Hardeman Motorsport - motorsport parts and diff specialist

Mark's 318i -> 323i Engine / Motor Loopt!

User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11029
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Mark's 318i -> 323i Engine Swap/ Probleem!

Post by 323baur » Sun May 14, 2017 11:55 am

Inlaatpakking! Heb ik ook al een paar keer gehad. Compressie is ok, benzine en vonk ook.
Je mengsel moet dan zoals rob zegt niet in orde zijn.


Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

markslutter
E21 starter
Posts: 33
Joined: Sun Feb 19, 2017 5:25 pm
My E21(s): 318i

Re: Mark's 318i -> 323i Engine Swap/ Probleem!

Post by markslutter » Sun May 14, 2017 4:37 pm

De Pakkingen zijn wel allemaal vernieuwd. Maar het zou kunnen ja.
ik zal de valse lucht eens checken met een rookmachine!
thnx voor de input

User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11225
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Mark's 318i -> 323i Engine Swap/ Probleem!

Post by Peter V. » Mon May 15, 2017 11:27 am

BertjeConti wrote:
markslutter wrote:Thnx for the reply mannen, maar dat is het helaas niet.
De motor loopt wel, maar eerder op 4/5 cilinders.
Heb het 180 graden verhaal al gecontroleerd.
Zuiger cilinder 1 op BDP , Nokkenas op markering met de nokken naar beneden: /0 uitlaat en: 0\ inlaat.(vooraanzicht nokkenas)
Dus eerstvolgende is dat de uitlaatklep weer open gaat dus dat zou goed moeten zijn.
Heb 2 verdelers liggen met spoel, heb ze beide nagekeken en de ene heeft 500ohm, de andere 1000ohm.
Wat zijn respectievelijke waardes?
En een resistor zie ik tegenkomen in schema's, is zo'n weerstand noodzakelijk of enkel met contactpunten onsteking?
ff logisch elimineren:

verdeler 180 graden kan het nooit zijn, dan kan ze immers niet op 4 of 5 potten lopen.
bougie bij 6 vonkt, dus moeten we er van uit gaan dat de ontsteking in orde is en redelijkerwijs op tijd staat, anders kan ze immers niet lopen.
compressie op alle 6 de potten is prima, ook daar geen probleem.

tsja, dan blijft er nog maar 1 ding over, en dat is dat cilinder 6 te veel of te weinig benzine krijgt (kan dat met k-jet?), waardoor het mengsel veel te rijk of arm is en dus niet wil ontbranden.

Hopelijk vind je het euvel snel.

Ook de electronische ontsteking heeft 2 weerstanden voor de bobine, tijdens normaal bedrijf staan beide weerstanden in serie voor de bobine, maar tijdens starten wordt er 1 weerstand overbrugt om daarmee het spanningsverlies tijdens starten te compenseren.
Die extra weerstand is volgens mij alleen van toepassing bij een bepaald type bobine. (0 221 119 017 alleen met voorschakelweerstand). Dit is een weerstandsdraad in de kabelboom dus niet zo'n specifieke dubbele weerstand.
Het is bij oudere types dat die aparte dubbele weerstand geplaatst werd, tot september 1980. Ikzelf heb bij mijn 320/6 ook geen extra dubbele weerstand.

Kijkende dat de 6de cylinder al de grootste weerstand heeft over de lengte van de kabel. E.e.a. is natuurlijk afhankelijk wat jij aan componenten verdeler, bobine en nu dus ook de andere kabelboom heb.

Oftewel ga even alle gegevens bij elkaar zoeken of je de juiste combinatie van ontstekingsapparatuur heb.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

markslutter
E21 starter
Posts: 33
Joined: Sun Feb 19, 2017 5:25 pm
My E21(s): 318i

Re: Mark's 318i -> 323i Engine / Motor Loopt!

Post by markslutter » Sat May 20, 2017 9:38 pm

Na veel gedoe loopt de motor nu als een zonnetje!
Toen ik de nieuwe kabelboom gemonteerd had was het al een stuk beter maar daar zat het euvel niet in.
Alles nog eens gecheckt, brandstof druk gemeten, timing distributie en onsteking, kleppen nog eens gesteld en toch bleef hij slecht lopen.
HC waardes van 10.000+ en de benzine kwam zowat de uitlaat uitzetten.
Het moest toch ergens in de injectie zitten want hij stond mega te verzuipen en afstellen lukte niet.
Toen kon ik elders een andere spinnekop en luchtweger krijgen van een auto wie er reed's goed op gelopen had dus die overgenomen.
Eenmaal gemonteerd was het starten en lopen!
Hier en daar fijn afgesteld met behulp van de 4-gas tester en daar is die dan eindelijk, de 6 cilinder.

