Hardeman Motorsport - motorsport parts and diff specialist

Startprobleem 316 1980

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
neoturk
Newbee
Posts: 11
Joined: Fri Mar 08, 2019 7:36 pm
My E21(s): 1980 320 4 e21 1980
Facebook page: www.facebook.com/bertvanosta
Location: roosendaal

Startprobleem 316 1980

Post by neoturk » Sun Mar 10, 2019 7:52 pm

hallo allemaal, mijn naam is bert van osta en sinds enkele dagen ben ik in het bezit van een 320 e21 4 cil.bj 1980.
heb hierover enkele vragen,misschien kan iemand mij helpen.
hij is ca 1 jaar geleden gekocht door de vorige eigenaar en deze is er mee naar huis gereden ca 150 km.
daarna heeft hij ca 1 jaar stil gestaan,nu heb ik hem gekocht en nadat de accu opgeladen was heb ik hem met moeite kunnen starten,stationair blijft hij niet lopen ik moet behoorlijk gas geven om hem aan de praat te houden.
heb de compressie koud gemeten en deze was op alle cilinders gelijk,circa 120 psi.
bougies zijn nieuw en hebben een mooie verbrandingskleur.
verder zie ik een rubber slangetje van ca 4 mm doorlaat en 25 cm lang vanaf het inlaatspruitstuk loshangen.
het zijn dus niet de twee slangen die naar de vacuum vervroeger gaan,deze zijn aangesloten.
ligt het aan dit losse slangetje dat hij slecht start en loopt of moet ik de oorzaak ergens anders zoeken.
bij voorbaat dank voor jullie hulp



User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 14919
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Startprobleem 320/4

Post by uwbuurman » Sun Mar 10, 2019 8:45 pm

Hoi Bert,

Welkom!! Is me nog niet helemaal duidelijk wat je bedoelt, heb je wat foto's van het losse slangetje? In principe zijn geen BMWs de fabriek uitgekomen met losse slangetjes, dus dat het er mee te maken kan hebben is wel aannemelijk. Echter om dat vast te stellen helpen foto's. Je hebt niet alleen vervroeging maar ook verlating.

Maar veel meer kan, zoals gare bougies, ontsteking, vieze carb, luchtfilter dat dicht zit, oude benzine met schimmel, you name it.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA High Executive Sportline

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25153
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Startprobleem 320/4

Post by Jeroen » Sun Mar 10, 2019 9:14 pm

Welkom! Zo te horen zijn er al wat checks gedaan dus zijn de verdere ontstekingsdelen ws wel goed of goed genoeg en moet de oorzaak waarschijnlijk in de carburateur gezocht worden? Slangetje hoort wellicht onderin het luchtfilterhuis (de pannekoek).
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11077
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Startprobleem 320/4

Post by Peter V. » Mon Mar 11, 2019 5:23 am

Hoi,

Welkom. Je kan eens kijken of zekering 3 goed is. Deze zorgt voor spanning op de magneetklep mbt stationair toerental. Als je het draadje losmaakt van deze magneetklep dan moet je hem horen klikken. Als deze niet bekrachtigd wordt blijft de auto niet stationair draaien.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 6697
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Startprobleem 320/4

Post by Wondermike » Wed Mar 13, 2019 5:19 pm

Hmmm wel verwarrend, een 320/4 uit 1980
So many cars, so little time

User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4024
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 EURO 323i Edition S manual
Location: Belgium - Limburg

Re: Startprobleem 320/4

Post by bmw e12 e21 » Wed Mar 13, 2019 7:52 pm

Wondermike wrote:
Wed Mar 13, 2019 5:19 pm
Hmmm wel verwarrend, een 320/4 uit 1980
is een 316. :wink:
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ WEBER 32/36 DGAV
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm

neoturk
Newbee
Posts: 11
Joined: Fri Mar 08, 2019 7:36 pm
My E21(s): 1980 320 4 e21 1980
Facebook page: www.facebook.com/bertvanosta
Location: roosendaal

