even voorstellen + inhouden?
even voorstellen + inhouden?
beste forumleden en e21 liefhebbers,
vooraleer ik begin met mn probleem,zal ik me eerst even voorstellen.
Mijn naam is Jesse Libbrecht,23 jaar en afkomstig uit west-vlaanderen (belgië )
Ik heb sinds enkele maanden een e21 gekocht van een 88-jaar oude man,met origineel 148 000km's.
De wagen sliep zn hele leven binnen,maar werd helaas de laatste 20 jaar niet meer bereden,wél gepoetst!
Alle documenten waren erbij,zoals laatste (blanco) keuringsbewijs,onderhousboekje van de bmw garage,tot zelfs het
origineel aankoopbewijs mét de aangevinkte opties!
Het gaat dus over een e21 316 van het eerste type (ik heb me zelfs laten vertellen door die man dat hij na bestelling ongeveer een jaar op de wagen heeft moeten wachten!) Hij nam echt afscheid met pijn in het hart,maar toen ik later nog eens terug ging om hem terug rijdend te tonen,was hij enorm gelukkig dat hij naar een 'liefhebber' gegaan is Ik heb al een 6-tal oldtimers in mn bezit gehad,maar zelden heb ik zo'n originele,goede auto gezien.Deze blijft in mn bezit
Natuurlijk heeft 20 jaar stilstaan zo zn gevolgen voor zo'n auto.Dus wat heb ik na aankoop gedaan:
- remmen zaten enorm vast,maar deze zijn losgekregen door de motorkracht (tijdelijk)
Eens thuisgekomen,nieuwe klauwen opgezet,nieuwe rempompjes achteraan,remvloeistof doorgespoeld en hier en daar een
toegeslibte remleiding vernieuwd.
- Motor voorzien van nieuwe benzine (tank leeggelaten,gespoeld),verse motorolie,filters,nieuwe bougies,
koelvloeistofsysteem doorgespoeld,enz.
Daarna starte het beestje als een schatje,maar draaide nogal stuntelig stationair.dan maar een revisiesetje besteld voor de
solex 32/32,daarna was hij gelijk nieuw.uiterlijk hoefde er niks te gebeuren,kas is (voor zn leeftijd) in showroomstaat.mét
originele lak natuurlijk.interieur is perfect onderhouden,geen scheuren,gaten,NIKS.Mijn bedoelingen met de wagen zijn om hem zo perfect mogelijk origineel te houden en er zoveel mogelijk rondritjes mee te doen.
enkele foto's:
20 jaar in deze garage gestald:
aangekomen thuis en na de motorische opfriswerken (natuurlijk ook de sticker verwijderd)
de motor (kleppendeksel had ik op reserve dus heb ik ééntje ervan mat-zwart gelakt)
en het opbouw toerentellertje.(kan gemakkelijk terug verwijderd worden,want ik wou geen inbouw exemplaar,aangezien het niet origineel op deze wagen aanwezig was)
Ziezo,dat was m'n voorstelling zo een beetje.Nu het probleem :
sinds kort houdt mn wagen eventjes 'in' tijdens het optrekken,waarna alles terug perfect verloopt.met optrekken bedoel ik echt wel de pedaal indrukken.indien ik rustig rij gebeurt dit namelijk niet,maar om iemand in te halen is dit nogal storend.Nu is mijn vraag,
-kan dit aan de ontsteking liggen?(contactpuntjes zijn schoongemaakt,maar nooit vervangen,alsook de bougiekabels)
-is dit meer een carb-probleem?(lijkt me niet,aangezien hij gereviseerd is geweest enkele weken terug)
-of eerder een carb-afstelling?
Alvast bedankt voor de hulp/ideeën.
Jesse
vooraleer ik begin met mn probleem,zal ik me eerst even voorstellen.
Mijn naam is Jesse Libbrecht,23 jaar en afkomstig uit west-vlaanderen (belgië )
Ik heb sinds enkele maanden een e21 gekocht van een 88-jaar oude man,met origineel 148 000km's.
