De rembekrachtiger kapot of wat anders?

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11992
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

De rembekrachtiger kapot of wat anders?

Post by Peter V. »

Een vraagje:

Afgelopen winter heb ik bij de 320/6 aan de voorzijde de remmerij gereviseerd:

* Beiden remklauwen gereviseerd inclusief nieuwe zuigers.
* Remschijven vervangen.
* Hoofdremcylinder vernieuwd.
* rembekrachtiger leeggemaakt (remolie in)

De achterzijde was vorig jaar compleet vernieuwd (remcylinders/schoenen/veren)
Rondom alle remslangen vernieuwd.

Nu komt het eigenlijk. Als ik het remmen van de 320/6 vergelijk met onze 316 dan remt de 316 aanmerkelijk beter (ik bedoel dan ook een flink stuk beter). Deze heeft voor en achter ook nieuwe remmen maar geen hoofdremcylinder vervangen. Nu weet ik dat eigenlijk het remsysteem van beiden identiek is en dat het enige verschil de rembekrachtiger is (diameter van het membraan). Nu kan ik nergens nummers vinden hiervan.

Of je rembekrachtiger goed is zou je kunnen testen. Zonder draaiende motor 10 keer trappen en vasthouden. Vervolgens de motor starten en dan moet het pedaal wegzakken. Dit gebeurt ook. Verder geen slechtlopende motor a.g.v. vacuumlek.

Heeft iemand nog tips waar ik naar kan kijken?


Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: De rembekrachtiger kapot of wat anders?

Post by Jeroen »

Hoe oud is die nieuwe hoofdremcylinder? Op MP enzo werden nogal oude exemplaren aangeboden en daar zijn meer verhalen over lekkages bekend omdat die dingen soms wel 20 jaar oud zijn.

Wat is exact het probleem? Niet bijterig, onvoldoende hard pedaal, pedaal juist hard maar weinig gevoel of het gevoel dat je veel harder moet trappen, pedaal te diep, voelt de balans anders aan (instabieler bij aanremmen bochten of trekken naar een kant)? Kan er nog lucht in zitten? Alle slangen zijn rondom vervangen door vers spul?
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11992
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: De rembekrachtiger kapot of wat anders?

Post by Peter V. »

Veel vragen dus hier de antwoorden:

Al het remmateriaal is vorig jaar nieuw aangeschaft. Alles via de dealer op twee zaken na:
* Remzuigers voor en de piepplaatjes.

Het pedaal is op zich wel hard maar ik moet veel harder trappen dan bij de 316. Ik heb dan ook niet dezelfde vertraging. Ik moet ook heel veel moeite doen om e.e.a. te kunnen blokkeren (lukt bijna niet). Het pedaal is niet sponzig en is wel goed te doseren. Ik moet ook dieper trappen voordat het remmen begint t.o.v. de 316. Deze is aanraken en gaat gelijk remmen en de 320/6 zeker niet.

Alles is ontlucht m.b.v. de eezibleed en deze heeft in totaal ruim 2 liter doorgepompt naar alle punten.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11766
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: De rembekrachtiger kapot of wat anders?

Post by 323baur »

Ik denk toch dat er ergens nog lucht zit Peter.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: De rembekrachtiger kapot of wat anders?

Post by Jeroen »

Dat is wel vreemd. Met lucht erin wordt het wel sponzig dus als je dat niet hebt moet je 't ergens anders in zoeken. Ook verse remslangen van de dealer voor de voorkant? En ook OEM blokken? Hoeveel km zitten die er nu onder? Je kunt proberen die nog eens goed warm te remmen of op te schuren.

Maar als je flink dieper moet trappen is een restantje lucht aan de voorkant miss toch ook boosdoener. Meestal krijg je dit soort effecten met oude dichtgeslibde remslangen en dan natuurlijk met name voor.

Zit nog te kraken of die rembekrachtiger nog roet in het eten kan gooien...
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11992
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: De rembekrachtiger kapot of wat anders?

Post by Peter V. »

Remslangen zijn rondom origineel dealer. Blokken zijn origineel dealer.

Ik moet echt dieper trappen en heb dan niet dezelfde remvertraging. De remmerij voor heeft nu een 650 km gereden maar natuurlijk weinig werk te doen gehad. ( tijdens de veluwerit pas echt wat harder gaan remmen). Dit gevoel had ik trouwens al gelijk na de revisie. Daarvoor geen problemen mee gehad behalve dan de vastzittende remklauw na lang stilstaan.

