achter de stekker afgeknipt als je een los component koopt van een bruikbare sloop m3. Maar heb er 1 gevonden in Amerika, en die over laten komen (45kg)!!! Daarna dus op zoek naar alles wat ik nodig heb of wil hebben omdat het kan! Abs, esp maar ook ga ik het klokken paneel in de orginele tellerbak van de E21 maken. Dan kan ik net zo goed een orginele tank plaatsen zodat het dashboard klopt en ik de juiste brandstofpomp en computer heb en ik het niveau kan zien dalen als ik plankgas heb! Ook die zijn zeldzaam er erg duur, maar die is ook binnen!
Maar om niet verder af te dwalen.... schutboard
Die loopt door in de vloer en als we die willen maken moeten we eerst alles hebben wat in de vloer komt.
Als eerst de uitlaat, door de V8 komen er aan 2 zijde vanuit het spruitstuk 2 pijpen die langs de versnellingsbak in de vloer naar achteren gaan.
Dus eerst opzoek naar een uitlaat. Omdat de e21 uit 1978 is hoeft ik niet aan de uitstoot te houden van de m3, dus zonder katalysator, en met een x stuk voor de mooie sound!
Hij moet nog wel ergens ingekort worden omdat de wielbasis nu 16 cm korter is.
Het laatste deel zal op maat moeten worden gemaakt omdat ik gewoon de 323 uitlaat L&R wil.
Word vervolgd
Na lang niks te hebben kunnen doen, kon ik vandaag weer wat doen. We willen het schutboard maken, maar dat loopt in 1 keer door naar de bodem en de tunnelbak. Dus moest eerst worden gekeken of er plek was voor de grote rembekrachtiger van de m3. Het past eigenlijk niet, maar door een kleine bolling in de linker wielkast te maken lukt het net. De wielen komen door de brede spoorbreedte van m3 een stuk verder naar buiten en daar door kan het gelukkig!
Doordat ik toch heb gekozen, om de motor op de orginele computer van een m3 te laten draaien was ik genoodzaakt om ook een orginele kabelboom te zien bemachtigen. Dat komt er sinds dit jaar een bedrijf is die de software op de orginele ecu op nieuw kan schrijven. Maar de kabelbomen zijn bijna niet te vinden, omdat bijna alle m3 wel gerapareed worden omdat ze nog te duur zijn. Worden ze wel gesloopt zit er vaak bijna niks bruikbaars meer aan (uitgebrand), of alles word achter de stekker afgeknipt als je een los component koopt van een bruikbare sloop m3. Maar heb er 1 gevonden in Amerika, en die over laten komen (45kg)!!! Daarna dus op zoek naar alles wat ik nodig heb of wil hebben omdat het kan! Abs, esp maar ook ga ik het klokken paneel in de orginele tellerbak van de E21 maken. Dan kan ik net zo goed een orginele tank plaatsen zodat het dashboard klopt en ik de juiste brandstofpomp en computer heb en ik het niveau kan zien dalen als ik plankgas heb! Ook die zijn zeldzaam er erg duur, maar die is ook binnen!
Maar om niet verder af te dwalen.... schutboard
Die loopt door in de vloer en als we die willen maken moeten we eerst alles hebben wat in de vloer komt.
Als eerst de uitlaat, door de V8 komen er aan 2 zijde vanuit het spruitstuk 2 pijpen die langs de versnellingsbak in de vloer naar achteren gaan.
Dus eerst opzoek naar een uitlaat. Omdat de e21 uit 1978 is hoeft ik niet aan de uitstoot te houden van de m3, dus zonder katalysator, en met een x stuk voor de mooie sound!
Hij moet nog wel ergens ingekort worden omdat de wielbasis nu 16 cm korter is.
Het laatste deel zal op maat moeten worden gemaakt omdat ik gewoon de 323 uitlaat L&R wil.
Word vervolgd