De wagen sliep zn hele leven binnen,maar werd helaas de laatste 20 jaar niet meer bereden,wél gepoetst!
Alle documenten waren erbij,zoals laatste (blanco) keuringsbewijs,onderhousboekje van de bmw garage,tot zelfs het
origineel aankoopbewijs mét de aangevinkte opties!
Het gaat dus over een e21 316 van het eerste type (ik heb me zelfs laten vertellen door die man dat hij na bestelling ongeveer een jaar op de wagen heeft moeten wachten!) Hij nam echt afscheid met pijn in het hart,maar toen ik later nog eens terug ging om hem terug rijdend te tonen,was hij enorm gelukkig dat hij naar een 'liefhebber' gegaan is Ik heb al een 6-tal oldtimers in mn bezit gehad,maar zelden heb ik zo'n originele,goede auto gezien.Deze blijft in mn bezit
Natuurlijk heeft 20 jaar stilstaan zo zn gevolgen voor zo'n auto.Dus wat heb ik na aankoop gedaan:
- remmen zaten enorm vast,maar deze zijn losgekregen door de motorkracht (tijdelijk)
Eens thuisgekomen,nieuwe klauwen opgezet,nieuwe rempompjes achteraan,remvloeistof doorgespoeld en hier en daar een
toegeslibte remleiding vernieuwd.
- Motor voorzien van nieuwe benzine (tank leeggelaten,gespoeld),verse motorolie,filters,nieuwe bougies,
koelvloeistofsysteem doorgespoeld,enz.
Daarna starte het beestje als een schatje,maar draaide nogal stuntelig stationair.dan maar een revisiesetje besteld voor de
solex 32/32,daarna was hij gelijk nieuw.uiterlijk hoefde er niks te gebeuren,kas is (voor zn leeftijd) in showroomstaat.mét
originele lak natuurlijk.interieur is perfect onderhouden,geen scheuren,gaten,NIKS.Mijn bedoelingen met de wagen zijn om hem zo perfect mogelijk origineel te houden en er zoveel mogelijk rondritjes mee te doen.
enkele foto's:
20 jaar in deze garage gestald:
aangekomen thuis en na de motorische opfriswerken (natuurlijk ook de sticker verwijderd)
de motor (kleppendeksel had ik op reserve dus heb ik ééntje ervan mat-zwart gelakt)
en het opbouw toerentellertje.(kan gemakkelijk terug verwijderd worden,want ik wou geen inbouw exemplaar,aangezien het niet origineel op deze wagen aanwezig was)
Ziezo,dat was m'n voorstelling zo een beetje.Nu het probleem :
sinds kort houdt mn wagen eventjes 'in' tijdens het optrekken,waarna alles terug perfect verloopt.met optrekken bedoel ik echt wel de pedaal indrukken.indien ik rustig rij gebeurt dit namelijk niet,maar om iemand in te halen is dit nogal storend.Nu is mijn vraag,
-kan dit aan de ontsteking liggen?(contactpuntjes zijn schoongemaakt,maar nooit vervangen,alsook de bougiekabels)
-is dit meer een carb-probleem?(lijkt me niet,aangezien hij gereviseerd is geweest enkele weken terug)
-of eerder een carb-afstelling?
Alvast bedankt voor de hulp/ideeën.
Jesse
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11765
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: even voorstellen + inhouden?
Zo Jesse! Van harte welkom. Met zo'n droomvoorstelling ga je al snel heel veel reacties krijgen.
Wat een leuk verhaal en dito auto. Zeker de 26e mei naar het noorden komen voor de grootste meeting van Klassiek BMW in europa (wereld??).
Technisch gezien zal Peter (of anderen natuurlijk) binnen enkele dagen wel reageren met de oplossing..
Wat een leuk verhaal en dito auto. Zeker de 26e mei naar het noorden komen voor de grootste meeting van Klassiek BMW in europa (wereld??).
Technisch gezien zal Peter (of anderen natuurlijk) binnen enkele dagen wel reageren met de oplossing..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: even voorstellen + inhouden?