Ik ga nog eens een rondje ontluchten doen dan!
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1926
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: De rembekrachtiger kapot of wat anders?

Post by Wilmo »

De aanwezige lucht wil er vaak na een rondje rijden wel wat beter uit, dan meteen na het vullen...
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: De rembekrachtiger kapot of wat anders?

Post by uwbuurman »

Die rembekrachtiger, kan daar zich nog lucht verzamelen?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11992
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: De rembekrachtiger kapot of wat anders?

Post by Peter V. »

Wilmo wrote:De aanwezige lucht wil er vaak na een rondje rijden wel wat beter uit, dan meteen na het vullen...
De remmerij heb ik gereviseerd en toen uiteraard ontlucht. Hierna ben ik op-en neer naar Katwijk geweest en thuis wederom ontlucht. In de buurt nog verschillende korte ritjes gedaan en uiteraard de veluwerit.

Ik ga morgen nog een fles remvloeistof halen want ik heb niet voldoende in huis en dan gaan we nogmaals rond.

@Jeroen, Ik heb dus in eerste instantie gedacht aan de rembekrachtiger omdat deze halfvol met vloeistof heeft gestaan en dus wellicht de membraan hiermee kapot gegaan is.

@Koos, Normaal is de rembekrachtiger niets anders dan een booster. Je maakt met je motorvacuum een onderdrukvat via een membraan wat dan de mechanische slag van het rempedaal voor wat betreft de benodigde kracht lichter maakt.
Normaal kan daar geen lucht in zitten. Je kan wel een verduurde slang hebben of een kapot membraan of rubber thule. Hierdoor heb je een vacuumverlies maar dit merk je bij een grotere lekkage ook aan je motorloop en dan zeker bij carburateurmotoren.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1926
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: De rembekrachtiger kapot of wat anders?

Post by Wilmo »

Je kunt eventueel ook nog even proberen te beginnen met te ontluchten bij de aansluitingen van de remleidingen aan de remcylinder.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: De rembekrachtiger kapot of wat anders?

Post by uwbuurman »

Maar er loopt wel remvloeistof door die rembekrachtiger.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11992
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: De rembekrachtiger kapot of wat anders?

Post by Peter V. »

@Wilmo, Wellicht dat in de hoofdremcylinder lucht achter blijft bedoel je hiermee te zeggen?

@Koos, Door de rembekrachtiger zelf gaat geen remvloeistof. Als dat zo is dan is die achterste keering van je hoofdremcylinder kapot (dit was dus bij mij het geval). Waarschijnlijk overbodig te melden maar de hoofdremcylinder is dat deel waar de leidingen aan zitten en de rembekrachtiger is de ronde luchtdoos waar de hoofdremcylinder opgeschroefd zit.

Rembekrachtiger:
Image

Hoofdremcylinder met vaatje.
Image
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1926
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: De rembekrachtiger kapot of wat anders?

Post by Wilmo »

Peter V. wrote:@Wilmo, Wellicht dat in de hoofdremcylinder lucht achter blijft bedoel je hiermee te zeggen?
Jep!


Ik ben voorstander van het situatiebeoordelen, bedenken waaraan je gaat sleutelen en dat terugkoppelen op datgene wat je ziet, of dat dan ook nog logisch is. Dan krijg je niet van die toestanden dat ze je blok vervangen omdat je knipperlicht het niet doet, omdat de oom van een kennis die een kat had.....

In deze lijken de symptomen wel zo dat er ergens lucht zit, en als je dan toch bezig gaat, neem dan die punten ook even mee. Dan weet je het zeker (dat dat het niet was).
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: De rembekrachtiger kapot of wat anders?

Post by Jeroen »

Als je de vacuumslang van de bekrachtiger lostrekt hoor je gelijk of die dik vacuum heeft of niet.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: De rembekrachtiger kapot of wat anders?

Post by Wondermike »

Tussen de rembekrachtiger en de hoofdremcilinder hoort een rubber ring.
Ik ken iemand, noem geen namen, die dat wel eens vergeten was.
Optie?
So many cars, so little time
Post Reply