Plaatje van hoe die er nu bij staat:

Image

Ook de achterkant even onder handen genomen,
set chromen sierstukken en een fraaie spoiler!

Image

Over 1.5 week heb ik een afspraak staan bij de RDW voor een omkeuring vanwege de motor. Als jullie nog tips hebben om het zeker te doorstaan hoor ik die graag.

Voor nu is het de boel afbouwen, nog een alarm monteren en dan kan die getaxeerd worden.
Flink doorgewerkt, veel latertjes maar het resultaat mag er wezen!

Nog een linkje van mijn sierstukken voor de geïnteresseerden:

http://m.ebay.co.uk/itm/Small-30-45mm-C ... 4356424025

Image

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 15416
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Mark's 318i -> 323i Engine / Motor Loopt!

Post by uwbuurman » Sat May 20, 2017 9:49 pm

Gefeliciteerd!! Leuk hoor!! Omkeuren en dan snel de weg op om te toeren!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport

User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11029
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Mark's 318i -> 323i Engine / Motor Loopt!

Post by 323baur » Sat May 20, 2017 9:55 pm

Tip: probeer bij de invoer van typegoedkeuring te zijn.
Anders heb je kans een heel raar type op je kenteken te krijgen.
Dus: niet 3er reihe of 3/1 maar 323i!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4224
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Mark's 318i -> 323i Engine / Motor Loopt!

Post by bmw e12 e21 » Sat May 20, 2017 10:12 pm

Top!
Eind goed al goed. :thumbsup
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ WEBER 32/36 DGAV
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm

User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11225
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Mark's 318i -> 323i Engine / Motor Loopt!

Post by Peter V. » Sat May 20, 2017 10:20 pm

Mooi. Nu inderdaad snel omkeuren.

Heb je eigenlijk de remmen ook aangepast? Geventileerde schijven voor bijvoorbeeld??
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

markslutter
E21 starter
Posts: 33
Joined: Sun Feb 19, 2017 5:25 pm
My E21(s): 318i

Re: Mark's 318i -> 323i Engine / Motor Loopt!

Post by markslutter » Sat May 20, 2017 10:54 pm

Voor zit geventileerd op, achter trommels.
Hopelijk is dat voldoende

User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 6759
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Mark's 318i -> 323i Engine / Motor Loopt!

Post by Wondermike » Sun May 21, 2017 7:49 am

Dat maakt voor de keuring niks uit. Ze kijken alleen of alles degelijk is uitgevoerd wat ombouw betreft, meten de wielbasis, draaien een peuk en keuren hem goed.

Top dat het met de motor gelukt is.
So many cars, so little time

User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4277
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: Mark's 318i -> 323i Engine / Motor Loopt!

Post by gerrit323 » Sun May 21, 2017 8:19 am

Top dat jet gelukt is .. nog even en dan genieten :thumbsup
1988 e30 320is
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2016 Abarth Tourismo
2016 Fiat scudo workhorse


https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195

User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 1700
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Mark's 318i -> 323i Engine / Motor Loopt!

Post by BertjeConti » Sun May 21, 2017 9:50 am

Mooi Mark, toch eindelijk succes. Nu is je motor tip top.
Image Megasquirted '77 E12 520-6

User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1512
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: Mark's 318i -> 323i Engine / Motor Loopt!

Post by Nick1984 » Sun May 21, 2017 3:30 pm

Mooie wagen!
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]

markslutter
E21 starter
Posts: 33
Joined: Sun Feb 19, 2017 5:25 pm
My E21(s): 318i

Re: Mark's 318i -> 323i Engine / Motor Loopt!

Post by markslutter » Sun May 21, 2017 8:55 pm

bedankt allen!
zodra hij de keuring doorstaan heeft post ik nog wel even hoe dat verlopen is, heb er vertrouwen in dat het geen problemen zal geven.

loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2799
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: Mark's 318i -> 323i Engine / Motor Loopt!

Post by loentje » Mon May 29, 2017 12:59 pm

je zult wel gegevens moeten hebben of een kopie van de papieren van de 323i waar het blok uitkomt/ vandaan komt. Anders wordt er niets gekeurd vrees ik.

ziet er wel erg netjes uit!

groeten loentje

Post Reply