Welkom, en van zo'n voorstelronde worden we blij hier!
Je hebt een heel leuke auto op de kop getikt hoor, wees er zuinig op.
(jammer dat de toerenteller geschroefd zit, dus lekker laten zitten)
Carburateurs doe ik niks mee, al heb ik ook nu een 316 die wat bokkig is, maar misschien met hulp van andere hier kunnen we toch een oplossing aandragen.
Je hebt een heel leuke auto op de kop getikt hoor, wees er zuinig op.
(jammer dat de toerenteller geschroefd zit, dus lekker laten zitten)
Carburateurs doe ik niks mee, al heb ik ook nu een 316 die wat bokkig is, maar misschien met hulp van andere hier kunnen we toch een oplossing aandragen.
So many cars, so little time
Re: even voorstellen + inhouden?
Alvast bedankt voor de reacties Ik ga zeker en vast zuinig zijn op mn bmwtje,daar mag je zeker van zijn!
Die toerenteller lijkt geschroefd,maar het zijn eigenlijk 2 afgezaagde kopjes van vijzen,om die gaten op te vullen
Hij hangt aan het dashbord dmv een verwijderbare lijm.Maar toch goed opgemerkt
Hopelijk heeft hier iemand al ervaring met dit probleem.
Jesse
Die toerenteller lijkt geschroefd,maar het zijn eigenlijk 2 afgezaagde kopjes van vijzen,om die gaten op te vullen
Hij hangt aan het dashbord dmv een verwijderbare lijm.Maar toch goed opgemerkt
Hopelijk heeft hier iemand al ervaring met dit probleem.
Jesse
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29247
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: even voorstellen + inhouden?
Welkom hier, mooi voorsteltopic en een fraaie schuurvondst zeg, interieur is uniek fraai!
Wederom geen hulp, maar we hebben nog wel een paar carburateur specialisten in ons midden, die melden zich vanzelf...
Wederom geen hulp, maar we hebben nog wel een paar carburateur specialisten in ons midden, die melden zich vanzelf...
Regards/groeten, Jeroen
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11765
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: even voorstellen + inhouden?
...dé specialist is samen met de sectie België even wat anders aan het doen, maar....
Ik denk binnen 24u antwoord
Ik denk binnen 24u antwoord
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11992
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: even voorstellen + inhouden?
Hoi,
Als eerste welkom met een hele mooie E21. Deze ziet er echt goed uit. Zoals al eerder aangegeven moet je bijna verplicht naar de Sharknosemeeting komen.
Wat betreft je probleem:
Bij rustig optrekken geen problemen en bij wat forser optrekken wel wat inhouden:
* Je heb de carburateur gereviseerd las ik. Heb je de acceleratiepomp goed afgesteld? Zou kunnen dat de opbrengst hiervan niet goed is. Als je namelijk rusig optrekt kun je het gewoon met je ontstane vacuum aanzuigen via de normale sproeiers. Bij echt accelereren heb je de acceleratiepomp nodig.
* Tevens zou je eventueel bij de onsteking kunnen kijken of de vacuumvervroeging goed werkt.
* Verder kunnen kleine vacuumlekken bij de carburateur dit ook veroorzaken.
Als eerste welkom met een hele mooie E21. Deze ziet er echt goed uit. Zoals al eerder aangegeven moet je bijna verplicht naar de Sharknosemeeting komen.
Wat betreft je probleem:
Bij rustig optrekken geen problemen en bij wat forser optrekken wel wat inhouden:
* Je heb de carburateur gereviseerd las ik. Heb je de acceleratiepomp goed afgesteld? Zou kunnen dat de opbrengst hiervan niet goed is. Als je namelijk rusig optrekt kun je het gewoon met je ontstane vacuum aanzuigen via de normale sproeiers. Bij echt accelereren heb je de acceleratiepomp nodig.
* Tevens zou je eventueel bij de onsteking kunnen kijken of de vacuumvervroeging goed werkt.
* Verder kunnen kleine vacuumlekken bij de carburateur dit ook veroorzaken.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: even voorstellen + inhouden?