Re: Startprobleem 320/4

Post by neoturk » Fri Mar 15, 2019 7:47 pm

bedankt allemaal voor jullie reactie ,ga hier zeker verder mee zoeken.
echter ,ik heb geschreven dat het een 320 s maar het is een 316 sorry hiervoor.

neoturk
Newbee
Posts: 11
Joined: Fri Mar 08, 2019 7:36 pm
My E21(s): 1980 320 4 e21 1980
Facebook page: www.facebook.com/bertvanosta
Location: roosendaal

Re: Startprobleem 320/4

Post by neoturk » Sun Mar 17, 2019 12:50 pm

heb nog eens gekeken naar dat slangetje,het heeft een doorlaat van ca 4 mm en een lengte van ca 25 cm.
het komt uit het inlaatspruitstuk net onder de carburateur voet,het is dus niet de dikke slang van de carter ventilatie welke naar het luchtfilter gaat.
ook zijn de 2 vacuum slangen naar de ontsteking aangesloten. die zijn het dus ook niet.
zou graag enkele foto's plaatsen maar dat lukt mij nog niet.
verder als ik het stekkertje van de choke lostrek hoor ik geen klik zowel met contact uit als aan.
zekering nr 3 is goed en maakt goed contact.
iemand raad hoe nu verder?

User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11077
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Startprobleem 320/4

Post by Peter V. » Sun Mar 17, 2019 7:34 pm

Hoi,

We praten over een 316 uit 1980 dus als het goed is een DIDTA carburateur. Als jij al beiden slangen naar de vacuumdoos op de ontsteking heb zitten dan moet die losse slang wel onder het luchtfilter komen. Er zit daar een klein metalen buisje waar de slang op moet zitten.

Wat betreft het stekkertje lostrekken........Niet van het chokehuis (bimetaalhuisje) maar van de magneetklep. Dit is een messingkleurige cylindervormige magneetklep die in je carburateur zit gedraaid. Die moet je hebben.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

neoturk
Newbee
Posts: 11
Joined: Fri Mar 08, 2019 7:36 pm
My E21(s): 1980 320 4 e21 1980
Facebook page: www.facebook.com/bertvanosta
Location: roosendaal

Re: Startprobleem 320/4

Post by neoturk » Tue Mar 19, 2019 8:32 pm

peter,onder aan het luchtfilterhuis zit wel een pijpje van ca 10 mm voor de slang die vanaf het kleppendeksel komt
maar geen pijpje van ca 4 mm voor het losse slangetje.
en inderdaad ik zat fout met dat draadje,heb nu wel het juiste getest en die klep werkt altans ik hoor een klik als ik het lostrek
verder heb ik nu de motor lopend gekregen maar stationair blijft hij nog niet lopen zolang hij koud is.
als ik hem een tijdje aan de praat houd en de temperatuur wat oploopt blijft hij wel stationair lopen.
daarom vermoed ik dat de choke niet werkt,kan ik dat zien of testen?

User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11077
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Startprobleem 320/4

Post by Peter V. » Wed Mar 20, 2019 11:05 am

Image

Foto's zouden echt veel duidelijkheid geven. Welke slang bedoel je???

De DIDTA carburateur heeft een automatische choke die je grotendeels eraf kan "trappen" door het gaspedaal teveel te gebruiken tijdens koude start. Feit is wel dat je hem ook moet activeren met je gaspedaal. Je kan eens kijken als je de motor koud heb door het deksel van het luchtfilter af te halen hoe dat de chokeklep staat. Deze moet je door het eenmaal indrukken van je gaspedaal nagenoeg dicht zien gaan. Als je dan start zou je choke moeten werken en zal d.m.v. koelwater in combinatie met electra je chokeklep rustig openen. Mocht je nu tijdens de opwarmfase je gaspedaal bedienen (redelijk diep) dan valt het beugeltje van zijn trapjes af en zal de klep verder openvallen.