He Welkome hier en wat een fantastisch nette auto! Een 316 met foute opties uit die jaren, zoal de reflectorplaat en de opbouw verstralers. Leuk ding! En waar Peter alles weet van dit soort motoren, weet is een beetje van de 6 cillinders, dus ik kan je niet helpen. Wel kan ik je vragen om veel, heel veel foto's te gaan posten in je eigen draadje in het viercillinder deel van dit forum.
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11765
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: even voorstellen + inhouden?
binnen 5uurtjes..323baur wrote:...dé specialist is samen met de sectie België even wat anders aan het doen, maar....
Ik denk binnen 24u antwoord
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- pattam2009
- E21 VIP
- Posts: 1066
- Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
- My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
- Location: Zuid Holland
Re: even voorstellen + inhouden?
Welkom Jesse,
Prachtig mooie E21, dit vind ik mooi om te lezen en vooral om te zien.
Lijkt me echt fantastisch om zoiets te vinden.
Zelf heb ik mijn E21 overgenomen van de tweede eigenaar, de eerste eigenaar heeft de Bmw 25 jaar in zijn bezit gehad en 65.000 km gereden!
Dit zijn voor mij gegevens die de Bmw nog specialer maakt, kenteken deel 2 tenaamstelling heb ik er ook bij van de eerste eigenaar,
maar zo compleet en origineel als die van jou is doet me denken aan de 320 van Peter, echt bijzonder en iets om trots op te zijn
Vraagje, gezien het verschil in de kilometerstand heb je er de afgelopen maanden knap mee rond gereden 19.000 km
148.000 / 167.000
Prachtig mooie E21, dit vind ik mooi om te lezen en vooral om te zien.
Lijkt me echt fantastisch om zoiets te vinden.
Zelf heb ik mijn E21 overgenomen van de tweede eigenaar, de eerste eigenaar heeft de Bmw 25 jaar in zijn bezit gehad en 65.000 km gereden!
Dit zijn voor mij gegevens die de Bmw nog specialer maakt, kenteken deel 2 tenaamstelling heb ik er ook bij van de eerste eigenaar,
maar zo compleet en origineel als die van jou is doet me denken aan de 320 van Peter, echt bijzonder en iets om trots op te zijn
Vraagje, gezien het verschil in de kilometerstand heb je er de afgelopen maanden knap mee rond gereden 19.000 km
148.000 / 167.000
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
Gr, Patrick.
Re: even voorstellen + inhouden?
Heel scherp...pattam2009 wrote:Vraagje, gezien het verschil in de kilometerstand heb je er de afgelopen maanden knap mee rond gereden 19.000 km
148.000 / 167.000
Maargoed... Jesse heel hartelijk welkom hier! Wat een mooie auto... Heel strak en netjes!
En een geweldige kleur! (ik blijf het steeds maar weer zeggen )
Ik wens je ook heel veel plezier hier op het forum en hopenlijk kunne we hem in real life bekijken de 26e mei!
Voor wat betreft het probleem wat je hebt, sjah ik weet eigenlijk niet zoveel van de 4-cylinders met carb. Daarvoor ben je bij Peter aan het juiste adres!
(mocht je nou een solex 4A1 hebbe of 3 doppelvergassers, dan heb je al wat meer aan me...) maar mocht je het nog niet weten: Peter is DE carb-man... De "V" in zijn naam, staat ook voor Vergasser
Gr. Randy
e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11992
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: even voorstellen + inhouden?
Nu is het genoeg geweest allemaal
De beste kerel krijgt niet eens de kans om er tussen te komen en zijn verhaal verder te doen.
De beste kerel krijgt niet eens de kans om er tussen te komen en zijn verhaal verder te doen.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Re: even voorstellen + inhouden?
Wow zeg,een heleboel reacties!Alvast bedankt.
Indien het weer droog is (en liefst zonnig ) zal je me zeker en vast zien op 26 mei,graag zelfs.
Het was inderdaad super om zoiets op de kop te tikken,en dan nog zeker van de eerste eigenaar.Dat heeft nog altijd dat
'speciale'.
Wat betreft de km-stand,foutje van mij,het moest 168 000,niet 148000.excuses
Het enige wat ik eigenlijk nog vergeten zeggen was,en nu niet meer origineel is,is de plaat tussen de achterlichten.die
reflecterende vond ik persoonlijk niet echt mooi.zit nu een zwarte op,de rode ligt mooi opgeborgen.
Goed,terug bij het probleem:
-Vacuumlekken zijn het alvast niet,dat had ik reeds gecheckt.
-Ontsteking ga ik zowieso nog eens bekijken en onmiddelijk ook een nieuw setje bougiekabels plaatsen,om dat toch zeker en vast uit te sluiten.
-Die acceleratiepomp lijkt me meer het probleem.Zou het mogelijk zijn om me precies uit te leggen hoe ik dit kan bekijken?of eventueel eens de opbrengst te verhogen?
vriendelijke groeten,
jesse
Indien het weer droog is (en liefst zonnig ) zal je me zeker en vast zien op 26 mei,graag zelfs.
Het was inderdaad super om zoiets op de kop te tikken,en dan nog zeker van de eerste eigenaar.Dat heeft nog altijd dat
'speciale'.
Wat betreft de km-stand,foutje van mij,het moest 168 000,niet 148000.excuses
Het enige wat ik eigenlijk nog vergeten zeggen was,en nu niet meer origineel is,is de plaat tussen de achterlichten.die
reflecterende vond ik persoonlijk niet echt mooi.zit nu een zwarte op,de rode ligt mooi opgeborgen.
Goed,terug bij het probleem:
-Vacuumlekken zijn het alvast niet,dat had ik reeds gecheckt.
-Ontsteking ga ik zowieso nog eens bekijken en onmiddelijk ook een nieuw setje bougiekabels plaatsen,om dat toch zeker en vast uit te sluiten.
-Die acceleratiepomp lijkt me meer het probleem.Zou het mogelijk zijn om me precies uit te leggen hoe ik dit kan bekijken?of eventueel eens de opbrengst te verhogen?
vriendelijke groeten,
jesse
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11992
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: even voorstellen + inhouden?
Hoi,
Je kan in ieder geval eerst eens kijken of de acc. pomp het wel doet.
* Motor gewoon af laten staan.
* Als je de gasklep opent zoals je gasgeeft moet er een straaltje benzine in de carburateur spuiten.
* Ik neem aan dat je bij de revisieset ook het membraan van de acc. pomp heb vervangen.
* Om e.e.a. af te stellen zou je de carburateur los moeten halen en dan de opbrengst van de pomp moeten afstellen naar 0,9 tot 1,0 cc/slag.
* Het aanpassen gebeurt door bij de bedienings-stang het moertje/boutje te verplaatsen. Hierdoor kun je de slag vergroten/verkleinen.
Je kan in ieder geval eerst eens kijken of de acc. pomp het wel doet.
* Motor gewoon af laten staan.
* Als je de gasklep opent zoals je gasgeeft moet er een straaltje benzine in de carburateur spuiten.
* Ik neem aan dat je bij de revisieset ook het membraan van de acc. pomp heb vervangen.
* Om e.e.a. af te stellen zou je de carburateur los moeten halen en dan de opbrengst van de pomp moeten afstellen naar 0,9 tot 1,0 cc/slag.
* Het aanpassen gebeurt door bij de bedienings-stang het moertje/boutje te verplaatsen. Hierdoor kun je de slag vergroten/verkleinen.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- jamesV
- E21 Pro
- Posts: 557
- Joined: Thu Jul 22, 2010 10:51 pm
- Location: west vlaanderen - belgie
- Contact:
Re: even voorstellen + inhouden?
nog eentje uit W Vlwest-vlaanderen (belgië )
Nette wagen hoor!! proficiat met de aanwinst !
Wat de ontsteking betreft.. indien nodig heb ik een strobolamp liggen om het ontstekingstijdstip af te stellen.. (maar misschien heb je die ook wel)