Image

In het technische topic staan verschillende beschrijvingen van de gebruikte carburateurs bij de E21. Daar staan ook foto's en tekeningen bij. Dat zal het gelijk wat duidelijker maken.

Uiteraard is heel erg belangrijk hoe je carburateur staat afgesteld. Dit gebeurd uiteraard als deze op bedrijfstemperatuur is. Dit bepaald ook grotendeels hoe goed of slecht je choke werkt. Uiteraard zijn er nog meerdere zaken die invloed uitoefenen maar dan moet ik echt de auto zien en horen.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

neoturk
Newbee
Posts: 11
Joined: Fri Mar 08, 2019 7:36 pm
My E21(s): 1980 320 4 e21 1980
Facebook page: www.facebook.com/bertvanosta
Location: roosendaal

Re: Startprobleem 320/4

Post by neoturk » Wed Mar 20, 2019 7:47 pm

peter ,er is de witte slang boven en daaronder een zwarte slang,links hiervan zit de bewuste slang die loshangt.
de chokeklep ,als ik het luchtfilter verwijder met koude motor staat de klep dicht,bij warmdraaien gaat hij langzaam open.
nu stond ik te kijken naar de chokeklep met draaiende motor en zag ik benzine lekkage
,eerst dacht ik dat het van de pakking van de carburateur was maar nu zag ik dat er een schroef/sproeier of iets dergelijks ontbreekt.
het is een open tapgat van ca 8 mm waarschijnlijk fijn metrisch en daar zit niets in.het is aan de bestuurderskant net onder de deling van de carburateur.
weet zeker dat dit niet zo hoort want hij lekt daar serieus benzine langs.
hoop dat je begrijpt wat ik bedoel,en dan is natuurlijk mijn vraag heb jij misschien datgene wat daar in moet of weet je hoe ik er aan kan komen.

User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11077
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Startprobleem 320/4

Post by Peter V. » Thu Mar 21, 2019 9:38 am

Die linker zwarte slang op mijn foto is de vacuumvervroeging die naar de ontsteking gaat. De witte is de vacuumverlating die vaak eerst langs een thermoventiel gaat en hierna ook naar de ontsteking. De andere zwarte zit op het luchtfilter aangesloten.


Image

Geef even aan waar jij het gat heb zitten want ik denk zo te horen aan je verhaal dat je een sproeier mist wellicht.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

neoturk
Newbee
Posts: 11
Joined: Fri Mar 08, 2019 7:36 pm
My E21(s): 1980 320 4 e21 1980
Facebook page: www.facebook.com/bertvanosta
Location: roosendaal

Re: Startprobleem 320/4

Post by neoturk » Thu Mar 21, 2019 2:18 pm

peter ,heb ik dat weer,altijd van die aparte problemen.
die linkerslang komt vanaf het inlaatspruitstuk juist onder de carburateur voet en die hangt los.
de zwarte slang rechts daarvan op het gaskleppenhuis gaat naar de ontsteking,evenals de witte slang vanaf de carburateur die juist daarbsluitinoven zit.
heb nogmaals gekeken naar het luchtfilterhuis maar daar zit echt geen aansluiting voor een kleine slang alleen die van de carterventilatie welke vanaf het kleppendeskel komt.
echter in het luchtfilterhuis zit wel een rubber dopje aan de onderkant,lijkt mij origineel want het ziet er niet naar uit dat er een pijpje afgebroken is.
is dit misschien een eerder of later of apart type ,begrijp er echt niks van.
verder het schroefje wat ontbreekt is volgens de vraagbaak van olving blz.5, nr 31 met daaronder een ring nr 32.op google zie ik dat het een zeskant messing boutje moet zijn.
gr.bert

neoturk
Newbee
Posts: 11
Joined: Fri Mar 08, 2019 7:36 pm
My E21(s): 1980 320 4 e21 1980
Facebook page: www.facebook.com/bertvanosta
Location: roosendaal

Re: Startprobleem 320/4

Post by neoturk » Thu Mar 21, 2019 4:02 pm

sorry,blz 75 van de vraagbaak

Post Reply